PDA

View Full Version : Pakkasnestemittareista kokemuksia?


KarvaTurpa
23.01.2010, 20:51
Pakkaspäivinä on ollut liikaa aikaa tutustua parin erityyppisen mittarin mittaustuloksiin ja aikaansaadut tulokset heittävät aika paljon toisiinsa nähden.
Vuosikaudet olen luottanut tällaiseen mittariin (http://www.vmtools.fi/iso_kuva.php?pic=img/kuvat_suuret/15016.jpg) ja hajonneen tilalle on tullut hankittua aina toinen samanlainen halpa mittari. Hiljattain ilmestyneen tractorpower-lehden testi innoitti viimein hankkimaan optisen mittarin (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1990), jolla voi mittailla kaikki normaalit auton nesteet.
Perinteinen halpamittari veikkasi zeron 50/50 suhteessa sekoitetulle siniselle kestoksi -27..noin. Optinen väitti nesteen kestävän -40.
Toinen neste oli nesteen normaalia vihreää sekoitettuna 50/50. Halpamittari antoin -29..noin ja optinen veikkasi -43. Purkin kyljestä tulkitsin, että -40 pitäisi kestää tuolla suhteella joten optinen varmaankin on tässä tapauksessa lähellä totuutta.

Onkos tullut kerättyä kokemuksia noista mittareista, millaisia heittoja on tullut vastaan? Itse taidan heittää roskikseen nuo halvemmat mittarit...

Gravedigger
23.01.2010, 21:10
Pakkaspäivinä on ollut liikaa aikaa tutustua parin erityyppisen mittarin mittaustuloksiin ja aikaansaadut tulokset heittävät aika paljon toisiinsa nähden.
Vuosikaudet olen luottanut tällaiseen mittariin (http://www.vmtools.fi/iso_kuva.php?pic=img/kuvat_suuret/15016.jpg) ja hajonneen tilalle on tullut hankittua aina toinen samanlainen halpa mittari. Hiljattain ilmestyneen tractorpower-lehden testi innoitti viimein hankkimaan optisen mittarin (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1990), jolla voi mittailla kaikki normaalit auton nesteet.
Perinteinen halpamittari veikkasi zeron 50/50 suhteessa sekoitetulle siniselle kestoksi -27..noin. Optinen väitti nesteen kestävän -40.
Toinen neste oli nesteen normaalia vihreää sekoitettuna 50/50. Halpamittari antoin -29..noin ja optinen veikkasi -43. Purkin kyljestä tulkitsin, että -40 pitäisi kestää tuolla suhteella joten optinen varmaankin on tässä tapauksessa lähellä totuutta.

Onkos tullut kerättyä kokemuksia noista mittareista, millaisia heittoja on tullut vastaan? Itse taidan heittää roskikseen nuo halvemmat mittarit...

Minulla on joku halpa ominaispaino-mittari, jolla mitannu nyt pari vuotta. Ja kokeeksi katsottiin optisella. Heittoa tais olla vihreällä nesteellä joku 5 asteen luokkaa. Minulle riittänyt tuo tarkkuus, kun autossa kuitenkin lähtökohtaisesti aina pakasen kestävät nesteet pyrkinyt pitämään.

-Captain-
23.01.2010, 21:42
optista käyttää monet ammattilaiset/korjaamot.. itse näin vajaa 10 vuotta sitten eka kertaa tommosen optisen kun scanian kuorma-autoon vaihdettiin uudet nesteet.. itsellä on tommonen eka linkin halpismittari ja sillä on tullu toimeen..

Rekisteröimätön
23.01.2010, 22:03
Pakkaspäivinä on ollut liikaa aikaa tutustua parin erityyppisen mittarin mittaustuloksiin ja aikaansaadut tulokset heittävät aika paljon toisiinsa nähden.
Vuosikaudet olen luottanut tällaiseen mittariin (http://www.vmtools.fi/iso_kuva.php?pic=img/kuvat_suuret/15016.jpg) ja hajonneen tilalle on tullut hankittua aina toinen samanlainen halpa mittari. Hiljattain ilmestyneen tractorpower-lehden testi innoitti viimein hankkimaan optisen mittarin (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1990), jolla voi mittailla kaikki normaalit auton nesteet.
Perinteinen halpamittari veikkasi zeron 50/50 suhteessa sekoitetulle siniselle kestoksi -27..noin. Optinen väitti nesteen kestävän -40.
Toinen neste oli nesteen normaalia vihreää sekoitettuna 50/50. Halpamittari antoin -29..noin ja optinen veikkasi -43. Purkin kyljestä tulkitsin, että -40 pitäisi kestää tuolla suhteella joten optinen varmaankin on tässä tapauksessa lähellä totuutta.

Onkos tullut kerättyä kokemuksia noista mittareista, millaisia heittoja on tullut vastaan? Itse taidan heittää roskikseen nuo halvemmat mittarit...

HEI. mittareita löytyy joka autoon mutta paras testi on pakkanen. tee seokset sinisellä tai vihreällä suhteessa 60/40 ja toteat ;ei jäädy. Mittareitten kanssa touhutessa monella unohtuu ; nesteseoksen ikä ja nesteen mittauslämpötila, ne ovat ratkaisevia tekijöitä. optinen mittari on suht hyvä mutta saa siitäkin vääriä lukemia.. Tee seos astiaan ja laita pakastimeen..niin näet ..jäätyykö--meneekö hyhmään.. ?..sitten myy mittarit naapurille. Ps. 60/40 paras !

Daddy's Toy
24.01.2010, 12:21
Bilteman optinen mittari pärjäs hyvin kalliille ammattimittarille jonkun lehden testissä.
Oisko ollu joku traktorilehti.

lintta
24.01.2010, 13:40
Motonetin mittari näyttää ainakin ihan mitä sattuu

edit. siis tämä perinteinen malli

-MAKE-
24.01.2010, 14:07
Tee seos astiaan ja laita pakastimeen..niin näet ..jäätyykö--meneekö hyhmään
Melkoinen pakastin nyybillä kun neljänkympin pakkasia pitelee...

Rekisteröimätön
24.01.2010, 16:38
Melkoinen pakastin nyybillä kun neljänkympin pakkasia pitelee...

Pakastimen normaali lämpötila -18-25 astetta...kun painat pakastuksen päälle niin kompura jauhaa kylmää loputtomasti...
kyllä sillä -40 saa milloin vaan..jos vielä puhallat kannen raosta , niin saat ajoviimaa... :)

sjeeppi
24.01.2010, 20:51
Käytetty pakastin vai pakkasnestemittari, meidän pakkaseen ei varmasti glygolia laiteta, eikä sinne mahtuiskaan.
Ajoviimahan lämmittää (kitka) ei se pakkanen mitenkään vaikuta vaikka ajaisit 200 km/h.

Kannattaa varmaan hakea hetteestä (lähteestä) kun se on sula kovillakin pakkasillä.

KarvaTurpa
24.01.2010, 21:26
Meidän pakasti ei ikinä ole jäähtynyt alle -24 vaikka kuinka olisi "turbo" päällä. Eikä toisaalta kiinnostakaan milloin se neste on jäässä, vaan se mihin saakka se takuulla pysyisi sulana:).

Rompe1
24.01.2010, 22:59
Bilteman optinen mittari pärjäs hyvin kalliille ammattimittarille jonkun lehden testissä.
Oisko ollu joku traktorilehti.

Joo, Tractor-Power siitä uutisoi. Oliskos ollu tän vuoden eka numero, vai viime vuoden viiminen...

HRD
24.01.2010, 23:03
Joo, Tractor-Power siitä uutisoi. Oliskos ollu tän vuoden eka numero, vai viime vuoden viiminen...

1/2010

Rompe1
24.01.2010, 23:05
1/2010

Kiitos kun varmistit, just sen itekkin lukasin, ja piti laittaa, mut kerkesit eka... :)

hutikka
25.01.2010, 08:19
Kannattaa varmaan hakea hetteestä (lähteestä) kun se on sula kovillakin pakkasillä.

:D:D:D:D täytyykin ehdottaa faijalle kun se ei luota mihinkään mittareihin vaan dippaa sormesa syyläriin ja maistaa,pystyy siitä päättelemään jäätymispisteen olevan -38,6;).(onhan se suuntaa-antava mulla silti pidän optista mittaria tarkempana)