View Full Version : Moottorisahatietoutta / Stihl 023C pätkii
Onko moottorisahoista tietoutta? Meillä 1997 Stihl 023C, joka on alkanut käydä huonosti. Kylmänä lähtee kyllä heti käyntiin ja pelaa minuutin verran hyvin, mutta sitten hieman puutuu ja ei käy tyhjäkäyntiä. Tahtoo sammua, jos ei käytä reilulla kaasulla tai sitten kaasuttele koko ajan. Pystyy kyllä sahaamaan tuollein kaasuttelemassa vaikka tankillisen kerralla.
Tämä ongelma alkoi pari kk sitten ollessani sahaamassa kymmenittäin kahden laipan paksuisia tukkeja puolen metrin pätkiksi. Sahaa kyllä jäähdyttelin välillä, mutta olen miettinyt, tuliko tunnit täyteen tai pääsikö kuitenkin ylikuumenemaan?
Tuolloin oli tankissa 98:ia 3% seoksella (samaa 3% seosta on käytetty vuosia). Tämän jälkeen käytin sahaa valmiilla pienkonebensalla, jolla mielestäni toimikin paremmin muutaman tankillisen. Nyt ei käy hyvin enää silläkään ja normi-98:lla ei käytännössä toimi lainkaan.
Tänään purin kaasarin, joka oli ihan puhdas ja kaikki näytti ehjältä. Tulppa oli melko musta, mutta uusi tulppa ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Tankin imuletkukin oli puhdas, samoin ilmanputsari.
Sytkäpuolta olen miettinyt, että onkohan ihan kunnossa, ja kävin kaikki osat läpi, ei vaikutusta. Paljonkohan pitäisi olla välys siellä magnetohärvelin (vai mikä se nimi nyt on) ja starttinarukehän välillä?
Tuskin kaasarin säädötkään itsestään muuttuvat?
Ei viitsisi huoltoon viedä, kun alkaa olemaan jo vanha saha, vaikkakin hyvin palvellut. Huollossa eivät sano edes päivää alta satasen.
vartiainen
06.01.2014, 21:38
http://harvelit.proboards.com/thread/1629
rytokasa
06.01.2014, 21:41
omasta 024:sta kuminen imukaula oli murtunut. Oireet vastaavat
Messätissari
06.01.2014, 21:56
Kyllä ne kaasarin säädöt muuttuu itsestään. Tulpan mustuus viittaisi seoksen olevan rikkaalla. Onko 023:ssa H ja L suuttimien yläpuolella kääntösuuntaa osoittava nuoli ja luku esim, 1 tai 1/2 ? Ne ovat kaasarin perussäädöt, eli kierrosmäärä mitä suutinta avataan kun lähdetään etsimään oikeita säätöjä. Aluksi siis kaasari perussäädölle.
Seosöljyä on kanssa ollut aika runsaanlaisesti. Kannattaa nyppäistä pakoputki irti ja putsata se vaikka polttamalla noki pois. Tukkoinen pakopuoli teettää kanssa huonoa käyntiä. Samalla pääsee kurkkaamaan männän vointia pakokammion aukosta. Hyvässä valossa voipi ottaa kuvankin siitä. VÄristä voi päätellä paljon.
Tyristori, eli se sytkähässäkkä, pitäisi olla kai jotain alle millin vauhtipyörästä. Voi sekin oirehtia, mutta sulje pois ensin nuo muut.
Ilmavuodot antavat vähän tuollaisia oireita. Juurikin tuo imukurkun halkeama varsinkin. Mutta se on aika harvinaista.
Tankin imuletku on yksi Stihl:in heikkous. murtumia jos näkyy yhtään letkua väännellessä, niin ei muuta kuin vaihtoon. Itsellä tuo imuletku aiheutti käyntiongelmaa, samalla kannattaa vaihtaa kaasuttimen kalvot uusiin, kun eivät paljoa maksa.
kaasuttimessa on bensaletkun jälkeen todella tiukka sihti joka menee mustaksi/tukkoon aina välillä. sen cleanilla putsaa niin taas vuoden sahailee.
Messätissari
07.01.2014, 20:29
Se on totta, että härjötilanteessa pitää polttoainelinjaa epäillä aina ensin, mutta oireiden kuvaus ei oikein keiton saantiongelmaan viittaa. Tukkoinen syöttö oirehtii niin päin, että sitä huonommin käy, mitä enemmän leipää annetaan. Tässä tapauksessahan asiantila on juuri päinvastoin.
Tyristoria voi sillä tavalla kotikonstein tekstata, että tulpan hattua raotetaan ja katsotaan ensin kylmänä, millainen kipinävana kulkee tulpan ja hatun välillä kun käynnistysnarusta rivakasti vedellään. Tämä kuva sielun silmissä visusti pitäen annetaan koneen käydä lämpimäksi ja toistetaan sitten kipinäväijy. Jos merkittävästi heikommin säteilee lämpimänä, on tyristorin vaihtoa syytä harkita.
Pakopuoli oli auki ja virtaa varmasti ihan hyvin. Putsasin silti.
On tuossa kaasarin kohdalla perussäädöt ruuveille H & L. Molempia 1 kierros vastapäivään on perussäätö. Eivät olleet ihan siinä, mutta melkein kuitenkin. Ei ollut mainittavaa eroa käynnissä.
Tulpan kipinä oli kylmänä ja puolilämpimänä saman oloinen eli vaikutti hyvältä. Kuumaksi asti en saanut käytettyä, niin siihen ei voinut verrata.
Kun tulpan hattuun ei koskenut, niin läpilyöntejä ei pimeässä havainnut lainkaan. Hatusta kun otti sormilla kiinni, näki kyllä, että toisinaan löi tulpan hatun läpi sormille. Liekkö tuokaan varsinainen syy, kun monet pienkoneet, mopot sun muut käyttäytyy ihan samoin ja silti toimivat normaalisti?
Tankin suodatin oli puhdas. Otin imuletkun tankista käteen, ei silmämääräistä vikaa. Tankista primer-pumpulle menevä letkukin oli hyvä (ei vuotanut, vaikka laittoi pari baaria painetta sisään), mutta primer-pumpulta kaasarille tuleva letku murtui, kun sitä oikein kunnolla taivutteli. En kuitenkaan jaksa uskoa sen olevan syynä huonoon lämpimänä käyntiin (ei kait sitä kautta ainetta kulje kuin pumpatessa, ja toisaalta kylmänä käy kuitenkin hyvin), mutta vaihdetaan silti. Siellä sisällä oli jonkun sortin jousikierukka eli normiletku ei käy.
Kaasarin kuminen imukaula on ehjä.
Kaikista rei´istä tarkasteltuna mäntä ja sylinteri näyttivät hyvältä ja melko puhtailta. Hieman karstaa männän päällä.
Tuota 3% seosta on käytetty 10 vuotta, niin vaikea uskoa senkään olevan syynä käyntiongelmiin. Toki jos sahasta vielä pelin saa, niin voisi siirtyä 2% seokseen, jos se kerran riittää (jenkkien ohjekirjan mukaan riittää).
Joku arveli, että puolipuristin voisi vuotaa (en kylläkään ole sitä juuri käyttänyt). Luulisi kuitenkin, että se vaikuttaisi käyntiin myös kylmänä.
Muuten narusta saa kyllä nykiä kunnolla eli puristukset tuntuisivat kyllä olevan tallessa.
Ajattelin hakea huomenna tuon haljenneen letkun ja kaasarin tiivistesarjan + varuiksi se haitariletkukin. Jos ei auta, niin täytyy sitten ihmetellä lisää...
Messätissari
09.01.2014, 22:58
Joo, kyllä se kipinä on varmasti tallella.
Enpä arvannut, että tuossa sahassa on primeri ja fuskuventtiili. Bensaa virtaa toki koko ajan primerin läpi, pumppaa sitä tai ei. Aika erikoisia oireita kuplapuolikin on joskus aiheuttanut.
3% seoksen käyttäminen ei nyt sinänsä väärin ole, eikä sillä sahaa saa hajalle, se vaan on tarpeetonta. Ja kerää jonkun verran karstaa pakopuolelle.
Jos ei letkun vaihdolla ja kaasarin tiivistyksellä tule parannusta, niin ilmavuodot pitäisi sitten rungosta testata. Puolipuristusventtiilin voisi kanssa tulpata kokeeksi. Maalailematta piruja seinille, en perseelleen lentäis, jos poskilaakerien stefat falskaisivat tuon ikäisessä sahassa. Pajoilla on tyhjiötestereitä sitä varten olemassa, mutta voi niitä vuotoja itsekin tutkailla ja havaita saippuaveden ja suihkupullon avulla. Kytkin pitää nyppäistä irti ja vauhtipyörä. Siihen hommaan tarvitsee kylmätulpan, jolla mäntä lukitaan paikalleen.
Tuo 023 taitaa olla muovirunkoinen? Jos on, niin aksulia siitä ei hajottamatta saa irti ja laakerirempan edessä nousee kädet pystyyn. Että sikäli toivottavasti stefojen korkkaamisesta ei ole kyse.
Juu nyt on kaasarin korjaussarja mallia tarvike. Ihan Stihlin myymälästä kuitenkin ja hieman kummoksuin, kun käski laittamaan kalvon puolelle kaksi tiivistettä päällekkäin. Tuli sarjassa mukana, ja ovat kuulemma niin ohuita, että muuten tulvii.
Tuosta sarjasta puuttui kaasarin ja peltilätkän välinen tiiviste (peltilätkä on kumista imukaulaa vasten), niin jouduin laittamaan vanhan takaisin. Täytyy vielä tuo käydä hakemassa uusi.
Samalla uusittiin tankilta tuleva letku ja primerin letku + vielä tulppakin.
Nyt käy tyhjäkäyntiä niin kylmänä kuin kuumana maailman tappiin, ja lähtee aina ekalla käyntiin. Mutta isoilla kierroksilla taas ei käy ainakaan ilman kuormaa kunnolla, vaan booaa. Kaasu pohjassa kierrokset heittelee edes takaisin ja H-säätöruuvin missään asennossa tilanne ei parane. Täytyy kokeilla viikonloppuna ihan sahatakin jotain, niin tietää lisää.
Säädin sytkäpuolen välyksen sieltä puolan suunnalta noin milliin. Tämä ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Mielestäni kipinä ei kuitenkaan kuumana näytä ihan yhtä vahvalta kuin kylmänä, mutta on silti ihan selvä kipinä.
Kiinnileikkaumaa en oikein pidä vaihtoehtona, kun joka suunnasta tiirailtuna näyttää pytty ja mäntä hyvältä.
Tuota impulssiletkua koittelin tiirailla, mutten kyllä sellaista hoksannut. Osaako joku vähän tarkemmin kuvailla, että minkänäköisestä letkusta on kyse ja mitä se tekee?
Entä se kuminen imukaula? Voiko sen vetää ulos, kun kaasari on irti? En kokeillut, kun näytti päällisin puolin hyvältä.
Onko tietoa, mikä on puolipuristimen kierre, jos sen kokeilisi vielä tulpata?
Ja tosiaan tämä on muovirunkoinen ja tuntuu semmoiselta paketilta, ettei ole tehty purettavaksi... Kampiakselin stefat voi olla aika haasteellisia kaivella esiin.
Tästä sahastahan alkaa tulemaan harrastus, mutta jos vaikka varasahaksi saisi vielä....
Nyt käy tyhjäkäyntiä niin kylmänä kuin kuumana maailman tappiin, ja lähtee aina ekalla käyntiin. Mutta isoilla kierroksilla taas ei käy ainakaan ilman kuormaa kunnolla, vaan booaa. Kaasu pohjassa kierrokset heittelee edes takaisin ja H-säätöruuvin missään asennossa tilanne ei parane. Täytyy kokeilla viikonloppuna ihan sahatakin jotain, niin tietää lisää.
.
Niin siis samoilla oireilla oma 025C ei saanu tarpeeksi soppaa kovilla kieroksilla. Syynä oli imuletkun murtuma joka tuli esille vasta irroittamalla imuletku ja taivutelemalla sitä edestakaisin jolloin silmällä näki murtumia. Uudella imuletkulla toimi ihan niinku uusi saha.
mikkoimp
10.01.2014, 23:15
Niin siis samoilla oireilla oma 025C ei saanu tarpeeksi soppaa kovilla kieroksilla. Syynä oli imuletkun murtuma joka tuli esille vasta irroittamalla imuletku ja taivutelemalla sitä edestakaisin jolloin silmällä näki murtumia. Uudella imuletkulla toimi ihan niinku uusi saha.
eikös tuossa juuri edellä kerrottu että vaihdettiin myös tuo bensan imuletku eli tankilta kaasarille tuleva..
vai meinaatko siis imukaulaa?
eikös tuossa juuri edellä kerrottu että vaihdettiin myös tuo bensan imuletku eli tankilta kaasarille tuleva..
vai meinaatko siis imukaulaa?
Juu en meinaa muuta kun sitä kaasarin ja polttoainesäiliön välillä olevaa letkua jossa on mutkakohdilla taivekohdissa jotain "paisenukkuroita" ja joku laippa polttoainesäiliön lapiviennissä.
Sori, en lukenu niin tarkkaan että tämäkin olisi jo vaihdettu, ainoastaan vaan tän virkeen jossa oli kuvattu vikaa.
Messätissari
11.01.2014, 12:15
Impulssiletku on se haitariletku. Imukaulaa ei taida saada irti kuin sylinterin puolelta... Nynnyvenan kierteistä ei mitään hajua.
Mielenkiintoinen hässäkkä, mutta nythän on hyvä tilanne, kun tietää, ettei runko tod.näk. vuoda ja kiekko on vielä pelattavissa! Työkierrosten nyökkäys ja seilaaminen ei paljon voi johtua muusta kuin polttoaineen saannin ongelmista. Vaihdoitko muuten bensasuodattimen sieltä tankin sisältä ja?
Pikkunen ropleemi on, että ei ihan tarkkaan tiedä, miksi alkuperäinen oire korjaantui. Toimenpide kerrallaan edeten, en älynnyt sanoa, ja erikseen käyntiä kokeillen, mitä muutoksia tapahtuu. Sillä sitten osaa vähän sulkea pois eri vaihtoehtoja.
Tiedän miten turhauttavaa on kaasarin jumppaaminen ees sun taassun, mutta wanhaa kalvoa ja tiivistettä voisi käyttää paikallaan ja tekstata mitä tapahtuu. Samoin ennen kuin tekee mitään niin edellistä tuluppaa voisi ihan varmuuden välttämiseksi koeponnistaa. Niissä on on vähän liiankin usein eristevikoja jo uusina. Hyllystä otettuihin kalvoihin niihinkään pidä uskoa kuin sika jouluun.
Juu kokeilin tuossa sahailla, niin pari minuuttia pystyi hyvin sahaamaan, ja sitten alkoi kierrokset heittelemään täydellä kaasulla.
Oli se kaasarin korjaussarja jotenkin halvan oloinen eli tosiaan täytyy kokeilla vielä heittää ne vanhat tiivisteet ja kalvot takaisin kokeiluluontoisesti. Eihän siinä mene kuin 10 min...
Ja tosiaan vaihdoin tankin sisältä sen suodattimenkin.
Laitetaan tähän osien hintoja ihan muillekin tiedoksi:
-tiivistesarja Walbro-kaasareihin yleismalli 15€
-silikoniletku 10cm 7€ (mielelläni maksan, jos saan varmasti hyvän letkun)
-haitari-imuletku tankilta kaasarille 7€
-polttoainesuodatin tankin sisälle 5€
-tulppa 5€
Laitetaan jatkeeksi Stihl 180:sen kanssa. Olisko jonkun 6 vuotta vanha mutta sahattu vain kesämökillä pikkusen polttopuita. Lähtee käyntiin normaalisti, ottaa kierroksia melko paljon mutta ihan täysiä ei ota. Sahata kun koittaa niin täyskaasulla sanoo aina buuuu ja ei tietty jaksa pyöriä ja sammuu jos ei hellitä kaasua. Jotenkin sellanen omituinen tunne kaasukahvassa, ihan kuin olisi mikrokytkin joka kytkee normitoiminnan pois ja buuun tilalle :D Silleen kikkailemalla osakaasulla pystyy jotain sahaamaan, eli vähäsen toimii.
Pakoputken ja kipinäpellin purin, ihan siistit. Tulppa on uudehko ja väriltään nätti harmaa, ei yhtään nokea. Vaihdoin uuden bensan jossa öljyä 3%. Kaasuvivusto näyttäisi toimivan OK, vivut liikkuu kuten kuuluukin. Ilmanputsari oli puhdas, samaten tankin sisällä polttoaineletkun päässä suodatin ihan siisti.
Noi pystyi mökillä tekemään, jatkohuolto pitää tehdä kotosalla. Bensan puute tuo lienee, kuristin ilmansaantia peukalolla niin johan otti kierroksia. Eli kaasari auki ja putsaus varmaan ensin ja noiden tiivisteiden ja kalvon vaihto. Tässä mallissa ei muuten ollut lainkaan seoksen säätöä ulkopuolelta, vain tyhjäkäynnin säätö :confused:
Olisko jollakulla kokemuksia tästä mallista ?
Porvoon Hilma
20.04.2014, 08:38
Laitetaan jatkeeksi Stihl 180:sen kanssa. Olisko jonkun 6 vuotta vanha mutta sahattu vain kesämökillä pikkusen polttopuita. Lähtee käyntiin normaalisti, ottaa kierroksia melko paljon mutta ihan täysiä ei ota. Sahata kun koittaa niin täyskaasulla sanoo aina buuuu ja ei tietty jaksa pyöriä ja sammuu jos ei hellitä kaasua. Jotenkin sellanen omituinen tunne kaasukahvassa, ihan kuin olisi mikrokytkin joka kytkee normitoiminnan pois ja buuun tilalle :D Silleen kikkailemalla osakaasulla pystyy jotain sahaamaan, eli vähäsen toimii.
Pakoputken ja kipinäpellin purin, ihan siistit. Tulppa on uudehko ja väriltään nätti harmaa, ei yhtään nokea. Vaihdoin uuden bensan jossa öljyä 3%. Kaasuvivusto näyttäisi toimivan OK, vivut liikkuu kuten kuuluukin. Ilmanputsari oli puhdas, samaten tankin sisällä polttoaineletkun päässä suodatin ihan siisti.
Noi pystyi mökillä tekemään, jatkohuolto pitää tehdä kotosalla. Bensan puute tuo lienee, kuristin ilmansaantia peukalolla niin johan otti kierroksia. Eli kaasari auki ja putsaus varmaan ensin ja noiden tiivisteiden ja kalvon vaihto. Tässä mallissa ei muuten ollut lainkaan seoksen säätöä ulkopuolelta, vain tyhjäkäynnin säätö :confused:
Olisko jollakulla kokemuksia tästä mallista ?
Jos sulla on ollut 95+2T öljyt talvet niin voipi olla kaasarissa töhnää eikä jaksa käydä kun ei saa bensaa. Jos saha on enemmän varastoituna kuin käytössä, niin käytä pienkonebensaa jatkossa. Se toimii eikä ole kauhean kallista jos ei ihan työkseen sahaa.
Stihlin käyntihäiriöt häipyy sillä, kun vaihtaa merkin Husqvarnaan.
Itellä pari Stihlin 023:sta tuolla varastossa, ja noita Husqvarnoja sitten enemmänkin. Ja ei noita jälkimmäisiä tarvi kauheesti ruuvata vaikka ois seisoneet kauankin. Pari viikkoa sitten otin kaks 246:sta esille, kun polttopuita piti rueta sahaan. Molemmissa viime syksynä jääneet omasekotteet (98E:tä ja 2.5% öljyä) tankeissa ja käyntiin lähti ja ei nikotelleet yhtään.
No jaa, näiden Stihlien kanssa olen ikäni pelleillyt ja hyvin ne kestää huonoa ylläpitoa :)
No jaa, näiden Stihlien kanssa olen ikäni pelleillyt ja hyvin ne kestää huonoa ylläpitoa :)
No, nuo Stihlithän on mulle tulleetkin kaupoissa. Mut täytyy silti sanoo, että Huskeista mitkä tullu maailmalta ei oo yksikään ollut noin v-mäinen kapistus ku Stihli on huoltaa. Toisen kaasarin kalvot vuoti yli, jotka vaihtaen sai käymään. Toinen vielä vaatii operaatiota. Ja vaikka on sakun tekele saha, niin siellä silti kiinalaisen tekemä kaasari ku vaatii kalvot ihan eri ku kirjat antaa (Echo:n kalvot tuli ku hain mallin mukaan tokalla kerralla). Tai sit vaan kahdesta setistä naitettava, kun ei yhdestä saa noita kasaan.
Viimesinkin Hvan 350:nen tuli maailmalta ei käyntiin lähtevänä. Siin polttaineletkun ku vaihto ja käänsi kaasarin ruuvit perusasentoon ni lähti tulille. Ja saha sen näkönen et kyllä on sahattu ja huolto ollut vähän sitä ja tätä... Ja olihan siin takapotkun kahvakin vähän kulahtanut ku trio-brake jarru tuossa. Mut en voi moittii ku ei kauheen hintava ollut. Ja vähän aikasemmin tuli myöskin ei käyvä Hvan:n 55:nen ja siin joku mystinen vika ku kipinä hukassa.... Mut mukana tulleella puolalla käy ja kukkuu ihan oikeen. Tässäkin ruuvasin kaasuttimen persusäädöille, ennen ekaa käynnistystä.
Mul on kans melkee kaikki sahat stillei. Si ku oot saha äärel nii katos se polttoaine letku. Se mikä tulee tankill se haitariputki mist polttoaine tulee kaasariin. Paris stillis murtunu se putki hiukan ja ollu samanlaisia oireita
Voisin sen verta jatkaa alkuperäistä ketjua, että nyt saha 023C pelittää jotenkuten. On sahattu viitisen tuntia rempan jälkeen. Uutta siis kaasarin korjaussarja, imusarjan tiiviste, imuletku ja tulppa + kaikkien paikkojen putsaus.
Viileällä kelillä pystyy sahailemaan polttopuita ongelmitta, mutta näillä +20c keleillä alkaa vartin jälkeen tehot hieman häviämään (ilmanotto on kesäasennossa). Edelleen pystyy sahaamaan, mutta pelaa paremmin, kun antaa jäähtyä vähän aikaa.
Tuo ketjun vapaakytkin vaan alkoi reistaamaan pari tuntia rempan jälkeen eli ketju jää pyörimään tyhjäkäynnilläkin = ei hyvä. Ohjekirjahan kertoo, että "vie huoltoon".
Olisiko jotain vinkkejä tuon suhteen?
Porvoon Hilma
21.04.2014, 20:37
No jaa, näiden Stihlien kanssa olen ikäni pelleillyt ja hyvin ne kestää huonoa ylläpitoa :)
Mulla on 4 Stihliä, ammattimalleja kaikki. Teen perusputsaukset ja tarkistukset aina sahausten jälkeen. Tähän asti on sahat toimineet. Viime vuonna oli kirjanpidon mukaan 30 metsurointipäivää, että ei noi ihan pelkästään vaan hyllyssä ole :)
Tämä ei sitten tarkoita sitä, etteikö muitakin hyviä sahoja olisi :)
lavanelikko
21.04.2014, 23:06
Voisin sen verta jatkaa alkuperäistä ketjua, että nyt saha 023C pelittää jotenkuten. On sahattu viitisen tuntia rempan jälkeen. Uutta siis kaasarin korjaussarja, imusarjan tiiviste, imuletku ja tulppa + kaikkien paikkojen putsaus.
Viileällä kelillä pystyy sahailemaan polttopuita ongelmitta, mutta näillä +20c keleillä alkaa vartin jälkeen tehot hieman häviämään (ilmanotto on kesäasennossa). Edelleen pystyy sahaamaan, mutta pelaa paremmin, kun antaa jäähtyä vähän aikaa.
Tuo ketjun vapaakytkin vaan alkoi reistaamaan pari tuntia rempan jälkeen eli ketju jää pyörimään tyhjäkäynnilläkin = ei hyvä. Ohjekirjahan kertoo, että "vie huoltoon".
Olisiko jotain vinkkejä tuon suhteen?
Yleensä noista on putsuksista on selvitty paineilmalla.
Messätissari
22.04.2014, 16:57
Viileällä kelillä pystyy sahailemaan polttopuita ongelmitta, mutta näillä +20c keleillä alkaa vartin jälkeen tehot hieman häviämään (ilmanotto on kesäasennossa). Edelleen pystyy sahaamaan, mutta pelaa paremmin, kun antaa jäähtyä vähän aikaa.
Kun alkaa hyytymään, koita huviksesi avata kone käynnissä bensatankin korkkia. Sen varalta, jos ei saa kunnolla korvausilmaa tankkiin.
Tuo ketjun vapaakytkin vaan alkoi reistaamaan pari tuntia rempan jälkeen eli ketju jää pyörimään tyhjäkäynnilläkin = ei hyvä. Ohjekirjahan kertoo, että "vie huoltoon".
Olisiko jotain vinkkejä tuon suhteen?
Kytkimen jousi poikki. Helppo homma vaihtaa.
Laitetaan jatkeeksi Stihl 180:sen kanssa. Olisko jonkun 6 vuotta vanha mutta sahattu vain kesämökillä pikkusen polttopuita. Lähtee käyntiin normaalisti, ottaa kierroksia melko paljon mutta ihan täysiä ei ota. Sahata kun koittaa niin täyskaasulla sanoo aina buuuu ja ei tietty jaksa pyöriä ja sammuu jos ei hellitä kaasua. Jotenkin sellanen omituinen tunne kaasukahvassa, ihan kuin olisi mikrokytkin joka kytkee normitoiminnan pois ja buuun tilalle :D Silleen kikkailemalla osakaasulla pystyy jotain sahaamaan, eli vähäsen toimii.
Pakoputken ja kipinäpellin purin, ihan siistit. Tulppa on uudehko ja väriltään nätti harmaa, ei yhtään nokea. Vaihdoin uuden bensan jossa öljyä 3%. Kaasuvivusto näyttäisi toimivan OK, vivut liikkuu kuten kuuluukin. Ilmanputsari oli puhdas, samaten tankin sisällä polttoaineletkun päässä suodatin ihan siisti.
Noi pystyi mökillä tekemään, jatkohuolto pitää tehdä kotosalla. Bensan puute tuo lienee, kuristin ilmansaantia peukalolla niin johan otti kierroksia. Eli kaasari auki ja putsaus varmaan ensin ja noiden tiivisteiden ja kalvon vaihto. Tässä mallissa ei muuten ollut lainkaan seoksen säätöä ulkopuolelta, vain tyhjäkäynnin säätö :confused:
Olisko jollakulla kokemuksia tästä mallista ?
Otin kaasarin irti ja purin atomeiksi. Kaikki oli putipuhdasta, ei jälkeäkään liasta, roskista tai sakasta. Puhaltelin kaikkki kanavat paineilmalla. Tankilta kaasarille tuleva letku oli kunnossa, piti paineilman hyvin sisällä. Tankin sisällä oleva letku on vaikeampi tutkia, puhaltelin senkin läpi paineilmaa eikä tankissa ainakaan pörissyt ilma. Kalvo tuntui olevan ihan ok. Varasosia ei vielä ollut hankittuna, eli mitään en vaihtanut.
Mutta ihan samat oireet kuin aikaisemminkin, käy tyhjäkäyntiä hienosti mutta täysillä kierroksilla ei lainkaan, eikä siis kestä kuormaa juurikaan.
Mitähän tuolle vielä voisi tehdä :confused::confused:
Porvoon Hilma
22.04.2014, 17:34
Otin kaasarin irti ja purin atomeiksi. Kaikki oli putipuhdasta, ei jälkeäkään liasta, roskista tai sakasta. Puhaltelin kaikkki kanavat paineilmalla. Tankilta kaasarille tuleva letku oli kunnossa, piti paineilman hyvin sisällä. Tankin sisällä oleva letku on vaikeampi tutkia, puhaltelin senkin läpi paineilmaa eikä tankissa ainakaan pörissyt ilma. Kalvo tuntui olevan ihan ok. Varasosia ei vielä ollut hankittuna, eli mitään en vaihtanut.
Mutta ihan samat oireet kuin aikaisemminkin, käy tyhjäkäyntiä hienosti mutta täysillä kierroksilla ei lainkaan, eikä siis kestä kuormaa juurikaan.
Mitähän tuolle vielä voisi tehdä :confused::confused:
Nyt on pakko sanoa, että ei keksi enää kuin jonkun sellaisen vian, joka riippuu kierroksista. Ja se voi tuon kaiken jälkeen ehkä olla enää kipinän loppuminen kun kierrokset kasvaa. Kuulostaa ufolta, mutta niin paljon oot jo tehnyt, ettei paljoa jää jäljelle...
http://www.forestryforum.com/board/index.php?topic=67063.0
Tossakin jotain, kaasarijutuista puhuvat ja oireet täsmäisivät.
Koska ei ota kierroksia, niin käy rikkaalla ja voipi hyvinkin olla ilmansaantipulma eli kokeile ilman suodatinta mitä käy.
Otin kaasarin irti ja purin atomeiksi. Kaikki oli putipuhdasta, ei jälkeäkään liasta, roskista tai sakasta. Puhaltelin kaikkki kanavat paineilmalla. Tankilta kaasarille tuleva letku oli kunnossa, piti paineilman hyvin sisällä. Tankin sisällä oleva letku on vaikeampi tutkia, puhaltelin senkin läpi paineilmaa eikä tankissa ainakaan pörissyt ilma. Kalvo tuntui olevan ihan ok. Varasosia ei vielä ollut hankittuna, eli mitään en vaihtanut.
Mutta ihan samat oireet kuin aikaisemminkin, käy tyhjäkäyntiä hienosti mutta täysillä kierroksilla ei lainkaan, eikä siis kestä kuormaa juurikaan.
Mitähän tuolle vielä voisi tehdä :confused::confused:
Samanmoinen vika korjaantu joku vuosi sotten tyristorin vaiholla omaan stihliin, meni kyllä lopussa jo niin pahaksi että ei saanut enään käyntiin ollenkaan. Kylän moottorisahankorjaaja ei mitään muita vikakohteita heittänytkään. Halpahan se osa ei muistaakseni ollu, mutta kuitenkin murto-osa uuden sahan hinnasta. Niin ja vaihdon jälkeen toiminut kyllä hyvin.
Nyt on pakko sanoa, että ei keksi enää kuin jonkun sellaisen vian, joka riippuu kierroksista. Ja se voi tuon kaiken jälkeen ehkä olla enää kipinän loppuminen kun kierrokset kasvaa. Kuulostaa ufolta, mutta niin paljon oot jo tehnyt, ettei paljoa jää jäljelle...
http://www.forestryforum.com/board/index.php?topic=67063.0
Tossakin jotain, kaasarijutuista puhuvat ja oireet täsmäisivät.
Koska ei ota kierroksia, niin käy rikkaalla ja voipi hyvinkin olla ilmansaantipulma eli kokeile ilman suodatinta mitä käy.
Ilman suodatinta käy ja kukkuu ihan samalla tavalla kuin suodattimenkin kanssa. Jos sulkee sormella imuaukosta 3/4 osaa niin johan ottaa kone kierroksia :) Tarvii varmaan ostaa noita varaosia, voi niissä letkuisa olla vikaa, ei vaan silmällä huomaa.
Samanmoinen vika korjaantu joku vuosi sotten tyristorin vaiholla omaan stihliin, meni kyllä lopussa jo niin pahaksi että ei saanut enään käyntiin ollenkaan. Kylän moottorisahankorjaaja ei mitään muita vikakohteita heittänytkään. Halpahan se osa ei muistaakseni ollu, mutta kuitenkin murto-osa uuden sahan hinnasta. Niin ja vaihdon jälkeen toiminut kyllä hyvin.
Tyhmä kysymys mutta mikä on tyristori :confused:
Meinaatko tätä: http://www.ebay.com/itm/Stihl-017-018-MS-170-MS180-chainsaw-ignition-coil-module-new-/181385018547?pt=UK_Home_Garden_GardenPowerTools_CA&hash=item2a3b63bcb3
ps. on muuten osat naurettavan halpoja eBay:ssä......
Aparaatti
23.04.2014, 14:52
Laitetaan jatkeeksi Stihl 180:sen kanssa. Olisko jonkun 6 vuotta vanha mutta sahattu vain kesämökillä pikkusen polttopuita. Lähtee käyntiin normaalisti, ottaa kierroksia melko paljon mutta ihan täysiä ei ota. Sahata kun koittaa niin täyskaasulla sanoo aina buuuu ja ei tietty jaksa pyöriä ja sammuu jos ei hellitä kaasua. Jotenkin sellanen omituinen tunne kaasukahvassa, ihan kuin olisi mikrokytkin joka kytkee normitoiminnan pois ja buuun tilalle :D Silleen kikkailemalla osakaasulla pystyy jotain sahaamaan, eli vähäsen toimii.
Pakoputken ja kipinäpellin purin, ihan siistit. Tulppa on uudehko ja väriltään nätti harmaa, ei yhtään nokea. Vaihdoin uuden bensan jossa öljyä 3%. Kaasuvivusto näyttäisi toimivan OK, vivut liikkuu kuten kuuluukin. Ilmanputsari oli puhdas, samaten tankin sisällä polttoaineletkun päässä suodatin ihan siisti.
Noi pystyi mökillä tekemään, jatkohuolto pitää tehdä kotosalla. Bensan puute tuo lienee, kuristin ilmansaantia peukalolla niin johan otti kierroksia. Eli kaasari auki ja putsaus varmaan ensin ja noiden tiivisteiden ja kalvon vaihto. Tässä mallissa ei muuten ollut lainkaan seoksen säätöä ulkopuolelta, vain tyhjäkäynnin säätö :confused:
Olisko jollakulla kokemuksia tästä mallista ?
Ei kokemusta kyllä ole, mutta voisi olla kyllä jonkinlainen suutinvika?
Porvoon Hilma
23.04.2014, 16:10
Ilman suodatinta käy ja kukkuu ihan samalla tavalla kuin suodattimenkin kanssa. Jos sulkee sormella imuaukosta 3/4 osaa niin johan ottaa kone kierroksia :) Tarvii varmaan ostaa noita varaosia, voi niissä letkuisa olla vikaa, ei vaan silmällä huomaa.
Toi vaikuttaisi siltä, että käy liian laihalla ja kun ilmaa kuristaa niin rikastuu. Voi olla edelleen tuketta polttoainepuolella. Putsaa kunnolla ne kaasarin osat koska sinne se bensa talvella jumittuu ja tukkii. Osta vaikka uusi kaasari, ei se voi paljoa maksaa.
Tilasin justiinsa uuden kaasarin, pensaletkun ja puolan eBay:n ihmeellisestä maailmasta. Katotaan josko noilla alkaisi toimimaan.
Tyhmä kysymys mutta mikä on tyristori :confused:
Meinaatko tätä: http://www.ebay.com/itm/Stihl-017-018-MS-170-MS180-chainsaw-ignition-coil-module-new-/181385018547?pt=UK_Home_Garden_GardenPowerTools_CA&hash=item2a3b63bcb3
ps. on muuten osat naurettavan halpoja eBay:ssä......
Kyllä se taisi hyvinkin saman näkönen mötikkä olla. Sytytykseen liittyvä kampe kyseessä.
Jostakin verkkosivulta lainaus tyristorin toiminnasta:
Tyristorisytytys (Condensor discharge) poikkeaa rakenteellisesti perinteisestä katkojan kärjillä varustetusta sytytyksestä siten, että siinä ei ole lainkaan liikkuvia osia. Sytytysjärjestelmä ei näin ole arka sään vaihteluille (kosteus), likaantumiselle eikä se rakeenteellisesti kulu."
google osaa selittää toiminnan myös kuin sähköihminen, jota minä en ole.
Edullisiapa ovat! Se oli muistaakseni 5-10 vuotta sitten -vieläkin kunnossa- olevaan stihliin n. 100€.
Mutta jos ilman saannin kuristamisella saha ottaa kierroksia, niin vika ei sillon taija olla ainakaan tuossa..
Porvoon Hilma
23.04.2014, 18:06
Tilasin justiinsa uuden kaasarin, pensaletkun ja puolan eBay:n ihmeellisestä maailmasta. Katotaan josko noilla alkaisi toimimaan.
Oikeeta meininkiä.
Tyristori on elektroninen komponentti, jolla kytketään ja katkotaan sähköä nopeaan tahtiin ilman mekaniikkaa. Niinkuin uju totesi, niin se on sahan sytytysjärjestelmä, joka vain on kansan suussa saanut tuollaisen nimen keskeisen komponentin mukaan. Tuossa muovimöykyssä on muitakin erotiikkakomponentteja sisällä.
Kyllä tuo vika enemmänkin bensasuonien ahtaumalta vaikuttaa kuin keuhkotaudilta taikka sydämentahdistimen vialta :)
Tilasin justiinsa uuden kaasarin, pensaletkun ja puolan eBay:n ihmeellisestä maailmasta. Katotaan josko noilla alkaisi toimimaan.
Vaihdoin bensaletkun ja kaasuttimen niin johan alkoi saha toimimaan. Vanhan letkun testasin paineilmalla niin se on kyllä ihan priimakuntoinen, eli vika oli kaasuttimessa. Varmaan oli vaan likainen. Muutaman koesahauksen perusteella koneeseen tuli aikaisempaa enempi tehoja, eli olisko jo aikaisemmin ollut pientä ahdistusta kaasarissa.
Kun alkaa hyytymään, koita huviksesi avata kone käynnissä bensatankin korkkia. Sen varalta, jos ei saa kunnolla korvausilmaa tankkiin.
Kytkimen jousi poikki. Helppo homma vaihtaa.
Mutta olipa tuo vetorattaan ja jarrurummun yhdistelmäkin haljennut eli siinä varmasti toinen syy vapaakytkimen toimimattomuuteen.
EDIT: Haljennut jarrurumpu oli syynä ja kaikki jouset olivat ihan ehjiä. Nyt toimii. Uusi rumpu oli 24€.