PDA

View Full Version : Ajokortin päivitystä vetohommiin


pee
30.10.2008, 07:57
Havahduin omalla kohdallani asiaan, joka saattaa olla muillekin yllätys:

henkilöauton (tai pakettiauton) ja jarrullisen peräkärryn (750 kg - 3500 kg) yhdistelmään oikeuttava ns. pikku-e kortti C-luokan kortin yhteydessä (AB1ECtai B1EC) ei paljon auta, jos vedetään (kevyt C1) kuorma-autolla (C) jarrullista traileria (E)

olin itse siinä uskossa, että tämä on pelkkä ajo-oikeuden ylitys ja seurauksena sakko MUTTA kysessä onkin ajo-oikeudetta ajo, ja seurauksetkin vähän reilummat:

- 14 päiväsakkoa
- kuljetus keskeytyy välittömästi siihen
- oman kunnan poliisi määrittää ajokiellon pituuden, minimi 4 viikkoa


tästä säikähtäneenä selvitin sitten asian omalta kohdalta lailliseksi:

vaatimukset C1E lle:

- lääkärintodistus C luokan ajorttia varten, 25 - 40 euroa
- ajokorttihakemus oman kunnan poliisille 40 euroa
- "kirjallinen" ns. E-teoriakoe, 10 kysymystä hinta 16 euroa
- käsittelykoe + ajokoe 55 euroa

Yhteensä noin 136 - 151 euroa


Käsittelykoe kulmaperuutus, yhdistelmän irrotus ja kiinnitys, ajokoe n. 45 min liikenteessä, lisätietoa vaatimuksista ja nettitreenit kirjallisiin:

http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutkinnot/ajokorttiluokat/c1e_luokka.php

http://www.ake.fi/tutvolaatu/pdf/7_2_14liite2.pdf

http://inssi.fi/main/index

Autokoulujen palveluita ei tarvita missään vaiheessa

kesis
30.10.2008, 09:24
No niinhän tuo korttihomma taitaa mennä,mut toi oli kyllä yllätys et noinkin kovat rapsut tulee.Taitaa melkeen taposta saada vähemmän,varsinkin jos kännipäiten,vahingossa.

Sitäkään en tienny mitä nykyään saa jos auto on unohtunu katsastaa,ei tulekkaan
enää se perinteinen 50e rikesakko.
Kaverilla pieni ylläri ku oli mersun paku "unohtunu" katsastaa,no kilvet luonnollisesti lähti ja 900e sakkoa. OHO!!
No syy selvis,oli myyny juur edellisvuonna omaisuutta ja rapsut tulojen mukaan.

Reetu
30.10.2008, 09:29
900e sakkoa. OHO!!
No syy selvis,oli myyny juur edellisvuonna omaisuutta ja rapsut tulojen mukaan.

No tuon saa varmaan kohtuullistettua ton sakon...

Onneksi ei ole tota kirjain ongelmaa harrastuksen riesana, kaikki muut sitten taitaa ollakin..

vhanhisuanto
30.10.2008, 09:41
SS tuon totesi viime kesänä lainatessaan meidän Marsua, Kemijärven Miliisi pysäytti ja ihmetteli rekisteriotteen ja ajokortin kirjaimien välistä ristiriitaa...:D

Nerd-O
30.10.2008, 10:14
Eipä nuo ole muuten kovin hyvin autokouluillakaan tiedossa. Ajelin keväällä c-kortin itselleni ja kysyin etukäteen autokoulusta että voin ajaa samalla tuon c1e kortin. Niiden mukaan homma ok. Noh. Kesken autokoulun tulevat sitten sanomaan että c-kortti pitää olla vuoden ennen kuin voi ajella c1e korttia. PRKL!!!!! Eihän tuossa olisi tullut säästöä kuin pari kymppiä maksuissa, mutta kuitenkin.

Tuo koko ajokortti homma on täyttä rahastusta. Autokoulu ei ollut mitään muuta kuin asiakaspalvelun oppimista. Miten hemmetti c-kortin hankkimiseen liittyy asiakaspalvelu?!!? Ainakaan itseäni ne ei kiinnostanut pätkääkään. Olin hankkimassa c-korttia ihan itseäni varten. En todellakaan tule ammatikseni ajamaan kuorma-autoa. Ne ketkä haluu siitä ammatin käy varmaan sitä varten jotain lisäkoulua tms.

Samaa rahastusta tuo c1e kortti on. Jos on ennestää pikku e niin miksei se päivity automaattisesti c1e kortiksi kun ajaa c-kortin tai jos ennestään on c-kortti? Sä voit käydä ajamassa pikku e kortin Ducatolla ja trailerilla. C1e korttia varten sä voit käydä hakemassa kuorma-autoksi rekisteröidyn Ducaton ja saman trailerin vetästä perään kuin pikku e kokeessa. Kalusto on siis täsmälleen samanlaista. Täsmälleen samat ajokokeet ja käsittääkseni ne kirjallisetkin on melko samoja. Joten mikä tuossa c1e kokeessa on sitten se idea jos pohjalla on jo pikku e?

Mutta kaikkeista helpommin suomessa pääsee kun et omista mitään, et käy töissä missään niin et ole myöskään vastuussa yhtään mistään, kunhan et vaan tapa ketään. Mitä väliä sillä on jos saa jotain sakkoja kun ei niitä tarvi maksaa ja linnaankaan ei joudu. Ajokorttiakaan ei tarvi omistaa. Voit ajella vaikka minkälaisella pelillä. Mikäli sattuu kiinni jäämään niin saat aina sakkoja, mitä ei tarvi maksaa. Eikä niitä poliiseja tuolla valvomassa näy. Mikäli ajaa suurinpiirtein liikenne sääntöjen mukaan ja lailliselta näyttävällä yhdistelmällä niin kukaan ei tule kyseleen mitään. Tolpat ei paljon kysele.

vhanhisuanto
30.10.2008, 13:55
Kesken autokoulun tulevat sitten sanomaan että c-kortti pitää olla vuoden ennen kuin voi ajella c1e korttia. PRKL!!!!! Eihän tuossa olisi tullut säästöä kuin pari kymppiä maksuissa, mutta kuitenkin.

Joo, vuosi pysyvää C-korttia tai kolme kuukautta työkokemusta kuorkilla ja työnantajalta todistus niin voi ajaa tuon C1E:n.

Tuo koko ajokortti homma on täyttä rahastusta. Autokoulu ei ollut mitään muuta kuin asiakaspalvelun oppimista. Miten hemmetti c-kortin hankkimiseen liittyy asiakaspalvelu?!!? Ainakaan itseäni ne ei kiinnostanut pätkääkään. Olin hankkimassa c-korttia ihan itseäni varten. En todellakaan tule ammatikseni ajamaan kuorma-autoa. Ne ketkä haluu siitä ammatin käy varmaan sitä varten jotain lisäkoulua tms.

Rahastustahan se on aina ollut ja hinnat sen kun nousee. Ensi vuonna C-kortti tulee käytännössä mahdottomaksi hommata jos ei ole aikomus tosissaan leipäänsä repiä siitä ajamisesta. Teoriatunteja tulee (muistaakseni) 140 nykyisen 12 sijaan eli joku logistiikan perustutkinto ja ammattiajolupa tulevat pakollisiksi. Siinähän sitä asiakaspalvelua opetellaan enemmän. Itsekin aloitin juuri C-kurssin viikko sitten, että saa tuota e.m. Marsua kuljetella ilman sakkojen vaaraa, enkä aio näillä näkymin koskaan ajaa kuorkkia ammatikseni.

wikke
30.10.2008, 14:50
Mahtavaa jos teoriaa on 3.5 työviikon verran!!!

MakeO
30.10.2008, 16:06
Ja tähän asiaan liittyvä tietovisa... saako kokonaispainoltaan yli 3500kg painoista henkilöautoa ajaa b-kortilla vai täytyykö olla c-kortti :) ??

Mikedeus21
30.10.2008, 16:19
Ensi vuonna C-kortti tulee käytännössä mahdottomaksi hommata jos ei ole aikomus tosissaan leipäänsä repiä siitä ajamisesta. Teoriatunteja tulee (muistaakseni) 140 nykyisen 12 sijaan eli joku logistiikan perustutkinto ja ammattiajolupa tulevat pakollisiksi. Siinähän sitä asiakaspalvelua opetellaan enemmän.

Tähän sen verran että se tulee voimaan ens vuoden syyskuun alussa en päiviä muista.

Eli jos ajaa C- kortin ennen syyskuun alun jotain päivää niin saa 5 vuotta ajaa ammatikseen kuorma-autolla, jonka jälkeen pitää käydä jokunen tunti kurssilla ja sitte saa taas ajella.

Näin opetettiin keväällä Kokkolan ammattiopistolla

Shuttle
30.10.2008, 16:40
Ja tähän asiaan liittyvä tietovisa... saako kokonaispainoltaan yli 3500kg painoista henkilöautoa ajaa b-kortilla vai täytyykö olla c-kortti :) ??

Tässähän tämä hauskuus onkin.
Ajokorttitarve ei ole sidottuna ajoneuvoluokkiin.
Eli M1 -luokan ajoneuvo voi painaa esim 4200kg, ja vaatii tällöin C/1 -kortin.
B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoa jonka kokonaismassa on alle 3500kg.
Yli menevät M- ja N-luokan ajoneuvot vaativat vähintään C1-kortin.
Nyt ei oteta huomioon nostureita tai vastaavia erikoistapauksia.
Helpotusta on onneksi se että N-luokat jakaantuvat painon mukaan, mutta en muista menikö C1:n ja C:n raja N2:n ja N3:n rajalla.

MakeO:n kysymykseen: Vaatii C-kortin.

Onhan rva. Presidentin ajoneuvokin henkilökuljetuksiin tarkoitettu ajoneuvo, eikä tavaran kuljetukseen vaikka niin voisi luulla. Täten se on M-luokan alla.
M2 ja M3 liittynevät muistaakseni yli 1+8 paikkaisiin ajoneuvoihin, jokin painoraja välissä.

vhanhisuanto
30.10.2008, 18:04
Tähän sen verran että se tulee voimaan ens vuoden syyskuun alussa en päiviä muista.

Eli jos ajaa C- kortin ennen syyskuun alun jotain päivää niin saa 5 vuotta ajaa ammatikseen kuorma-autolla, jonka jälkeen pitää käydä jokunen tunti kurssilla ja sitte saa taas ajella.

Näin opetettiin keväällä Kokkolan ammattiopistolla

Pikkujussille oli sanottu autokoulussa vastikään notta 20.9.2009 tai jotain sinne päin alkaa uusi laki vaikuttaa ja kun asia tulee keväällä julkisuuteen, on autokoulujen C-kurssit kuin ammuttuna täynnä. Sen takia minäkin kiireesti ilmoittauduin kurssille - varsinkin kun erään kanssa-autoilijan suosiollisella avustuksella tuli C-kortin rahoituskin kätevästi vakuutusyhtiön kertakorvauksen muodossa. :D :D

MakeO
30.10.2008, 19:39
Tässähän tämä hauskuus onkin.
Ajokorttitarve ei ole sidottuna ajoneuvoluokkiin.

MakeO:n kysymykseen: Vaatii C-kortin.



Aivan juuri näin.. Eräs autoliike kauppas nettiautossa bensakoneella olevaa henkilöauto Suburbania sanoilla että "henkilö-auto , ei tarvitse kuorma-autokorttia" niin soitin sinne piruuttani ja kysyin kokonaispainoa niin ne sanoi että noin 3900kg , no mä sanoin että jos mä ostan ton niin maksatteko sakot ku muijalla ei oo ku B-kortti ... tuli aika hljaista langanpäähän ku ei se myyjäkään ollu tollasta ajatellu..

Morjenz
31.10.2008, 10:50
Puolustusvoimien kautta siviiliin BECE ajokortti 2.1.2009 :) On ees jotakin hyötyä tästä hommasta... Päässy ajaa pitkillä kikottimilla metsään ja muihin ahtaisiin paikkoihin. Vaatimuksena kortin saamiseen siviiliin on armeijassa 40 lähtöä (eli vähintään 40 päivänä ajomääräys) ja 2000km...

JiiPee
31.10.2008, 11:18
Oli tässä yhtenä päivänä juttua siitä, kun enää ei saa tilapäisestikään siirtää CE-yhdistelmää C-kortilla, edes tyhjänä. Piti kaivella tarkempaa tietoa. Eikös tämä ollut ennen vapaampaa, eli kuskin sairastuttua tms. sai yhdistelmän käydä ajamassa tien varresta pois C-kortilla vai muistanko väärin? Omalle kohdalle ei ole moista siirtokeikkaa tosin koskaan sattunut.

Aiheeesta lisää: http://www.skal.fi/?2575_m=3396&s=780

Näkyy vaativan tyhjän linja-auton tankkauskeikkakin nykyään D-kortin.

AtteL
31.10.2008, 11:54
"Tilapäiset" siirrot oli ennen sallittuja kunhan ajoneuvo(perävaunu) ei ollu kuormattu. Mikähän oli sitten tilapäistä ja saiko kärrissä olla kyydissä edes sidontaliinaa, roclaa tms. sitähän ei kerrottu!:confused:

thudor
01.11.2008, 01:07
Kyllähän "normi" C-kortin saa ton ajan jälkeenkin, ammattiajolupaa vaan ei saa ilman tota kurssia. Vielä siinäkin tarkennuksena, että omien ajojen lisäksi kökkähommatkin onnistuu ilman..

Pete
01.11.2008, 06:40
"Tilapäiset" siirrot oli ennen sallittuja kunhan ajoneuvo(perävaunu) ei ollu kuormattu. Mikähän oli sitten tilapäistä ja saiko kärrissä olla kyydissä edes sidontaliinaa, roclaa tms. sitähän ei kerrottu!:confused:
Tulla tilapais saannollahan on armeijassa kuskattu kuleja takaloosterissa jo kohta tuhat vuotta, niin kaik silloin muutkin saa samanlailla toimia?:cool:

Tumi
01.11.2008, 08:59
"Tilapäiset" siirrot oli ennen sallittuja kunhan ajoneuvo(perävaunu) ei ollu kuormattu. Mikähän oli sitten tilapäistä ja saiko kärrissä olla kyydissä edes sidontaliinaa, roclaa tms. sitähän ei kerrottu!:confused:

Tilapäisestä tiedä, mutta kaikki mikä ei ole kiinteää lavarakennetta on kuormaa. Jopa ne kuormaliinat saati se rocla.
Niin ja tämä koskee sitten koko yhdistelmää eli siinä vetävässä autossakaan ei saa olla kuormaa, eli tukki autossa ei saa olla edes nosturi paikallaan.

MouhijärvenMies
01.11.2008, 11:39
Finlexi näemmä sanoo nykyään
"3) ajoneuvojen huolto- ja korjaustyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa suorittaa D- tai D1-luokan ajoneuvon tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmän huolto- tai korjaustoimenpiteen edellyttämän siirron tai koeajon D- tai D1-luokan ajoneuvolla ilman matkustajia tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmällä ilman kuormaa;"

Eli pitää tienpäällä tavattaessa nykyään sanoa "olen viemässä tätä korjattavaksi korjaamolleni", ennen piti sanoa "olen tilapäisesti siirtämässä"

Rekisteröimätön
02.11.2008, 09:09
Mulla on C kortti.
Ostettiin Transit p-auto, sain vetää traileria.
Katsastettiin Transit k-autoksi lisäämällä kok.painoa 3500 kilosta 3550 kiloon.
Verot halpeni, nopeus putosi kahdeksaankymppiin, voit ajella rauhassa omia ajojasi
koska k-auto ei ole työsuhdeauto koskaan?
Minkäänlaista peräkärryä en saa enää vetää Transitilla, aika mahtavat 50 kiloo!

MouhijärvenMies
02.11.2008, 09:45
Saathan sä vielä sillä vetää max 750 kilon kärryä. Mä en muuten koskaan ole ymmärtäny miksi autoja jotka on pakuja muutetaan kuorma-autoiksi, kyllä verosäästö on niin pieni ja tulee just toi korttiongelma, kaikilla kun ei ole edes sitä C:tä. Maahantuotaessa siinä on joku järki kun kuorkki on veroton, mutta muuten???

Rekisteröimätön
02.11.2008, 10:28
Piti sanomani jarrullista.

Rekisteröimätön
02.11.2008, 10:31
Transitin tapauksessa ns. työkunta-auto ei ole luvallinen pakuna.
Vain sähkö- yms yhtiöt saa niitä pitää.
K-autona rekisteröity 7 hengelle.

AtteL
02.11.2008, 22:29
Tilapäisestä tiedä, mutta kaikki mikä ei ole kiinteää lavarakennetta on kuormaa. Jopa ne kuormaliinat saati se rocla.
Niin ja tämä koskee sitten koko yhdistelmää eli siinä vetävässä autossakaan ei saa olla kuormaa, eli tukki autossa ei saa olla edes nosturi paikallaan.

Täytyyhän siinä kuorman määrittelemisessä joku tolkku olla, ja raja vetää siihen mitä heinäntekojärkeä käyttäen voidaan pitää kuormana. Vaikka lavalla ei olisi mitään esineitä tms, niin voisihan joku sitten lakaista tarvittaessa harjalla lattiaa, ja todeta: "kappas vaan sulla on hiekkakuorma kyydissä!":eek:

:D

mutiainen
04.11.2008, 00:44
Kävin kesän ajelemassa yli 12t kuorkilla 3kk nyt ABECE taskussa ei tartte enää kiroilla millä saa vetää ja mitä. Enkä tarkoita kusiaisella mäyräkoiraa ?!

pee
04.11.2008, 08:25
Kävin kesän ajelemassa yli 12t kuorkilla 3kk nyt ABECE taskussa ei tartte enää kiroilla millä saa vetää ja mitä. Enkä tarkoita kusiaisella mäyräkoiraa ?!


riittääks näin pelkkä työ/ajokokemus vai tarviiko näissäkin käsittely/ajokokeen konttorilla ?

Nerd-O
06.11.2008, 08:05
Pikkujussille oli sanottu autokoulussa vastikään notta 20.9.2009 tai jotain sinne päin alkaa uusi laki vaikuttaa ja kun asia tulee keväällä julkisuuteen, on autokoulujen C-kurssit kuin ammuttuna täynnä. Tuon takia minäkin hain c-kortin, mutta autokoulussa ne sanoi että edelleen c-kortin voi ajaa autokoulussa tuon päivän jälkeenkin, mutta ei saa ammatikseen ajella. On kuulemma samat vaatimukset kuin tälläkin hetkellä. Tiedä sitten meneekö se oikeesti noin kun missään ei ole ollut mitään juttua siitä.

Mut veikkaan että tuo touhu aiheuttaa hieman ongelmia alalle. Ei kovin moni taida tuollaisia kursseja käydä. Hintakin varmaan 10 kertaistuu nykyiseen.

Morjenz
06.11.2008, 12:22
Yhdistelmäkortti vaatii aina käsittelykokeen yhdistelmällä. Elikkäs kulmaperuutus, kärri irti (pyöräkiilat paikalleen), ajat takaisin kulmaan, peruutat kulmasta pois, peruutat aisaan ja liität sähköt ja duomaticit (poistat pyöräkiilat) ja vedät kärriä muutaman metrin eteenpäin... Aikaa tähän on 15 minuuttia. "Käytävän koko" vaihtelee yhdistelmän pituuden mukaan...

Lisäksi tietty ajokoe ja kirjallinen koe.

Viipo
06.11.2008, 13:33
juup, ministeriöstä asti on varmistettu toi lain tulkinta: ennen 1.8.2008 jos oli c- tai ce tai de- kortti taskussa, niin työseen saa jatkossa ajella ilman muuta, kuin ylläpitävää kurssia (5 päivää koulua viidessä vuodessa).

Kortteja voi kyllä suoritella ihan niin kuin ennenkin, osalta vaatimukset ovat jopa helpottuneet, eli esim. D-kortin voi suorittaa jo 18-vuotiaana 2. vaiheen jälkeen, eikä se enää vaadi C-korttia alle.

Mutta tuon viime elokuun jälkeen suoritetuilla kuljettajatutkinnoilla on vuoden siirtymäaika, ja 1.9.2009 jälkeen ei saa ajaakkaan työkseen ilman ammattikuljettajakoulutusta (se 140h).

Hauskinta on se, ettei kyseisiä täydennyskoulutuksia ainakaan vielä järjestetä missään. Traffican tms. kautta pääsee kyllä sitten ammattiin rekkakuskiksi.

Mahtaa kuljetusyrityksillä olla kiva yrittää etsiä jatkossa kesätuuraajia... Tosin, näitä "Sprintterikuskeja" moinen ei koske, kuin ei paljon mikään muukaan laki. Saattaa kuorkit vaihtua kiivaasti pakuiksi.

vhanhisuanto
06.11.2008, 13:53
Kortteja voi kyllä suoritella ihan niin kuin ennenkin, osalta vaatimukset ovat jopa helpottuneet, eli esim. D-kortin voi suorittaa jo 18-vuotiaana 2. vaiheen jälkeen, eikä se enää vaadi C-korttia alle.

Jaa? Eräs tuttu, n. 40-vuotias, on ikänsä haaveillut bussikuskin hommista (pitkää linjaa, ei paikallisliikennettä :D) ja päätti nyt ajaa kortin. Joutui korottamaan ensin AB-kortin ABC:ksi, suoritti sen C-kurssin samassa autokoulussa missä minä olen tuossa n. kuukausi sitten.

FROM
02.12.2008, 19:42
ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

TON VIIMESEN KOHDAN MUKAAN EI PALJON KEVYTKUORMA AUTOILLA AUTOTRAILEREITA VEDELLÄ:eek:

pee
03.12.2008, 11:22
totta FROM - MUTTA:

pieni ylikuorma vs ajo-oikeudetta ajo on ihan eri luokan rikos

vhanhisuanto
03.12.2008, 12:03
totta FROM - MUTTA:

pieni ylikuorma vs ajo-oikeudetta ajo on ihan eri luokan rikos

Alle 5% ylikuormasta voi selvitä huomautuksella, 10% ja enempi menee jo ylikuormamaksun puolelle. Alimpaan maksuluokkaan taitaa vielä noilla massoilla mennä eli ylikuormamaksu lasketaan ennemmin kympeissä kuin satasissa tai tonneissa. Maanantaina oli inssiajo, joka menikin virheittä läpi. Nyt saa luvan kanssa kuljetella autoa kisoihin. :)

FROM
03.12.2008, 16:38
totta FROM - MUTTA:

pieni ylikuorma vs ajo-oikeudetta ajo on ihan eri luokan rikos

kyllä me ollaan hirveitä rikollisia:D

MakeO
03.12.2008, 17:12
ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

TON VIIMESEN KOHDAN MUKAAN EI PALJON KEVYTKUORMA AUTOILLA AUTOTRAILEREITA VEDELLÄ:eek:

Siis saahan esim. omamassaltaan 3200kg Suburbanillakin vetää kokonaispainoltaan 3200kg autotraileria vai ymmärsinkö väärin ?

FROM
03.12.2008, 17:33
TUOLLA KYLLÄ MUTTA ESIM TRANSIT,DUCATO,SPRINTER JA MITÄ NIITÄ NYT ON KUORMA-AUOTOKSI REKISTERÖITYJÄ NIIN NOITTEN OMAMASSA ON N,2000KG

MakeO
03.12.2008, 17:44
TUOLLA KYLLÄ MUTTA ESIM TRANSIT,DUCATO,SPRINTER JA MITÄ NIITÄ NYT ON KUORMA-AUOTOKSI REKISTERÖITYJÄ NIIN NOITTEN OMAMASSA ON N,2000KG

Juu ymmärrän.. mulla on -98 Vito (V230) minkä omamassa ja koukkupaino on apaut 2000kg ja täytyy totuuden nimissä sanoa että se on ihan sille tarpeeksi :)

FROM
03.12.2008, 17:57
Juu ymmärrän.. mulla on -98 Vito (V230) minkä omamassa ja koukkupaino on apaut 2000kg ja täytyy totuuden nimissä sanoa että se on ihan sille tarpeeksi :)

itellä tällä hetkellä KA transiitti vetää saa auton papereitten mukaan 3500kg mikä tulee vielä kohtuu hyvin perässä,tarvis vaan olla se rekkakortti:mad:
on myös vittumaista että oon ton rekka kortin intissä suorittanut mutta en saanut reserviin mukaan kun en ollut autokuski vaan psv asentaja,:eek: