PDA

View Full Version : Vaihteistoöljyn lauhdutin


jappe
14.01.2010, 23:49
Grandissa (5.9l) ei ole muuta kuin putki syylarin läpi. Toisessa 4.0l pelissä sellainen oli. Monissa keskusteluissa suositellaan lauhduttimen asennusta. Mitään ongelmia ei ole tähän asti ollut.

Mistä oljynlauhduttimia saa ostaa (siis kunnollisia)?

RIPAX
15.01.2010, 00:18
Ainaki hi-flex hydrauli puoti myy jotain,hymat edellisen kilpailija,motonetti myy jotain mallia,mopo sport myy useita malleja,paljon näkyy tuning puodit tarjoovan eri malleja,en tiijä mitkä paineet on jeepin laatikossa mut yleisesti on ritilät koeponnattuja johki 12bar paineisiin jote moottori öljyn lauhdutin käynee.Itse hain moottori öljyn lauhduttimen Euro-teli kuorma-auto purkaamosta,siäl on valikoimaa.Sopiva löytyy ainaki jostain pajeron nokalta ja monissa paku mersuissaoli usein,kuorma-autoissa on usein erilaisia laatikko ja hydrauliikan jäähdyttimiä.

Mika R
15.01.2010, 05:53
us-partsilta saa kanssa lauhduttimia ja putkia kans, muistaakseni isoin lauhdutin makso 80eurii ja putket oli joku 8 eur kpl

AtteL
15.01.2010, 09:13
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?page=browse&action=list&group=VK_JAAH&cat=VK2_OLJY&sup=97&orderby=DESCRIPTION

Tuolta löysin halvimmat öljykuulerit, tiiä sitten kauan on ollu/on tarjouksessa ja onko tavaraa jäljellä. Noi on samaa mallia melkein kaikki tarvikejäähyt, myös Mopo Sport, Pepa, HSD shop, Katuauto.fi, ProTurbo, ym. jne, myy samoja jäähdyttimiä.

Pertsi
15.01.2010, 09:40
Tossa ainakin alkaa olla jo hinta kohdillaan: http://www.kiinahdin.com/hive/tuotteet.php?tid=57 Ite olen suunnitellu cherokeen lootallle tota 17-rivistä. Kokemuksia näistä?

POHTO
15.01.2010, 09:54
Joskus tehtiin kimppatilausta kavereiden kanssa niin mulle tuli silloin Summitilta.
Ihan laadukkaanoloinen tuote joka sisälsi asennussarjan.
Eikä ole pahan hintaisia.
No Toimituskulut tietty lisää hintaa.
Tossa hakusanalla cooler löytyy aika paljon:

http://www.summitracing.com/search/?keyword=cooler&dds=1

veijon-esso
15.01.2010, 10:50
Grandissa (5.9l) ei ole muuta kuin putki syylarin läpi. Toisessa 4.0l pelissä sellainen oli. Monissa keskusteluissa suositellaan lauhduttimen asennusta. Mitään ongelmia ei ole tähän asti ollut.

Mistä oljynlauhduttimia saa ostaa (siis kunnollisia)?

Mä suosittelisin öljynlämpömittarin asentamista ensin. Sitten tarpeen mukaan jäähdytystä. Se syylärin päädyssä oleva putki on yllättävän tehokas, josset offaa grandilla niin voi olla lisäjäähy tarpeeton. Vai veditkö sä sillä jotain isoo traileria, silloin vois olla jäähy tarpeen. Mut mittari kertoo tarviiko jäähyä ja sitte kun on jäähy asennettu niin mittari kertoo riittääkö jäähyn teho. Eli mittari ensin on mun suositus.

niko69
15.01.2010, 12:30
suosittelen lämpimästi mittaria sekä lauhdutinta! vedät tolla ilmeisesti wrangleria pitkiäkin matkoja?

CJ7
15.01.2010, 13:49
Mahtaa käydä Grandissa öljyt kuumana jos lauhduttimen tarvii :D

Nostokurki
15.01.2010, 13:57
joo, jos puhuttais kuitenkin oikealla termillä. Lauhdutinhan muuttaa kaasuuntuneen nesteen takaisin nesteeksi, ei taida öljyt niin lämpimänä käydä? Eli se on öljynjäähdytin.

jappe
15.01.2010, 15:04
Mä suosittelisin öljynlämpömittarin asentamista ensin. Sitten tarpeen mukaan jäähdytystä. Se syylärin päädyssä oleva putki on yllättävän tehokas, josset offaa grandilla niin voi olla lisäjäähy tarpeeton. Vai veditkö sä sillä jotain isoo traileria, silloin vois olla jäähy tarpeen. Mut mittari kertoo tarviiko jäähyä ja sitte kun on jäähy asennettu niin mittari kertoo riittääkö jäähyn teho. Eli mittari ensin on mun suositus.

Joo, Wranleria vedän trailerilla pitkiä matkoja. Paino 2700kg. Lämpömittari varmaan kannattaa kanssa hankkia.

Mikä muuten on sopiva lämpötila ja mikä liian kuuma?
Se ihmetyttää kun 100 asteisella vedellä jäähdytetään automaattiöljyjä. Normaalilämpö olisi tuon perusteella sitten reilusti yli sata.

AtteL
15.01.2010, 15:08
http://www.hellsteno.se/res/Bilder/oljekylare_hellsten_vaxellador.gif

Äkkiä kyrvähtää ja kärsii kitkapinnat sun muut jos öljyt pitkälti toiselle sadalle kuumenee. Huomaa kyllä kun mittarin viisari nousee silmissä kun vähänkin turbiininia luistattaa.
Normaalissa ajossa talvikelillä mersussa näyttää olevan noin 80 celssiusta.

veijon-esso
15.01.2010, 15:50
Joo, Wranleria vedän trailerilla pitkiä matkoja. Paino 2700kg. Lämpömittari varmaan kannattaa kanssa hankkia.

Mikä muuten on sopiva lämpötila ja mikä liian kuuma?
Se ihmetyttää kun 100 asteisella vedellä jäähdytetään automaattiöljyjä. Normaalilämpö olisi tuon perusteella sitten reilusti yli sata.


Ei se vesi syylärissä ole 100 asteista, varsinkaan siellä syylärin viileämmässä tankissa missä ainakin letukan lootajäähy on. Blazerissa se oli tosiaan yllättävän tehokas ja kaikessa ajelussa missä on yhtään vauhtia lämmöt pysy hyvinkin kurissa. Vain offaamalla sai lämmöt nousee ja siksi laitoin lisäjäähyn originaalin lisäks.

Pelkkä mittari riittää suojaamaan laatikkoa jos kuski osaa kattoa mittaria ja hölläillä menoa ajoissa ja jäähyttelee lootaa. Ja isoinkin jäähy voi olla riittämätön jossain olosuhteisa mutta ilman mittaria kuski ajaa lootan tomuks ja ihmettelee miten näin kävi.

-wj-
15.01.2010, 20:16
Tossa ainakin alkaa olla jo hinta kohdillaan: http://www.kiinahdin.com/hive/tuotteet.php?tid=57 Ite olen suunnitellu cherokeen lootallle tota 17-rivistä. Kokemuksia näistä?

tossa on kiinni yks ja irrallaan toinen. Katsomaan voi tulla. Asiallinen on. Ei häpeä yhtään "hipo" tuotteille.

Topi1982
16.01.2010, 13:06
Ehdottomasti mittari ja tiivista tarkkailua.
Ennen isoja makia tyhjakayntia paikoillaan ja kun vaihteisto on lahella ulkoilman
lampotilaa, niin sitten varovasti maki ylos ja tarkkailua taas.
Ei missaan tapauksessa jaahdytinta se tekee ajamisesta normaalia.

veijon-esso
16.01.2010, 16:51
Ehdottomasti mittari ja tiivista tarkkailua.
Ennen isoja makia tyhjakayntia paikoillaan ja kun vaihteisto on lahella ulkoilman
lampotilaa, niin sitten varovasti maki ylos ja tarkkailua taas.
Ei missaan tapauksessa jaahdytinta se tekee ajamisesta normaalia.

Sä olet tajunnut asian juuri oikein.