View Full Version : Puupää linkokuski, ideoita miten sille saisi järkeä päähän?
Nostokurki
01.12.2013, 19:53
Kyseessä siis taajamassa oleva omakotitalo ja sen pihatie.
Joka talvi sama homma, veri kiehuu korvissa kun olet juuri saanut lumityöt tehtyä pihasta niin kunnan palkkaama linkokuski vetää yleisen tien tyhjäksi -minun kotipihalle.
Kunnasta kysyin asiaa, niin tontin rajalta 3m on "lumenjättöaluetta" jonne kuski saa pykälien mukaan lingota, mutta maalaisjärjen kanssa.
Linkokuskille laitoin hyvässä hengessä viestin että voisiko laittaa läpän kiinni pihan kohdalla ettei tarvitsisi tehdä samoja lumitöitä moneen kertaan, ja vielä kun lingottu lumi on niin turkasen raskasta. Ei vastausta.
Lumen tulo kyllä loppuu, jos itse olet pihalla silloin kun linkokuski sattuu ajamaan ohi. Silloin läppä menee kiinni tuon 3-4 auton levyisen pihaväylän kohdalla. Mutta jos et ole kotona tai olet sisällä, niin surutta linkoaa lumet pihalle. Minusta tuo on jo vittuilua. Ja jos sattuu auto olemaan tallin edessä eikä talon sivussa, niin linkoaa lumet auton päälle.
Olisiko raatilaisilla ideoita, mitä tällaisen kanssa voisi tehdä? Alkaa vitutus etenemään siihen pisteeseen, että linkoan lumet takaisin tielle ja pistän lumipaakun sisään helvetin ison kiven... En tietenkään oikeasti, mutta joku järki tuohon pitäisi saada?
Jos vaikka pysäyttäisi sen ja ohjeistaisi ihan henk.koht.
"Lumimies ötsi on ihan oma ihmisrotunsa" Vaan minusta vaikuttaa että viesti on mennyt perille. Eli hommaa joku semmonen lumityövehje millä touhuaminen ei vituta tai tilaa ko.palvelu siltä samaiselta auraukolta. Tai kolaa se tienpätkä niin ettei sieltä riitä lunta teikäläisen pihalle.
Nostokurki
01.12.2013, 20:12
"Lumimies ötsi on ihan oma ihmisrotunsa" Vaan minusta vaikuttaa että viesti on mennyt perille. Eli hommaa joku semmonen lumityövehje millä touhuaminen ei vituta tai tilaa ko.palvelu siltä samaiselta auraukolta. Tai kolaa se tienpätkä niin ettei sieltä riitä lunta teikäläisen pihalle.
Yritin jo. Hommasin ensin mönkijän, sitten lumilingon, aurasin/linkosin koko tontin pituudelta tien puhtaaksi ettei tarvitse lingota, niin tämä vetää koko tien pätkän lunta linkoon että riittää pihallekin asti.
Ja yksittäisen kuskin pysäyttäminen tuskin tekee mitään, kun yrittäjällä on useampi renki ajamassa, ja viesti ei pääpirun kautta etene mihinkään kun ei sitä itseään kiinnosta... Naapurustoa ympäri kävellessä ihan randomilla on laitettu läppä lingon suulle pihan kohdalla, tai sitten ne maksaa jotain suojelurahaa. Tiedäpä näistä.
pysäköi joku kolmen kuution kivi siihen kohtaan jossa linGon pitää stopata, tai jemmaat sinne hankeen esim moposkootterin ...
jollei järki puheet auta tarvii ottaa fysiikka avuks
Entäs käänteinen taktiikka. Urakoitsijan tallille vierailulle kahvipullien kanssa ja viereen lapulle ystävällinen pyyntö. Saattas mennä raktorirengille paremmin viesti perille?
Nostokurki
01.12.2013, 20:27
Entäs käänteinen taktiikka. Urakoitsijan tallille vierailulle kahvipullien kanssa ja viereen lapulle ystävällinen pyyntö. Saattas mennä raktorirengille paremmin viesti perille?
Hmm. Ei hassumpi idea, vaikka ei toimisikaan niin ei tuossa ainakaan taloudellisesti iso tappio tulisi.
-Jarkko-
01.12.2013, 20:50
Juu ei kannata mennä pysäyttelemään ja valittamaan...
Jos ukot on ajanu vaikka 20 tuntia putkeen että ylipäätään päästään noilla pikkuautoilla mihinkään ja joku tulee vielä narisemaan jotain ni saattaa vaikka kimpoilla kimppuun sieltä koneen kopista punasine silmineen ;)
petroman
01.12.2013, 21:06
...Jospa maksatat parit lasinkorjuut tallista taikka autosta aurausvirmalla¿? Siis jos pullat ei auta...
...Jospa maksatat parit lasinkorjuut tallista taikka autosta aurausvirmalla¿? Siis jos pullat ei auta...
Kyllä. Muutama lapiollinen viiskutosta liittymän kohalle tielle ja kunnon lasku yrittäjälle niin eiköhän muista sen läpän sulkea ainaki tämän talven.
Nostokurki
01.12.2013, 21:22
Kyllähän sieltä lingosta on olohuoneen ikkunaan lentänyt kivi, ja ikkunassa on reikä jonka kesällä paikkasin epoksilla. Lisäksi yhden auton takaluukku sai uutta pintakuviota, vaan ei kiinnostanut yrittäjää saati kuntaa millään tavalla...
Kyllähän sieltä lingosta on olohuoneen ikkunaan lentänyt kivi, ja ikkunassa on reikä jonka kesällä paikkasin epoksilla. Lisäksi yhden auton takaluukku sai uutta pintakuviota, vaan ei kiinnostanut yrittäjää saati kuntaa millään tavalla...
Virkavalta pitää kutsua paikalle jos tollanen vahinko käy että omaisuus vahingoittuu, omakohtaista kokemusta on kun aikanaan ajoin "näkymättömään" routakuoppaan ja silloisesta autosta meni 2 vannetta kieroksi.. Tiehoidosta sanottiin että eivät korvaa koska tien alussa on varoituskyltti ja en ollut soittanut poliisia paikalle toteamaan vahinkoa...
Kun kulut ylittävät yrittäjän/palvelun tuottajan tulon niin alkaa siinä vaiheessa varmaan kiinnostamaan niin yrittäjää/ palvelun tuottajaa kuin kuntaakin.
Valituksia, aurauksen laatua tai ym. ei ymmärrä kukaan mutta EUROJA ymmärtää kaikki.
Eli sen mukaan.... ja varmaan aurakuski muistaa seuraavalla kerralla....
jos ei, niin se vaihtuu....
vahingot aurakuskin vakuutuksista, mutta itse ongelmaan ei auta mikää, jos kerta kunnan rasitteena on tuo 3metriä, täällä ei saa aurata tonteille.
ja jos auralenkillä on satoja tontteja, ni ei se kuski jokaisen kohhdalla jaksa luukkua kiinni laitta, itse yritin jaksaa edes niiden kohdalla auran käntää missä oli jo piha aurattu.
ja jos asuka tuli huutamaan, ni ei se hirveästi motivoinu pitämään liittymiä puhtaina, siis osalla tontit alkoi, just ton mainitsemasi 3metrin päästä tieltä
petroman
02.12.2013, 07:57
minun liittymä jää yleensä aurauksen jäljiltä tukkoon. Ei tuo haittaa sinällään, kun ehkä pientä ymmärrystä auraajaa kohtaan ettei joka parinkymmenen metrin välein jaksa kääntää torvea..
Mutta siihen loppuu ymmärrys ynnä empatia, jos alkais särkymään möksät tai muu minun ja pankin yhteinen omaisuus johtuen kolavirman/-kuskin osaamattomuudesta..
Mielestäni ei sekään ole mikään selitys että on ollut ratissa vuorokauden putkeen ja väsyttää ja vituttaa.. Väsy pois nukkumalla, jos ei vitutus lähde samalla, niin ehkäpä alanvaihto..
Ps. Omalla alueella toimiva kuski kyllä osaa hommansa.....
zille2.5
02.12.2013, 08:52
Täälläpäin on ollut kans vähän samanlaisia ongelmia, tosin aurakuski käyttää levyä ja tuuppaa lumet sillä surutta niin syvälle puska-aitaan kun tollanen ok-talon kokoinen neliveto saa pitoja...
Ratkaisuja olen soittanut joka ikinen kerta kun puska ottaa damagea niin urakasta vastaavalle taholle (ei sille kuskille tai sen firmaan. Puhelu suoritettu hyvässä hengessä), tapauksessani YIT:lle. Nappaillut sit vähän kaveriksi kuvia touhusta + aidasta yms. Kannattaa sit vielä laittaa muistiin koska on noista tuhoista soitellut...
Homma alkoi pelaamaan, kunnes urakoitsija kippasi traktorin ja tuli seuraava kaveri tuhoamaan aitaa... Saa nähdä miten tänä talvena käy.
Suositukseni, aina kun syntyy haittaa soitto urakasta vastaavalle taholle (kuntaan), mieluummin vielä sähköpostia että jää viestistä jälki. Vahingot aina kuvaten ja mieluummin jos eivät muuten usko niin poliisia paikalle. (Tuntuu tyhmältä tuhlata poliisien resursseja moiseen, mutta välillä ei auta muukaan.)
Tuosta rajasta ja 3m "haitta-alueesta" tuli mieleen, että kai olet tarkistanut tonttisi rajat? Itse asustelen vanhalla lähiöalueella ja "omistan" puolet ohi menevästä tiestä...
Täälläpäin on ollut kans vähän samanlaisia ongelmia, tosin aurakuski käyttää levyä ja tuuppaa lumet sillä surutta niin syvälle puska-aitaan kun tollanen ok-talon kokoinen neliveto saa pitoja...
Ratkaisuja olen soittanut joka ikinen kerta kun puska ottaa damagea niin urakasta vastaavalle taholle (ei sille kuskille tai sen firmaan. Puhelu suoritettu hyvässä hengessä), tapauksessani YIT:lle. Nappaillut sit vähän kaveriksi kuvia touhusta + aidasta yms. Kannattaa sit vielä laittaa muistiin koska on noista tuhoista soitellut...
Homma alkoi pelaamaan, kunnes urakoitsija kippasi traktorin ja tuli seuraava kaveri tuhoamaan aitaa... Saa nähdä miten tänä talvena käy.
Suositukseni, aina kun syntyy haittaa soitto urakasta vastaavalle taholle (kuntaan), mieluummin vielä sähköpostia että jää viestistä jälki. Vahingot aina kuvaten ja mieluummin jos eivät muuten usko niin poliisia paikalle. (Tuntuu tyhmältä tuhlata poliisien resursseja moiseen, mutta välillä ei auta muukaan.)
Tuosta rajasta ja 3m "haitta-alueesta" tuli mieleen, että kai olet tarkistanut tonttisi rajat? Itse asustelen
vanhalla lähiöalueella ja "omistan" puolet ohi menevästä tiestä...
eli sun lumet tulee tontille, jos kerta omistat puolet tiestä. :) sori oli pakko, ei herneitä:)
ja asiaan aikoinaa rakennettiin rivarit tiehen asti yltävälle tontille, johon rajalle tuli pensasaidat, soitto altekille ja ilmoitus, ettei lumia tontille, ensin vähän nikottelivat vastaan, että jonnekki lumet saatava 100metrin matkalta. nyt ne taitaa aurata kevyenliikenteen väylän kapeaksi, ja sit käytvät kantamassa lumet aikaajoin pois, että saavat taas uusille lumille tilaa.
mitä itse aurasin viimetalvena kevareita, ni osa asukkaista luuli tontin yltävän tielle asti, mutta, kun katsoi kuvista ni tontit alkoi oikeasti keskimäärin 3metrin päästä, vaikka lähes kaikilla oli pensas aita heti ojan jälkeen.
edit:yitin ohje oli, että penkat liitymien ja risteysten kohdalla pitäisi olla "normi"henkilö autolla ylitettävissä
tekniikkamies
02.12.2013, 11:44
Olen ollut huomaavinani, että monella omakotitaloalueella ei lumi meinaa aina mahtua ja lisäksi ihmiset työntelee lumia omalta tontilta pois.
Omasta mielestä kaavoituksessa ja kunnan toiminnassa muutenkin pitäs tien kunnossapitonäkökulma huomioida paremmin.
Epäilen onko fiksu tapa kun lunta kuskataan kauemmaksi, eikö sille tulisi varata lähempää tilaa...
Itse näkisin niin, että jos lumen auraaja hajottaa pihassasi olevia asioita kuten ikkunoita, asia tulee hoitaa kuntoon.
zille2.5
02.12.2013, 12:15
eli sun lumet tulee tontille, jos kerta omistat puolet tiestä. :) sori oli pakko, ei herneitä:)
Joo ei tässä palkokasveja olla nenuun vetämässä!
Tällä lähiöllä oli tontit käsitykseni mukaan kaavoitettu (lähes) vieriviereen, tiet on sitten rakennettu "rajalle" jolloin n. puolet tuosta tiestä ovat minun ja puolet naapurin tontilla.
Olempa joskus kuullut aurausurakoitsijan suusta sellaisenkin kommentin että kunnan vastaava inssi oli antanut ohjeeksi varoa aurojen kanssa rakennettuja aitoja, muun kuulemma ei ole niin väliä...
Niin tai näin, isoimmalle kiholle vaan viestiä huonosti hoidetusta työstä, kyllä se p*ska on tähän asti alaspäin valunut. :D
jos aurakuski rikkoo toiminnallaan jotakin on vastuu kuskin, eli vahingon maksaa firma, tai vastuuvakuutus.
olkoon sitte auto, tai pensas aita.
lumien sioittaminen on siinä mielessä hankalaa, kun aurattu lumi on ok, mutta siitä siirettynä on ongelmajätettä, eli periaatteessa sitä ei sais kantaa esim kaupungin ns"viheralueelle"vaan kuskattava lumenkaatopaikalle
32 3w COUPE
02.12.2013, 13:21
Kyseessä siis taajamassa oleva omakotitalo ja sen pihatie.
Joka talvi sama homma, veri kiehuu korvissa kun olet juuri saanut lumityöt tehtyä pihasta niin kunnan palkkaama linkokuski vetää yleisen tien tyhjäksi -minun kotipihalle.
Kunnasta kysyin asiaa, niin tontin rajalta 3m on "lumenjättöaluetta" jonne kuski saa pykälien mukaan lingota, mutta maalaisjärjen kanssa.
Linkokuskille laitoin hyvässä hengessä viestin että voisiko laittaa läpän kiinni pihan kohdalla ettei tarvitsisi tehdä samoja lumitöitä moneen kertaan, ja vielä kun lingottu lumi on niin turkasen raskasta. Ei vastausta.
Lumen tulo kyllä loppuu, jos itse olet pihalla silloin kun linkokuski sattuu ajamaan ohi. Silloin läppä menee kiinni tuon 3-4 auton levyisen pihaväylän kohdalla. Mutta jos et ole kotona tai olet sisällä, niin surutta linkoaa lumet pihalle. Minusta tuo on jo vittuilua. Ja jos sattuu auto olemaan tallin edessä eikä talon sivussa, niin linkoaa lumet auton päälle.
Olisiko raatilaisilla ideoita, mitä tällaisen kanssa voisi tehdä? Alkaa vitutus etenemään siihen pisteeseen, että linkoan lumet takaisin tielle ja pistän lumipaakun sisään helvetin ison kiven... En tietenkään oikeasti, mutta joku järki tuohon pitäisi saada?
Linkoa oman talon kohdalta lumet samalla kun siivoat oman pihan.Jos kaverilla on vähäkin järkeä niin huomaa vihjeen.Melkoinen tollo on jos ei älyä sulkea luukkua.Tai laita suuri lasi telineeseen sen "sallitun" linkousrajan taakse,muutaman maksatat niin alkaa lumet mennä sinne mihin pitääkin.
onko sitte ite sen parempi, jos linkoaa takas?
ja sitte, kun linkoaa takas ja mummu kaatuu sinä, ni käräjillä ite.
edittiä:itse kun aurailin ja kun joku siitä valitti, että jus kolannu pihan, ni te perkeleet työnnätte liittymän umpeen. sanoin, että katoppa aikasemmat liittymä, että nekin olin putsannu takalevyllä, ni olipa ukko hiljaa, silloin olin polannetta poistamassa, eli isoja jää ja lumipaakkuja en jättäny liittymiin.
ja ne on huvittavimpi jotka valittaa ite ja kuitenki kolaavat omat lumet tielle, jotka kuitenki työnnetään takas.
ja oma neuvo on, että jos ei pakko ole omaa pihaa putsata heti ni odottaa sihen asti, ku tiet aurattu
Nostokurki
02.12.2013, 14:58
Linkoa oman talon kohdalta lumet samalla kun siivoat oman pihan.Jos kaverilla on vähäkin järkeä niin huomaa vihjeen.Melkoinen tollo on jos ei älyä sulkea luukkua.Tai laita suuri lasi telineeseen sen "sallitun" linkousrajan taakse,muutaman maksatat niin alkaa lumet mennä sinne mihin pitääkin.
Näinpä juuri viimeksi eilen tein, eli linkosin koko oman tontin pituudelta yleisen tien puhtaaksi. Tie vaan on sen verran pitkä, että kun linkokuski otti toisesta päästä asti kaikki lumet linkoon niin kyllähän sillä sai minunkin pihan taas täytettyä.
Pitää varmaan alkaa autoja pitämään tuossa tonttiliittymän kohdalla, kun siihen kuitenkin saan jättää autoni ihan vapaasti, omaa tonttianihan se on. Eikä mikään laki estä minua säilyttämästä siinä, vaikka miten olisi sallittu lumenjättöpaikka, linkokuskin vaan pitää sammuttaa linko siinä kohti jos ei halua maksaa omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja.
Tilaa on kuitenkin ennen ja jälkeen tonttiliittymän lumelle vaikka kuinka paljon, ei tuo liittymä vie siitä kuin pari autonmittaa. Omasta tontistani kunta varaa talven aikana kuitenkin ~200 neliötä lumenjättöpaikaksi tuolla 3m rajaverukkeella... Joka on mielestäni aika paljon 1100m2 kulmatontista...
sori luetun ymmärtäminen petti.luin ensin, että linkoaa omat lumet tielle takas.
tekniikkamies
02.12.2013, 15:59
Tilaa on kuitenkin ennen ja jälkeen tonttiliittymän lumelle vaikka kuinka paljon, ei tuo liittymä vie siitä kuin pari autonmittaa. Omasta tontistani kunta varaa talven aikana kuitenkin ~200 neliötä lumenjättöpaikaksi tuolla 3m rajaverukkeella... Joka on mielestäni aika paljon 1100m2 kulmatontista...
Mihis ne lumet on muutes siellä tarkotus saada aurattua tai lingottua?
Onko kalusto oikeaa jos huomioidaan mihin katualueenl umi pyritään sijoittamaan?
Jos lingon pysäyttää, ei siihen kauheasti lunta mahdu ja sitten on lumi tuprutettava johonkin toiseen kohtaan.
wuntzikka
02.12.2013, 16:00
esim. mikkelissä
kerran pakkaslumet aurattu lingolla tuprutellen tyhjäkäynnillä penkanpäälle, sen jälkeen ei tarvinnut linkoa käyttää siellä. osa porukasta työntää juoksujalkaa tontiltaan lunta tielle kolalla, kun koneen näkevät. ja sitten osa oli taas sellaisia, että illalla tulee meuhkaamaan kusella olevaa kuskia, että "se aura-auto kävi jo 2 kertaa, sinä olet käynyt jo 3 kertaa ja joka kerta on liittymä tukossa lumesta ja olen saanut kolata joka kerta/jatkuvasti yms...". noh, taarvitseeko sitä tulla kolailee joka välissä kun kone käy...? jos esim kuorma-auto ajaa alaterällä polanteet pois, minä auraan ne sivuun, sen jälkeen levennän tietä ja sen jälkeen siirrämn lumia risteyksistä, niin nämä käy joka välissä kolaamassa liittymän. eikö sen voi sitten kun ei enää koneita ole näkynyt vähään aikaan ja lunta ei enää sada.
kyllä useimmiten jos jotain äksidenttiä on tapahtunut tai ollut lähellä tapahtua, ollaan käyty pomon kanssa paikanpäällä ja sovittu kuinka aurataan jatkossa.
Venttiseiska
02.12.2013, 17:28
Valituksia, aurauksen laatua tai ym. ei ymmärrä kukaan mutta EUROJA ymmärtää kaikki.
Eli sen mukaan.... ja varmaan aurakuski muistaa seuraavalla kerralla....
jos ei, niin se vaihtuu....
Jaa-a, ei se ihan noinkaan mene!
Tässä yksityistiessä jonka osakas olen, ei käytetä halvinta auraajaa, jonka kalusto on pyöräkuormaaja + parkkipaikoille tms tarkoitettu "heittämätön" alueaura!
Jokunen vuosi sitten se sai tän urakoitavakseen:
A) aurauksen "laatu" ei ollut mistään kotoisin, mm tyhjän päälle aurauksia ja niistä johtuvia ojaanajoja.
B) Hiekoitti loskan päälle, jonka tuli jokusen tunnin myöhemmin auraamaan.
C) Tienpäät oli aurausten jälkeen tukossa, em heittämättömyydestä johtuen.
D) "Auraus-/hiekoituspäiväkirjaa" ei pitänyt, joten laskutustiedot oli muistin varassa ja sehän on selvää, että laskutuksen ja todellisten käyntien summat ei täsmänneet...
Meni hiukan OT:ksi... ;)
Mut on pari kertaa auran ratissa pysäytetty, kun putsasin isoa asutusaluetta ekaa kertaa. Valittivat että lunta tulee liiaksi tiensuuhun kun olin ensimmäisen kerran vetänyt tien keskustan auki, piti sanua että ootas ny vähän kun saan tän tien putsattua kokonaan. Tokalla kerralla kun sain aurattua tien normileveyteen puhtaaksi olikin jo useampi omakotitalon asukas siinä liki keskellä tietä siivomassa lumia pihatiensä edestä. Olivat kuulemma edelliset jättäneet reunat auraamatta ja auranneet vain kerran tien keskeltä. Sain siitä sitten huutia pomolta kun olivat asukkaat soittaneet omistajalle ettei tätä kuskia saa päästää karkuun.. 7 talvea aurasin sitä aluetta ja kertaakaan eivät valittaneet kuntaan aurausvalleista tiensuussa. Yritin käännellä levyä sen verran ettei ihan pahimmat kasat osunu portille.
Tien päädyt on kyllä pahoja jos nimenomaan vedetään lingolla, mutta enemmän siellä on kuskin omaa ammattitaidottomuutta. Vaikka siellä on lumille varattu 3m pihasta, niin se ei tarkoita sitä että se on lingottava kaarella sinne pihalle. Meillä tässä kunnassa on velvoite tiealueen inssillä käydä katsomassa jokainen valitus toisen vastaavan inssin kanssa. Kaikki pitää kuvata ja taltioida, mitään ei jätetä tyhjänpäälle muistin varaan.
Jos lumet lingotaan auton tai normaalisti kaavan mukaan sallitun rakennelman päälle ilmoitus tulee tehdä myös kirjallisesti ja autosta erityisesti ilmoitettava poliisille, koska saat ilmoituksesta sitä kautta myös virallisen, esim kaskon ilkivaltaa tms varten.
Aurauksissa on yleisesti täällä päin laatutakuu, tarpeeksi valituksia aurauksista niin tekijältä rupee palkka pienenemään ja jos puhtauteen ja turvallisuuteen on panostettu niin saapi mitättömän pieniä boonuksia. Ite en tykänny koskaan lingota tiepätkiä muuten kuin äärimmäisen paksuissa lumikohdissa eli risteyksissä tai sellasessa kohdassa mihin lunta oikein tuiskuttaa. Ei kyllä itelle tulis mieleen lingota jonkun auton päälle tai pihatielle, omalla pihalla olen kerran käyttäny linkoa ja tuloksena omasta autosta kaikki sivuikkunat rikki ja muutama sata pientä monttua.. auton ja lingotun pätkän väliä oli yli 7m ja ei ollut talven eka auraus kyseisessä kohdassa, mutta eka kerta kun jotain lähti lingosta vauhdilla eikä ollut edes kiviä..
Vauhtihan asioihin saa kun ripottelee mursketta ennen lingon saapumista tielle, että varmasti sataa kiviä ja osumia. Vittumaista vaan sitten odotella mahdollisia korvauksia ja korjauksia.
kellukka
02.12.2013, 21:09
Minun tutulta kaato aura auto kuski joka talvi tahallaan maitolaiturin kun eivät tulleet juttuun sen aura auto kuskin kanssa.. Se sit lopulta vittuuntu ja valo jumalattoman anturan rauta tankoineen sille maitolaiturille niin oli seuraavana vuonna aura-auto kemoillaan:D
ImacInnes
02.12.2013, 21:21
Jos kadulle saa parkata, niin eikun autja parkkiin kumalekkin puolelle porttikonkia.
tai
Sitten tarvii hankkia liekin heitin ja sulattaa lumet pois talon edustalta;)
On toi vaan aika kiusallista ja rasittavaa. Mielestäni tuokin on palvelu ammatti ja jos siinä on jotain huomautettavaa niin aina vaan mainita asiasta urakoitsijalle ja laskun lähettäjälle.
Jos jotain vaurioita toiminnasta aiheutuu niin samoihin paikkoihin ilmoitus ja poliisille.
Meillä täälä malmilla viimetalvena rupes olemaan onkelmana kun eivät kerenneet aurata kuin puolentoista auton levysen uran ja lähistön oppilaitoksen immeisten autot meinas tukkia koko tien.
t. Ismo Ämmä
pihaliittymiä koskee pysäköinti kielto samallalailla, kun risteyksiä, vaikka olis oma liittymä. metrimäärää en muista.
ite jätin aikoinaa epähuomiossa hoojiin liitymän kohdalle tien toiselle puolelle, ni oli papparainen peruttanu pihasta kylkeen, ensin myönsi, sitten vetos ettei siihen saa pysäköidä, soitin poliisit ja ne totes, että päälle ajajan moka ja mulle olis voinu kirjoittaa pysäköintivirhemaksun, mutta eivät voineet todistaa sitä. lopulta paapan vakuutuksista uutta levikettä ym
Edellis talvena ajelin välillä Bobcatilla huvikseni tuota tienpätkää oman tontin kohdalta, kun täällä on aika ahtaasti kanssa tilaa kasoille. Välillä ajoin pihalta tiellepäin, mutta nostelin sitten taas kasaksi, niin että kasa oli pääosin omalla tontilla. Pari naapuria tuuppasi mönkkäreillä/lumikolalla samaan kasaan ja nostelin niitäkin sitten tieltä pois ja sama toiselle puolelle naapurin orapihlaja aidan päälle (hänen luvallaan tietysti). Välillä ajolin lunta tieltä omalle pihalle päin muksuille lumilinnaksikin. pari talvea tehtiin näin sulassa sovussa, kunnes kaupungilta tuli soitto, että omalta pihalta ei saa lunta tielle ajaa. Kysäisin herralta, että miksiköhän tie on meidän kohdalta levein koko kylässä ja pahimpina aikoina KO tiellä taisi olla ainoa paikka missä mahtui säädyllisesti ohittamaan. Jäävät kuulemma seuraamaan tilannetta.
No viime talvena en sitten jaksanut ajella lunta ollenkaan. Pihalle vedin moottorikelkalla urat sinne mistä kuljettiin ja autolla tamppasin parkkipaikalle urat. Tie olikin sitten samanlainen per*reikä kun muuallakin kylässä.. Naapurit kävi kyselemassä pari kertaa, että olisinko ajellut vähän tietä puhtaaksi, mutta en sitten jaksanut, oli konekkin vähän huonossa kunnossa ja flunssa ja kalsarit väärinpäin jne..
vinssin vaijerin kun oikaiset siihen huollon yhteydessä, sit käyt kahvilla ja unohdat sen vaijerin siihen liittymälle...
"voi vittu pitikö se siitä yli ajaa kun oon sitä just oikomassa huoltoa varten..."
Ja näyttelet sujuvati tyhmää ja vaadit vielä korvaukset.
Ja minä en oo tätä sit sanonu tai kehottanu, ihan omalla kontllas kokeilet :)
Tai sit jos haluut päästä helpolla niin käy kysymässä kunnan tekn.virastosta mitä kriteerejä työlle on ja jos ne ei täyty niin reklamoit työstä.
Helpompi tollei paitti jos ainoa kriteeri on halvin hinta niin sit ne paskat nakkaa työn jäljestä.
Es. meillä jos vertaa kunnan aurauksia ja keskimaan tilojen aurauksia niin näkee missä raha puhuu.
Sokkarin ja hirpparin apsin pihat on 24/7 päivystyksellä, ihAn sama mikä päivä, kellonaika tai vaikka pakkaslukema niin sielä on kalusto putsaamassa jo ennenkuin on edes raja likellä.
Olikohan hirpparin apsilla aurausraja 2 cm lunta, kone siellä on kuitenkin pihassa 24/7, aina lähtövalmiina. Lämpöisenä.
Toinen kone on 30 min. hälyllä, varalla.
Toki se vituttaa kolailla auran jäljiltä mutta kun liittymä kuuluu tontin omistajalle.
Sama se on isäukolla, sillä on liitymä tielta, pihaan pitää perutttaa kävelytien yli eli siinäkin on liittymä.
Se joskus hiveli mieltä kun sakean pyry jälkeen aurasit eka pihan ja liittymän.
Kävit sisällä niin oli kävelytie aurattu... mene aukomaan liittymä uudestaan
KAppas kun lana vetää autotietä, eli aukase sekin liittym sit uudestaan..
Jaa kävelytiellä tulee toinene auraus joten eiku uudestaan ja sama tielläkin.
Siinä se ilta menikin kätevästi.
Ja yölllä sit sataa 10 cm lunta....
:D
Nostokurki
02.12.2013, 22:00
pihaliittymiä koskee pysäköinti kielto samallalailla, kun risteyksiä, vaikka olis oma liittymä. metrimäärää en muista.
ite jätin aikoinaa epähuomiossa hoojiin liitymän kohdalle tien toiselle puolelle, ni oli papparainen peruttanu pihasta kylkeen, ensin myönsi, sitten vetos ettei siihen saa pysäköidä, soitin poliisit ja ne totes, että päälle ajajan moka ja mulle olis voinu kirjoittaa pysäköintivirhemaksun, mutta eivät voineet todistaa sitä. lopulta paapan vakuutuksista uutta levikettä ym
Ei muuten koske ainakaan tässä kohdassa. Viime talvena nimittäin joku jätti jatkuvasti autoa tuohon pihatien ihan viereen niin, ettei pihalta päässyt pois muuten kuin silmät kiinni ja vauhdilla, pihalta kun ei nähnyt yhtään mitään. Kysyin asiaa häkeltä ja kunnasta, molemmat sanoi että ei voi mitään, kun ei ole pysäköintikieltoaluetta. Pihaliittymän kohdalle ei saa jättää, mutta taas liittymään saa pysäköidä tontinhaltijan luvalla.
Ja tuohon kysymykseen, että minne lumet sitten voisi lingota/kasata: tonttiliittymästä on risteykseen matkaa joku ~20 metriä, ja tässä välillä ei ole mitään estettä lumen linkoamiselle. Ja tien päässä oleva risteys on T-risteys jonka toisella puolella on pientareen jälkeen oja ja sitten rinne, joka on vallan mainiota paikkaa viedä lumet sulamaan. Eli ympäristössä on vaikka ja kuinka tilaa, minne lingota lumet samalla vaivalla toimintaa hidastamatta. Ei tarvitsisi kuin painaa sitä yhtä nappia että saa läpän lingon eteen.
Ymmärrän kyllä, ettei joka liittymän kohdalla "jaksa" tai "viitsi" tai "ole järkevää" sulkea lingon suuta, mutta asia olisikin toinen jos tuo tonttiliittymä olisi esim. auton levyinen. Äkkiäkös siitä lapioisi lumet pois. Mutta kun talliin ajo vaatii oman tilansa ja talon päässä on kahden auton levyinen parkkipaikka, minne ei pääse muualta, niin tuossa pitää pitää puhtaana tuollainen reilun kolmen auton levyinen tila. Lisäksi jätehuolto vaatii, että kulkuväylä jäteastialle (talon päädyssä) on pidettävä auki niin, että roska-auto pääsee riittävän lähelle astiaa ja astiaa voi kuljettaa ilman ongelmia.
Tulipas taas paljon tekstiä, saakohan tuosta mitään selvää?
Lisäksi jätehuolto vaatii, että kulkuväylä jäteastialle (talon päädyssä) on pidettävä auki niin, että roska-auto pääsee riittävän lähelle astiaa ja astiaa voi kuljettaa ilman ongelmia.
Otappas yhteyttä jätehuoltoon ja kysäise onko niillä mitään sanottavaa asiaan, saattaa olla jopa että jätehuollolla ja aurausyrittäjällä/urakan ostajalla on jotain hampaan kolossa saattaa tulla helpotusta
Huhupuheena on, että tutulla oli poliisit käymässä kattomassa autoon tulleita vaurioita ilmeisesti aurauksen jäljiltä niin linkopetteri tulee taas pihalle lingoten vaikka poliisit on pihassa ja kaiketi täysin puhtaasti ja oikeastikkin oli sattumana, että lapset oli jättänyt koiran ketjun leikkiessään portin kohdalle niin sehän meni linkoon ja hirveän rytinän saattelemana torvesta vauhdilla maijan ikkunasta sisään :cool:
Tollasissa ilkivallan teoissa on vaan se paska et jos valittaa niin se kuski saattaa ruveta tahallaan tekemään pahempia :mad:
Ei liity mitenkään mihinkään, paitsi ehkä hampaankoloon...
Naapurimaakunnassa oli yks postilaatikko, mikä oli vähänväliä kappaleina.
Tuttu ajeli kerran tyhjän pölliretelin perässä siinä kohtaa, ja laatikon kohdalla kuski otti laitaan ja teki käärmeliikkeet, seurauksella että kärrin häntä huitas laatikon sileäksi.
Ei kuulemma pystynyt olemaan nauramatta, kun asiaa oli ihmetellyt.
Omistajaa tuskin hymyilytti.
en jaksa lukea koko viesti rimpsua mutta mites kunnon jämäkkä ruosteinen kettinki toimis tuolla lumen seassa?
Nostokurki
03.12.2013, 09:06
Harjaterästä ehdotettiin kanssa. Mutta en haluaisi rikkoa mitään, vaan saada asian menemään perille hieman sivistyneemmällä tavalla...
Lingosta riippuen...se 20m voi olla liian pitkä matka kerätä lumia läppä kiinni. Suurteholinkoa aikoinaan ajelin, siinähä ei oo mitää läppää ja jonkun verran piti kävästä ihan kaava alueilla ajamassa. Muistan yhden talon, josta pihasta lykättiin lumet puoleen tiehen...Ekan kerran kun kansan näin yritin hidastaa, mutta eihä se linko pysähdy eikä traktorikaan. Ajatus oli lähinnä silloin se että kasassa on jotain sisällä ja paniikki jarrutusta +ulosottoa pois...Jos joku olis tullu vastaan niin ainaki hlö autolle olis käynny huonosti. Sen jälkeen en pahemmin kasalla pysäytelly linkoa, ei siitä mitää hyötyä olis ollutkaan, koska se olis lentäny seuraavan talon pihaan.
No periaate oli että kylillä ajettiin rahallisesti ja syrjäsemmät tiet sitte kaasun kans...Jostain syystä kaavoituksista on usein tuntunut unohtuneen sen että suomessa on talvi ja lumet pitäs saada jonnekkin!
Mitäs jos ottais videolle lumen ajoa? Tietenkin pitää olla kyltti jossain nurkalla että "tallentava kameravalvonta". Vois sitten näyttää maksajalle, eli kunnan tekniselle puolelle millaista touhu on.
oikeasti saman ongelman kanssa moni asukas ja aurakuski, jola paikka on tapauskohtainen, ja oikeaa vastausta ei ole, joka toimisi kaikissa paikoissa.
eikä pidä sotkea vahingon korvaus asioissa kaupunkia/kuntaa/ely keskusta, jos niillä ei ole omat koneet töissä ni vahingon sattuessa maksaja on urakoitsia.
toki jos reklamoitavaa on , ni ensin yhteys palvelun tilaajaan, jos ei apua, ni sitten palvelun tuottajaan.
ja kaikki vahingon itse edesauttaminen kannattaa unohtaa, pahimmillaan niissä voi käydä huonost, itselle, tai ulkopuolisille.esim, jos heität jotain rojua siihen tielle, siinä toivossa, että linko hajoaa ei se kuski sitä osaa yhdistää siihen, että oli tehny jotain väärää.
mites saako itse nukuttua yönsä, kun lingosta lentää kivet ka ketjut ym paskat omien, tai naapurin lasten päälle ja henki pois, tai halvaantuu.
aika epätodennäköistä, että näin käy, mutta täysin mahdollista.
tekniikkamies
03.12.2013, 19:36
Ja tuohon kysymykseen, että minne lumet sitten voisi lingota/kasata: tonttiliittymästä on risteykseen matkaa joku ~20 metriä, ja tässä välillä ei ole mitään estettä lumen linkoamiselle. Ja tien päässä oleva risteys on T-risteys jonka toisella puolella on pientareen jälkeen oja ja sitten rinne, joka on vallan mainiota paikkaa viedä lumet sulamaan. Eli ympäristössä on vaikka ja kuinka tilaa, minne lingota lumet samalla vaivalla toimintaa hidastamatta. Ei tarvitsisi kuin painaa sitä yhtä nappia että saa läpän lingon eteen.
Ymmärrän kyllä, ettei joka liittymän kohdalla "jaksa" tai "viitsi" tai "ole järkevää" sulkea lingon suuta, mutta asia olisikin toinen jos tuo tonttiliittymä olisi esim. auton levyinen. Äkkiäkös siitä lapioisi lumet pois. Mutta kun talliin ajo vaatii oman tilansa ja talon päässä on kahden auton levyinen parkkipaikka, minne ei pääse muualta, niin tuossa pitää pitää puhtaana tuollainen reilun kolmen auton levyinen tila. Lisäksi jätehuolto vaatii, että kulkuväylä jäteastialle (talon päädyssä) on pidettävä auki niin, että roska-auto pääsee riittävän lähelle astiaa ja astiaa voi kuljettaa ilman ongelmia.
Tulipas taas paljon tekstiä, saakohan tuosta mitään selvää?
Ihmettelen miksi jotkut tekee noita hommia jos ei pyri tekemään kohtuullisen hyvin.
Toisaalta en tunne olosuhteita, onko esim. aurattavaa ja lingottavaa niin paljon, että nuo mainitut ongelmat edustaa silti kohtuutta vai onko kyseessä vain välinpitämättömyys.
Yksi näkökulma tiehoitoon olisi, että tärkeintä kun hälytysajoneuvot ja yhteiskunnan pystyssä pysymisen kannalta tärkein liikenne pääse kulkemaan.
Varsinaisesti omalla kohdalla riittäisi kyllä hyvinkin vähäinen tienhoito, mutta se ei välttämättä riitä kaikkiin tarpeisiin.
Auraushommia saatetaan tehdä niin halvalla, että ne juuri ja juuri kannattaa niille, joilla koneet muutenkin on.
Omasta mielestä ihan kivaa talvihommaa olisi tarjota pienemmän mittakaavan täsmäpalveluita, joissa vaikka huolehdittaisiin pihoista ja tonttiliittymistä, mutta niistä tuskin senkään vertaa rahaa tulee mitä isommista auraushommista.
Tavallaan aika tyhmän tuntuinen ongelma kun lumi on kuitenkin niin tuttu Suomessa...
Tossa traktorimies linkoaa lumet suoraan perässä vedettävään kärryyn.
http://www.youtube.com/watch?v=3HblmJaA7ow
Omasta mielestä oikea ratkaisu on, että lumille tulee Suomessa isompien keskusten ulkopuolella varata riittävästi tilaa jos ei muuta niin vaikka kriisiolosuhteita silmälläpitäen, jossa ei turhia kärräilemään. Mistä voidaan tietää vaikka tulevaisuudessa lumimäärät olisi isompiakin kuin nyt.
vartiainen
03.12.2013, 20:26
Ongelma lienee siinä että kunnalla tai palkatuilla urakoitsijoilla ei ole kalustoa tai kiinnostusta poistaa lunta auratuilta alueilta vaan tyydytään vaan siihen että sitä ajetaan nivelauralla penkoille ja aura tyhjenee osin ihmisten porttikonkeihin. Sitten ihmiset kolaavat sen penkoille, ja sitten aura ajaa ne taas konkeihin. Juju on tietenkin kolata lumi auran tulosuunnasta porttikongin menopuolelle jolloin aura tyhjenee naapurin portille.
Meillä on kaupungin lumenkaatopaikalle alle kilsan matka mutta kaupunki ei aja lunta pois vaan siirtelee sitä vaan em. tavalla edes takaisin. Tontit on tiessä kiinni ja pientaretta on metri jonka jälkeen useimmilla aita.
Asiasta on joka vuosi kauhea haloo Satakunnan Kansassa jolloin kaupunki toteaa että lumen auraus portilta tiealueelle tai kaupungin viheralueelle on kielletty ja lumi pitää pitää omassa pihassa tai toimittaa lumenkaatopaikalle, ja sillä sipuli. Lumen auraus taas kaupungin viheralueelta tai tiealueelta yksityisiin pihoihin ilman että sitä ajetaan lumenkaatopaikalle on tietenkin kaupungille/kaupungin urakoitsijoille sallittua. :) Joskus käy sääliksi vanhoja ihmisiä kun tiekarhu vetää puol metriä loskaa konkiin ja auran perässä hitaasti kulkeva taajamakone ajaa vaann hitaasti ohi...
Urakoitsijat vaihtuvat vuosittaan ja meidän alueelle ihme kyllä sattui viime vuonna nivelaurakuski joka osasi ajaa niin ettei konkeihin tullut juuri minkäänmoista vallia. Edellisiltä 10-15 vuodelta tämä ei onnistunut. Tekijöissä lienee eroja?
tekniikkamies
03.12.2013, 20:55
Ongelma lienee siinä että kunnalla tai palkatuilla urakoitsijoilla ei ole kalustoa tai kiinnostusta poistaa lunta auratuilta alueilta vaan tyydytään vaan siihen että sitä ajetaan nivelauralla penkoille ja aura tyhjenee osin ihmisten porttikonkeihin. Sitten ihmiset kolaavat sen penkoille, ja sitten aura ajaa ne taas konkeihin. Juju on tietenkin kolata lumi auran tulosuunnasta porttikongin menopuolelle jolloin aura tyhjenee naapurin portille.
Asian vois nähdä niinkin, että kalustoa löytys ja miksei kiinnostustakin vaan kun ei taida kukaan maksaa tosta pienemmästä auraustarpeesta sen verta, että kellään olisi varaa sitä tehdä työkseen...
Traktori- ja muut konemiehet toisaalta puhdistaa niitä pihoja, joita ei oikein lumikolallakaan jaksa kolata.
Auraustyössä otettava huomioon jos sillä on tuntihinta vaikka 50 euroa tunti, pitää silti kytätä ja olla valmiina vaikka ei mitään homma olisikaan, josta maksetaan. Jos ajattelis, että omakotitalon pihaan käyttäs vaikka 5 minsaa, tulis joku 4 euroa / kerta. Ajateltas, että olis 3 kuukautta vuodessa, jolloin omakotitalo tarvisi palvelua 5 kertaa kuukaudessa, 15 kertaa x 4 euroa, olis 60 euroa vuodessa / talo.
Jotta hommasta saisi naurettavan pikkusivuhomman ja haluaisi vaikka laskuttaa 6000 vuodessa, pitäisi olla siis 100 taloa...
Bisnes ei siis toimi!
Näitä juttuja kun lukee niin tulee vähän mieleen, että uskaltaakohan tässä kohta enään töitään tehä. Kuka on virittämässä mitäkin ketjua tai sinkkiä pitkin penkkoja. Lingolla on aika kätevä aurailla kadun laitoja ja muitakin hommia ahtaissa paikoissa. Se vain on niin että kaikista ei ole lumitöihin, se kun oikeesti vaati enemmän ajatusta kun keskiverto omakoti asujalla on.
Asian vois nähdä niinkin, että kalustoa löytys ja miksei kiinnostustakin vaan kun ei taida kukaan maksaa tosta pienemmästä auraustarpeesta sen verta, että kellään olisi varaa sitä tehdä työkseen...
Traktori- ja muut konemiehet toisaalta puhdistaa niitä pihoja, joita ei oikein lumikolallakaan jaksa kolata.
Auraustyössä otettava huomioon jos sillä on tuntihinta vaikka 50 euroa tunti, pitää silti kytätä ja olla valmiina vaikka ei mitään homma olisikaan, josta maksetaan. Jos ajattelis, että omakotitalon pihaan käyttäs vaikka 5 minsaa, tulis joku 4 euroa / kerta. Ajateltas, että olis 3 kuukautta vuodessa, jolloin omakotitalo tarvisi palvelua 5 kertaa kuukaudessa, 15 kertaa x 4 euroa, olis 60 euroa vuodessa / talo.
Jotta hommasta saisi naurettavan pikkusivuhomman ja haluaisi vaikka laskuttaa 6000 vuodessa, pitäisi olla siis 100 taloa...
Bisnes ei siis toimi!
Ongelman ydin on siinä ettei laatu paina mitään urakoitsijaa valittaessa, ainoastaan se hinta. Sen verran edullinen ettei tee konkkaa kesken talven, keväällä sitten joutaa kaatuakin...
miksei sitä urakoitsijaa voi hiukan voidella silloin tällöin, jos satasella vaikka ostat viinaa yms tai annat ihan tassuun dollareina per talvi, niin ei varmaan sun tarvii kolailla ees omaa pihaa. rahalla saa ja hevosella pääsee katos:D
valittaminen yleensä vaan lisää ongelmia...
Otetaas hieman teoriaa tähän mukaan. Eli jos päksterillä vedetään menemään 36 kmh niin se on silloin 10 metriä sekunnissa no lingolla voinee ajaa tuosta n.puolet eli vajaata kahta kybää eli 5 metriä sekunnissa. Tuhannen neliön tontteja mahtuu n.30-40 metrin välein eli uusi liittymä on siis n.6-8 sekunnin välein. Ja 5 metrin liittymässä läppä on siis kiinni yhden sekunnin ja 15 metrin liittymässä kolme. Jos läppää käyttävän sylinterin toiminta aika on vaikka sekuntti suuntaansa niin läppä kerkeää olemaan auki 1-3 sekunttia aina liittymien välillä ja siinä ajassa pitäisi lingon keretä tyhjentymään.
Tähän kun vielä lisää sen että noita hytikka kaaveleita käytetään oikealla kädellä, samoin kuin hämmennetään lootaa, ja jos päksterissä on kova laatikko niin pykältäminen osaa viedä sen 1-3 sekkaa käden siirtoineen kaikkineen.Ja tuona aikana kierrokset käy hieman alempana milloin lingon tukkeentumis riski kasvaa muutenkin,joten jo se että liittymä on semmosessa paikassa missä pitää pykältää, aiheuttaa sen että se läppä jää auki ilman mitään vittuiluitakaan.
Ja sitten vielä...
Kaupungissa tehtävät lumityöt millä tahansa koneella kuuluu oman kokemuksen perusteella raskaimpiin duuneihin mitä ite oon tehny. Silmät pitää olla niskassa ja ohimoissakin kun sitä liikettä ja muuttujaa on vaan koko ajan ja joka puolella alkaen todella stressaantuneista töihin menijöistä päättyen tenaviin jotka tulevat kattomaan kun pihaa kolataan ja ovat kadonneet seuraavalla sekunnilla jonnekkin lumikasan taakse tai sen sisälle kaivettuun lumilinnaan...
Tähän päälle vielä jatkuva väsymys kun lähdöt oli joskus yhen nurkilla eli hyvien unien vetäminen oli täysi mahdottomuus ja lenkki kun oli heitetty niin siihen päälle alkoi lumen ajo. Eli päivät oli pitkiä ja ensimmäinen tauko oli yleensä aamu kuudelta. Ja koko ajan homma vaatii ihan käsittämättömän tiukkaa keskittymistä ettei satu kolaria tai muuten vaan mene mitään paskaksi. Joku kuormaaminen vaikka keskellä aamun työmatkaliikennettä on ihan kohtuu mielenkiintoista kun koko ajan joutuu katkaisemaan liikenteen ja olemaan tien tukkeena ja kuuntelemaan sitä torvikonserttia ja sitten joku ajaa koneen taakse jumiin ja jono seuraa ja sitten ollaankin tilanteessa missä kukaan ei liiku mihinkään...
Itteäni ei nuo avautujat juurikaan haitannu, sen sijaan oli ihan piristävää pitää sillointällöin pieni takaisin vittuilu tuokio.:D
Mutta kannattaa kokeilla hommaa jos tuntuu että hallussa on semmoista tietoa/ideoita mitä ala kipeästi kaipaa...:D
E. Ainiin se ratkaisu ongelmaan.... Sano emännälles,jos semmonen on että tekee hemmetin hyviä leipiä ja keittää termarillisen kaakaota ja käy kiikuttamassa ne sille aura ukolle ja kiittää hyvästä työstä niin se joko auttaa tai sitten ei. Joka tapauksessa kaikki voittaa.
tekniikkamies
04.12.2013, 13:25
Ongelman ydin on siinä ettei laatu paina mitään urakoitsijaa valittaessa, ainoastaan se hinta. Sen verran edullinen ettei tee konkkaa kesken talven, keväällä sitten joutaa kaatuakin...
Kokeilin viimetalvena omaa autoa esiin kaivaessa mielenkiinnosta miten hyvin/huonosti osaan lumitöitä tehdä n. 3000 kiloa painavalla Bobcatilla, joka mahtuisi aika pieniinkin paikkoihin.
Ensimmäinen päivänä tutustuin vehkeeseen ja irroitin sen jumista kun olin luisunut ojan päälle, joka lumen alla piilossa. Toisena päivänä sain tehtyä suurinpiirtein sen mitä yritin. Jos olisin vaikka viikon tehnyt, ehkä tokana viikkona olisi uskaltautunut helppoihin asiakkaiden pihoihin.
Jos tuollainen olisi itsellä, varmaan yksi vuosi tärvääntyisi jotta vehkeen varustuksen saisi muutettua sellaiseksi, että sillä voi jotain sujuvasti tehdä. Yhtenä muuttujana olisi se, että hankkeeseen tuskin kovin suuria rahoja olisi käytössä koska lumityöt on huonosti kannattavia.
Tossa kun olisi varusteena käyttötarkoitukseen hyvin sopiva lumikauha (maakauha oli liian pieni joskin tarpeeksi vahva) ja vaihtoehtoisesti linko edessä, jolla lunta voisi helposti ohjailla vaikka jostain jousticistä kääntelemällä, lisäksi olisi tarvinut ketjut kun pito ei ollut tarpeeksi hyvä tavallisilla renkailla... ehkä silloin olis saanut pikkupihat riittävän nopeasti tehtyä.
Jos jollain on omiin tarpeisiin kone jo valmiina ja vakuutukset kunnossa, miksei silloin muidenkin pihoja voisi tehdä, muuten vaikuttaa aika huonosti kannttavalta hommalta.
Otetaas hieman teoriaa tähän mukaan. Eli jos päksterillä vedetään menemään 36 kmh niin se on silloin 10 metriä sekunnissa no lingolla voinee ajaa tuosta n.puolet eli vajaata kahta kybää eli 5 metriä sekunnissa. Tuhannen neliön tontteja mahtuu n.30-40 metrin välein eli uusi liittymä on siis n.6-8 sekunnin välein. Ja 5 metrin liittymässä läppä on siis kiinni yhden sekunnin ja 15 metrin liittymässä kolme. Jos läppää käyttävän sylinterin toiminta aika on vaikka sekuntti suuntaansa niin läppä kerkeää olemaan auki 1-3 sekunttia aina liittymien välillä ja siinä ajassa pitäisi lingon keretä tyhjentymään.
Tähän kun vielä lisää sen että noita hytikka kaaveleita käytetään oikealla kädellä, samoin kuin hämmennetään lootaa, ja jos päksterissä on kova laatikko niin pykältäminen osaa viedä sen 1-3 sekkaa käden siirtoineen kaikkineen.Ja tuona aikana kierrokset käy hieman alempana milloin lingon tukkeentumis riski kasvaa muutenkin,joten jo se että liittymä on semmosessa paikassa missä pitää pykältää, aiheuttaa sen että se läppä jää auki ilman mitään vittuiluitakaan.
Ja mukaan hieman käytäntöä, lingostahan ei laiteta mitään "läppää kiinni" vaan se pysäytetään kokonaan tarvittaessa. Muuten on torvessa sen verran tiukka tulppa että tulee kangen kanssa kuntoilutuokio kuskille.
Jatkoksi voi keskustella jatkuvan ulosoton päälle- ja poiskytkennän aiheuttamasta ylimääräisestä kulumisesta yms...
Ja mukaan hieman käytäntöä, lingostahan ei laiteta mitään "läppää kiinni" vaan se pysäytetään kokonaan tarvittaessa. Muuten on torvessa sen verran tiukka tulppa että tulee kangen kanssa kuntoilutuokio kuskille.
Jatkoksi voi keskustella jatkuvan ulosoton päälle- ja poiskytkennän aiheuttamasta ylimääräisestä kulumisesta yms...
Aijaa, kyllä itte laitan läpän kiinni muutamassa paikassa. Ei ole vielä kertaakaan tarvinnu kangen kanssa tuubia aukoa.
Muutaman kerran naapureille tein 20€ tassuun/kerta, sit ne osti oman traktorin
Hirveää kiirettä en pitänyt tehdessä vaan laatuun panostin ja sanoi, ettei ole edes kallis laatuun nähden kun ei tarvinnut kolalla 30cm hankea puskea :rolleyes:
Sitten eräs kerran kokeili kun koneen hommasi et miten ihmiset olisi kiinnostuneita vaikka urakalla maksamaan et jos tulee lunta niin käydään, mut jossei tule lunta niin sitten ei käydä
Maksajaa ei tahtonut löytyä käydessä maksu periaatteellakaan, kaikki kyllä hövelisti oli palvelusta vastaan ottamassa, mut kun paikalle ajaessa kysyi rahaa niin eikös sen seuraavalla kerralla tai ens kuussa voisi maksaa oli vastauksina
Tästä puhuessa opimme sen, että suomalialainen ei ymmärrä laadun tai helppouden päälle (samaa televisiossa totesi Paananen jotenkin et "maksetaan laaduttomuudesta monta kertaa, mutta ei kerran laadusta")
Itellä jos olisi oma piha johon pitäisi lumityöt käsin tehdä kolailisin ne johonkin kasaan ja sitten kone kuskille maksaisin mieluusti, että nostelee kasat kauemmas, mutta siinäkin pitäisi olla järki hinnoittelussa :rolleyes:
Sen verran lumitöitä tullut elämässä tehtyä et voin melkein sanoa olevani ammattilainen :p, mutta on tullut nähtyä sellaisiakin et pitäisi jo lailla kieltää koneella ajaminen :eek:
Mitä nuita nyt on tullu kaava- ja paikallisteitä aurattua pyöräkoneella ja linkku-valtralla, oma niksi on että aura suoraan justiin ennen liittymää, kareen työntö ojaan liittymän jälkeen ja uusintaveto liittymästä koukaten jos jäi näkyvästi karetta.. Asukkaat tykkää eikä Yit:n mestarit ole valittanut ajankäytöstä.
Kerran oli asukas kaupungista keväällä varten yit:le soittanu kehuakseen kun lopputalvena ole ollu liittymä tukossa ym. Tässä tapauksessa olikin vaihtunu kone ja urakoitsija kesken talven alaterä-jontikasta ihan pyöräkoneeseen.
Tuntihommina taitaa kaikki olla nykyisin, kaupungin urakoissa ollut kait aina, ja pyöräkoneella saa paremman taksan :rolleyes:
täällä on 5v urakat ja hinnat semmosia, ettei urakoitsioilla paljoa varaa jäädä hieromaan liittymiä, eikä mitään muutakaan mikä ei kuulu urakkaan.
ps enkä itse auraile enää
Joo ely:n urakat on sen 5 v ja kaupungin reitit entisen mlk:n alueelta tulee siinä sivussa yit:lle tai mikä se sitten ikinä onkin. Kaupungin omista alueista (keskusta ja lähistö) taas kilpailutus joka syksy.
Taitaa olla vähän läänikohtasia eroja antaako yit, destia ym aliurakan yksikkö vai kiinteällä hinnalla. Kuullut että täällä olis nykyään autotkin ihan juoksukilometri- ja tuntitaksalla.
ely urakan voitti täällä yit ka yrittivät kaikki jakaa urakoilla ettepäin, jotaki joutuvat antaa tuntitöinä, kun aliurakan voittanu ei pystynykkään hoitaan kaikkia alueita.
kaupunki teettää ainaki suurimman osan taas urakoina/kertakorvaus periaatteella, siis yksi alueen kierto. ei koko talvi. ja niissäki on takuumaksu per kk
Urakka = kuka jättää halvimmalla eniten tekemättä!
Siinä vaiheessa kun työn tilaajaa alkoi halpuus houkuttaa niin luovuttiin käsitteestä laatu.
masai eikös se ole, että kuka halvimmalla jättää vähiten tekemättä
masai eikös se ole, että kuka halvimmalla jättää vähiten tekemättä
Ei ei, just noin niinku mulle on opetettu.
Mitä nuita nyt on tullu kaava- ja paikallisteitä aurattua pyöräkoneella ja linkku-valtralla, oma niksi on että aura suoraan justiin ennen liittymää, kareen työntö ojaan liittymän jälkeen ja uusintaveto liittymästä koukaten jos jäi näkyvästi karetta.. Asukkaat tykkää eikä Yit:n mestarit ole valittanut ajankäytöstä.
Näin kun toimisi muutkin aurakuskit! Itsekkin tuolla pohojammaalla muutamaa taloutta traktorilla auratessa se työn jälki on ollut pääasia ja ajan käyttö tullut sitten sen jälkeen, ja sen parantaminen, mutta voi jeesus tätä touhua täällä Jokioisilla.....tie jossa 7 omakotitaloa tien oikealla puolella ja toisella puolella pelkkää metsää. Bobcat:in kokoinen lusikka tunkee kaikki tien lumet AINA tänne omakotitalojen puolelle ihan koko tien leveydeltä ja suurin osa taloista vielä vanhuksien asuttamia, että eihän niitä penkkoja kukaan ole lapioimassa ja lopputalvesta postikin joutuu nousta autosta ja kävellä lehdet laatikkoihin, kun 2m lähemmäs laatikoita ei pääse, eikä puhettakaan että noita liittymien kohtia edes yritettäisiin jotenkin suojata....puhumattakaan että miten noihin pihoihin pääsee millään autolla (no reilusti korotetulla hj:llä just ja just, mutta niitä kun ei ole tässä kellään)
Että mitä liikkuu aurakuskin pääkopassa? Minä en ainakaan kehtaisi edes vittuilumielessäkään tehdä noin, mutta täällä vedetään ihan pokkana.....enkä ole edes kussut aurakuskin muroihin.
T:kenttätien asukas
Mitäköhän tääl liikkuu auramiehen päässä...?
Klapukone traktorin perässä, ketjut hangessa ja linko hitsaamatta...
Nytkin varmaan sätkä hampaissa ja tölkki kourassa räplää kännyllä offipalstaa paremman tekemisen puutteessa.
Näin kun toimisi muutkin aurakuskit! Itsekkin tuolla pohojammaalla muutamaa taloutta traktorilla auratessa se työn jälki on ollut pääasia ja ajan käyttö tullut sitten sen jälkeen, ja sen parantaminen, mutta voi jeesus tätä touhua täällä Jokioisilla.....tie jossa 7 omakotitaloa tien oikealla puolella ja toisella puolella pelkkää metsää. Bobcat:in kokoinen lusikka tunkee kaikki tien lumet AINA tänne omakotitalojen puolelle ihan koko tien leveydeltä ja suurin osa taloista vielä vanhuksien asuttamia, että eihän niitä penkkoja kukaan ole lapioimassa ja lopputalvesta postikin joutuu nousta autosta ja kävellä lehdet laatikkoihin, kun 2m lähemmäs laatikoita ei pääse, eikä puhettakaan että noita liittymien kohtia edes yritettäisiin jotenkin suojata....puhumattakaan että miten noihin pihoihin pääsee millään autolla (no reilusti korotetulla hj:llä just ja just, mutta niitä kun ei ole tässä kellään)
Että mitä liikkuu aurakuskin pääkopassa? Minä en ainakaan kehtaisi edes vittuilumielessäkään tehdä noin, mutta täällä vedetään ihan pokkana.....enkä ole edes kussut aurakuskin muroihin.
T:kenttätien asukas
Nii. Jos se on umpitie ja torpat ajosuuntaan oikealla eikä ole kääntyvää auraa niin sinne ne vaan menee... Mutta kai tuonkin voi tehdä toisin. Soitto vaikka äänestämällesi valtuutetulle/sopivalle teknisen taimikänysielläonkaan lautakunnan jäsenelle, ja aloittaa puhelun ilman vittuilua,perseen nuolentaa,tms kärjistelyjä ja esittää asian, siihen korjausehdotuksen ja vielä perustelun. Ja pyytää vielä vakuudeksi audienssin ko.kustannuspaikalle niin taas kerran asia joko korjaantuu tai sitten ei...
Näin tulee tapahtumaankin, kunhan tässä taas alkaa tämä aurausrumba....että käyn hakemassa yhden asiasta päättävän mukaan ja vähän kattellahan notta mitä miältä moomma tuasta lumen lykkäys suunnasta :) (yhden talven vasta seurannut tuota tuohua, mutta naapurit sanoo että näin ollut "aina", eikä tuo nyt ole mikään elämää suurempi asia, pitää vaan omaa kalustoa kehittää että saa penkat pois pihasta, mutta harmittaa noiden wanhojen ihmisten puolesta, kun yrittävät viimeisillä voimillaan piikata poljettua vallia pois)
ps. kyllä siinä lusikassa aura kääntyy, kun kerran palatessakin saa puskettua talojen pihoihin, ettei vahingossakaan mene hiutalettakaan metsään!
No sitten...Vaan jos saat kaluston kuntoon niin kaljarahat saanee hommattua jo omalta kadulta...:D
Nostokurki
06.12.2013, 10:35
Nii. Jos se on umpitie ja torpat ajosuuntaan oikealla eikä ole kääntyvää auraa niin sinne ne vaan menee...
Itse ratkaisin tällaisen ongelman mönkijällä auratessani niin, että vaihdoin kulkusuuntaa. Ei tarvinnut talon seinustalle aurata lunta :)
Popkissassa tms yleensä on kuitenkin majakka katolla, sen kun laittaa päälle ja käyttää riittävää varovaisuutta niin voi ajaa myös kulkusuuntaa vastaan :eek:
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, pahin vitutus on laantunut kun ei ole tullut lunta eikä ole tarvinnut lingota. Mutta eiköhän tuo taas tänään kärjisty niin että lumet sulaa ympäriltä kun pihalla kävelee.
http://img.yle.fi/uutiset/lappi/article6972189.ece/ALTERNATES/w960/kaivuri+2+lumiluolassa.jpg
mites tämmösten auraaminen liittymien kohdalta
edit empä osannukkaan laittaa linkkiä koko juttuun, kuitenki oli norjassa tuiskuttanu 4-5metriä 4kilometrin matkalle tietä
siististi moGilla:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTv6iCW7ZNudMJ8cImcWUpZIPWo5MRwe ldYhT8s7HX4h34RLU6v9A (http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&docid=jt_398TlQWT9qM&tbnid=BIdgvyYx-3u4cM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.benzworld.org%2Fforums%2Funim og%2F1599058-snow-removal-2.html&ei=eT6kUouvEaWJzAOWuIBI&bvm=bv.57752919,d.bGQ&psig=AFQjCNH3ipvrA2R_UI367Mdt97fBZllTFA&ust=1386581949961267)
Nostokurki
08.12.2013, 12:48
Tänään kun olin pihalla putsailemassa autoa, niin linkokuski ajeli polanteita pois tuosta tieltä raktorilla höylä keulassa ja linko takana. Saman tien kun katsoin sinne päin, laittoi läpän sekä auran että lingon eteen ja aukaisi vasta kun oli mennyt liittymän ohi.
Kyllä tuossa nyt on ihan vittuilun makua, kun ei selvästikään ole mistään muusta kuin viitsimisestä kiinni... Ei halua haukkuja silloin kun joku on näkemässä. Mutta kiitokset hänelle, kun ei survonut liittymää tukkoon tällä kertaa, pääsi lähtemään pihasta ja viemään emännän töihin ajoissa.
Kyllä tuossa nyt on ihan vittuilun makua, kun ei selvästikään ole mistään muusta kuin viitsimisestä kiinni... Ei halua haukkuja silloin kun joku on näkemässä.
Hommaat kamera valvonta kyltin niin ei uskalla tukkia tietä :p
Moro.
Oliko tässä vaan se ongelma ettei viitti 2 kertaan tehdä lumitöitä ?
Entä jos odottelet rauhassa että se linko on käyny ja sitte vasta teet pihatyöt ? Tai joku kyltti ym. Mut kohtahan ne taas sulaa ja hyvää kuntoilua:D Teil on kuitenki maasturit millä pääsette tarpeen tullen vaikka ois vähän luntakin.
Nostokurki
09.12.2013, 16:36
Moro.
Oliko tässä vaan se ongelma ettei viitti 2 kertaan tehdä lumitöitä ?
Entä jos odottelet rauhassa että se linko on käyny ja sitte vasta teet pihatyöt ? Tai joku kyltti ym. Mut kohtahan ne taas sulaa ja hyvää kuntoilua:D Teil on kuitenki maasturit millä pääsette tarpeen tullen vaikka ois vähän luntakin.
Juu, sepä se nimen omaan. Ja se että lingottu lumi, varsinkin nuoskaantunut sellainen, on aika helvetin raskasta. Ja se, että pihaan lingottu lumi tekee älyttömän polanteen, jota jäätymisen jälkeen ei saa edes rautalapiolla hakattua pois, ja johon ottaa henkilöauton pohja kiinni. Ja se, että lumi lentää pihassa olevien autojen päälle aika herkästi.
Eikä mulla oo maasturia. Ja minä oon laiska ja sairas ja kyvytön. Ja laiska.
Topi1982
09.12.2013, 17:01
Mulla oli sama ongelma: toisella puolella ei mitaan ja kaikki lumet meille.
Kutsuin virkamiehen paikalle ja selitin tyhmyyden. Auraussuunta muutettiin ja kaikki hyvin.
Seuraavassa omakotijutussa oli ongelmana vittumaiset kuskit, jotka survo ihan tahallaan lumet niin etas kuin mahdollista miun maille.
No mie menin seisomaan sinne kadun reunaan, kun ne oli tulossa, enka vaistany, vaan heiluttelin kahta kossupulloa niille.
Puheltiin, pullot vaihtoi heiluttajaa ja ongelma poistui.
Seuraavassa omakotijutussa oli ongelmana vittumaiset kuskit, jotka survo ihan tahallaan lumet niin etas kuin mahdollista miun maille.
No mie menin seisomaan sinne kadun reunaan, kun ne oli tulossa, enka vaistany, vaan heiluttelin kahta kossupulloa niille.
Puheltiin, pullot vaihtoi heiluttajaa ja ongelma poistui.
Juuri näin ne ongelmat pitää ratkoa:D melkein aina toimii.
Juuri näin ne ongelmat pitää ratkoa:D melkein aina toimii.
Kyllähän se näin vanhan koulu kunnan kanssa toimii mut jos nykyajattelijoita niin ei varmaan toimi
Karrikoidusti jos ennen sait turpaan niin sitten hävettiin, nykyään kostetaan
sama pätee myös tähän jos valitat varmasti saat vittumaisempaa käsittelyä tai jos lahjot niin voi onnistua tai sitten olet vaan kossupulloa köyhempi paltteen kolaaja :mad:
Toi onkyllä hyvä esimerkki! Monesti sillä pullolla joka ei maksa suhteessa mitään on suurempi voima kun rahalla tai virkavallalla ym ärhentelyllä!
Kokeile ?
Onko muka olemmassa mitään ongelmaa mikä ei korjaannu pullolla viinaa??
Nostokurki
11.12.2013, 20:03
Alkoholismi varmaankin. Ja hallitus...
-Krapula. Yrittää ottaa korjaus-sarjaa, menee kuitenkin viritys-sarjaksi... :p-Tarkkaa homma kuin pärekaton kulotus.....:D
-Krapula. Yrittää ottaa korjaus-sarjaa, menee kuitenkin viritys-sarjaksi... :p-Tarkkaa homma kuin pärekaton kulotus.....:D
Tai ripulin parantaminen piereskelemällä :)
Tai ripulin parantaminen piereskelemällä :)
Tai hyttysen naiminen milli sivuun ja se on silmässä :rolleyes:
Nostokurki
06.02.2015, 16:09
Homma jatkuu, vaihteeksi.
Sen verran on tullut muutosta, että aloitin sairaalalaitepäivystäjänä viime elokuussa, ja se meinaa sitä, että kotoa pitäisi lähteä hälytyksen tullessa mieluummin puoli tuntia sitten kuin nyt.... Eli toisin sanoen HETI, koska 5min päästä voi olla jo liian myöhäistä.
Ajattelin että vastaisen varalle lienee parempi ilmoittaa asiasta suoraan kuntaan, joten laitoin heti silloin viestiä vastaisen varalle. Vastausta ei sieltä tullut, ajattelin että ehkä ilmoitus riittää.
Ja lumien linkoaminen kotipihaan jatkuu. Tuossa kuukausi sitten jäin keskellä yötä autolla kotipihan portille kiinni linkokuskin tekemään nuoskalumivalliin. Raktorikuski oli käynyt klo 23 jälkeen linkoamassa, ja hälytys minulle tuli vähän puolenyön jälkeen. Nukuin sen verran sikeästi, etten kuullut linkokuskin käyntiä ollenkaan, ja olikin melkoinen yllätys kun en päässyt kotipihasta pois... Oli nimittäin aika vakava läheltä piti -tilanne, nimittäin kun viimein pääsin paikalle, ei ollut monesta minuutista kiinni että meitä olisi täällä yksi vähemmän. Harvoinhan näitä hätätilanteita sattuu, että varalaitteetkaan ei toimi, mutta silloin ei saa olla mitään viivästyttävää estettä, olipa vuoden- ja kellonaika mitä tahansa.
Jätin sen jälkeen aina päivystysauton tuohon pihatielle niin, että linkokuskin on pakko lingota auton päälle jos ei jaksa sitä sammuttaa. Ja ei lingonnut sen päälle lumia, joten oletin sen ymmärtäneen asian.
Kunnes tänään tulin työkaverin kyydillä töistä kotiin, ja rupesin lumitöihin pihalla. Linkokuski ajoi samaan aikaan, ja linkosi lumet PÄÄLLENI. Seurasin sitten vähän aikaa, että mitähän, v*ttua, niin tämä herrasmies kyllä sammutti lingon kaikkien muiden pihojen kohdalla tai käytti auraa.
Oon vissiin jättänyt jotkut suojelurahat maksamatta?
Nyt lähti aika vihainen sähköposti kunnan vastaavalle henkilölle, ja seuraavaksi pitää varmaan palkata kunnan laskuun toinen urakoitsija siivoamaan tämän ensimmäisen jäljet.
Mutta miten helvetissä tällainen on edes mahdollista?!?
Mutta miten helvetissä tällainen on edes mahdollista?!?
Se on toi sun avattaren kuva ja kateus :(
Tai mikä tahansa muu ja kateus :mad:
Nostokurki
06.02.2015, 19:34
Se on toi sun avattaren kuva ja kateus :(
Tai mikä tahansa muu ja kateus :mad:
No noista mun romuista tai tästä talosta ei liene kukaan oikeasti kateellinen. Pikkuisen epäilen, että kunnalla/lumiurakoitsijalla on ollut jotain kärhämää edellisen asukkaan (~5v sitten) kanssa, kun sillä oli oma raktori ja ilmeisesti silloin hoiti tämän kadun lumityöt.
Nyt kun saisi vielä selkokielisen selityksen kunnalta, että miksi minä olen ainoa, joka moista joutuu tällä kadulla sietämään. Olen kaventanut tuota pihaantuloväylääkin niin, ettei varmasti jää siitä kiinni että linko täyttyisi tuolla matkalla... Vaan eipä ole tainnut olla siitä kiinni.
wuntzikka
07.02.2015, 09:43
pistä lasku perään, kirjallinen ilmoitus asiasta kyseiselle henkilölle, kuntaan kirjallinen ilmoitus itse toimitettuna...
jos vieläkin tupruttaa pihalle, niin eikös ole helpointa ottaa kaveri mukaan seuraavan sateen jälkeen kytikseen... autot eteen ja taakse, sitten jututtamaan kuskia. jos on palkallinen, niin sitten kuvaa videolle ja lähtee johtajan juttusille.