PDA

View Full Version : aurinkopaneelille sopivat akut?


petroman
13.02.2015, 21:50
Pitääkö olla paljon puhuttu vapaa-ajan akku vai kestääkö joku muu akkutyyppi aurinkopaneeli-käytössä?

-MaTTi-
13.02.2015, 22:18
Vapaa-ajan akku, jos vieläpä geeli sellainen, niin saa eniten systeemistä irti.

james_III
13.02.2015, 22:39
Kyllä siinä normi starttiakkukin menee jos semmonen sattuu kohdille, osaa vapaa-ajan akuistahan voi käyttää ihan starttiakkunakin, geelityyppi on tärkeämpi, muuten saattaa kuivahtaa. Tärkeämpää on ehjät akut ja käyttötarkoitukseen nähden riittävästi amppeeritunteja. Tämänpäivän lataussäätimelle kerrotaan mikä akkutyyppi on kyseessä ja se hoitaa oikeat jännitteet ja latasutehot akuston kapasiteetin ja akkutyypin mukaisesti.

tekniikkamies
13.02.2015, 22:48
Ainakin tuossa mun autossa on 3000 watin invertterin toiminta parantunut sitä mukaa mitä uudempia akkuja on ja mitä suurempi niiden kapasiteetti. Johtojen järeydellä ja kytkentöjen laadulla on kanssa osuutta asiaan.

Siis oma johtopäätökseni on, että tavalliset starttiakut käy jos ne on tarpeeksi suuret vaadittavaan sähköntarpeeseen. Ne on meinaa halpoja ja kapasiteettia saa kohtuurahalla.

Itse olen ajatellut lisätä aurinkopaneelin lataussäätimineen järjestelmään, jotta se ikäänkuin huoltaa akuston automaattisesti täyteen.

-MaTTi-
13.02.2015, 23:07
Tavan starttiakut kyykkää paneelikäytössä nopeempaa kun ei oo tehty sietämään syväpurkuja. Samasta amppeerituntimäärästä voi saada käytännössä tuplaten enemmän wattitunteja toisentyyppisestä akusta koska suositeltu syväpurkausraja on alempana.

petroman
13.02.2015, 23:30
...entäpä tämmöiset startti-akut, missä lukee esim. deep cycle?

-MaTTi-
14.02.2015, 00:33
...entäpä tämmöiset startti-akut, missä lukee esim. deep cycle?
Tietty parempia, toimii ok, mut jos akkua oot ostamassa niin älä osta starttiakkua pelkästään paneelikäyttöön. Samalla rahaa saat tuohon käyttöön parhaiten sopivankin.

JiiPee
14.02.2015, 09:47
Syväpurkaus ei kuulosta hyvältä, olipa akku minkälainen tahansa. Jos paneelijärjestelmä vaatii syväpurkausta kestävän akun, on akun ja paneelin mitoitus suhteessa kulutukseen pielessä.

Minulla on tavallinen työkoneen 180Ah starttiakku, joka on kestänyt paneelikäytössä vuosikaudet. Säädin joku sellainen älykäs malli siinä mielessä, että se osaa säätää paneelin kuormituksen niin, että siitä saadaan paras tuotto.

Paneeli ei tuota tarpeeksi, jotta päivän aikana saisi ladattua akkuun takaisin sen, mitä ilta-ajan valot ja tv:n katselu sekä kompressorikylmälaukku vuorokauden aikana purkaa. Jokainen käyttövuorokausi siis vie akun varausta alaspäin, vaikka olisi kuinka aurinkoinen päivä tahansa. Pelkän kylmälaukun kulutuksella energiatase olisi edes jotenkin tasapainossa, jos olisi koko ajan aurinkoisia päiviä. Se systeemi on kulutuksen puolelta kuitenkin vain jaksottaisessa käytössä, eli viikonloppuisin, joten ehtii latautua viikolla. Jos on sateinen viikko, pitää ladata lisäksi aggregaatilla. Jos käyttö olisi jatkuvaa, pitäisi paneeliteho saada ainakin 3-kertaiseksi nykyiseen verrattuna.

Järjestelmä on väärin mitoitettu, kun on liian pieni paneeliteho. Akun varauksesta lähtee viikonlopun käytöllä usein noin puolet. Pitää laittaa isompi paneeli tai useampi.

MOGGI
14.02.2015, 10:51
Akun kestoon vaikuttaa myös purkukertojen määrä.
Hyvä linkki akkuihin liittyen.

http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals/REPS-lyijyakkujen-ABC-22-4-2012.pdf

BJ-40/76
14.02.2015, 13:10
Ja sitten se seikka, että talvella akut tyhjenee ja jäätyy....
Jos hyvän meinaa tehdä (esim. mökille), niin akuille oma "maakellari", jossa talvellakaan ei ole paljoa pakkasta.
Ja tosiaankin nuo johdotukset on tehtävä huolella, siis tuo 12v jännite huonoa kulkemaan pitkissä johdoissa, ja invertteriä en jättäisi "maakellariin" säilytykseen...
Ja itse laittasin niin ison akkukapasiteetin, että "koskaan" ei tarvisi purkaa kuin puoliksi, lisää varsinkin starttiakkujen kestoikää. Ja sitten generaattori kaveriksi, että saa akut ladattua täyteen, jos meinaa olla pilvistä: halvasta irtomoottorista pyöritys laturille, ja sitten automaatti sammutus, kun latausvirta alkaa laskea reilummin; niin voi jättää genun pärräämään, kun lähtee pois mökiltä, ja kun akut on täynnä, sammuu omia aikojaan.
Ja sitten jos vielä noista paneeleista: tuo minun halvista halvin 50w? paneeli ei siedä juuri yhtään varjoa; aurinkoisena kesäpäivänä työntää luvattua virtaa 13,8 jännitteellä, mutta kun pistää luudan varren varjostamaan paneelia niin virta tippuu noin kulmanneksen. Kaverilla pikkasen parempi vastaava paneeli, ja siinä virta ei tipu kuin vajaa puolet siitä mitä minun paneelissa.

tekniikkamies
14.02.2015, 17:18
Tavan starttiakut kyykkää paneelikäytössä nopeempaa kun ei oo tehty sietämään syväpurkuja. Samasta amppeerituntimäärästä voi saada käytännössä tuplaten enemmän wattitunteja toisentyyppisestä akusta koska suositeltu syväpurkausraja on alempana.

Omat testailut on antanut sellaista tuntumaa, että akut sais olla mielellään aika hyvissä virroissa. Useampaan käynnistysakkuun olen päätynyt siksi koska itsellä ensimmäisenä riittämättömät kapasiteetin merkkinä on tullut, ettei esim. paineilmakompressori lähde invertterin perässä suunnitellulla tavalla käyntiin.

Jyrkkää kantaa ei niinkään ole akkutyypistä vaan kapasiteetin riittävyydestä.

mikkoimp
18.02.2015, 22:15
täälä saatiin tänään ehtosti empiirinen tutkimus aluilleen, tosin mitään datan loggausta ei ole, eli perustuu vaan mittauksiin silloin kun olen kotona. 7kpl 245W monikide paneeleita laitettu seinälle killumaan ja sieltä suoraan 2kW varaajan vastukseen kytketty.

kerron kunhan hiukan alkaa kertymään mittauksia.. hiukan reilu 5 senttiä tuli watille hintaa näin kun ei ole mitään elektroniikkaa vastuksen ja paneelien välissä..

OPA
19.02.2015, 07:26
Mistä noin halpoja paneeleja? taitaa olla kuitenkin pilkkuvirhe?

petroman
19.02.2015, 10:50
Mistä noin halpoja paneeleja? taitaa olla kuitenkin pilkkuvirhe?

Tuon hintaluokan paneelit herättää kiinnostusta täälläkin..

karisa
19.02.2015, 11:17
ACM akkuja mulla paneelin perässä, vielä pitäisi tuulimylly pystyttää.

mikkoimp
23.02.2015, 17:50
Mistä noin halpoja paneeleja? taitaa olla kuitenkin pilkkuvirhe?

joo, eli pilkkuvirhehän sielä kummitteli, 58 senttiä näin tarkalleen tuli paneeleille hintaa ja parikymppiä saranoille joilla kiinnitin seinälle killumaan..
kyllä ne sieltä tämmöisenä pilvisenäkin päivänä muutamaa kymmentä wattia pukkaa, eihän sillä nyt tietenkään näin talvella lämmityksen kannalta ole mitään hyötyä, mutta kotiinpäin sekin! josko kesän niillä pystyisi suurinpiirtein lämmittämään..

Nikuzai
23.02.2015, 19:38
Nykkun tuulivoimaakin on sekaan puhuttu niin onko kukaan suunnitellut normaalista laturista tuuligeneraattoria?

james_III
23.02.2015, 21:31
Ei kai siinä sen suurempaa suunnittelua, jännitesäädin pitää olla vaan mallia älykäs että lähtee potkuri pyöriin "vapaalla" ja virran generointi myös samassa suhteessa tuulen kanssa, pysähtynyt tuulivoimala kun ei mitään tuota. Kerran mietin ja laitoin laturin paikallismoottorin kylkeen :)

mikkoimp
23.02.2015, 21:54
kyllähän sitä myös on kaikkea mietitty, mietein myös tuota generaattoria jos sen tekisi ihan dc moottorista, niin ei tulisi tuota ongelmaa mikä laturin kanssa eli kun se kerrasta magnetoi itsensä niin siinä pysää koko aparaatti. ehkä.
jätin toistaiseksi ne mietinnät ja sijoitin noihin paneeleihin :)

pee
23.02.2015, 22:13
Niin mitäs paneleita nuo ovat ??

mikkoimp
24.02.2015, 18:28
http://www.winaico.com/fileadmin/redaktion/downloads/Datenblätter_2013/WINAICO_Datenblatt_WSP-P6_Poly_Englisch.pdf

Nikuzai
24.02.2015, 19:41
Ei kai siinä sen suurempaa suunnittelua, jännitesäädin pitää olla vaan mallia älykäs että lähtee potkuri pyöriin "vapaalla" ja virran generointi myös samassa suhteessa tuulen kanssa, pysähtynyt tuulivoimala kun ei mitään tuota. Kerran mietin ja laitoin laturin paikallismoottorin kylkeen :)


Tasavirta laturi ja mekaaninen säädin?
Eikös tollanen toimi niin et kun pyörii liian hitaasti niin säädin ei kytke ja kun kierroksia on tarpeeksi niin sit kärjet kiinni :confused:


Mitä hieman kalliimpia ihmetellyt niin se laturi yksiköt on meeeelko painavia et oisko potkurin lavat painotettu pyörähtämään sen käynnistys nykäyksen yli :confused:

james_III
24.02.2015, 21:32
Periaatteessa kun ison lucaksen nostaa tikun nokkaan niin yhden lampun saa palamaan, aika tehottomiahan nuo ovat, jos pitäisi esim akkua saada ladattua. Vaihtoehtojahan tietty on monia, vaikkapa keskipakosäätönen variaattori joka irrotaa kokonaan. Taikka miksei ihan perus magneetto ratkasu jossa käämien etäisyyttä säädetään suhteessa magneetteihin, mallia vaikka monikenkäsestä rumpujarrusta. Vähän kun miettii niin loppu on pelkkää tekemistä, onneksi meilläpäin tuule tosi vähä :)

mikkoimp
24.02.2015, 22:39
pari kuvaa sähköntuotantolaitoksesta

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1696&pictureid=171064

BJ-40/76
24.02.2015, 23:37
Ei kai siinä sen suurempaa suunnittelua, jännitesäädin pitää olla vaan mallia älykäs että lähtee potkuri pyöriin "vapaalla" ja virran generointi myös samassa suhteessa tuulen kanssa, pysähtynyt tuulivoimala kun ei mitään tuota. Kerran mietin ja laitoin laturin paikallismoottorin kylkeen :)

Tuo laturin tehon "pyyntö" on juurikin se ongelma, sen toisen, nimittäin hiilien keston lisäksi.
Perinteiset, siis -50/-60 luvun tasasähkölaturit periaatteessa joten kuten toimivia, mutta tuo huollon tarve on huomattavan suuri.... ja "halpis" hintaryhmässä tuo max teho rajoittuu suuruusluokkaa 150 wattia...

Nuo nykyaikaiset "tupakkiaskin kokoiset" minitietokoneet luo uusia mahdollisuuksia; sopiva I/O kortti mittaamaan laturin sähkön taajuutta (siis pyörimisnopeutta) ja sitten I/O kortista sopivaa magnetointivirtaa Perinteiselle vaihtovirta laturin säätimelle. Ja jos haluaa säästää huollettavuudessa, niin mitoitetaan 12v laturi liian suureksi, laitetaan siihen 24v laturin ankkuri teräksisillä liukurenkailla (saadaan ankkurivirta pienemmäksi)

Ennen noita bittimyllyjä piti perinteiseen bosch-tyyppiseen laturiin laittaa/porata-liimata magneetti ankkuriin, ja sitten "sopivasti" vastusta hiilien kanssa sarjaan.... Taikka yrittää rakentaa laturiin oma magnetointigeneraattori, joka syöttää säätimelle sähköä, vaikka toisesta perinteisestä vaihtovirtalaturista, johon porattiin ankkuriin "sopivasti" kestomagneetteja... hiilet ja säädin jätettiin kokonaan pois, ja siitä sitten sähköä esikuorman yli ja/tai diodien kautta varsinaisen generaattorin magnetointi säätimelle... ja tuo kokoonpano syötti sähköä akkupakettiin, ja kun jännite nousi yli 14voltin, niin perinteinen tolppa-jännitesäädin kytki releen avustuksella vedenlämmittimen rinnalle.

Mase
26.02.2015, 19:44
Mitenkäs vapaa-ajan asunnossa jossa 150W paneeli katolla ja akkuna 220A. Käyttö on todella harvaa ja pääasiassa kännykän/läppärin lataamista, pientä led valaistusta kerran tai pari kuussa ja kesäisin paimenpojan käyttöä. Pysyykö akku pirteenä jos sitä vaan ladataan syys-talvi aikana auringon mukaan eikä purkua ole lähes lainkaan vai kannattaisiko laittaa joku pieni virrankulutin joka purkaisi varausta hiukan öisin jotta "tuoretta virtaa" mahtuu päivisin sisään. Tämä lisäkulutin voisi olla vaikka 10W lamppu joka samalla lämmittää eristettyä laatikkoa missä akku on ja otettaisiin tietenkin pois päältä kun paikalla käytettäisiin muita sähkölaitteita.

JiiPee
26.02.2015, 21:37
Mitenkäs vapaa-ajan asunnossa jossa 150W paneeli katolla ja akkuna 220A. Käyttö on todella harvaa ja pääasiassa kännykän/läppärin lataamista, pientä led valaistusta kerran tai pari kuussa ja kesäisin paimenpojan käyttöä. Pysyykö akku pirteenä jos sitä vaan ladataan syys-talvi aikana auringon mukaan

Akku pysyy hyvinkin kunnossa, jos kuormaa ei talvella ole ja aurinkopaneeli lataa sitä. Minulla on 180Ah akku ja n. 55W paneeli. Pari viikkoa sitten kävin katsomassa tilannetta ja ominaispainomittari kiipesi ihan huippulukemiin, vaikka paneelin päällä näkyi olevan sillä hetkellä n. 80% pinta-alasta peittävä lumikerros. Paneeli saa valoa kuitenkin sen verran talven aikana, että akku pysyy kunnossa. Kokemusta tästä on jo yli 15v ja parin akun ajalta. Alkuun käänsin paneelin pystympään talveksi, mutta sittemmin paneeli on ollut ns. kesäasennossa ympäri vuoden. Kuormittamattoman akun kanssa se on riittänyt oikein hyvin ainakin täällä etelä-Suomessa.

Akun itsepurkautuminen on aika pientä, kunhan akku on kylmässä. Latautuminenkin tosin on silloin heikompaa, mutta kuormittamaton akku pysyy aurinkopaneelin avulla hyvässä kunnossa. Itse asiassa se pysyy niin usein paremmassa kunnossa kuin jossakin lämpimässä varastossa muistinvaraisen satunnaisesti ladattuna. Olin pilata edellisen akun sillä tavoin, mutta sain sen onneksi elvytettyä. Sen jälkeen se oli vielä vuosikaudet käytössä, kun oli ympäri vuoden aurinkopaneelin lataamana.

pee
01.03.2015, 21:24
pari kuvaa sähköntuotantolaitoksesta

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1696&pictureid=171064


Minkä kautta syötät sähkön varaajalle ??

mikkoimp
03.03.2015, 00:11
Minkä kautta syötät sähkön varaajalle ??

Aivan suoraan menee piuha vastuksen persiiseen, ehkä tällä tavoin ei ainakaan kaikkien mukaan saa täyttä hyötyä irti, mutta pysyypähän investoinnin kustannukset minimissään ja ei ole mitään hajoavaa elektroniikkaa välillä.

Vähän tuo dc:n tuoton seuranta vaikeaa on, mutta nyt heti kun aurinko paisteli vähän välissä pilvien takaa niin heti sieltä lykkäsi 500W tehoa, eihän tämä nyt lämmityksen kannalta oleteho eikä mikään, mutta auttaapahan edes vähän varaajahäviöiden kanssa ja ainakaan näistä paneeleista ei ole mitään häviöitä mitä mahdolliswsti voisi keräimistä olla ja teho tulee välittömästi kunhan valoa saa, ei mitään putkien ja kennojen lämmitystä...

Harrastustahan tämä, jis 10v aikana kuolettavat itsensä niin onhan se tietysti kiva asia jos jostain hareastuksesta on muutakin kuin menoa ☺..

pee
03.03.2015, 22:47
Aivan suoraan menee piuha vastuksen persiiseen, ehkä tällä tavoin ei ainakaan kaikkien mukaan saa täyttä hyötyä irti, mutta pysyypähän investoinnin kustannukset minimissään ja ei ole mitään hajoavaa elektroniikkaa välillä.

Vähän tuo dc:n tuoton seuranta vaikeaa on, mutta nyt heti kun aurinko paisteli vähän välissä pilvien takaa niin heti sieltä lykkäsi 500W tehoa, eihän tämä nyt lämmityksen kannalta oleteho eikä mikään, mutta auttaapahan edes vähän varaajahäviöiden kanssa ja ainakaan näistä paneeleista ei ole mitään häviöitä mitä mahdolliswsti voisi keräimistä olla ja teho tulee välittömästi kunhan valoa saa, ei mitään putkien ja kennojen lämmitystä...

Harrastustahan tämä, jis 10v aikana kuolettavat itsensä niin onhan se tietysti kiva asia jos jostain hareastuksesta on muutakin kuin menoa ☺..


Tää on kyllä yksinkertaisuudessaan kiehtova lähestymistapa. Melkein tekis mieli kysyä lisää kytkennästä, ja tehon mittauksesta, ja sen hetken jännitteestä. Melkein lähtee kyllä topiccin alkup aiheesta ...

petroman
04.03.2015, 00:42
Eip minua haittaa aiskaan, jos vähän rönsyilee juttu.. kiinnostaa aavistuksen aurinkoenergia yleensä. Kertokaa lisää!

JiiPee
04.03.2015, 17:07
Kannattaa tosiaan mitata samaan aikaan sekä virta ja jännite, jotta tietää vastuksen ottaman tehon. 230/400V vastuksella ei välttämättä saa kuormitettua jotakin 20V antavaa aurinkopaneelia kunnolla, koska ohminen vastusarvo on lämmitysvastuksen korkeasta nimellisjännitteestä johtuen suuri. Tätä voi verrata vaikka siihen, että kytkee 230V verkkovirralle tarkoitetun hehkulampun auton 12V akkuun, ei valo häikäise.

Sitten jos paneeleita on sarjassa ja niiden yhdessä antama jännitetaso liikkuu vastuksen nimellisjännitteen lähellä, tietää pelkän virran perusteella sanoa jotakin varaajaan siirtyvästä tehosta.

pee
04.03.2015, 21:15
Kannattaa tosiaan mitata samaan aikaan sekä virta ja jännite, jotta tietää vastuksen ottaman tehon. 230/400V vastuksella ei välttämättä saa kuormitettua jotakin 20V antavaa aurinkopaneelia kunnolla, koska ohminen vastusarvo on lämmitysvastuksen korkeasta nimellisjännitteestä johtuen suuri. Tätä voi verrata vaikka siihen, että kytkee 230V verkkovirralle tarkoitetun hehkulampun auton 12V akkuun, ei valo häikäise.

Sitten jos paneeleita on sarjassa ja niiden yhdessä antama jännitetaso liikkuu vastuksen nimellisjännitteen lähellä, tietää pelkän virran perusteella sanoa jotakin varaajaan siirtyvästä tehosta.



Juurikin tätä ajatelmaa hain, en vaan osannut sitä noin nätisti sanoiksi pukea ...

tekniikkamies
04.03.2015, 22:01
Oisko täällä hyvää ideaa mikä olis paras paneeli pickuppiin korkean vanerikatteen päälle?

Ite tuumin jotain vähintään 100 watin paneelia, joka olis kunnolla kiinni kesät talvet ja pitäs kestää myös lumikuormaa. Paino pitää ottaa huomioon kanssa.

Jos jostain syystä tulis tarve laittaa virtaa vaikka kompressorijääkaappiin, sellanen mahdollisuus olis plussaa. Ei kokemusta jääkaapiin virrankulutuksista.

Akkuja on nyt kuitenkin 3x105 Ah ja haluaisin paneelin kunnollisen lataussäätimen kera laittavan akut automaattisesti täyteen lataukseen.

Autossahan on 3000 watin invertteri ja sähköjä voisi käyttää suruttomammin kun tietää, että on systeemi joka lataa ajan kanssa.

mikkoimp
04.03.2015, 22:48
Jeps, eli paneelit siis ovat sarjassa ja niiden jännite on maksimissaan 7*37V~260V, mutta tätähän ei koskaan ehkä luultavasti saavuteta koska paneelien teho on vastuksen nimelliseen 2kW verrattuna pienempi, eli ei ainakaan paitäisi vastuksen kärvähtää, vastus on siis yksi 6kW lämparonin vastuksista joka on tähdessä alunperin eli yksittäiset vastukset ovat 230V vastuksia.

Vähän olen kokeitakin tehnyt koittamalla lisätä toistakin vastusta eri olosuhteissa rinnan toisen vastuksen kanssa, sarjaan en ole vielä kerennyt koittaa.
rinnan toinen vastus lisäämällä antoteho putoaa hieman.

Virtaa ja jännitettä mittaan aina samaan aikaan.
Pitäisi varmmaan jokin isohko (fyysisesti) analoginen jännitemittari laittaa johon voisi tehdä uuden teho skaalatun asteikon...

Mielenkiintoista seurattavaahan tämä minullekin on, voisin sanoa että ensikosketus aurinkoenergiaan!

james_III
05.03.2015, 09:52
Tuohon dataloggeri tallentamaan tehot, lämmöt ja kellonajat, siitä sitte excelissä katselee miten on valoa riittänyt :)

Ratkasu vaatii toki pientä puuhastelua, mutta ei se ny niin paha ollu tyhjästäkään nyhjästä.