View Full Version : Vetokoukun tekeminen
Sanokaapas raatilaiset saako itte tehä vetokoukun runkorakenteet?
Itte vetopää pitänee ainakin olla tehdastekoa mutta muut?
Kyseessä asuntoauto, johon pitäs rakennella kohtuu hässäkkä ennenkuin koukun nokan saa korin taakse.
Valmis maksaa +1000€ niin vähän rupesi projekti kiinnostamaan.....
Mannesman
13.01.2014, 10:01
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=71314273
Muistaakseni Pohjanmaalla jossain oli joku joka teki edullisesti kaverin Fiat Matkailuautoon koukun, eikä maksanu mahottomia.
Hitsauspiste Kari Köykkä Seinäjoella.
Valmis maksaa +1000€ niin vähän rupesi projekti kiinnostamaan.....
Minkä ikäinen auto?
wuntzikka
13.01.2014, 20:09
ramiin -96 oli tehty koukun runko (irroitettava koukku) oli tehty itse paksusta lootusta ja rautaputki jossa koukun nuppi oli kiinni, myös itse tehty.
Minkä ikäinen auto?
2005 ja fiat tääki.
2005 ja fiat tääki.
En tiiä onko jo sen ikäinen ei ehkä lie, mut porukoitten 2012vm. hymeriin ei passannut kuin hymerin oma sähköjohto sarja, et se kannattaa kysellä ensin ennenkuin ryöstäjillä tökkii kiinni ja hinurilla fiatille vie ajoneston kuittaukseen :eek:
Raja menee vuosituhannen vaihteen tienoilla, vanhempiin saa tehdä, uudemmissa täytyy koukun ja kaikkien siihen liittyvien rakenteiden olla hyväksyttyjä (tehdastekoisia). Niin ja väyläohjatuissa autoissa ei voi sähköjä varastaa takavaloilta, vaan vaatii oman sähkösarjan joka usein maksaa enemmän kuin se koukku. Jos tuo hinta sisälsi koukun ja sähköt niin tuskin saat juuri halvemmalla laillista ratkaisua.
Sähkösarjaan olen joskus nähnyt sellaisen "relehässäkän" joka ei juuri kuormita takavaloja ja voisi käyttää myös väyläohjatuissa autoissa. Toimivuudesta en tiedä.
Samsonite
14.01.2014, 10:57
Voihan sen tehdä sen relehässäkän itsekkin, ohjaukset takavaloilta ja syötöt muualta suoraan. Eikä entiseen Autiin ois maksanut kuin 50€ alkuperäinen johtosarjakaan. Vanhoihin olen itse tehnyt koukkuja, mikä hyväksyntä niissä uusissa pitää olla? Vai itse lyöty CE ?
Voihan sen tehdä sen relehässäkän itsekkin, ohjaukset takavaloilta ja syötöt muualta suoraan. Eikä entiseen Autiin ois maksanut kuin 50€ alkuperäinen johtosarjakaan. Vanhoihin olen itse tehnyt koukkuja, mikä hyväksyntä niissä uusissa pitää olla? Vai itse lyöty CE ?
Juu, ei oo kummonen väsäillä, joka lampulle oma rele, ei vaan kaikki uudet autot hyväksy kuulemma totakaan. Vanhan auton johtosarja onkin halvempi, väyläohjatun johtosarja kun sisältää yleensä "älyboksin". Hyväksynnän nimeä en muista, mutta tuo pykälä teki yksittäisvalmistettujen koukkujen valmistamisen kannattamattomaksi.
Samsonite
14.01.2014, 14:33
No niihin ei sit pysty enään edes lisävaloja itse laittaamaan jos ei kelan mitätön vetokuorma kelpaa.:(
No niihin ei sit pysty enään edes lisävaloja itse laittaamaan jos ei kelan mitätön vetokuorma kelpaa.:(
Saahan sen releen vetämään esim. transistorilla. Ei pitäis enää kuormittaa liikoja.
Sellaisia releitä luulisi löytyvän jo valmiinakin.
Kuullostaa tosin uskomattomalta että polttimolta ei muka kestäisi releen käämille ottaa ohjausta.
Heitteleehän se polttimoiden tehokin jo sen käämin verran suuntaan ja toiseen :O
Huijaakohan se kela siellä jotain....
Ei tuossa mun laatikossa vielä ole väyläsähöt.
Korimallihan on ollut tuotannossa jo -96 alkaen. 2002 tuli vaan facelift.
Samsonite
14.01.2014, 17:45
No nii miekii aattelin että se kelan riipimä virta mahtuu varmaan jo polttimoitten valmistustoleranssien sisälle...
No nii miekii aattelin että se kelan riipimä virta mahtuu varmaan jo polttimoitten valmistustoleranssien sisälle...
Käsittääkseni ongelmat ovat liittyneet lähinnä vetokoukun pistorasian releboksien releiden irtikytkennän aiheuttaman kipinöinnin johdosta, tuo kipinöinti varsinkin vilkun releellä on joissain tapauksissa rikkonut auton elektroniikkaa. En tiedä onko ongelmia ollut ledivaloisissa vai hehkulampullisissa autoissa. Itse jos ton relehässäkän tekisin niin laittaisin releelle diodin suojaksi.
Pitää olla e-hyväksytty koukku tuon ikäisessä, kysäiseppä Felox nimiseltä pajalta Oulusta, saako ne tehtyä järkevämpään hintaan
Ns. optoreleillä on tehty uusiin autoihin itse sarjoja, kyseisessä releessä ei ole perinteisiä kärkiä. Eikä ne ole edes kalliita.
Ns. optoreleillä on tehty uusiin autoihin itse sarjoja, kyseisessä releessä ei ole perinteisiä kärkiä. Eikä ne ole edes kalliita.
Tuon luulis toimivan, uudet autot vaan ovat välillä turhan herkkiä ja rikkoutuvat ihan älyttömistä syistä.:rolleyes:
Samsonite
14.01.2014, 23:09
Uuteen autoon mie ostasin jo koukun valmiiksi asennettuna.
Pitää olla e-hyväksytty koukku tuon ikäisessä
Juurikin näin ja kaikki koukkuun liittyvät rautaosat kiinnitystä myöten. Ja kannattaa myös huomioida että monella matkamökillä ei saa vetää yhtikäs mitään eli koukkuakaan ei saa olla.
Ja vanhempiinko saa tehä kuka vaan jamppa minkälaisen koukun tykkää? Vetopainot otteen mukaan vai?
helmapelti
16.01.2014, 19:04
Mää aion tehdä tämäntyyppisen koukun korkeussäädön itse.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hj60-4-0d-1980-1990/hj60-accessories/hj60-tow-bar-ball-height-adjuster-hitch
Ylimitoitan ja hitsaan hyvällä koneella hyvin, onko se selkeästi laiton?
Säilytän alkuperäiset kiinnikkeet joilla on 3500kg vetopaino ja vetäisin tuolla 2-akselista kevytperäkärryä jossa toiset pyörät on nyt kokoajan ilmassa. (ei teliä)
Voishan noi tehdä hitsaamattakin mutta ei hyvät saumat ole mielestäni vaarallisia.
Joskus huonotkin saumat kestää kuten esim. parivuotta sitten hitsasin takanorran silmukan katkeamisen.
Lämmitin n.170c ja hitsasin ensin isoon viisteeseen ja sitten päälle kolmiovahvikkeen.
Punaista näkyi n 2cm sauman ympärillä ja villoissa viilensin.
Korjauksen piti kestää pariviikkoa kunnes saan uuden norran, en ole sitä katki saanut enikä ehjää saa korjata.