View Full Version : varavoimakoneista
Taas oli sähköt poikki vuorokauden verran. Meillä päin toki jokavuotista, mutta nyt ekaa kertaa lämpimään aikaan. Kaipa tässä tarttis ruveta jotain varavoimaa suunnittelemaan. Käyttötarve olisi ensisijaisesti kylmäkoneiden käyttöä ja erilaisten pienlaitteiden latailua. Valoa saa riittävästi erilaisilla ledituikuilla ym. Ruoka lämpiää kaasuhellalla tai takka/uunipaketilla.
Paljonko pitäisi olla potkua jääkaapin ja pakastimen käyttöön? Invertteriagregaatit ovat ilmeisesti sopivia tähän käyttöön.
Entäs jos ajattelisi jotain isompaa invertteriä akkujen perässä. Autolla voisi tuupata virtaa irtoakkuihin. Pitäisikö invertterin olla siniaaltomalli?
HJ60_Jussi
29.08.2016, 17:51
Moni jääkaappi haluaa sen siniaallon. Jos tarve on noinkin vähäistä, autojen akut riittää kohtuu pitkäksi aikaa. Itsellä on scaniassa 6 x 220 ah akut ja kyllä niillä pitäs kohtuu pitkän ajan ruokkia järjestelmiä. Vaatii vaan jatkoroikan scaniasta taloon sisälle. Sitten kun akut alkaa tyhjentyä riittävästi, järjestelmästä irtoaa automaattisesti 2 akkua varmistamaan scanian käynnistyksen. Sitte scania käyntiin ja lataamaan akkuja. Aika mukavasti senkin kone huokasee kun lataus nousee yli 28 volttiin ja akkupaketit yhdistyy. Laturina on mitattu 29 volttia ja 185 A. Ja saa muuten käyttää jonkin aikaa ennenkuin akut on taas täynnä. Kun sähköt palaa niin automaatilaturi lataa kaikki takaisin täyteen.
Eli siis siniaaltoinvertteri, minkä kokoinen riittää kahdelle kylmäkoneelle?
Lerssinen
29.08.2016, 18:51
Mulla on kaikki uudet ja vanhatkin jääkaapit sekä pakastimet pyöriny halvimmilla kiinangenuilla ja vastaavilla ongelmitta..
HJ60_Jussi
29.08.2016, 21:45
Taitaapi tuo generaattori aina olla enemmän semmoinen sinimuotoinen.
Tuohon virrankulutukseen sen verta että veikkaisin että 1000W siniaaltoinvertteri pitäs kyllä riittää. Se on vielä kohtuuhintainen. Yleensä käynnistys haukkaa reilummin tehoa mutta ei kai kompuralla oleva kaappi voi paljoa viedä. Miksi mulle on jääny mieleen että 1 kilowatti vuorokaudessa? No en mee vannomaan. Varmaan surffaamalla löytyisi tarkka tieto että paljonko haukkaa.
Ja ne hinnat. Reilusti yli tonni akkuihin ja muutama satanen invertteriin. Akut menee muutassa vuodessa pilalle. Nämä siis minulla olemassa olevia asuntoautossa. Maasturin akulla ei pitkään varmaan pörrää jos ei oo käynnissä. Toi kilowatti ois kuiteski aika iso määrä lisävaloja....toisaalta vuorokaudessa se tekis yksi lisäpitkä 24/7....
Jos nyt lähtisin nollillta niin ehkä generaattori ois se juttu ja älytön määrä bensaa jota vois kierrättää autoihin että se ois aina kohtuu tuoretta. Ja tuota generaattoria vois käyttää vaikka sitte antaan sille auton lohkolämmittimelle virtaa kun ei sitä töpselistä saa sähkökatkon aikana.
Itsellä on scaniassa 6 x 220 ah akut ja kyllä niillä pitäs kohtuu pitkän ajan ruokkia järjestelmiä.
Minkälaisessa ajossa tuollainen auto on? Vaatii jo rungon vierestä tilaa jonkin verran mitä ei nykyautoissa ole.
HJ60_Jussi
29.08.2016, 22:40
Kyseinen auto on asuntoauto ( ex kirjastoauto) jonka on tehnyt vähämaa. Eli toi järjestelmä on ollut ihan uudesta lähtien. Lisäksi tästä löytyy 23 kW webasto joka itseasiassa muistuttaa normaalia öljypoltinta. Alkuperäinen 2 akkujärjestelmä. Tällä on nyt ajettu yhteensä 220 tkm. Eli sisäänajossa.
Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä ja tasainen lattia. Kone on se normaali 9 litranen turbo.
Perävälitys pitäisi vaihtaa harvemmaksi. Nythän se on sama suhde kuin LJ:ssä ja tavoite ois ehkä sama kuin HJ tasoa. Jos jollain on ylimääräinen ehjä niin ostan pois. Takatuuppari K92. Punaviivalla ku pyörittää niin 90 kulkee.
HiluxMan
30.08.2016, 05:23
Lainaan ketjua, kun samanlainen asia.
Millainen tai minkätehoinen aggregaatti pitää olla, että 2.2 kW porakaivopumppu lähtee käyntiin?
Samalla käytettäisiin yhtä pakastinta ja jääkaappia.
HJ60_Jussi
30.08.2016, 07:01
Onkohan tuossa pumpussa heti täydet kuormat päällä. Eli taitaa haukata reilusti enemmän käynnistyksen alussa. Lähdettyään käyntiin taitaa kuitenkin viedä vähemmän kuin nimellisteho tai sitten ei.
Huono veikkaus mutta kai neljä kilowattia piisais?
Tässäkin tapauksessa, onko genukan valmistaja liioitellu yläkanttiin tehot ja saako siitä todellisuudessa niin paljon irti. Saattais olla viisainta mitata se pumpun todellisuudessa ottama teho käynnistyksessä ja sitte vasta hyökätä kauppaan genukkaa hakemaan
Kyseinen auto on asuntoauto ( ex kirjastoauto) jonka on tehnyt vähämaa. Eli toi järjestelmä on ollut ihan uudesta lähtien. Lisäksi tästä löytyy 23 kW webasto joka itseasiassa muistuttaa normaalia öljypoltinta. Alkuperäinen 2 akkujärjestelmä. Tällä on nyt ajettu yhteensä 220 tkm. Eli sisäänajossa.
Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä ja tasainen lattia. Kone on se normaali 9 litranen turbo.
Perävälitys pitäisi vaihtaa harvemmaksi. Nythän se on sama suhde kuin LJ:ssä ja tavoite ois ehkä sama kuin HJ tasoa. Jos jollain on ylimääräinen ehjä niin ostan pois. Takatuuppari K92. Punaviivalla ku pyörittää niin 90 kulkee.
Nykyisessä työkalussa, josta tätäkin kirjoittelen, on kanssa 6x220a korilaitteille. Niille sitten 2x150a laturi. Lisäksi lämpöpumpuille 6x220a ja 110a laturi. Tallissa ladataan 2x52a latureilla. Juu, kirjastoautokuski...
HiluxMan
30.08.2016, 08:35
Onkohan tuossa pumpussa heti täydet kuormat päällä. Eli taitaa haukata reilusti enemmän käynnistyksen alussa. Lähdettyään käyntiin taitaa kuitenkin viedä vähemmän kuin nimellisteho tai sitten ei.
Huono veikkaus mutta kai neljä kilowattia piisais?
Tässäkin tapauksessa, onko genukan valmistaja liioitellu yläkanttiin tehot ja saako siitä todellisuudessa niin paljon irti. Saattais olla viisainta mitata se pumpun todellisuudessa ottama teho käynnistyksessä ja sitte vasta hyökätä kauppaan genukkaa hakemaan
Niin tarkennuksena, että moottori on normaali 3-vaiheinen oikosulkumoottori, ei pehmokäynnistimiä vaan suoraan käyntiin. Oikosulkumoottori ottaa startissa moninkertaisen virran nimelliseen nähden. Kysymys onkin, millä aggregaatin teholla se jaksaa käynnistyä. Tämä varmaan riippuu myös itse aggregaatista, vaikka ilmoitetaan sama teho, toteutuksia on erilaisia.
Päteeköhän tuossa sama nyrkkisääntö kuin valovirtakoneissa, eli oikosulkumoottorin nimellisteho kerrottuna kolmella on sopiva agregaatin teho? Toki varmasti riittää mutta riittäisikö kolmivaiheiseen vähempikin...
Pari vuotta sitten ostin stanley aggregaatin 2200W jatkuva teho 2000W. Ei ole kaduttanut hetkeäkään.
Pääasiallinen käyttö jääkaapin ja pakastimen virransaanti.
Talviaikaan olen käyttänyt lisäksi myös 3Kw sähkölämmitintä (en tietenkään täysillä)
Tai lämmittimen tilalla mikroaaltouunia tarvittaessa.
Joskus lakatessa köyhtymästä ja rikastuttua ostaisin traktorikäyttöisen aggregaatin ja pyörittäisin patrollin ulosotolla:rolleyes:
Lerssinen
31.08.2016, 10:35
Just meinasin sanoa että kolmekertaa nimellisteho niin pumppu mahtaa alkaa pyörimään.. Mullahan ei ole kunnan vesiä vaan rengaskaivo ja vessassa on sitten isku-jet painevesiautomaatti joka nostaa veden.
Pumpun moottori oli muistaakseni 800wattia mutta monella agrilla sitä piti kokeilla ennenkun uskoin että vähintään 3.2 kilowattia pitää olla löylyä (luvattua) että pumppu lähtee päälle, sittenkin se on niin että kun pumppua tarvii niin vain sitä voi käyttää, ei muuta tai sulakkeet paukkaa / moottorista kuuluu vaan JJJJUUUUMMMMMM eikä pyöri.
Tätä topikkia hieman sivuten, satuimpa aamukahvia juodessani avaamaan television joltain mainoskanavalta. Siellä oli Ameriikan tyylinen myynti ja mainos video Minimax lisävirtalähteestä.päällisin puolin perus lisävirtalähteen näköinen ladattava aparaatti mutta kun käynnistelivät sillä autojakin aloin miettiä että mitähän hittoa, voiko tuo kestää kertaa kahta kauemmin...
Onko joku hankkinut ko aparaaatin?
Tätä topikkia hieman sivuten, satuimpa aamukahvia juodessani avaamaan television joltain mainoskanavalta. Siellä oli Ameriikan tyylinen myynti ja mainos video Minimax lisävirtalähteestä.päällisin puolin perus lisävirtalähteen näköinen ladattava aparaatti mutta kun käynnistelivät sillä autojakin aloin miettiä että mitähän hittoa, voiko tuo kestää kertaa kahta kauemmin...
Onko joku hankkinut ko aparaaatin?
Jokuhan kirjoitteli, että yllättävän tehokas oli ja teki mitä lupasi, mutta vaan parikertaa, sit kuoli olikohan ettei enää jaksanut startata vajaa akkusta autoa ja rupesi ite tyhjenemään, eikä kuulemma sahanneet virtalähdettä tyhjäksi
Noihin varavoimakoneisiin viimeksi kun sähköt oli poikki hain tallilta 2000w bensagenun, ihan jees mutta onneksi tuli sähköt yöksi, niin ei tarttennu jättää pärisemään yöksi asutusalueelle, ei se sisälle tai seinänaapurille kuulunut mutta sinne pahimpaan paikkaan eli tielle :mad:
Pakulla jossois liikkunu niin se pihan viereen ja genu sinne pärisemään, eipähän ois ainakaan tilaisuus albertille matkaan lähteny
On ollu ajatuksena ostaa joku 16a voimavirtaa tarjoileva kiinan <400e vehjes
Mutta miten ne oikeesti toimii ja jaksaako sen mitä lupaa?
Aito kiinalainenhan varmasti tekee mitä lupaa, kun siellä ne käynnistetään illasta valaisemaan koko kylä ja aamulla ensimmäinen herääjä sammuttaa
Nimittäin toi ollut gern tai mikä se sininen kiinakone onkaan jakso pitää jääkaappipakastimen päällä, mutta kompuran käynnistyessä kuuli et joutuu töihin.
Mikrolla evään lämmitykseen odoteltiin, että jääkaappi sammuu ja sit ruoka kuumaksi.
Erikoisinta oli, että 2X pidempään kesti ennenkuin oli ruoka kuumana :eek:
http://www.avs-yhtiot.fi/sites/default/files/pdf/8_AGGREGAATIN_GENERAATTORIN_VALINTA.pdf
tuossa yhden maahantuojan suuntaa antava ohje. Vesipumppu ei välttis kaukana ole rälläkästä eli sille kertoimeksi mielummin 3 kuin 2. Agre tai genu jos on liian pieni sillä pahimmillaan rikkoo sekä pyöritettävän laitteen että genun.
Yksi iso juttu on myös kanssa kuinka ne laitteet sitten kytketään varavoimaan. Siihen kannattaa myös perehtyä silloin kun puhutaan laitteista joita ei kytketä töpselillä. :D
Itsellä tarkoitus tehdä muutos kun saneerataan päätaulu, niin että vesipumppu, (liesi,) jk ja pari pistorasiaa kulkee 400v/16A pistokkeen kautta. Silloin pitkittyneessä katkoksessa voin vain tökätä piuhan kiinni ja genu pihalle pörisemään. Tulisijoilla (3-4kpl.) sitten pidetään mökki lämpöisenä.
Genuna "riittävän" järeä mosan hitsaus/3 vaihe genu. Veneeltä voi tarvittaessa hakea myös kiporin 1000w digiagren.
Just my five cent
-sami-
Mites mitä se tekee jos pääkatkaisijan nappaa auki ja ulkopistokkeesta tarjoaa virran talolle?
Sulakkeethan ei varmaan toimi oikein, mutta jos pelkän jääkaapin ja ulkopistokkeen sulakkeet jättää päälle ja muut nollalle
Eli mites automaatti sulakkeet vaikuttaako niissä kummalta puolelta virta tulee sulakkeeseen?
Joo ja tiiän et uros-uros jatkojohtoa ei saa tehdä, ei sähköaitaankaan saa kusta ja silti jotkut sen tekee
Mites mitä se tekee jos pääkatkaisijan nappaa auki ja ulkopistokkeesta tarjoaa virran talolle?
Sulakkeethan ei varmaan toimi oikein, mutta jos pelkän jääkaapin ja ulkopistokkeen sulakkeet jättää päälle ja muut nollalle
Eli mites automaatti sulakkeet vaikuttaako niissä kummalta puolelta virta tulee sulakkeeseen?
Joo ja tiiän et uros-uros jatkojohtoa ei saa tehdä, ei sähköaitaankaan saa kusta ja silti jotkut sen tekee
Noin ei saa tehdä. Kun joku tilannetta ja tällaista isännän omaa viritystä tuntematon/ymmärtämätön kääntää pääkytkimen kiinni (vaikka ei pitäisi) tai unohtaa avata sen ennen aggregaatin käynnistämistä, niin aggregaatti syöttää suoraan sähkölinjaa korjaavan asentajan sormille.
Varavoima kytketään verkonvaihtokytkimellä, joka katkaisee sähköyhtiön syöttöjohdosta vaiheiden lisäksi myös nollan, eli kaikki yhtiöltä tulevan syöttökaapelin karvat. Silloin aggregaattia käytettäessä talon kaapeloinnin ja yhtiön johdon välissä ei voi kulkea mitään, vaikka joku näpläisikin mittauskeskuksen pääkytkintä. Verkonvaihtokytkimen kakkosasennossa syöttö tulee aggregaatilta, keskellä on irroitus (kaikki irti toisistaan) ja ykkösasennossa keskusta syöttää sähköyhtiön kaapeli. Se erottaa siis kaksi vaihtoehtoista sähkön syöttäjää aina toisistaan, eikä vahinkoa pääse tapahtumaan.
Sulakkeissa menee virta muutenkin 50Hz taajuudella edestakaisin.
Noin ei saa tehdä. Kun joku tilannetta ja tällaista isännän omaa viritystä tuntematon/ymmärtämätön kääntää pääkytkimen kiinni (vaikka ei pitäisi) tai unohtaa avata sen ennen aggregaatin käynnistämistä, niin aggregaatti syöttää suoraan sähkölinjaa korjaavan asentajan sormille.
Varavoima kytketään verkonvaihtokytkimellä, joka katkaisee sähköyhtiön syöttöjohdosta vaiheiden lisäksi myös nollan, eli kaikki yhtiöltä tulevan syöttökaapelin karvat. Silloin aggregaattia käytettäessä talon kaapeloinnin ja yhtiön johdon välissä ei voi kulkea mitään, vaikka joku näpläisikin mittauskeskuksen pääkytkintä. Verkonvaihtokytkimen kakkosasennossa syöttö tulee aggregaatilta, keskellä on irroitus (kaikki irti toisistaan) ja ykkösasennossa keskusta syöttää sähköyhtiön kaapeli. Se erottaa siis kaksi vaihtoehtoista sähkön syöttäjää aina toisistaan, eikä vahinkoa pääse tapahtumaan.
Sulakkeissa menee virta muutenkin 50Hz taajuudella edestakaisin.
Niinpä joo,
Mites se menikään kysyvä ei polta genuaan yrittäen sähköistää koko taloyhtiötä jos pistoke meneekin toisinpäin :)
Eli roikalla mennään tai oikeemmin tullaan kylppärin ikkunasta sisälle, kun virtaa tarvitaan
Lerssinen
01.09.2016, 05:43
Mää tein ihan tuotavarten ulkoseinään laitekotelon (romuläjästä semmonen luukullinen) ja laitin sinne 20 metriä kumikaapelia rullalle, kaapelin toinen pää vain johdon kokoisesta reiästä sisälle ja sinne pistorasia.
Nyt vain luukku auki ja piuha agriin ja sisältä saa sähköä ilman kikkailuja..
Veneeltä voi tarvittaessa hakea myös kiporin 1000w digiagren.
Just my five cent
-sami-
Onko Kipor ollut kauankin käytössä, miten on pelannut?
Onko moottori kiinalainen kopio jostain tunnetusta merkistä vai ihan kiinalaista suunnittelua?
Olen tässä miettinyt aggregaatin hankintaa ja yhtenä vaihtoehtona pohtinut Kipor IG3000 mallia.
Minulla on yhdessä rakennuksessa 1-vaiheista aggregaattisyöttöä varten seinän läpäisyssä ulkopuolella IEC 2P+E kojevastake. Siis samanlainen systeemi kuin asuntovaunuissa käytetään:
http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9149235691550.jpg
Aggregaatilta tuleva syöttökaapeli on tavallinen "CEE" jatkojohto:
http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9149699293214.jpg
Onko Kipor ollut kauankin käytössä, miten on pelannut?
Onko moottori kiinalainen kopio jostain tunnetusta merkistä vai ihan kiinalaista suunnittelua?
Olen tässä miettinyt aggregaatin hankintaa ja yhtenä vaihtoehtona pohtinut Kipor IG3000 mallia.
Toi mulla oleva kipor on kokenut todella kovia. Se oli aiemin edellisellä omistajalla yhdessä purjeveneessä kannella ei niin tiiviissä laatikossa säilytyksessä. Se on mm. jäänyt veneen ylipyyhkiytyneiden aaltojen alle, sillä loppu tulemalla että bensan ja öljyn seassa merivettä. Toimi silti jotenkin. Talvet ollut veneessä ja eikä käytännössä koskaan huollettu. 75% käytöstä ollut joko yli kuormalla tai ihan maximilla. Edellinen omistaja ei enään keväällä saanut käyntiin niin luopui siitä koska lähti palloa kiertämään, eikä halunut sitä mukaan. Sain sen "risana". Avasin kaasarin ja poistin vedet + ruosteen. Vaihdoin öljyt ja nykäsin käyntiin. Oli laakin peli ja ollut sitä koko kesän. Tunteja tullut kuitenkin ehkä vain 1 tai 2 kun on lähinnä varalla ja satunnaisiin imurointeihin tai korjailuihin.
Minusta on ihan omaa designia honda kopioksi puhutaan usein. Minusta kun vierekkäin katsoo niin en keksi yhtäläisyyttä.
Mun ja lähipiirin kokemukset on ihan huippuja kiporista! Ei se ehkä Honda ole muttei ole hintakaan.
Duuni autossa sdmo 6kw dieselgenu ja se on ihan paska! 118h käytetty ja 12krt korjaamolla 2 vuoden aikana. Meillä vastaavaa setuppia +10ssä autossa ja yksikään sdmo ei ole toiminut riitävällä luotettavuudella.
Mielummin ottaisin omalla rahalla robinin, hondan tai kiporin.
-sami-
Itsellä ollut tykkylumitalvesta ja sen aikaansaamasta episodista lähtien varavoimana Hondan ECMT7000 jossa yksi voimavirta, kaksi valovirta ja yksi 16A EEC ulosotto. Pyörittää käytössä talon, pihan ja autotallin valaistukset, kahta pakastinta, kahta ilmalämpöpumppua, vesipumpun järvessä, lämminvesivaraajan sekä tarvittaessa lieden / astianpesu- tai pyykinpesukoneen yksi kerrallaan käyttöä porrastellen. Lisäksi saunan kiukaassa muhimislämpö päällä. Sähkökaapissa voimavirtapistoke josta syöttö sekä verkonvaihtokytkin. Nyt myrskyn jälkeen katsoin käyttötuntimittaria ja näytti olleen käynnissä 68 tuntia ja käyttö ollut pelkästään katkojen aikaan. Vielä pitäisi saada aikaiseksi kaapin siirto pylväästä autokatoksen seinälle, niin ei tartteis pelata sateessa suojausten kanssa. Helpottanut elämistä lapsiperheessä häiriöiden aikaan.
Mulla on 3kva ups ja sen jatkeena honda eu70is sähköstartilla. Pitää laittaa vielä automatiikka et käynnistyy ennen kuin ups kyykkää. Helpottaa elämää kun ei valot eikä ihmemies katkea kesken lähetyksen.
Lerssinen
02.09.2016, 21:17
Vähän kuin varavoimaan liittyen entisöin tuossa tovin sitten tuollaisen Petromaxin..
https://karavaanari.org/kuvat/1471031162.jpg
Ei kovin informatiivinen kuva mutta siis kyseessä vanhan ajan voimavalolyhty joka toimii petroolilla, ei tartte siis sähköä mutta käynnistys on oma värkkäämisensä (turvallisesti).
Silti kiva olla täällä maalla :D
Tämmönen ittellä, jostain Pv:n laitoksesta purettu suomalais-saksalainen täysin automaattinen varavoimakone. Ikää tällä on jo 56v ja alle tuhannen tiimaa oli mittarissa kun ostin pari vuotta sitten. 22 kw ainakin sieti resistiivistä kuormaa kun testasin. Moottori on Valmet 409D, jota ei raktoreihin ikinä päätynyt, käyttö tais jäädä vain näihin. Kytkettiin pirttiin siten että mittarin jälkeen tuli erillinen kisko 25 a sulakkeilla ja syöttö 32:lle ulkorasialle. Koneen sähkökaappiin syöttö jossa on kontaktorit syötölle ja kaikki automatiikka on mm. ajastinreleillä ja ohjelmakiekoilla. Pirtin keskuksessa oli siten vielä vaihtokytkin jolla valittiin suora verkko tai automaattinen syöttö. Tuossa mökissä tarvetta olikin kun ei ollut kuin sähkölämmitys patterit + ilp. Moottorilämmitin toimi ajastimella niin ettei yhtäsoittoa porruuta, ja kaapissa oli myös pakkasvahti. Katos oli myös päällä.
Tässä uudessa osotteessa ei niin ole tarvetta kun pelletillä lämpiää ja varavoimaksi riittäis ups tai edullisemmin tehtynä invertteri ja akku pitään pirtissä lämmöt. Tämäkin kun on iänaikasten 400v avojohtojen aluetta niin katkoja on ollut niistäkin johtuen, ei vain isompien linjojen päälle kaatuneista puista.
Vaunuun meinasin tuon asentaa yhdessä 20 kw ruuvikompuran kanssa.
Vähän kuin varavoimaan liittyen entisöin tuossa tovin sitten tuollaisen Petromaxin..
https://karavaanari.org/kuvat/1471031162.jpg
Ei kovin informatiivinen kuva mutta siis kyseessä vanhan ajan voimavalolyhty joka toimii petroolilla, ei tartte siis sähköä mutta käynnistys on oma värkkäämisensä (turvallisesti).
Silti kiva olla täällä maalla :D
Uuremmissa ei ole enää tenupihtejä
Niissä pumpataan "liekinheittimelle" paine, siitä kaasua sukkaan ja tultaperään hetken perästä voikin sitten aukasta kaasuhanan ja sammutella liekittimen
HiluxMan
04.09.2016, 15:43
Onko itävaltalaisesta Zipper merkistä mielipiteitä?
esmes:
http://www.zipper-maschinen-shop.de/Stromerzeuger/Zipper-Maschinen-Stromerzeuger-12-KW-E-Start-Fernbediung-ZI-STE11000.html
Onko itävaltalaisesta Zipper merkistä mielipiteitä?
esmes:
http://www.zipper-maschinen-shop.de/Stromerzeuger/Zipper-Maschinen-Stromerzeuger-12-KW-E-Start-Fernbediung-ZI-STE11000.html
Itävaltalaisesta zipperistä ei ole, mutta kiinalaisesta kyllä. ;) Kiporin tasoa, ainakin liki.
-sami-
Käyttää kiinalaista hondakopiomoottoria. Veikkaan että aasiaan osoittaa muukin valmistus... Toki aika hyvältä vaikuttaa tuo Loncin mikä kaverilla on ollut ammattikäytössä Avantissa jo jonkun aikaa.
HiluxMan
05.09.2016, 19:44
Mitenhän tähän suhtautuisi:
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/8193/aggregaatti-950010000w-handai
Sanoi täti että yleensä Loncin moottori. Ei jaksanut varmistaa kun sähköpostilla kysyin.
Mitenhän tähän suhtautuisi:
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/8193/aggregaatti-950010000w-handai
Sanoi täti että yleensä Loncin moottori. Ei jaksanut varmistaa kun sähköpostilla kysyin.
Joistakin kiinalaisista luvataan lähtötehoa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin moottorista on saatavilla :D
Minulla on ollut Hondan aggregaatteja. Jos vertaan 5000VA Hondaan, kun on omista teholtaan lähinnä. Hondassa on 13hv/390cm3 kone, eli karkeasti jakaen 384VA/hv tai 12.9VA/cm3. Se ainakin on toiminut.
Jos siitä kiinalaisesta luvataan 9500VA ja siinä on 20hv/614cm3 kone, niin samalla jakolaskulla moottorin kuormaksi tulisi 475VA/hv ja 15.5VA/cm3.
Vähän enemmän siis on moottorille laitettu kuormaa, jos luvattu jatkuva lähtöteho 9500VA pitää. Honda antaa ainakin mitä luvataan, on kokeiltu työmailla.
Kun tiedetään, että 1hv on 746W (eli siis 746VA jos tehokerroin on 1.0, siis resistiivinen kuorma), niin jäähän siinä kiinalaisessa vielä laskelmassa hyötysuhteellekin tilaa. Hyötysuhde on aina aika reilustikin alle 100%, joten hevosvoimasta ei mitenkään saa 746VA sähkötehoa.
Itelle ostin omaan puuhamaahan nyt heinäkuussa tuollaisen halvan ja hyvän kiinalaisen:
https://www.ltt24h.fi/tuote/aggregaatti-3kw-bensiini-duro-tehokas-ja-pieni-aggregaatti/6438168093710/
Maksimiteho 230V 3000W, jatkuva tuotto 2800W. Paino 45kg, joten tällainen selkävammainenkin jaksaa yksin nostaa sen kottikärryn kyytiin ja siirrellä paikasta toiseen/pakettiauton konttiin (muorilan rakennusten kunnostus myös menossa, joten konetta raakkuutetaan paikasta toiseen).
Halpaa oli tarjoushinta 275,- ja vuoden takuulla. Oma libido kyllä kestää käyttää myös halpaa kiinalaista, kunhan vaan tehot riittää... :D
Kyllä tällä sähkökatkon sattuessa sähköistää useammankin pakastimen kerralla. Raulimyrskyn aikaan vein koneen naapurille pariksi tunniksi lainaan, ettei sen lihaa täynnä olevat arkut lämpiä liikaa, kun sähköt olivat olleet poikki jo 21h.
Hyvää siinä on se, että syö osakuormalla n. litran bensaa tunnissa ja lähtee aina kevyellä kertanykäisyllä käyntiin. Hiljainen pörinä ei kuulu kauas.
Kiinainmaalta siihen saa vielä sellaisen kaasarin säätimineen 22,- postitettuna, että saa syöttää vaihtoehtoisesti myös nestekaasua, jolloin taas polttoainekulut liki puolittuvat. Ja ainahan voi rakentaa puukaasu- tai vetygeneraattorin, niin saa liki ilmaista polttoainetta (KVG)... :)
Hyvää on myös se, että ylikuormituksen sattuessa se ei ole polttanut jännitteensäätäjää, vaan on sammuttanut polttomoottorin.
Pari kertaa on käynyt niin, että pyykkikone on alkanut lämmittämään tai linkoamaan, kun samaan aikaan on laitettu kompuraa tai pöytäsirkkeliä päälle (+ tietysti roikkavalot ja useat akkulaturit aina päällä kun kone käy).
Olen sillä nyt reilusti toistakymmentä tankillista pärryyttänyt sähköä ja uskallan suositella kohtuukäyttäjälle... :)
Hitsauskonetta en ole edes yrittänyt kokeilla käyttää, kun ne vaativat melkeinpä 5-7kVA koneen (hitsauskoneesta tietysti kiinni tämäkin) toimiakseen kunnolla.
Silloin taas aggregaatin hinta pompsahtaa korkealle ja polttoaineen kulutuskin kolminkertaistuu.
HiluxMan
07.09.2016, 10:23
Heh, sattuipas. Hätäpäissäni sen myrskyn aikaan ostin juuri tuon kun sattui lähikaupassa olemaan. Hyvinhän se pelasi sen aikaa kun oli tarve.
Nyt on vaan tavoite hommata 3-vaihekone tuottamaan sähköä myös vesipumpulle. Laitan saman tien verkonvaihtokytkimen ja syötän koko huushollia, tai no välttämättömiä laitteita.
Laitatko linkkiä siihen kaasujuttuun, kiinnostaa tutustua aiheeseen.
Mulla on kans tuo Kartse1:n linkin kone, ostettu Minimanista Xpert -merkillä ja hinta 169,- kun sattui poistohyllystä löytymään. Al-Ko:n 2,2 kW klapikonettakin jaksaa hyvin käyttää, tietty pörähtää vähän kun klapparin käynnistää. Aggregaattia tosin en ole koskaan saanut käyntiin ilman starttipilottisuihketta, oli ryyppy missä asennossa tahansa :D:D
Laitatko linkkiä siihen kaasujuttuun, kiinnostaa tutustua aiheeseen.
Tässä on yksi versio. (http://www.ebay.com/itm/Dual-Fuel-Carburetor-Carb-For-water-pump-Generator-engine-170F-GX200-Fine/182197882470?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%2 6asc%3D37470%26meid%3D2d82841f6f82426c87782b4ce362 856d%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D2617 73448352)
Netissä myyjiä on pilvin pimein. Tuolla myyjällä taisi olla isompiinkin koneisiin noita kaasareita. Hinnat ainakin oli halvimmasta päästä, siksi talletin tuon linkin koneelle.
Itellä oli joskus Einhellin 230/380V / n. 5kVA kone tuollaisella dual -kaasarilla ja se kyllä säästi reilusti yli puolet polttoainekustannuksista kaasukäytöllä.
Tuohon kaasarin kaasunippaanhan voi syöttää vaikka sitä ilmaista puukaasua tai muutakin palavaa kaasua.
Pitää vaan tietää mitä tekee, ettei tule pommia... :D
Aggregaattia tosin en ole koskaan saanut käyntiin ilman starttipilottisuihketta, oli ryyppy missä asennossa tahansa :D:D
Sulla on bensansaannissa jotain tukosta tai sitten ryyppyläppä ei mene täysin kiinni.
Kunnossa oleva kone kyllä käynnistyy kertanykäisyllä, kun vaan laittaa ryypyn ihan kiinni.
Röpöttää rikkaalla, mutta kun heti nappaa ryypyn pois päältä, niin jää nätisti pörisemään.
Bensakone tarvii puolilämpimänäkin ryyppyä.
HiluxMan
10.09.2016, 09:39
Melkoista tonkimista kun yrittää löytää kunnon speksejä noista laitteista. Myyjän ilmoitukset voi olla ihan mitä sattuu tai oleelliset tiedot puuttuu kokonaan.
Jos onnistuu löytämään valmistajan sivut, siellä voisi kuvitella olevan riittävästi tietoa, mutta sekään ei aina toteudu.
Hankalinta on yrittää saada käsitystä, miten generaattori kestää lyhyttää kuormapiikkiä, tässä tapauksessa 3-vaihemoottorin käynnistystä vesipumppukuormassa.
Pari on löytynyt jotka selkokielellä sanoo antavansa 10..20s reilua ylikuormaa nimellistehoon nähden.
Hollolassa tuntuu olevan varteenotettava firma näissä asioissa.
tekniikkamies
10.09.2016, 10:15
Jos joku haluaa laittaa generaattorin Mersun 200 dieselkoneen perään. Mulla on sellaisia nurkissa. On seissy pitkään, muttei ole jumissa.