PDA

View Full Version : Ensimmäinen maastoauto


smos
02.01.2010, 20:34
Jep, terve vaan! Olen Juuri äsken rekisteröytynyt foorumillenne ja heti TULEE kysymyskin, D Tuota olen jo pari kuukautta haaveillut ostavani maastoauton ja olen miettinyt ETTÄ milläisen. Mielessä on käynyt: Patrol, Pajero ja Discovery. Lopulta tulin Siihen Päätökseen ETTÄ kysyn teiltä Asiasta tietäviltä. Budjetti on noin 3000euroa. Neliveto on pakolinen, lukkokin olisi hyvä, Mutta ei pakollinen. Auto TULEE liikenteeseen, Mutta olisi Tarkoitus käydä mettäpoluillakin, D Myös auton tulisi mennä noin 30-40cm lumessa kun tuo mökkitie jätetään auraamatta. Odotan kiitollisena vastauksia!

Gravedigger
02.01.2010, 20:36
No noista liputan patrollin suuntaa. Ja haulla löytyy varmasti lisää näistä kaikista. Patrollia ainakin rakennetaan eniten.

smos
02.01.2010, 20:47
No noista liputan patrollin suuntaa. Ja haulla löytyy varmasti lisää näistä kaikista. Patrollia ainakin rakennetaan eniten.Minkäslaiset maasto-ominaisuudet kyseisessä autossa on? Kokemusta eri ajotilanteistä?

Calmari
02.01.2010, 21:05
itekkin joskus katellu discoa mutta tuohon rahaan aika ettiminen, ois jon kunlainen arkikäytössäkin, näitä topicceja on muuten ihan oikeesti varmaan miljoona joten search esim patrol, discovery yms

Pertsi
02.01.2010, 21:33
jos ei pensankulutus älyttömästi ressaa niin suosittelen käydä kokeilemassa myös xj cherokeeta

Juh@H
02.01.2010, 23:13
jos ei pensankulutus älyttömästi ressaa niin suosittelen käydä kokeilemassa myös xj cherokeeta


Taitaapi mennä jeeppi konepeittoa myöden 40cm hangessa:D

aslakki
02.01.2010, 23:26
Jos hetken malttaaa ettiä ni todennäkösesti tuohon hintaan saa jo suht hyväkuntoisen patrollin... 30-40cm hankea..super-hyvät renkaat ni tuskin onkelma millään nelikolla... Henk.koht. en diskoakaan syrji millään tavalla, mut tuohon hintaan tuskin pätevää yksilöä löytyy. ajo-ominaisuuksiltaan varmaan paras mainituista. myös kallein..

smos
02.01.2010, 23:51
Entös tuon pajeron laita sitten? Onko siitä vastusta patrolille?

Anfi
03.01.2010, 00:00
Entös tuon pajeron laita sitten? Onko siitä vastusta patrolille?

mullakin on tuo patrolli, tutut ei suositellu mitsua tyyppivikojen takia(kansi ja laatikko vikoja), tuohon hinta luokkaan saa kyllä hyvän patrollin, toyotan hj:tä. :)

smos
03.01.2010, 00:06
mullakin on tuo patrolli, tutut ei suositellu mitsua tyyppivikojen takia(kansi ja laatikko vikoja), tuohon hinta luokkaan saa kyllä hyvän patrollin, toyotan hj:tä. :) No pitäs tyypivikoja patrollissa on, paitsi ruoste ;D

smos
03.01.2010, 00:22
Ja onkos tuo patrollin korotus vaikeaa? Että onkos saatavina jotain korotussarjoja, vai onko jonkutyyliset palikat tehtävä ite?

Anfi
03.01.2010, 01:30
Ja onkos tuo patrollin korotus vaikeaa? Että onkos saatavina jotain korotussarjoja, vai onko jonkutyyliset palikat tehtävä ite?

riippuu miten paljon korottaa, jousi sarjoja on myynnissä:)

niko69
03.01.2010, 01:34
mitä merkitystä sillä kunhan matka jatkuu!!
muita hylkimättä jeepit halpoja ja mukavia ajaa. isoin miinus akselit, kestää 31 paljo 33 puolikaasua. mut kyllä 31 ja "lukoilla" saa antaa kenkää tosissaan. suosittele kuitenkin "suora" akselista eli ei risukeuloille? kuitenki jossain vaiheessa lähtee käsistä :)

Rekisteröimätön
03.01.2010, 02:11
Kyllä Pajerosta paljonkin vastusta on. Mutta se riippuu myös siitä mitä aloittaja itse haluaa. Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat täysin asiallisia.

Kansi, kaikki alumiinikantiset dieselit halkaisee kantensa kerran puoleen miljoonaan kilometriin. Mitä sitten? Sitä paitsi kansiongelman voi aika totaalisesti välttää järkevällä käytöllä. Se on siis ongelma joka esiintyy ensinnäkin varsin harvoin. Jos käytetyn ostat ja kilometrejä on kovin paljon, voit valkata sellaisen johon kansi on jo vaihdettu.

Laatikko:89 eteenpäin Pajeroissa ollut canter-ka pohjainen laatikko. Kestää kyllä varmasti sen mitä tarvii, mutta kyllä kaiken rikki rikkomalla saa! Myös Nissanista ja Tojotasta.

Sanoisin näin: jos 2. koppainen Pajero SS-laatikolla sopii budjettiin ja miellyttää itseäsi, niin siinä aika pätevä vaihtoehto. Etenkin jos tarkoitus pitää myös ensisijaisesti käyttöautona. SS-laatikollisissa malleissa takanakin oikea lukko. Ja maantiellä voi ajaa keskilukko auki. Ei taida patukassa edes olla keskitasauspyörästöä? Discoveryssä kyllä on. :)

Ja lienee ihan turhaa rutista ettei muissa autoissa ole vikoja. Kun katsoo palstan etusivua nytkin, niin voi vain ihmetellä mistä näitä ihme väitteitä riittää? Tojotan ongelmiahan siellä puidaan kokoajan!

Toi kakkoskoppainen menee vakionakin kivasti:
http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78

Osta minkä ostat, kaikki kolme aika päteviä. Jos aiot reilusti rakentaa ja korottaa, niin Patrol voi olla helpompi lähtökohta, mutta silloin puhuttaneen jo ei maantieajoon soveltuvista vehkeistä.

Pertsi
03.01.2010, 02:20
Taitaapi mennä jeeppi konepeittoa myöden 40cm hangessa:D

ei nyt sentään vaikkei ihan puol metriä korkeemmalle hilulle pärjääkään :D

niko69
03.01.2010, 02:46
ei nyt sentään vaikkei ihan puol metriä korkeemmalle hilulle pärjääkään :D

kaatuuko 3 metrii korkee hilu männynkävystä? hik :)


edit ton perään piti tulla toi aikasempi kommentti! anteeks ja kitos hik.

artsi777
03.01.2010, 08:29
Jos noista vaihtoehdoista joku olis otettava, niin ilman muuta patrolli. Saa varmasti tohon rahaan jo ihan asiallisen yksilön. On se kuitenkin vielä maastoauto, noihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Mut onhan se myös aika "traktori" ajettavaksi johonkin pajeroon verrattuna.

ZeiZei
03.01.2010, 10:09
Keskilukon puute tai sen oleminen riippuu ihan nelivetotyypistä, sillä ei ole mitään tekemistä varustetason kanssa. Jos autossa on keskitasauspyörästö (jatkuva neliveto) on siinä oltava lukitusmahdollisuus, muuten vetää vain pahimmassa tapauksessa yhdellä pyörällä. Kytkettävässä nelivedossa ei tarvita keskilukkoa, koska nelivedon ollessa kytkettynä, veto eteen ja taakse on kiinteä (yhtä rautaa).

Akselilukkoja saa kaikkiin vehkeisiin kyllä jälkiasennettuna jos ilman ei tule toimeen. ( tietenkin jos maksaa kolmanneksen auton hinnasta, niin... Elämä on)

Patrolin tapauksessa katsoisin GR-mallin, koska on jo kierrejouset.

Discoverin kohdalla kannattais katsella ennemmin rangen vastaavan ikäisiä, koska ne näyttäisi olevan hieman halvempia ja ovat aina saman ikäisinä paremmin varustettu (isompi/uudempi moottori, dieseleiden kohdalla tosin ei välttämättä eroa.)

smos
03.01.2010, 10:35
riippuu miten paljon korottaa, jousi sarjoja on myynnissä:)No korotusta tulis varmaa joku 5-10cm. Ja onko tuo patrol yksinkertainen käyttää, huoltaa ja korjata, ettei tarttee olla mikää ammattimies? Ja onko tässä lukkoja? Kitkat?

Gravedigger
03.01.2010, 10:39
No korotusta tulis varmaa joku 5-10cm. Ja onko tuo patrol yksinkertainen käyttää, huoltaa ja korjata, ettei tarttee olla mikää ammattimies? Ja onko tässä lukkoja? Kitkat?

Kyllä noista varmaan Patrol on yksinkertaisin laitos. Ainakin mitä Parilla eri tutulla noita on ollut. niin ei vielä yhtään remonttia jäänyt tekemättä. Toisaalta voi olla työkonemaisin ajaa tiellä. Toki en tiedä millanen GR patrol on tiellä.

Viipo
03.01.2010, 10:39
Pajerot tuppaa olemaan hieman kalliita rahalle saamaan vastineeseen nähden, sen sijaan GR-patrolleja saa ihan hyväkuntoisia jo muutamalla tonnilla. Vakiovikoja patrolleissa on kansipahvit ja kytkimen loppuminen. Yleensä GR:ssä takana kitkamurikka, mutta joitakin malleja kytkettävällä lukolla. Osiakin alkaa saamaan pikkuhiljaa ihan inhimillisiin hintoihin.

Ekan maastoauton kohdalla ei kannata ehkä miettiä sitä, mikä nyt näyttää parhaalta tai on kallein. Harmittaa vaan enemmän, kun hieroo sitä puita vasten.

Ja lumihangessa etenemiseen vaikuttaa eniten hyvät renkaat. Asfaltille tarkoitetuilla pienillä renkailla on turha yrittääkkään 40cm hankeen, vaan renkaan tulisi olla karkeakuvioinen ja mieluummin yli puolet lumenkorkeutta korkeampi. Alle 35" renkailla en lähtisi enää umpihankeen yrittämään :P

smos
03.01.2010, 11:01
Osta minkä ostat, kaikki kolme aika päteviä. Jos aiot reilusti rakentaa ja korottaa, niin Patrol voi olla helpompi lähtökohta, mutta silloin puhuttaneen jo ei maantieajoon soveltuvista vehkeistä. Juu en täs kyl ala iha läpikäymää autoa, vaan aattelin laittaa vähä isompaa rengasta ja korottaa sen 5-10 cm. Et sil pääsee jo menee metäs ja lumessakii.

Anfi
03.01.2010, 11:50
No korotusta tulis varmaa joku 5-10cm. Ja onko tuo patrol yksinkertainen käyttää, huoltaa ja korjata, ettei tarttee olla mikää ammattimies? Ja onko tässä lukkoja? Kitkat?

kitkahan on takana. helppo on huoltaa. tuollaisen korotuksen saa riippuja muuttamalla, ryhtiä korin korotuksella.

VooDoo Jeep
03.01.2010, 13:04
Jeeppi on ainoo ja oikea maastoauto:D
Osia saa niin paljon valmiina kun kukkarossa on varaa antaa myöten
Moottori ja laatikko vaihto ehtoja löytyy tarpeen mukaan
Vakio XJ ja TJ:llä pystyy menee tosi pahoihin paikkoihin kokemusta sit ON :D ja pääsee vielä pois
Kyllä ne orggis akselit kestää 35" renkaita hyvin
Osat on helppo tilata netin kautta jenkeistä eikä toimitus kestä kauaan
TJ:ssä kierrejouset ympäriinsä eli ISO+, pieni kokoinen mut akseliväli 239, suorat pellit niin helppo korjata
YJ:ssä lehtijouset ympäriinsä, akseliväli 239, suorat pellit helppo korjata kolhut pois
XJ:ssä kierrejouset edessä ja lehdet takana, akseliväli 260
kannattaa katella tuolta you tubesta noita Jeeppi videoita niin näät miten ne menee;)

toyota4x4
03.01.2010, 13:19
kyllä 86-88 hiluksi olis kaikista valmiimpi metsään pelkällä rengastuksella 33-35 etenee jo mukavasti. ei tartte muita muutoksia jos haluu hifistella niin pidemmät iskarit.
sping over vakiona eli maavaraa löytyy
kevyt paino noin 1500kg
pieni diesel vero
jäykät akselit edessä ja takana ,takana kitkalukko
ohjaustehostin
orkkis akseleilla ajellaa jopa 39 renkailla
ylleensä hieman muita merkkeja kalliimpi ,mutta säilyttää arvonsa vuodesta toiseen.

http://www.youtube.com/watch?v=OXLuYlr0zaE&feature=PlayList&p=A450D2751EBD4989&index=10

smos
03.01.2010, 14:37
Jeeppi on ainoo ja oikea maastoauto:D
Osia saa niin paljon valmiina kun kukkarossa on varaa antaa myöten
Moottori ja laatikko vaihto ehtoja löytyy tarpeen mukaan
Vakio XJ ja TJ:llä pystyy menee tosi pahoihin paikkoihin kokemusta sit ON :D ja pääsee vielä pois
Kyllä ne orggis akselit kestää 35" renkaita hyvin
Osat on helppo tilata netin kautta jenkeistä eikä toimitus kestä kauaan
TJ:ssä kierrejouset ympäriinsä eli ISO+, pieni kokoinen mut akseliväli 239, suorat pellit niin helppo korjata
YJ:ssä lehtijouset ympäriinsä, akseliväli 239, suorat pellit helppo korjata kolhut pois
XJ:ssä kierrejouset edessä ja lehdet takana, akseliväli 260
kannattaa katella tuolta you tubesta noita Jeeppi videoita niin näät miten ne menee;)Jeepin ostaisin jos olisi rahaa, mutta kuten edellä mainitsinkin budjetti on 3000e.

lepoantti
03.01.2010, 15:12
joo, kyllä ehdottomasti hiluxi!! luotettava, halpa ylläpitää, saa osia helposti suomestakin, myös hevijuuseri hipo osia, etenee vakionakin hyvin, riittävä akseliväli, tavarankuljetus kapasiteettia sopivasti. kuten muuan harrastaja joskus sanoi niin hiluxit on kehitetty muiden autojen hinausta varten. tämä taas kristallisoitui eilen kun piti hinata varikolle -20 pakkasessa lämpöongelmainen v-8 porttaali mersu!!!!.....

Rekisteröimätön
03.01.2010, 16:36
Keskilukon puute tai sen oleminen riippuu ihan nelivetotyypistä, sillä ei ole mitään tekemistä varustetason kanssa. Jos autossa on keskitasauspyörästö (jatkuva neliveto) on siinä oltava lukitusmahdollisuus, muuten vetää vain pahimmassa tapauksessa yhdellä pyörällä. Kytkettävässä nelivedossa ei tarvita keskilukkoa, koska nelivedon ollessa kytkettynä, veto eteen ja taakse on kiinteä (yhtä rautaa).

Akselilukkoja saa kaikkiin vehkeisiin kyllä jälkiasennettuna jos ilman ei tule toimeen. ( tietenkin jos maksaa kolmanneksen auton hinnasta, niin... Elämä on)

Patrolin tapauksessa katsoisin GR-mallin, koska on jo kierrejouset.

Discoverin kohdalla kannattais katsella ennemmin rangen vastaavan ikäisiä, koska ne näyttäisi olevan hieman halvempia ja ovat aina saman ikäisinä paremmin varustettu (isompi/uudempi moottori, dieseleiden kohdalla tosin ei välttämättä eroa.)

Tarkoitin lähinnä siksi, että aloittaja hakee autoa myös käyttöautoksi. Silloin keskitasuri on hyvä varuste, koska nelivedolla on hyvä cruisailla myös pääteillä. Pajerossa on Visko keskellä silloin kuin lukko auki. Discoveryssä ei taida olla mitään. Kiinteä neliveto ei maantienopeuksissa ole mikään erityisen hyvä ajettava. Voi aika herkästi lähteä alta ja paikat särkyy jos välissä on pitävämpää tai joutuu vetämään jotain.

Myöskään vanha Hiluxi ei tietenkään käyttiksenä ole läheskään yhtä mukava mitä Land Roverit ja Mitsut.

Jos hakee autoa nimenomaan maastokulkineeksi, niin kyllähän silloin tuo vanha Hiluxi on loistava laite.

Lukkoa sa rahalla, vaikka mitä saa rahalla. Mutta jos tuohon hintaan saa oikean lukonkin edes toiselle akselille, niin sen voi heti laskea vajaa 1500€ kustannuksista pois. Aina se on halvempi jos niitä jo valmiina.

Ja kylläpä tekee tässäkin korotetulla XJ:llä tiukkaa! Pajero menee samasta perälukkonsa ansiosta eka yrittämällä. Ei vakiomaastureiden etenemiskyvyssä vallan valtavaa eroa ole. Enempi se riippuu ajajan taidoista!
http://www.youtube.com/watch?v=S-RuKMpS89U

Eli jos käyttöautoa haet niin onko ajettavuudella, mukavuudella tms. mitään merkitystä? Jos ei niin osta Patrol.

sumpe
03.01.2010, 17:11
Kyllä gr patrolli on tiellä mukava ja etenee metsässä joskin alustaa on hyvä korottaa

smos
03.01.2010, 17:16
Siis autohan tulee ihan normaaliin ajoon, mutta kyllä käväisisin myös mettäpollullakin. Itse olisin mieltynyt eniten tuohon turbotettuun diesel pajeroon lisäis vaan jotkut 32 tai 33 alle ja korottais vai? Mites tällä sitte pääsis tuol poluilla?

KarvaTurpa
03.01.2010, 17:30
Siis autohan tulee ihan normaaliin ajoon, mutta kyllä käväisisin myös mettäpollullakin. Itse olisin mieltynyt eniten tuohon turbotettuun diesel pajeroon lisäis vaan jotkut 32 tai 33 alle ja korottais vai? Mites tällä sitte pääsis tuol poluilla?

Varmaan ihan hyvin. Tuossa hintaluokassa liikuttaessa kannattaa varmaan eniten kiinnittää yleiskuntoon huomio. Ja ehkäpä auton kokoa mietittäessä kannattaisi tutustua siihen "uudistettuun" verotukseenkin.

smos
03.01.2010, 20:23
Mites näitten muitten maastureiden laita? Esim: rocky ja trooper. Minkäslaisia kokemuksia taikka tietoa teillä noista autoista on?

toyota4x4
03.01.2010, 20:52
Mites näitten muitten maastureiden laita? Esim: rocky ja trooper. Minkäslaisia kokemuksia taikka tietoa teillä noista autoista on?

mulle eksyneet yksilöt oli paskoja(trooper) neuvon säästämään rahasi osta vaikka se pajero ne on halpoja ja parempia kuin edellä mainitut rocky ja troopperi

jappe
03.01.2010, 21:28
Minä suosittelisin Jeeppiä. Cherokee (kierrejouset edessä ja lehdet takana) on halvasta päästä. Korotuksia ja kaikkea kamaa löytyy. Sitten on V8 Crand Cherokee (kierrejouset) ja tietenkin TJ Wrangleri (kierrejouset). Se menee kuitenkin tuosta hintaluokasta yli. Noihin saa hyvät joustot kun on irroitettavat koiranluut etu kallistuksenvakaimessa.

anssi80
03.01.2010, 21:39
Ootkos miettinyt range roveria. menee vakiona mettässä ja lumella, on hyvä ajaa tiellä ja jos nuo bensa-automaatit hirvittää kulutuksen puolesta niin ottaapi tuommosen pykälää vanhemman tiisselinä... vaikkapa joku tämmönen, http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=2339.

smos
03.01.2010, 22:10
Ootkos miettinyt range roveria. menee vakiona mettässä ja lumella, on hyvä ajaa tiellä ja jos nuo bensa-automaatit hirvittää kulutuksen puolesta niin ottaapi tuommosen pykälää vanhemman tiisselinä... vaikkapa joku tämmönen, http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=2339. Jep diisseli pitäs kyl olla ja turbotettukin mielellään. En tiiä tuosta range roverista. Olen saanut sellaisen käsitykset että siinä olisi alumiini kori, eli sehä ei sitte pitäs ruostuukaan? Vai? Ja mites muute tuo range rover vogue, et millane mahtaa olla näihin aasialaisiin merkkeihin verrattuna? Kalliimmilta ainakin vaikuttaa.

Skaleton
04.01.2010, 02:30
Jos päätien auraaja ei ole tehnyt alkua mökkitiellesi joudut puskemaan muutaman metrin yli puolimetristä hyvinpantattua ja jäätynyttä kinosta ennenkuin pääset pehmeään nelikytsenttiseen umpihankeen. Jos olet aulis lapiomies niin OK, mutta jos taas et turhia viitsi lapioida niin ko kolmen tonnin hintaluokkaan voit löytää vain vanhan takaveto massikan (60-luvun traktorin), jossa on lumiketjut ja jolla pääset tuon penkan ja kinoksen läpi jalka suorana kaartelematta sankan savun saattelemana.

Muuten nuo antamasi vaihtoehdot ovat kaikki mainioita ensi pelejä maastoautoharrastajalle. Opit niiden kautta etsimään apua ongelmiisi netin kautta, saat monta kehotusta käyttää search-toimintoa, jota et saa toimimaan kuin käyttämällä search-toimintoa.

Lähtökohtasi on kuitenkin hyvä. Jos saat heräteltyä tällä sivustolla torkkuvat entit, saat tietoa mistä maastureihin liittyvästä asiasta tahansa. Jotkut tosi tietäjät saattavat kyllä olla erittäin syvässä horroksessa mutta heräävät oikeilla hakusanoilla.

smos
04.01.2010, 10:19
Jos päätien auraaja ei ole tehnyt alkua mökkitiellesi joudut puskemaan muutaman metrin yli puolimetristä hyvinpantattua ja jäätynyttä kinosta ennenkuin pääset pehmeään nelikytsenttiseen umpihankeen. Jos olet aulis lapiomies niin OK, mutta jos taas et turhia viitsi lapioida niin ko kolmen tonnin hintaluokkaan voit löytää vain vanhan takaveto massikan (60-luvun traktorin), jossa on lumiketjut ja jolla pääset tuon penkan ja kinoksen läpi jalka suorana kaartelematta sankan savun saattelemana.

Muuten nuo antamasi vaihtoehdot ovat kaikki mainioita ensi pelejä maastoautoharrastajalle. Opit niiden kautta etsimään apua ongelmiisi netin kautta, saat monta kehotusta käyttää search-toimintoa, jota et saa toimimaan kuin käyttämällä search-toimintoa.

Lähtökohtasi on kuitenkin hyvä. Jos saat heräteltyä tällä sivustolla torkkuvat entit, saat tietoa mistä maastureihin liittyvästä asiasta tahansa. Jotkut tosi tietäjät saattavat kyllä olla erittäin syvässä horroksessa mutta heräävät oikeilla hakusanoilla.Jaa no voi olla että tää lössähtää taas kerra tähä, ku ain vaa pitäs olla rahaa mut sellasta se elämä on. Mut en kyl massikkaa hanki se o yks mikä on varma, näät pitäs se auto saaha ja aattelin et jos vaa ois ollu nelivetone viel, mut en sit tiiä...

smos
04.01.2010, 10:54
No kyl sen verra pittee lapioo uskaltaa tarttuu :D et ei siitä ole huoli. Tuolt nettiautosta sais jo 1000-2000 eurolla pajeron ja lupaavat että kaikki toimii. Eikä ajettukkaa ku joku 400tkm. Ja että ruostetta löytyy mutta runko ois ehjä. Esim. tämä tässä http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2992475 Näyttää viel siistiltäkin. Entäs kumpi oli parempi valinta pitkä vai pätkä pajero?

Heikki L
04.01.2010, 10:57
Eikö se ole just se minkä omaan tarpeeseesi tarviit, pätkä aina metsään mutta pitkä vetoon tai romunkuljetukseen. Jos ei pitkälle tarvetta osta pätkä:)
Saako pätkän muuten huoltoautoksi??? kuvan auto näyttää ihan asialliselta, taitaa olla vielä niitä malleja missä ei ole takana kytkettävää lukkoa?

peedro
04.01.2010, 16:54
Siis autohan tulee ihan normaaliin ajoon, mutta kyllä käväisisin myös mettäpollullakin. Itse olisin mieltynyt eniten tuohon turbotettuun diesel pajeroon lisäis vaan jotkut 32 tai 33 alle ja korottais vai? Mites tällä sitte pääsis tuol poluilla?

Velipojalla oli pätkä pajero 33 maastokumit alla,sauvat kiristetty edestä ja takana pidemmät kiikut.Kyllä se tuntu menevän mitä ihmeelisempiin paikkoihin.Tosin välitykset meni jo aika pitkiksi noilla renkailla.Kestikin yllättävän hyvin ajotyyliin nähden.(kyll se siitä yli menee,otetaan vaan tarpeeks vauhtia).

smos
04.01.2010, 21:53
Eikö se ole just se minkä omaan tarpeeseesi tarviit, pätkä aina metsään mutta pitkä vetoon tai romunkuljetukseen. Jos ei pitkälle tarvetta osta pätkä:)
Saako pätkän muuten huoltoautoksi??? kuvan auto näyttää ihan asialliselta, taitaa olla vielä niitä malleja missä ei ole takana kytkettävää lukkoa?Minkä vuoden jälkee sitte noihin pajeroihin tuli lukko?

Topi1982
05.01.2010, 04:04
Valitse mika vaan ja kaikilla on hyvat ja huonot puolensa.

Lumessa eteneminen muuttuu melkoisesti ketjujen avulla.
Nykyaikaiset ketjut on helppo viritella alle.

Henkilokohtaisesti olen sita mielta, etta turha puhua maastoautosta, jos siina ei ole kytkettavia lukkoja ja tarkoitan lukkoja enka kemppeja, kitkoja tai muita tekeleita.

On se hupaisaa katsottavaa, kun rakenneltu kooorkea laite yrittaa ojasta ylos ja vaan "ilmassa" oleva
etupyora pyorii ja muut, joissa on pitoa eivat.

vilhe
05.01.2010, 15:27
Itse laittasin pajeron jos ei tarkotuksena isommin offailla. On pirun mieleinen auto ajaa maantiellä eikä mikään kauheen isoruokanenkaan.. Muistaa vain että ei osta kansivikasta mikä noissa on tyyppivika.

Mico
06.01.2010, 11:50
ei sillä ehkä suuremmin väliä ole millä maasturoinnin aloittaa, kaikissa on tyyppivikoja, kaikkiin saa varmasti tehtyä lommoja, oppii korjaamaan ja hitsaamaan... :D

tuommoseen hankeen min.33-35" pyörät ja auto mikä jotenkin kestää nipussa kyseisillä pyörillä ja tiellä liikkumista ajatellen kohtuu kulutus ja ajo-ominaisuudet... antaisin äänen GR:lle

Ainakaan pajeron ja troopperin murrokset ja napalukot ei minulla kestänyt kasassa edes 31" pyörillä, mutta sehän voi kertoa myös "väärästä käytöstä" :D

patroltd
06.01.2010, 14:54
Jaa no voi olla että tää lössähtää taas kerra tähä, ku ain vaa pitäs olla rahaa mut sellasta se elämä on. Mut en kyl massikkaa hanki se o yks mikä on varma, näät pitäs se auto saaha ja aattelin et jos vaa ois ollu nelivetone viel, mut en sit tiiä...

Elähän ny masennu, vanhat maasturit on mukavia vehkeitä vaikka ei mikään offaaja oliskaan.
Ja 3000 e:n hintaluokassa oppii tekemään remonttia ja hitsaamaan, ellei sitten käy mieletön säkä hankinnassa.
235/85-16 on hyvä rengaskoko auraamattomalle tielle, ja 7" vanteella ihan hyvä ajaa muutenkin.
Minusta tuossa hintaluokassa merkillä ei ole niinkään väliä, enemmän kiinnittäisin huomiota auton kuntoon. Itsellä vanha pätkä patrol ja veljellä hj61, molemmat ihan hyviä vehkeitä.
Jos joudut ilman roikkaa lähtemään kovilla pakkasilla, niin 61:nen lähtee hyvillä akuilla miten kylmästä tahansa.
Ja joillekin kutoskone+turbo on SE juttu, mutta nämä on erikoismiehiä :)

Rekisteröimätön
06.01.2010, 15:30
Siksi suosittelinkin Pajeroista kakkoskppaista jos se mitenkään hintahaarukkaan sopii. Siinä kun ei SS-laatikossa napalukkoja ole. Ja jos 2,8 koneisen ottaa, on voimansiirto kauttaaltaan astetta tukevampaa tekoa kuin vahnemmissa.

Pajero on niitä harvoja maastureita, jotka ovat vain parantuneet mitä uudempiin tullaan. Muillahan kehitys on ollut päinvastaista.

ZAU
06.01.2010, 15:51
Mun eka maasturi oli gaz-69 ja sitten tuli uazi offiin ja en kyllä heti vaihda pois edullisuuden takia.Jos aattelee käyttöautoa ja samalla sellasta millä pääsee lepikossa hyvin ja maantiella mukava ajella on xj cherokee 4l automaatti vaihteistolla,nyt on alla jeep grand cherokee v8 ja maantieajoa sillä pääasiassa tulee ajeltua,mutta pääsee tod hyvin vakionakin maastossa ja ennenkaikkea herkkuja on vakiona mitä muissa ei yleensä ole,jeeppi on myös halpa huoltaa ja jos haluaa vähän rakentaa niin palikkaa löytyy amerikasta edullisesti myös suomestakin löytyy hyvin.Eli mun ääni jeepille.Ja se vielä että jeepissä saa matkustaa se 5 henkeä eikä tarvi siitä maksaa valtiolle kauheita summia kun ajaa esim diesel pajerolla tai patrollilla,ja tää on vaan mun mielipide.

Ps: en ole seurannu tarkemmin mitä vaihtoehtoja olet katellut :)

smos
06.01.2010, 17:10
Suuri kiitos kun jaksoitte antaa neuvoja minulle, mutta olen tullut kuitenkin siihen päätökseen, että alan pistää kuntoo tuota viimevuonna ostettua mazda b2200 -89. Takapotkuhan tuo on, eikä mikään maasturikaani, mutta jostainhan se on aloitettava. Kiitokset vielä kaikille kysymykseeni vastanneille. Sain hyviä neuvoja.

Mazza
07.01.2010, 08:05
Jep, muutamalla muutoksella takavedostakin saa ihan kivan, esim. turbo (http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/Hilux/30042008179.jpg), pieni korotus (http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/Offaus/78995370.jpg), lukko, painoa lavalle, kunnon renkaat. Ja sitten ei kun rokkaamaan (http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/Offaus/79566434.jpg), varauksin.

Ps. 65cm joustoilla, kemppilukolla, karkeilla renkailla ja reilulla kaasulla meni jopa paikoista, minne jotkut lukottomat vakiokikkareet jäi. Eikä ainakaan etuakselista tökkää, kun keulan alla puolisen metriä maavaraa ;)

Ps2. Ei sitten turhan vakavasti tätä... :D