PDA

View Full Version : King capin suuttimien paineet


MikkoS
28.12.2008, 23:02
Suuttimet pitäisi mitata ja säätää joten millaisiin lukemiin pitäisi päästä?
Mikähän mahtaa olla venttiilivälykset jos nekin säätäisi samalla?
Ja jos joku vielä tietää pumpun ennakon niin aina parempi.

Ja moottori oli 2.5L vapari vm -89.

Ongelmana on kylmäkäynnistys ja lievä "täryytys" yläkierroksilla, ja pakoputkesta tulee vaaleaa
savua joka haisee dieselille. Jos joku keksii jotain muuta vikaa niin voipi ehdotella...

t:Mikko

landruiseri
29.12.2008, 15:03
hehkut kannattaa myös tarkistaa

MikkoS
29.12.2008, 20:00
hehkut on vaihdettu. Kylmänä kun starttaa niin lähtee yhdellä tai kahdella pytyllä heti ja muut seuraa kohta perästä..

landruiseri
29.12.2008, 20:05
ja mitattu myös että hehkuille tulee virtaa?

MikkoS
29.12.2008, 20:21
no ei.. paljonko sinne tarttis tulla 9.6 vai jotain muuta?? jos ei tule niin mistä kannattaa lähteä vikaa metsästään?

ISO-A
29.12.2008, 22:52
Kokeileppa hehkuttaa 3-4 kertaa peräkkäin.Omassa kc:ssa ainaki se auttaa ja en hehkuta hehkun merkkivalon mukaaan vaan kuuntelen millon aika rele napsahtaa pois päältä ja sit ootan n.5 sekunttia ja hehkutan uudelleen.Kovalla pakkasella saatan hehkutaa viis-kuuskin kertaa.

MikkoS
30.12.2008, 08:57
juu useammin hehkuttamalla lähtee inasen paremmin käyntiin.. hetken silloinkin rytyyttää mutta käymään lähtee. Savu arvot olivat kaverin tallilla kun kokeiltiin aikas korkeat 8 ja vaaleaa puskee. Jäähdytin nesteet ei häviä eikä painetta tule syyläriin.

Viikonloppuna tarttis ottaa suuttimet käteen ja kokeilla kuseeko joku.

Mikki
30.12.2008, 21:32
Moottorin tyyppi tarttis tietää ja suuttimen numero olis jo 100-varmaa faktaa --> hatusta 135 - 150 bar alueella.

Harmaa savu tulee paskoista suutinkärjistä.
Lisäkäryä antaa perseellään olevat venttiilivälykset ja komeuden kruunaa ruiskutuspumpun ajoitus, joka on melkein samalla kierroksella...

1. suuttimet kuntoon
2. TARKASTA hehkut yleismittarilla ja MITTAA jokaiselta jännite
3. venttiilivälykset kohdalleen
4. pumppu kohdalleen
5. MOLEMMAT suodattimet uusiksi

Matka taivaanrantaa kohden alkaa (ja lopuu samalla kun polttonestekkin!)

MikkoS
31.12.2008, 21:41
Harmaa savu tulee paskoista suutinkärjistä.
Lisäkäryä antaa perseellään olevat venttiilivälykset ja komeuden kruunaa ruiskutuspumpun ajoitus, joka on melkein samalla kierroksella (ja lopuu samalla kun polttonestekkin!)

Näin vähän arvelinkin..

Moottorin päällä lukee td25 mutta kun ilman turboa niin eikös se ole sd25? Täytyy tarkastaa tyyppikilvestä jos se edes sieltä selviää..

PatrolGR
31.12.2008, 22:02
sd25 ajotuksen säätö oli muistaakseni aika hankala, ei kai se muuten ois jääny mieleen. Vahatermarin kanssa tais oola teluuminen...

landruiseri
31.12.2008, 22:20
ei. se konetyyppi on td25 vaikka ilman turboa onkin

terppi
01.01.2009, 14:23
ei. se konetyyppi on td25 vaikka ilman turboa onkin
Juu.. Ja jos ois turbollinen malli, ni se ois TD25T tosin, noi lienee aika harvas, mut Terranos esim on TD27T, joka o periaattees sama ku toi.

Eli toi tosiaan on malliltaan TD25. Ja tää o se uudempi kikkare, joka o ilmestynu jostai '88 nurkilta tonne '98 nurkille saakka. TD25 on tappikone, kun taas SD25 tais olla ketjun kans, korjakkaa jos oon vääräs. (?)

Ja tuskin selviää tyyppikilvestä. :)

MikkoS
01.01.2009, 16:11
mittasin hehkut ja kaikkiin tuli noin 10,4 volttia alussa ja 5,5 v jälkihehkuna.. kai ne kunnossa on..
lauantaina pitäis ottaa suuttimet irti ja testata paljonko kusee ja luultavasti maanantaina hakea tiivisteet ja uudet kärjet.
Mistä tampereelta kannattaa lähteä kyselemaan niintä, tammer diesel, dieselpojat vai joku muu ja minkä merkkiset kärjet ois hinta/laatu suhteeltaan parhaat??

pee
01.01.2009, 16:30
mittasitko hehkujen vastuksen, eli noi jännitteet vihjaa releen olevan ok, muttei kerro välttämäti mitään hehkujen toimivuudesta, ainaski mersujen hehkujen vastusmittauskaan ei aina ole vakuuttanu niiden toimivan, ts. voi näyttää jotain, eikä silti rokkaa oikein :mad:

Kartse1
01.01.2009, 18:12
AutoDatan antamaa Faktaa TD25 -koneelle:

Suihkutusjärjestelmä

Ruiskutuspumppu Merkki Bosch Kiki
Ruiskutuspumppu Tyyppi VE
Ruiskutuspumppu Osanumero 16700-44G05
Ruiskutuspumppu Osanumero 16700-1S800
Pumpputyyppi Jakajaruiskutuspumppu
Ruiskutusjärjestys 1-3-4-2
Suutin Merkki Bosch Kiki
Suutin ja suutinrunko Osanumero KV11257800/2
Avautumispaine - uusi/käytetty bar 103-112/98-103
Suutinkärjen vuoto (tippuminen) bar/sek 88-87/10

Hehkutulpat

Hehkutulppa - osanumero Beru 921 MJ
Hehkutulppa - osanumero Bosch 0 250 202 060
Hehkutulppa - osanumero Lucas/CAV HDS276


Viritys ja päästöt

Männän liike (pumppu) mm JAKK 0,71±0,02
Autodatan huomautus 25
16700-79P00 = 0,46±0,02
16700-79P01 = 0,71±0,02
Kampiakselin asento °EYKK 0
Joutokäynti rpm 700±50
Kuormittamaton kierrosluku rpm 4950-5150
Öljyn lämpötila °C 85
Joutokäynti - savutustestissä rpm 650-750
Säätimen nopeusalue - savutustestaukseen rpm 4800-5100
Max.aika korotetulla kierrosluvulla sek 1,0


Huoltotarkastukset ja säädöt

Venttiilivälys - imu mm 0,35 kuuma
Venttiilivälys - pako mm 0,35 kuuma
Puristuspaine bar 24,5-29,4
Öljynpaine bar/rpm 2,9-3,9/3000
Jäähdyttimen korkki bar 0,78-1,0
Termostaatin (ensiö/toisio) °C 82


Hehkut kannattaa testata myös irrallaan siten, että laittaa vaikka käynnistyskaapeleilla miinusta hehkun runkoon ja plussaa liittimelle.
Kytkentähetkestä alkaen alkaa mielessään laskemaan, että montako sekuntia kuluu, ennenkuin hehkutulpan kärki on punaisena.
Nopea tulppa hehkuu jo 5:ssä sekunnissa, mutta hidas tulppa vaatii 20 - 25 sekuntia.
Myös tulpan hehkuvaa kärkeä pitää seurata, sillä hyvä tulppa hehkuu kärjestään ja huono tulppa hehkuu sieltä tyvestään.

Kaikki tulpat pitäisi olla ainakin parin sekunnin sisään samanveroisia ja hehkua samasta kohtaa. Joskus on tullut eteen sellaisia koneita,
että siellä on sekaisin hitaita ja nopeita hehkuja. Hehkun rele määrää sen, että kumpiako tyyppejä pitäisi käyttää.

Esim. jos laitetaan nopeat pikahehkut ja autossa onkin alkuperäinen "hidas" hehkutuksen aikarele, niin silloin nämä
nopeat pikahehkut palavat rikki heti ensimmäisessä hehkutuksessa (ovat liian pitkään kuumana).
Jos taas laitetaan hitaat hehkut ja autossa on "nopea" hehkurele, niin silloin hehkut eivät ehdi kuumentua riittävästi ennen starttausta.

Hehkutulpat käyvät vanhemmiten hitaaksi ja vaativat sen takia kaksikin peräkkäistä hehkutuskertaa ennen starttausta.

Aika monessa autossa on sellainen systeemi, että kun virta-avainta kääntää sen "virta" -asennon jälkeen vähän lisää,
niin silloin saadaan hehkutuksen releelle "pakkosyötettyä" muutama sekuntti lisää hehkutusaikaa...

MikkoS
01.01.2009, 18:54
hehkut näytti 0.01 ohmia kun mittasin.. en oo varma mitä tarkoittaa.
irrotan hehkut lauantaina samalla ja testaa akulla..


Kiitos kartse1lle autodata tiedosta.

t:Mikko