PDA

View Full Version : Puoliperävaunu+vasikka


SunFire Red
06.09.2016, 16:50
Täällä varmaan on kuljetusalan ihmisiä, joilla ajokokemusta puolikkaasta+vasikka yhdistelmästä. Täysperää tullut tuossa jonkin aikaa ajeltua ja nyt mahdollista otsikon pakettia ehkä ajamaan. Mennäänkö paketilla etuperin samoihin paikkoihin kuin täysperällä vai oikooko enemmän? Tiedossa muutama paikka missä täysperällä mennään jo portinpieliä hipoen. Mites kääntyminen, jos kääntää tosi jyrkkään paketilla,onko aisa vasikasta solmussa vai kidan pultit poikki?

Lerssinen
06.09.2016, 17:08
Aika vähäinen on oma vasikanvetokokemus mutta on se tarkempi ajettava, kovin mielellään sitä ei katko koska kytkeminen on aika aunuksesta.

No, monestihan ne onkin rättikylkisiä ja lankkua niillä ajetaan tms kyljestä lastattavaa. Talvella hengenvaarallinen keksintö.
Peileistä joutuu kyttäämään kauemmas taakse kuten loogista on, oikaisua ei voi korjata perää "heittämällä" vaan jos lähti kanttaamaan jostain portista liian aikaisin se on otettava pakkia
tielle asti ja uusiksi.

savustin
06.09.2016, 17:36
Se tarvii kokotienoon kääntyäkseen täysperä on vielä lastenleikkiä puolikas+vasikka yhdistelmään verrattuna.

SunFire Red
06.09.2016, 19:24
Onnistuuko U-käännös samassa tilassa kuin täysperällä? Yksi lastauspaikka umpikujassa missä täysperä just mahtuu kerralla kääntymään.

savustin
07.09.2016, 06:20
Onnistuuko U-käännös samassa tilassa kuin täysperällä? Yksi lastauspaikka umpikujassa missä täysperä just mahtuu kerralla kääntymään.
Ei mitään mahdollisuuksia.Minulla on kaksi varsinaista peräkärryä toinen on ns.normaali aisalla ja toisessa on 4m pitkä aisa, pitkä aisainen tarvii lentokentän kun taas lyhyt aisainen kääntyy melkein paikoillaan.Tämähän ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta sivuaa aihetta.

Repro
07.09.2016, 09:14
Siinä nopsaan parissa minuutissa väännetyt kääntymiskaaviot täysperä vs. puolikas+vasikka, kuormatilojen pituudet ja akselimäärät on samat molemmissa. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=196088
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=196089

Viipo
07.09.2016, 10:58
Mites B-linkki? Kuullu vähä juttua niitten kuljettajilta, et alussa se tuntu ihan mahottomalta reteliltä, mut sitten ku siihen tottu, niin paljo notkeempi ku täysperä?

_LM_
07.09.2016, 11:22
Täälläkin odotetaan kauhunsekaisin tuntein milloin tulee topliftiltä soitto että olisi vasikka valmis hakkeen ajoon... ja melkein kaikki purkupaikat peräpurkuja :o

Repro
07.09.2016, 13:25
Täälläkin odotetaan kauhunsekaisin tuntein milloin tulee topliftiltä soitto että olisi vasikka valmis hakkeen ajoon... ja melkein kaikki purkupaikat peräpurkuja :o

Ei vielä ensi viikolla :D
Aikataulun mukaisesti valmistuu.

Repro
07.09.2016, 13:42
Mites B-linkki? Kuullu vähä juttua niitten kuljettajilta, et alussa se tuntu ihan mahottomalta reteliltä, mut sitten ku siihen tottu, niin paljo notkeempi ku täysperä?

Ai nii tämmönen vai? :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=196093
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=196092

Viipo
07.09.2016, 13:46
Ohoh, no nyt on akseleita. Joko toi on päälle 100tonninen HCT-yhdistelmä?

tiku83
07.09.2016, 14:26
Ei se vasikka vehe ole sen kummempi kuin täysperä,
Pikkasen se vaatii enempi tilaa kuin täysperä kääntyessä ahtaisiin väleihin. Yleensä menee vetokidalta pultit poikki,jos kuorman kanssa kääntää liian linkkuun, mutta yleensähän kuorma puretaan ja sitten tehdään se u-käännös ahtaassa pihassa. Talvella se on jarru vaunu mutta tulee perässä kun ei liikaa kyttää peilestä 😁
Tullut ajettu 76ton vasikka vehettä ja normi 64

SunFire Red
07.09.2016, 19:54
Tässä nyt muutama päivä kyselty ja on vähän epäselvää vieläkin, että kääntyykö samassa tilassa tienpäässä kuin täysperä( eli ajetaan vaan eteenpäin ja käännetään mitä renkaat kääntyy). Mielipiteitä on laidasta laitaa, toiset sanoo että onnistuu ja toiset että kidan pultit poikki.

jmk
07.09.2016, 20:07
sen verran mitä asennuskeikalla työmailla nähnyt nuun ei paljonkaan yhteistä täysperän vetämiseen ja kääntymiseen on tässä tänä kesänäkin useasti seurattu perässä ja annettu kuskille ohjeita kyllä varmaan suoralla tiellä eteenpäin ihan ok kapistus mut ainakin rakennustyömaille meno aivan kauheaa jos ei lentokentälle rakenneta...

Luoppis
07.09.2016, 20:19
Mites B-linkki? Kuullu vähä juttua niitten kuljettajilta, et alussa se tuntu ihan mahottomalta reteliltä, mut sitten ku siihen tottu, niin paljo notkeempi ku täysperä?

Kuka tollasia on väittäny? Peruuttaminen vie enemmän tilaa (pitää mahtua kääntämään vetoautoa sekä sitä n. 10 metristä linkkiä, hiertäviä akseleita on käännöksissä enemmän kuin täysperässä, oikoo enemmän kuin täysperä, katkaiseminen kestää järkyttävästi kauemmin, kuin täysperällä, ympäri kääntäessä on letkut kovilla sekä vetoauton ja linkin välissä että vaunun ja linkin välissä, akselipainot menee helposti päin helvettiä linkin vikalla akselilla, ohjaavalla akselilla olevalla linkillä pitää aina huomioida se ohjauksen lukitus jos pitää lähteä peruuttamaan, linkkien (VAK) rungot on kovilla kun iso osa kuormatilasta on käytännössä tyhjän päällä. Emmä ainakaan ite suosittele B-junaa oikeen mihinkään kun en ole keksinyt, että mikä sen vehkeen etulyöntiasema voisi olla verrattuna täysperään samalla akselimäärällä. Jos saa siihen jotain niin amerikan hommia, että ei tarvii kuin ajaa suoraan perille eikä mitään ylimääräistä kikkailua, niin sitten ehkä, tosi iso ehkä. Itehän tosin ajan vasta viidettä kuukautta B-junaa sellasta ihmeellistä massatavara/mitä ikinä ajojärjestelijät keksii purku-lastaus hommaa 9-akselisella, et voi olla vaan taidonkin puutetta ettei vaan tunnu kovin notkeelta noi vehkeet. Täysperää tota ennen vajaat 5 vuotta ja sitä ennen vuos nupilla.

Luoppis
07.09.2016, 20:27
Tässä nyt muutama päivä kyselty ja on vähän epäselvää vieläkin, että kääntyykö samassa tilassa tienpäässä kuin täysperä( eli ajetaan vaan eteenpäin ja käännetään mitä renkaat kääntyy). Mielipiteitä on laidasta laitaa, toiset sanoo että onnistuu ja toiset että kidan pultit poikki.

Tuolla ylempänä kun on noita mittapiirroksia, niin tuossa toi uloin kehä on vissiin se 12 metrin kääntösäde mitä pitkin vetoauton ulompi etunurkka menee, ja toi sisimpänä oleva ympyrä on vissiin se 2 metrin ympyrä, mitä vaunun sisempi reuna ei saa leikata tolla kehällä käännyttäessä tieliikenteessä. Eli jos vasikkayhdistelmässä on vetokita suhteellisesti juuri tuolla kohtaa, missä se tossa kuvassa on, niin tosi vähän on pelivaraa tuosta enää käännöstä tiukentaa, kun aisa on jo tuossa tilanteessa lähes 90 asteen kulmassa. Eli suomeksi sanottuna just ja just selviää jostain tiukasta liikenneympyrästä.

Tää on sit taas pelkkää mutuilua kun tosta ei oikeen nää lukea noita mittoja :eek:

Joske
07.09.2016, 21:12
Ihan hyvin siihen tottuu, perruutus vaatii tiettyä itsevarmuutta ku mennee herkästi sellaseen linkkuun ettei sitä vasikkata näje mutta yhtälailla oon komunnu isoja ja pieniä rakennustyömaita vasikan kanssa mitä täysperällä.

Ja jos tosiaan koitetaan tehä uukkari ja käännetään renkaat tappiin asti ni johan kohta on vasikan aisalta vetosilimukan pultit poikki. Mutta jos ja kun sitä ossaa varroa ni kääntää siinä missä kankeammat täysperät ei käänny ollenkaan. (riippuu vasikan kidan mallista)

Rytari
07.09.2016, 23:06
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=196090

Tähän vällin pikku kuva...

Viipo
08.09.2016, 00:38
Mie halluun nähä, ku joku peruuttaa ahtaasen laituriin tuommosen linkki-linkki-puolikas yhistelmän :P

Viipo
08.09.2016, 00:41
Kuka tollasia on väittäny? Peruuttaminen vie enemmän tilaa (pitää mahtua kääntämään vetoautoa sekä sitä n. 10 metristä linkkiä, hiertäviä akseleita on käännöksissä enemmän kuin täysperässä, oikoo enemmän kuin täysperä, katkaiseminen kestää järkyttävästi kauemmin, kuin täysperällä, ympäri kääntäessä on letkut kovilla sekä vetoauton ja linkin välissä että vaunun ja linkin välissä, akselipainot menee helposti päin helvettiä linkin vikalla akselilla, ohjaavalla akselilla olevalla linkillä pitää aina huomioida se ohjauksen lukitus jos pitää lähteä peruuttamaan, linkkien (VAK) rungot on kovilla kun iso osa kuormatilasta on käytännössä tyhjän päällä. Emmä ainakaan ite suosittele B-junaa oikeen mihinkään kun en ole keksinyt, että mikä sen vehkeen etulyöntiasema voisi olla verrattuna täysperään samalla akselimäärällä. Jos saa siihen jotain niin amerikan hommia, että ei tarvii kuin ajaa suoraan perille eikä mitään ylimääräistä kikkailua, niin sitten ehkä, tosi iso ehkä. Itehän tosin ajan vasta viidettä kuukautta B-junaa sellasta ihmeellistä massatavara/mitä ikinä ajojärjestelijät keksii purku-lastaus hommaa 9-akselisella, et voi olla vaan taidonkin puutetta ettei vaan tunnu kovin notkeelta noi vehkeet. Täysperää tota ennen vajaat 5 vuotta ja sitä ennen vuos nupilla.

Pari Peura-Transsin kuskia oli vähä sitä mieltä. Ja mitä itekki Vantaalla DSV:n termillä kattelin, niin sinne ne B-junat sujahteli laituriin, missä täysperät repi viereisen kapellin lukot mennessään...

Ite oon kyl enempi täysperämiehiä :)

Nikuzai
08.09.2016, 12:20
Albanialainen rekkakuski sano ajavansa saarioiselta tavaraa b-linkillä ruottiin ja se ainakin kehu, et mieluummin sitä b-linkkiä kuin täysperää

Peruuttaminen ei kuulemma ole sellaista sihtimistä, kun nivelväli on reilumpi

Niijja nupilla sitä kisko


Sit näin sellaisenkin mersun jolla megatraileria kiskotaan
Oli villin näköinen, kun alla 19,5 renkaat :eek:

Katoin alle ja ei siinä montaa tuumaa akselin ja maan välissä ilmaa olut :D

Luoppis
09.09.2016, 01:09
Siinä nopsaan parissa minuutissa väännetyt kääntymiskaaviot täysperä vs. puolikas+vasikka, kuormatilojen pituudet ja akselimäärät on samat molemmissa.

Mikä muuten on yleensä vasikassa kuormatilan pituus, tuleeks siitä niinki paljon kuin 6 metriä, vai onko niitäkin muka 7,2 lavametrisiä?

Pari Peura-Transsin kuskia oli vähä sitä mieltä. Ja mitä itekki Vantaalla DSV:n termillä kattelin, niin sinne ne B-junat sujahteli laituriin, missä täysperät repi viereisen kapellin lukot mennessään...

Ite oon kyl enempi täysperämiehiä :)

Voihan se sitten olla ainakin siinä mielessä notkeempi, että siitä yhdistelmästä tulee semmonen makkaran muotonen pidemmältä alueelta :) Jos terminaalin pihassa rikkoo toisten vehkeet niin taisi vika olla jossain muussa, kuin ajettavan yhdistelmän muodossa :confused:

Mä vihaan B-junaa, suurin syy on varmaan se, että tiedän osaavani täysperällä paljon enemmän, mutta myös se että se on niin järkyttävän kömpelö laitos kaikissa niissä jutuissa missä täysperä loistaa.

SunFire Red
09.09.2016, 03:21
Käyttöön tulisi kuormatilaltaan 7.6M metrinen vasikka.

Luoppis
10.09.2016, 16:19
Kuullostaa mahdollisimman hankalalta vaihtoehdolta kyllä saada se 20lvm käyttöön, noin niinkuin ajamisen kannalta :confused:

SunFire Red
10.09.2016, 18:43
20.9m laskin äkkiseltään kuormatilojen mitaksi. Kaipa se joku osaa miettiä saako nuilla mitoilla toimivaa pakettia.

Repro
11.09.2016, 22:26
Minkälaiset päällirakenteet niissä vaunuissa pitäisi olla?

SunFire Red
16.09.2016, 14:46
Kärrit on jo olemassa.

Seuraava kysymys puolikkaasta: takateli vai ohjaava väliteli? Ajelut kotimaassa asfalttia pitkin.Koeajossa ollut Volvo takatelillä ja Mersu välitelillä.Mersun takateli menee pelkän puolikkaan ajossa liian pitkäksi, 20cm. Mersussa tirehtööriä houkuttelee paljon pienempi polttoaineen kulutus kuin volvossa.

Juhis.T
16.09.2016, 14:53
Takateli, kun on tää suomen talvi :)

SunFire Red
16.09.2016, 15:08
Ajaahan ne venäläiset kaksi akselisilla vehkeilläkin ja ei varmaan nuo tiet ole sielläpäin parempia. Ja nouseehan se välitekin tarvittaessa ylös?

Uazmies
16.09.2016, 16:19
Takateli tuntuu olevan puoliperämiehille joku ihmeen viagrankorvike ja aina perustelu on sama talveen liittyvä.

Noh, taaskaan allekirjoittanut ei mistään mitään tiedä, mutta vaikka liikennevaloissa vähän sutisikin niin mieluummin ajan niin kesäkuivalla, jäällä kuin lumipöpperössäkin autolla missä on akseliväli reilun neljä metriä ja kuormituspiste niiden välissä kuin apinakiikulla missä perusväli on reilun metrin vähemmän ja pöytä tyhjän päällä.

Noh, samat jätkät jättää veekasit käyntiin tauon ajaksi ja retostelevat rahtibaarissa kuinka on mukavaa kun voima riittää lähteä vitosella liikkeelle.

Sietäisi jokaisen näistä tehdä yksi kone- ja yksi kytkinremontti.

Sorry offtopic.

MURSKAAJA
16.09.2016, 21:30
Eipä oo välii kumpi on,jos ei tarvii tehä yhtää siirtymiä tyhjänä.Ehdottomasti parempi takatelillinen vetäjä suomen talvessa tyhjänä siirtymiseen.Vetopöydän sijoitukseen on jokaisella se ainoa ja oikea mielipide.

Uazmies
16.09.2016, 23:42
Ehkä se kertoo myös ajotyylien erosta arvostaako painoa vetävällä vai ohjaavalla pyörällä.

Luoppis
17.09.2016, 09:10
Ajaahan ne venäläiset kaksi akselisilla vehkeilläkin ja ei varmaan nuo tiet ole sielläpäin parempia. Ja nouseehan se välitekin tarvittaessa ylös?

Venäjällä suurin yhdistelmän massa on jotain 40 tonnin luokkaa, joten se 3. akseli vetoautossa on siellä päin aika turha.

Välitellilisellä vehkeellä menee mun käsityksen mukaan osa painosta etuakselille telin nostoa käytettäessä, mikä ei tietty helpota elämää, jos on jossain jumissa.

Takatelin suurin haitta on vähän vetoauton mitoista riippuen juuri se, että teliä keventäessä kevenee myös etuakseli, eli pääsee kyllä eteenpäin hyvin, mutta ohjaavat pyörät ei paljoa vaikuta elämään siinä vaiheessa. Jossain jäisellä pihalla kiva yrittää peruutella varsinkin sen vasikan kanssa.

Ehkä kaikkia noita tärkeämpää olisi olla sellainen vetoauto, missä kevennintä voi ja osaa käyttää ajon aikana joustavasti, eli liikkeellelähdöissä sun muissa sais laitettua kevennystä ja sit kun on vauhtia tarpeeks niin teliä alas. Takatelillisellä varsinkin saa pitää tosi hyvin huolta siitä, että vetopöytä on hyvin rasvattuna, jos meinaa teli ylhäällä ajella liukkaalla vähänkään uraisella tiellä. Sit kun soppaan lisää vielä kaikki noi, että ajaako robottivaihteisella, osaako laittaa luistonestoja pois päältä yms. niin yllättäen taas kaikista ratkaisevinta on se ratin ja kuskin penkin välinen alue.

Joske
18.09.2016, 16:55
Kokemuksesta: takateli, eikä missään nimessä muita.

Lclassic
18.09.2016, 17:58
Kokemuksesta: takateli, eikä missään nimessä muita.

Ja auto ilman kuskia vielä parempi:D.

Uazmies
18.09.2016, 19:05
Perusteellinen argumentointi luo aina vakaan pohjan mielipiteen paikkansapitävyydelle.

SunFire Red
18.09.2016, 21:28
Entäs jos ottaa välitelin ja siirrettävän vetopöydän,( tietysti jos on jo jumissa niin ei saa siirrettyä) niin saa painoa vetäville?

Jouni_S
18.09.2016, 21:49
Jopa 2-akselinen on parempi kuin väliteli painojakauman kannalta. Välitelissä Kun nostat akselin ylös niin Osa painosta menee etuakselille.Ja hiukankin epätasaista niin se väliakseli kantaa heti--> vetäväakseli kevenee.

Tojo4wd
18.09.2016, 23:41
Telivetonen nostettavalla ja vedonkatkaisulla varustettu takateli.:D

Nikuzai
19.09.2016, 05:36
Mites ilma-alusta sen kun pönkkäsee yläasentoon luulisi painoa vetävillä olevan kun kärry on takimmaisen akselinsa varassa :confused:

Jouni_S
19.09.2016, 06:17
Nokun ei oo.Se vetopöytä on niin edessä ,Jos haluaa vetää laillisilla mitoilla.Niin hassulta kun se kuulostaa.Se paino vaan siirtyy etuakselille. Jollen väärin muista, välitelissä saattaa olla ,jopa 2.5t vähemmän vetoakselipainoa ,kuin 2-aks.Takatelistä puhumattakaan. Paljon tietty riippuu mitä kuskataan ja pääseekö talvella itse vaikuttamaan kuorman painojakaumaan.

Luoppis
19.09.2016, 09:03
Mites ilma-alusta sen kun pönkkäsee yläasentoon luulisi painoa vetävillä olevan kun kärry on takimmaisen akselinsa varassa :confused:

Takimmaista akselia kun nostaa ylöspäin niin auton runko kallistuu eteenpäin ja geometrian puolesta painopiste siirtyy eteenpäin, eli saavutetaan vähän päinvastainen vaikutus, kuin mitä tavoiteltiin. Vai meinasitko, että ottais kärrystä pussit ylös tai tasonsäädön pois päältä? Jää silti mun mielestä ne vaunun etummaiset akselit kantamaan jossei ne ihan silminnähden ole niin, että etummaisissa akseleissa on jouset lutuna ja ihan ääriasennossa.

Luoppis
19.09.2016, 09:05
Entäs jos ottaa välitelin ja siirrettävän vetopöydän,( tietysti jos on jo jumissa niin ei saa siirrettyä) niin saa painoa vetäville?

Liukuvaa vetopöytää ei saa kuorma päällä siirrettyä. Eikä tyhjälläkään kärryllä jos vetoauto on jumissa. Lisäksi voi olla kärryn tukijalat tai se jalkojen veivi niin lähellä, että jos ajat pöydän ihan eteen, ottaa auton perä kiinni niihin.

Uazmies
19.09.2016, 16:17
Tämähän on offipalsta, täällähän kuuluu keskittyä ainoastaan etenemiseen. Asfalttipalstalla tilanne on toinen.

SunFire Red
19.09.2016, 16:54
Liukuvaa vetopöytää ei saa kuorma päällä siirrettyä. Eikä tyhjälläkään kärryllä jos vetoauto on jumissa. Lisäksi voi olla kärryn tukijalat tai se jalkojen veivi niin lähellä, että jos ajat pöydän ihan eteen, ottaa auton perä kiinni niihin.

Kukas sitä nyt oli eteen siirtämässä,vetävillehän se paino ois tarkoitus saada :).

Jatkan sitten keskustelua tuolla asfaltti osiolla........

Hautalintu
19.09.2016, 17:56
Liukkaalla pinnalla takateli etenee mutta puskee herkemmin ku taas välitelinen ohjaantuu muttei etene.. Noin karkeasti tiivistettynä, takatelinen on hiukan notkeampi lyhyemmän akselivälinsä ansiosta teli ilmassa sekä kevennettynä verraten väliteliin, tyhjiltään tai keveällä puntilla väliteli on ehkä aavistuksen rauhallisempi ajettava ku takatelinen.. Takatelisen tai läpivetävän ottasin rivistä jos valita sais.

Luoppis
20.09.2016, 22:56
Kukas sitä nyt oli eteen siirtämässä,vetävillehän se paino ois tarkoitus saada :).

Niin juu, mutta eikös se olisi aika epäkäytännöllistä siirrellä vetopöytää jos vaihtoehtona on painaa taikanapista takateliä ylös tarpeen mukaan ja just sen verran kun tarvii? :cool:

Joske
20.09.2016, 23:15
Takatelisen puskeminen ei oo kyllä ollu ongelmaks asti vielä, vaikka reilu puolen miljoonaa niillä ajellu pitkin ja poikin vasikan kans ja ilimanki. Pöytään rasvaa joka viikko, jopa kahesti viikossa ja eturenkaat kunnossa ni ei se puske. Mutta se eteneminen on ollu kaikilla hakusassa josaki vaiheessa, mutta vähiten takatelisellä. Välitelisellä oon ajanu kallaa norjasta talaven mutta olihan leikkimistä.

Hautalintu
24.09.2016, 23:51
Takatelisen puskeminen ei oo kyllä ollu ongelmaks asti vielä, vaikka reilu puolen miljoonaa niillä ajellu pitkin ja poikin vasikan kans ja ilimanki. Pöytään rasvaa joka viikko, jopa kahesti viikossa ja eturenkaat kunnossa ni ei se puske. Mutta se eteneminen on ollu kaikilla hakusassa josaki vaiheessa, mutta vähiten takatelisellä. Välitelisellä oon ajanu kallaa norjasta talaven mutta olihan leikkimistä.

Eikai se ongelmaksi muodostukkaan ku tosiaan on pyörät kunnossa ja pöytä liukkarilla kyllästetty, mutta mielestäni herkemmin puskee ku väliteli..

Repro
06.10.2016, 16:26
Täälläkin odotetaan kauhunsekaisin tuntein milloin tulee topliftiltä soitto että olisi vasikka valmis hakkeen ajoon... ja melkein kaikki purkupaikat peräpurkuja :o

Tätäkö tarkoitit? :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1172&pictureid=196971

_LM_
06.10.2016, 18:53
No just tota tarkoitin :p Onneksi on sentäs topliftin valmistamat laatuvaunut :)

Nikuzai
06.10.2016, 22:42
Nätti ruskee, mut miksi moinen yhdistelmä?

Onko veturilla muutakin ajoa vai kestääkö kärryt yli veturin iän?

Verotekninen kysymys se tuskin on

Repro
07.10.2016, 07:57
Nätti ruskee, mut miksi moinen yhdistelmä?

Onko veturilla muutakin ajoa vai kestääkö kärryt yli veturin iän?

Verotekninen kysymys se tuskin on

Kärrit kyllä kestää veturin iän, näin uskallan väittää jos meidän tekemää auton koria vaihdetaan jo kolmannen tai jopa neljännenkin alustan päälle. :eek:
Muihin kysymyksiin en ota kantaa vaan niitä voi kysyä asiakkaalta suoraan. :p

_LM_
07.10.2016, 12:00
Kesäkuukausina tuppaa olemaan energian ajossa hieman hiljaisempaa niin saa edes vetäjän irroitettua muihin hommiin.

tiku83
08.10.2016, 07:42
paljonkos on tuossa ruskeassa vasikka yhdistelmässä kantavuus?