View Full Version : Kevyt KA ajopiirturin käyttöpakko?
otetaas nyt vielä ihan uusi aihe.
Eli jos nyt tämän kevyt KAn laitan niin miten tuo piirturinkäyttö menee?
omat ajot, esim hurua ja kaupassa käynti? pitääkö olla kiekkopaikallaa (siis jos on piirturi vehes?)
Entäs sitten toi mun iso iveco jos sillä mäyristä kuskaa vaikka kohti rajaa?
nimim. saanut monenlaista vastausta.
Edit ja finlexia koitin tavata mutta ei oikeen auennut.
vahvaa mutua:
jos yksityiskäyttöinen, ei tarvi käyttää
jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...
jos ammattikäyttö, aina tarvii
vahvaa mutua:
jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...
tämähän se on
jos yrityksen nimissä, mutta yksityiskäyttöinen, hankaloituu kysymys käyttötarpeen määrittämiseen ...
Poliisit narisivat, mutteivat antaneet sakkoja. Katsastusmies taas sanoi ettei tartte käyttää.
Näin jokunen vuosi sitten, kun veljellä oli vielä k-a.
Aikas paljon näyttelee sinivuokon silmissä, et mihin käyttöön on rekisteröity...
Mites tämmönen ku KA on veljeni(yksityishenkilö) nimissä ja itse olen siinä haltijana ja käytän toiminimen ajoihin eli kuljetan tuotteitani asiakkaille?
Yksityiskäyttö (omat ajot, vaikka firman omat sisäiset kuljetukset)= ei tarvita kiekkoa. Ammattimainen käyttö (ajot muille korvauksesta)=kiekko pitää olla.
Eli 33SD tarvitsee kiekon, muut ketjun esimerkit ei. Näin olen ymmärtänyt.
Mites tämmönen ku KA on veljeni(yksityishenkilö) nimissä ja itse olen siinä haltijana ja käytän toiminimen ajoihin eli kuljetan tuotteitani asiakkaille?
Jos olet jo myynyt tuotteet niin taidat tarvita kaiketi jopa liikenneluvan tai auton omistaja
Suosittelisin kysymään tätä ajoissa poliisilta et miten on j millä perusteella ei tarviisi lupaa.
Jos omiaan ajaa niin silloin ei tarvitse, mutta tuotteen ja toiminimen ollessa kyseessä en osaa sanoa käyttäisin kiekkoa ja säilyttäisin ne sen tarvittavat 10? vuotta.
Kiekko pitää olla poliisit nurisee jos ei ole, koskaan ei tosin sanktiota ole tullut.
Säilyttää sitä ei tartte.
Lähinnä ne käyttää siviileillä sitä siihen, että jos on 20h kiekko autossa niin kehoittavat joskus nukkumaankin, mutta pienemmissä kuormureissa eivät varmaankaan edes kysele jos vaikka mäyris on lavalla.
Mutta jos firman mainokset ja lautaa taapeli kyydissä niin pitää varmaankin osata perustella minne menossa ja miksi.
Pienyrityksen valmistamia tuotteita on ajettu viimeiset 45 vuotta asiakkaille. Niistä 30 vuotta autoilla jossa ajopiirturi. Kiitos EU:n, tuotteita ei voi valmistaa enää.
Ei ole ollut ikinä liikennelupaa. Piirturinkiekkoja täyteltiin joskus. Se homma lopetettiin, kun ne loppuivat. Tilalla pidettiin muovikiekkoa. Katsastusmies sanoi ettei tarvitse omassa ajossa käyttää. Poliisit eivät oikein tienneet mitä sanoa.
Yli 50 kilsaa jos olet toimipaikasta ni pitää olla kiekko/kortti piirturissa, mutta ei tarvitse säilyttää eikä lepoajoista välittää ja firman ajoissa ei tartte jos ajon osuus on alle jonku prosentti määrän (en muista).
Ja hulluin asia jonka kuulin kurssin pitäjältä ni sit kun tilee voimaan ne ammattiajokortit, ni ei sais omallakaan ka:lla edes sprinnteri/suburbani tms kuskata muiden tavaroita, eli ei saa viedä joulukuusta porukoille jne
Jos olet jo myynyt tuotteet niin taidat tarvita kaiketi jopa liikenneluvan tai auton omistaja
Suosittelisin kysymään tätä ajoissa poliisilta et miten on j millä perusteella ei tarviisi lupaa.
Jos omiaan ajaa niin silloin ei tarvitse, mutta tuotteen ja toiminimen ollessa kyseessä en osaa sanoa käyttäisin kiekkoa ja säilyttäisin ne sen tarvittavat 10? vuotta.
Tarkennan sen verran että itse tekemiäni polttopuita kuljetan ostajille.
Normaalisti en veloita kuljetuksesta vaan se kuuluu hintaan, toimipaikan sijainnin vuoksi.
Jos veloittaisin kuljetuksesta niin ei tarviis montaa kalikkaa myydä.
Joku verotushomman raja oli ainakin siinä että polttopuut ei olleet jalostettua puutavaraa,
sahatavara on.
Liikenneluvista sen verran, että tavaraliikennelaki uudistuu tämän ja ensivuoden aikaan. Liikennelupapakko laajenee myös traktoreihin. Eli jos traktorilla suoritetuissa kuljetuksissa on pitänyt maksaa polttoaineen päivämaksu, (kuljettaa ulkopuolisille maksua vastaan) niin jatkossa pitää olla myös liikennelupa. Tästä on vapautettu tietyin ehdoin mikäli koko lumensiirto urakka tai maansiirtourakka muinekkin töineen on samalla urakoitsijalla.
Entinen 30% sääntö poistuu myös, eli ennen sai ajaa ilman liikennelupaa kuorma-autolla tavaroita jos sen kuljetustoiminnan osuus oli alle 30% yrityksen liiketoiminnasta.
Myös ammattipätevyyksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jatkossa sen tarvitsee myös aika moni tilan isäntä, vaikkei ole vielä sitä tiennyt. Käytännössä ammattipätevyyden tarvitsee aina, jos kuljettaa myytäviä tuotteita kuorma-autolla. (tulevaisuudessa varmaan myös traktorilla)
Liikennelupapakko laajenee myös traktoreihin. Eli jos traktorilla suoritetuissa kuljetuksissa on pitänyt maksaa polttoaineen päivämaksu, (kuljettaa ulkopuolisille maksua vastaan) niin jatkossa pitää olla myös liikennelupa.
Päivämaksu on pitänyt suorittaa kaikista omistakin traktorilla kuljetuksista, ellei kuljettaja ole ollut maa- tai metsätaloudesta verotettu. Esim. hakee kuorman soraa pihaansa tai vie (oman) risukuorman maankaatopaikalle. Päivämaksua ei ole kytketty ulkopuolisille maksua vastaan suoritettuun kuljetukseen, vaan yleisesti jonkin kuljettamiseen traktorilla, jos polttoaine on vähemmän verotettua (käytännössä polttoöljyä). Muutamia poikkeuksia on, mm. talkootyö ja mainitut maa- ja metsätalouden harjoittajat ajamassa omia kuljetuksiaan tai oman tilan tuotteita.
Nuhapumppu
21.07.2013, 15:54
Kaveri(mparty) moista asiaa selvitteli ja hommahan menee niin että omat ajot ilman kiekkoa vain kun yhdistelmän suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia. Tuolta lukenut moisen pykälän http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/documents/2013/06/TSO_27.pdf Itse en näistä sen enempää tiedä mutta ajattelinpa vastata koska moista asiaa vasta on puitu.
KarvaTurpa
23.07.2013, 07:45
Poliisi väitti, että raksafirman yksityiseen käyttöön rekisteröidyssä kevyt kuorma-autossa pitää olla piirturi jos työvehkeitä kuljettaa yli 50km:n säteellä. Onko näin? Aikani yritin lakia tulkita, mutten saanut juuri mitään tolkkua asiaan...epäilen edelleen.
Edit/jp: rinnakkaiset topikit yhdistetty, toisen otsikko tähän näkyviin
Piirturia käytettävä yksityisajeluissakin >7.5 tonnin kuorkeissa.
KarvaTurpa
23.07.2013, 16:24
Hittolainen, kyllä taas yrittäjää sorretaan:D. Eipä tuo tietysti mitään vaikuta meikäläisen hommiin, mutta tietääpähän nyt ettei yli 50km:n päähän kannatakaan töihin mennä.
Jos nyt kuitenkin piirturin hankkisi, niin ei kai siitäkin joka katsastukseen pidä joku todistus olla mukana kuten nopeuden rajoittimesta?
Piirturia käytettävä yksityisajeluissakin >7.5 tonnin kuorkeissa.
yksityisomistuksisissakinko ?
Hittolainen, kyllä taas yrittäjää sorretaan:D. Eipä tuo tietysti mitään vaikuta meikäläisen hommiin, mutta tietääpähän nyt ettei yli 50km:n päähän kannatakaan töihin mennä.
Jos nyt kuitenkin piirturin hankkisi, niin ei kai siitäkin joka katsastukseen pidä joku todistus olla mukana kuten nopeuden rajoittimesta?
Ei koske alle 7.5 tonnin kuorkkeja yksityiskäytössä olevia kuorkkeja.
Ei tarkasteta katsastuksessa, eikä kysellä todistuksia.
yksityisomistuksisissakinko ?
Jepulis. Muuttui joskus reilut 5 vuotta sitten.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:FI:HTML
BJ-40/76
23.07.2013, 17:35
Siis miten noissa uudemmissa, missä "elektroniset kiekot", siis jos otan kaverilta auton lainaan, ja lähden viemään omaa autoa vaikkapa remonttiin 100 km päähän, niin miten menetellään? siis minulla ei ole tuota elektronista korttia.
ImacInnes
23.07.2013, 17:45
Mun Ford Cargon tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa on juuri tuo 7500 kg ja peli on yksityis omistuksessa.
Pitääkös tuossa piiruri olla ja toimia?
t. Ismo Ämmä
Siis miten noissa uudemmissa, missä "elektroniset kiekot", siis jos otan kaverilta auton lainaan, ja lähden viemään omaa autoa vaikkapa remonttiin 100 km päähän, niin miten menetellään? siis minulla ei ole tuota elektronista korttia.
Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..
Ei koske alle 7.5 tonnin kuorkkeja yksityiskäytössä olevia kuorkkeja.
Ei tarkasteta katsastuksessa, eikä kysellä todistuksia.
Mun Ford Cargon tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa on juuri tuo 7500 kg ja peli on yksityis omistuksessa.
Pitääkös tuossa piiruri olla ja toimia?
t. Ismo Ämmä
... onks se ALLE 7500 kg ?
ImacInnes
23.07.2013, 18:59
... onks se ALLE 7500 kg ?
Kiitoksia PEE kun tuon noin rautalangasta väänsit, niin ei oo.
Eli piirturi pitää olla.
Yksityis ajossako sitä ei sitten tarvine käyttää?
t. Ismo Ämmä
Tarkemmin kun tuon "direktiivin" lukee, niin siellähän taitaakin lukea jotenkin niin, ettei sovelleta yksityiskäyttöisiin enintään 7.5 T massaisiin
(3. artikla kohta H.)
Tarkemmin kun tuon direktiivin lukee, niin siellähän taitaakin lukea jotenkin niin, ettei sovelleta yksityiskäyttöisiin enintään 7.5 T massaisiin
Anteeksi epätarkkuus, tarkka sanamuoto:
"d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia"
Eli 7500 kg ei tartte, 7501 kg tarvii.
Jahas, pee korjailikin samalla kellonlyömällä tekstiään.
jostain vuosmallista alkaen pitää olla piirturista lappu leimalla. firman kaaniaa ku vie leimalle ni pakko käyttää aina Scan-auton kautta hakemas jarru kortti ja piirturista joku lappu. vuosmalli on vissii pari vajaa 2000.
No johan on taas pykälä.
Eli, jos rakennus/ym. yrittäjällä olisi kevyt ka ja ajelisi putkeen 12h keikkoja 50km sisällä firman osoitteesta, niin piirturia ei tarvii, eikä lepoajoistakaan ole niin väliä.
Sitten kun ajelee tyhjällä autolla yli ton 50km rajan, niin ei taaskaan tarvii piirturia, tai jos on omia, EI firman kamoja kyydissä, ei taaskaan piirturia?
TEMÄHIK
Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.
BJ-40/76
23.07.2013, 21:25
Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..
Jännä juttu, kun "kaveri" vaihtoi koppiauton, niin edellisellä olisin saanut ajaa ihan työkseen (suunniteltiin tuohon minun C:n perään E:tä, oliko 3?kk kiekot oli silloin vaatimuksena, että olisi lyhyen kaavan kautta päässyt inssiin)
Ja nyt minä en tuolla uudella saa ajaa edes omia romuja?
No, jos tulee tarve/tilaisuus, ja käry käy, niin mietitään sitten. (ainakin tuo koppiauto kulkee ilman korttia(:confused:) 89 navigaattoriin.
p.s mistä tuon kuljettajakortin saa, ja nimenomaan siten että saa ajaa omia ajoja? (ammattipätevyys vaatimusten vuoksi menee yksi "ammatti" lähitulevaisuudessa, toki noilla isoilla kumipyörillä ei ole päässyt tienaamaan)
Eihän se voi olla mahdollista, että ajo-oikeus kortissa k.o keksinnölle, mutta pitää ostaa "lisenssi" 5 vuodeksi kerrallaan, että saa käyttää oikeutta?
p.s.s sorry topiikin sotkemisesta
Tietylle konttorille 100e ja kaks passikuvaa ni saat sen kortin
(Jyväskylässä vanha valtionkonttori)
jostain vuosmallista alkaen pitää olla piirturista lappu leimalla. firman kaaniaa ku vie leimalle ni pakko käyttää aina Scan-auton kautta hakemas jarru kortti ja piirturista joku lappu. vuosmalli on vissii pari vajaa 2000.
Eipäs tarvii. Älä sotke nopeudenrajoitinta ja ajopiirturia! Nopeudenrajoittimesta todistus 1.1.1988 (N3), 1.10.2001/1.1.2005 (N2, riippuen päästötasosta). Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.
Mitkä 7,5 tonniset museoautot? Vapautus koskee kaikkia museoautoja ja kaikkia alle 7.5 tonnin kuorma-autoja jos käyttö ei edellytä. 8 tonnisessa pitää olla piirturi. Jos ei ole, asennettava. Ja jos piirturi uusitaan kokonaan, pitää sen olla digitaalinen.
01.01.2006 alkaen digitaalinen ajopiirturi pakollinen kaikissa linja-autoissa ja yli 3,5 tonnia painavissa ajoneuvoissa, joita käytetään sellaisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä josta on säädetty (NAs 2135/98/EY). Vaatimus koskee ensikertaa käyttöönotettavia ajoneuvoja sekä niitä ajoneuvoja, joihin ajopiirturilaite joudutaan vaihtamaan laitteen rikkoutumisen tai muun syyn takia.
20.12.2007 vapautuksia ajopiirturin käytöstä mm. hevosautot, maitoautot, rahaa- tai arvoesineitä kuljettavat autot, jäteautot, vesi-, kaasu- ja sähkölaitosten autot jne. ks. tarkemmat tiedot 7§ 1221/2007.
Tämmönenki löyty:
Hei
Omistat 8 tonnin kokonaispainoisen kuorma-auton ja kysyit tarvitseeko sinun käyttää ajopiirturia käyttäessäsi autoa yksityiskäytössä. Nykyinen lain tulkinta on, että ajoneuvon painon ylittäessä 7.5 tonnia on ajoneuvossa AINA käytettävä ajopiiruria (koskee myös yksityisajoa).
T rikoskomisario Jukka Lankinen
Edit: Ja hox, koskee myös ajoneuvoyhdistelmiä jotka yli 7.5t. Eli yli 4000 kg:n kevytkuorkki 3500 kg trailerilla vaatii piirturin ja sen käytön.
Mitkä museoautot? 8 tonnisessa pitää olla piirturi. Jos ei ole, asennettava. Ja jos piirturi uusitaan kokonaan, pitää sen olla digitaalinen.
Tuosta linkittämästäsi asetuksesta lainattuna tuo museoautojuttu (kohta i), joka ei siis liity omaan autooni kyllä mitenkään:
"3 artikla
Tätä asetusta ei sovelleta tieliikenteeseen, jossa käytetään seuraavanlaisia ajoneuvoja:
a) säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä;
b) ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa;
c) puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa;
d) hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot;
e) sairaanhoidon erikoisajoneuvot;
f) hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta;
g) tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön;
h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia;
i) hyötyajoneuvot, jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin."
Oma auto on rekisteröity viime vuonna tuollaisena Suomeen ja samalla kertaa se on myös määräaikaiskatsastettu. Onko se piirturin puute vaan jäänyt huomaamatta tms.? Pitäisikö sitten kokonaismassa muutoskatsastaa pienemmäksi?
Oma auto on rekisteröity viime vuonna tuollaisena Suomeen ja samalla kertaa se on myös määräaikaiskatsastettu. Onko se piirturin puute vaan jäänyt huomaamatta tms.? Pitäisikö sitten kokonaismassa muutoskatsastaa pienemmäksi?
Varmaan jäänyt huomaamatta, ohjeistus on taas vaihteeks aivan olematonta Trafin suunnalta ja monet muistelee vanhoja. Poliiseilla tien päällä parempi koulutus.
Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia.
Kuinkas ei-museokatsastetut vanhat kuorma-autot?
Kuinkas ei-museokatsastetut vanhat kuorma-autot?
Ennen 1.5.1978 käyttöönotetuissa ei tarvinnu ajopiirturia. En tiedä miten soveltuu nykysäännöksiin, pitääpä ottaa selvää. Eli esmes Proto-Sisut?
Varmaan jäänyt huomaamatta, ohjeistus on taas vaihteeks aivan olematonta Trafin suunnalta ja monet muistelee vanhoja. Poliiseilla tien päällä parempi koulutus.
Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia.
Olenkin ihmetellyt, miksi samoissa autoissa esim. Saksassa on imoitettu kokonaispainoksi 7,5 t, mutta tämä nyt varmaan ainakin yksi syy... Joten luultavasti sellaisen todistuksenkin jostain voi saada, kun kerran muualla Euroopassakin onnistuu.
Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna:
01.01.1993 pakollinen N2, N3, M2 ja M3 (ei yksinomaan paikallisliikenteeseen käytettävä) sekä
liikennetraktorissa.
01.01.2006 alkaen digitaalinen ajopiirturi pakollinen kaikissa linja-autoissa ja yli 3,5 tonnia painavissa
ajoneuvoissa, joita käytetään sellaisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä josta on säädetty (NAs
2135/98/EY). Vaatimus koskee ensikertaa käyttöönotettavia ajoneuvoja sekä niitä ajoneuvoja,
joihin ajopiirturilaite joudutaan vaihtamaan laitteen rikkoutumisen tai muun syyn takia.
Tuo käsikirja on kuitenkin päivätty kyseisen asetuskohdan muuttumisen jälkeen Suomen laissa. Minä ainakin tulkitsisin tuon niin, että piirturi ei ole ollut pakollinen ennen -93 vuotta ja tuo digipiirturikohta sitten koskee taas vaan ensimmäistä kertaa käyttöönotettavia ja piirturin vaihtoa? Onko tuossa nyt tilanne, että autossa ei tarttisi piirturia olla, mutta ajossa sitä olisi joka tapauksessa käytettävä kun auto on vanhempi kuin -93?!
Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä.
Ennen 1.5.1978 käyttöönotetuissa ei tarvinnu ajopiirturia. En tiedä miten soveltuu nykysäännöksiin, pitääpä ottaa selvää. Eli esmes Proto-Sisut?
Viimeset Protot tehtiin 1981... Mun on 1973, joten ei onneksi "varjosta tulevaisuutta".
Kuinka monella on ZILissä, Uralissa, GAZissa, KRAZissa tai Proto-Sisussa piirturi? :eek:
Olenkin ihmetellyt, miksi samoissa autoissa esim. Saksassa on imoitettu kokonaispainoksi 7,5 t, mutta tämä nyt varmaan ainakin yksi syy... Joten luultavasti sellaisen todistuksenkin jostain voi saada, kun kerran muualla Euroopassakin onnistuu.
Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna:
Tuo käsikirja on kuitenkin päivätty kyseisen asetuskohdan muuttumisen jälkeen Suomen laissa. Minä ainakin tulkitsisin tuon niin, että piirturi ei ole ollut pakollinen ennen -93 vuotta ja tuo digipiirturikohta sitten koskee taas vaan ensimmäistä kertaa käyttöönotettavia ja piirturin vaihtoa? Onko tuossa nyt tilanne, että autossa ei tarttisi piirturia olla, mutta ajossa sitä olisi joka tapauksessa käytettävä kun auto on vanhempi kuin -93?!
Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä.
Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .
Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .
Pitäähän sen nyt Suomessa vaatia, ettei vaan joku voisi ihan itse päättää ajella pienemmillä veroilla, jos ei niin isoa kantavuutta tarvitsekaan. Siis kun siinähän se kokonaismassa ja veron peruste samalla pienenee.
Mites ajoaikalaki, piirturia pitää käyttää, mutta päteekö ajoaikalaki yksityiskäytössä? Työaikalakihan ei päde.
Pitäähän sen nyt Suomessa vaatia, ettei vaan joku voisi ihan itse päättää ajella pienemmillä veroilla, jos ei niin isoa kantavuutta tarvitsekaan. Siis kun siinähän se kokonaismassa ja veron peruste samalla pienenee.
Ainakin N3 luokassa onnistuu muutoskatsastuksella. Esim. etuakselin massaksi yleensä on merkitty 3-akselisissa 8 tonnia, mutta 315/70-22,5 renkaissa vain michelinissä riittää kantavuudet 4000kg/kpl singlenä.
Toinen vaihtoehto on laittaa 385/65 tai 55-22,5 eteen.
Kertaakaan en kyllä oo nähny kenenkään puuttuneen siihen, et renkaan kantavuudesta puuttuisi pari sataa kiloa. Niin, ja kiinalaisissa rungoissa ei ole massoja merkattu ainakaan selväkielisin numeroin.
Työaikalaki ei tietekään päde kuim töissä.:D
Muistaakseni ajoaikalaissa puhuttiin vain ajoneuvon kuljettajasta eli ei yksilöi sen tarkemmin vaan toimii kaiketi pappa tuntsasta ylöspäin kaikissa ajoneuvoissa...
Vaan en just tänään oo selannu finlexiä tuosta kohtaa.
Ei kai kantavuuden pienentäminen mitään todistuksia vaadi. Suurentaminen kylläkin .
Kai? Todellakin vaatii! http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/a49cc1eaf45dc60548b1a1094b489e65/4768-Valmistajan_kilpi_ja_kokonaismassan_maaraaminen.pd f
Kai? Todellakin vaatii! http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/a49cc1eaf45dc60548b1a1094b489e65/4768-Valmistajan_kilpi_ja_kokonaismassan_maaraaminen.pd f
Näköjään ja syykin seisoi lopussa ihan selkosuomella kirjoitettuna...
Ainakin N3 luokassa onnistuu muutoskatsastuksella. Esim. etuakselin massaksi yleensä on merkitty 3-akselisissa 8 tonnia, mutta 315/70-22,5 renkaissa vain michelinissä riittää kantavuudet 4000kg/kpl singlenä.
Kertaakaan en kyllä oo nähny kenenkään puuttuneen siihen, et renkaan kantavuudesta puuttuisi pari sataa kiloa. Niin, ja kiinalaisissa rungoissa ei ole massoja merkattu ainakaan selväkielisin numeroin.
N3:ssa voidaan merkitä renkaiden rajoittamat massat vaihtoehtoisiksi massoiksi, verot maksetaan täysien mukaan. Ka-renkaisiin sallitaan 4% hyvää kantavuuteen, koska max. nopeus 80 km/h. Jos kantavuus ei laskennallisestikaan riitä, auto hylätään katsastuksessa. Kantavuudet kerrottu LI (Load Index) numeroin: http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-information/tire-load-index.jsp
Ja siis jos ostan sen sprintterin tms, toiminimelle ja ajan yli 50km päähän töihin, niin pitää olla piirturi käytössä, ajoaikalaki voimassa, ja katsastuksessa tarkastetaan piirturi? joka maksaa jotain?
ja ei toimi koskaan?
Jos sulla on toiminimellä kokonaismassaltaan 7500kg tai alle kevytkuorkki yksityiskäytössä niin ei tarvi..
Anteeksi epätarkkuus, tarkka sanamuoto:
"d) ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia"
Eli 7500 kg ei tartte, 7501 kg tarvii.
Ja siis jos ostan sen sprintterin tms, toiminimelle ja ajan yli 50km päähän töihin, niin pitää olla piirturi käytössä, ajoaikalaki voimassa, ja katsastuksessa tarkastetaan piirturi? joka maksaa jotain?
ja ei toimi koskaan?
Katsastuksessa ei tarkasteta piirturia, muuta kuin olemassaolo niistä missä on pakko olla.
Ja kyllä noi piirturit on tehty toimimaan.
Ei meillä ainakaan remonttia paljoo ole niissä ollut onko edes jokavuosi yhtäkään rikki vaikka parikymmentä autoo tahkoo jokapäivä ja ei mitään uutta kalustoo ole.
Ja kyllä noi piirturit on tehty toimimaan.
Ei meillä ainakaan remonttia paljoo ole niissä ollut onko edes jokavuosi yhtäkään rikki vaikka parikymmentä autoo tahkoo jokapäivä ja ei mitään uutta kalustoo ole.
Kiekkopiirtureissa on ongelmia siinä 1,5 miljoonan kohilla. Tuppaa lopettamaan kilometrit juoksemisen.
Uus kiekkopiirturi on sellasen 500e
Päivämaksu on pitänyt suorittaa kaikista omistakin traktorilla kuljetuksista, ellei kuljettaja ole ollut maa- tai metsätaloudesta verotettu. Esim. hakee kuorman soraa pihaansa tai vie (oman) risukuorman maankaatopaikalle. Päivämaksua ei ole kytketty ulkopuolisille maksua vastaan suoritettuun kuljetukseen, vaan yleisesti jonkin kuljettamiseen traktorilla, jos polttoaine on vähemmän verotettua (käytännössä polttoöljyä). Muutamia poikkeuksia on, mm. talkootyö ja mainitut maa- ja metsätalouden harjoittajat ajamassa omia kuljetuksiaan tai oman tilan tuotteita.
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:
Ei, vain silloin kun kuljetustyö tapahtuu korvauksetta tai sen osuus on alle puolet tuotteen hinnasta ja toiminta kuuluu maa- tai metsätalouden piiriin(esim. omasta metsästä tekemiesi halkojen kuljetus asiakkaalle).
Tuossa EU-asetuksessa vapautetaan piirturin käytöstä yli 7,5 tonniset museoautot yksityiskäytössä. Mitenhän sitten sellaiset, joissa piirturia ei ole ollenkaan. Esim. omassa kuorkissani ei piirturia ole lainkaan ja kokonaispaino on reilu 8 tonnia.
Eipä entinen työkalukaan koskaan leimalla narahtanut piirturin puutteeseen. Potilas oli -96 volvo b10 kirjastoauto (kokonaismassa rontti 18t), joka valmistuessaan oli vapautettu piirturin käytöstä direktiivin poikkeuksella. Poikkeuspykälä "unohtui" -06 direktiivistä. Siitä lähtien olisi ollut piirturipakko. Viime vuoteen asti mentiin ilman, tiedä sitten kuinka nykyinen omistaja...
Digipiirturiautoa ei saa luovuttaa kuljettajalle,jolla ei ole kuljettajakorttia :(:(
Sakkoa pukkaa..
Eikä kyydissä saa olla jos on kuorma-auton ajokortti, muttei digikorttia.
Tulee sakkoa kyydissä olijalle ja auton omistajalle.
Perusteluna on että ajokortti mahdollistaa ajamisen ja digikortin puute estää sen.
Ja niitä sakkoja saa pelkällä kuorma-autokortilla myös yhdistelmäajoneuvoissa, sillä kärrynhän voi jättää jonnekkin. :rolleyes:
Off-topikkia, kun ei liity kuormurin piirturiin, vaan traktorin polttoainemaksuun, mutta...
Eli ymmärsinkö nyt oikein eli kun verottaja muistaa joka vuosi metsänhoito maksulla niin saisin poltella tuparilla menemään ihan sama mitä teen :confused: :confused:
Ei, vain silloin kun kuljetustyö tapahtuu korvauksetta tai sen osuus on alle puolet tuotteen hinnasta ja toiminta kuuluu maa- tai metsätalouden piiriin(esim. omasta metsästä tekemiesi halkojen kuljetus asiakkaalle).
Kannattaa lukea tuolta, niin ei tarvitse raapia päätä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoaineen_kaytto_traktoreissa
Siinä mainitaan metsätalouden harjoittajan omista yksityistalouden kuljetuksista seuraavasti:
Yksinomaan metsätaloutta harjoittavilla on myös oikeus polttoainemaksusta vapaaseen käyttöön – esimerkiksi omaan yksityistalouteen liittyviin kuljetuksiin – riippumatta siitä, ovatko he metsätalouden osalta pinta-alaverotuksen tai myyntivoiton verotuksen alaisia.
Tuolla on asiasta yleisemmin:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/yleista_polttoainemaksusta
Siinä mainitaan, että
Traktoria saa käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa ja maatilatalouden harjoittajan yksityistaloudessa. Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo).
Täytät varmaan vuosittain metsäveroilmoituksen ja laitat siihen kuluna sen metsänhoitomaksun? Silloin on metsäverotuksen piirissä. Tuloja metsästä tulee milloin tulee, mutta kuluja on ja verotusta käsitellään vuositttain, eikös juu?
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös: Eilen kertoi tuttu katsastusmies, että piirturillisessa autossa pitää jatkossa olla piirturi tarkastettuna katsastuksessa; tarvitsipa piirturia tai ei.
Mulla esim. on mm. Iveco kevytkuorma-auto, jossa toki piirturi mutta kyseessä toiminimen "yksityiskäytössä" oleva huoltoauto kokonaismassaltaan 5,2 t, jossa piirturia ei siis tarvitse käyttää.
Taas turhaa rahastusta, liekö Traficomilla pulaa...
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös: Eilen kertoi tuttu katsastusmies, että piirturillisessa autossa pitää jatkossa olla piirturi tarkastettuna katsastuksessa; tarvitsipa piirturia tai ei.
Katsastuksessa on valvottu taas 20.5.2018 alkaen piirturin tarkastuksen voimassaolo. Lakihan koskee yli 7.5 tonnisissa yksityiskäytössäkin olevissa kuorma-autoissa käyttämään piirturia, eli näissä aina pakko olla ja käyttää olipa yksityinen tai ei. Mutta jos tuota kevyempi eikä käyttö ole luvanvaraista niin ei tarvii piirturia käyttää = se ei ole pakollinen = ei tarvitse tarkastaa kun ei sen olemassaoloakaan tarkisteta. Miksi lie hän on vaatimassa?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507#Pidp446590528
Vasta katsastin oman kuorkin, niin konttorilla oli se kanta, et tarttee olla katsastettu piirturi vain luvanvaraisessa liikenteessä olevissa.
Matti, tänään konttorilla (A-katsastus) käydessäni tarkistin vielä asiaa.
Piirturitodistus kuuluu nykyisin tarkastuslistalle, kiitos Trafin. Eikä asialle voi mitään, koska Trafi.
Sisun kiekkopiirturi maksoi muutama vuosi sitten reilun 600 + alv; ei todellakaan huvittaisi alkaa vanhaan Ivecoon piirturia uusimaan vain koska Trafi.
^ Vai niin. Kannattanee vaihtaa konttoria jos vaikka tulkinta järkeistyis. Tai potki pihalle koko piirturi kun et sitä käytä niin ei tartte sen perään kysellä.
-Captain-
31.01.2019, 13:58
Katsastuksessa on valvottu taas 20.5.2018 alkaen piirturin tarkastuksen voimassaolo. Lakihan koskee yli 7.5 tonnisissa yksityiskäytössäkin olevissa kuorma-autoissa käyttämään piirturia, eli näissä aina pakko olla ja käyttää olipa yksityinen tai ei. Mutta jos tuota kevyempi eikä käyttö ole luvanvaraista niin ei tarvii piirturia käyttää = se ei ole pakollinen = ei tarvitse tarkastaa kun ei sen olemassaoloakaan tarkisteta. Miksi lie hän on vaatimassa?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507#Pidp446590528
Tuo linkki on pelkästään piirturin käyttöön liittyvä.
Kyl mie oon ainakin joutunut tuon 2 akselisen scanian piirturin tarkistuttamaan kahden vuoden välein vaikka yksityiskäytössä onkin.
Scania on varmaan yli 7,5 tonnin kokonaispainolla, eli siinä on piirturin käyttövelvoite.
Laitoin Trafiin kyselyn eilen, saa nähdä mitä vastaavat. Jos vastaavat.
Autossa jossa on piirturi, niin piirturin oltava kalibroituna ja toimintakunnossa, tarvitsi piirturia tai ei. Aikaisemmin tämän valvonta on kuulunut ainoastaan poliisille. Nykyisin piirturin kalibroinnin tarkastus kuuluu myös katsastuksessa tehtäviin tarkastuksiin. Se kuuluuko piirturin kalibroinnin tarkastus myös kevytkuorma-autojen piiriin, onkin vähän epäselvempi tapaus. Lain mukaan piirturin on oltava kalibroitu, mutta kuuluuko nykyään myös kevytkuorma-autot katsastusviranoimaisten tarkastuspiiriin ?
Mie aloin selvittämään tuota ajopiirturin käyttö pakkoa yksityiskäytössä.
Eli rakas Eu on 2006 antanut asetuksen( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=celex:32006R0561 ) mihin tässä topicissa on toistuvasti viitattu. Asetuksessa on meidän harrastajien kannalta useita ikäviä kohtia.
mm:
"p)
”kuljetusyrityksellä” tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa, voittoa tavoittelevaa tai tavoittelematonta luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä, henkilöyhdistystä tai ryhmää, joka ei ole oikeushenkilö, sekä tieliikennettä toisten lukuun tai omaan lukuunsa harjoittavaa julkisen viranomaisen alaista elintä riippumatta siitä, onko se itse oikeushenkilö tai onko viranomainen, jonka alainen se on, oikeushenkilö;"
-eli yksittäinen harrastajakin on EU:n mielestä kuljetusyritys ja ajoaikalainsäädäntö velvoitteet koskisi häntäkin!
"d)
ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja
—
joita yhteisön postipalvelujen sisämarkkinoiden kehittämistä ja palvelun laadun parantamista koskevista yhteisistä säännöistä 15 päivänä joulukuuta 1997 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 97/67/EY (11) 2 artiklan 13 kohdassa määritellyt yleispalvelun tarjoajat käyttävät yleispalvelussa lähetysten toimittamiseen, tai
—
joita käytetään sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä.
Näitä ajoneuvoja saadaan käyttää enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja sillä ehdolla, että ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;"
-eli jos harrastaja vetää 2800 kg kokonaismassan autolla 750 kg kokonaismassaperäkärryä yli 50 km päässä kotona pitää käyttää ajopiirturia?
"2)
Korvataan 3 artiklan 1, 2 ja 3 kohta seuraavasti:
”1. Valvontalaite on asennettava ja sitä on käytettävä jäsenvaltiossa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, joita käytetään maanteiden henkilö- tai tavaraliikenteessä, lukuun ottamatta asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklassa tarkoitettuja ajoneuvoja. Asetuksen (EY) N:o 561/2006 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut ajoneuvot sekä ajoneuvot, joille on myönnetty vapautus asetuksen (ETY) N:o 3820/85 soveltamisesta, mutta joihin ei enää sovelleta vapautusta asetuksen (EY) N:o 561/2006 nojalla, on saatettava tämän vaatimuksen mukaisiksi 31 päivään joulukuuta 2007 mennessä."
-eli niille autoille joissa ei ole aiemmin vaadittu ajopiirturia on sellainen oltavat 31.12.2007 mennessä!!!
Mutta sitten löysin netistä tälläisen tienvarsi valvonta viranomaisille suunnatun ohjeen ja nyt kannattaa kiinnittää huomiota sivun 12 alalaatikkoon:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Eli tämän valvonta ohjeen mukaan jos ajaminen ei ole kuljettajan työtä ei piirturia tarvitse käyttää. Mutta onko nyt kellään tietoa mikä on Suomessa se kansallinen linjaus tähän?
Mutta jos laittaa lukittavan kaapin ja sanoo että kyseessä arvokuljetus?
"9) rahaa tai arvoesineitä kuljettavassa ajoneuvossa" :D
Ja jos edellä olevat eu direktiivit tuntui monimutkaiselta niin väännetäänpä lisää.
Ajopiirturi käyttö koskeva asetus:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507#Pidp445792816
Perustuu tähän lakiin:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320
Ja siinä todetaan seuraavaa:
"Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.
Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta."
"Tässä laissa tarkoitetaan:
1) kuljetuspalvelulla henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista ammattimaisesti;"
Eli asetus minkä perusteella vaaditaan ajopiirturi perustuu lakiin, jota sovelletaan palvelun tarjoajiin.
ööö? Mistähän nyt pitäis kysyä oikeesti koskeeko ajopiirturi pakko yksityisiä ihmisiä vai ei?
Ei tuo ole noin vaikeaa.
Se sinun paloauto painaa kokonaismassaltaan yli 7500 kg, joten joudut käyttämään piirturia ajossa.
Jos piirturia ei ole, joudut semmoisen hommaamaan.
Ei tuo ole noin vaikeaa.
Se sinun paloauto painaa kokonaismassaltaan yli 7500 kg, joten joudut käyttämään piirturia ajossa.
Jos piirturia ei ole, joudut semmoisen hommaamaan.
Mutta jos EU:n viranomaisille lähettämässä soveltamisohjeessa todetaan että käyttöä vaaditaan vain jos sitä tekee työkseen?
Luitko tästä sivun 12?
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.
Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.
Kaikkein selkeintä olisi unohtaa koko piirturi katsastuksessa. Sillä valvotaan lähinnä työaikalakia, jonka valvonta ei kuulu katsastuskonttorille mitenkään. Tienvarsitarkastuksissa sitten poliisi seuraisi piirturin käyttöä ja olemassaoloa. Rangaistukset vain sitä myöten, että motivaatio piirturin asentamiseen säilyy, mikäli sellaista ajossa tarvitaan.
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.
Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.
Kaikkein selkeintä olisi unohtaa koko piirturi katsastuksessa. Sillä valvotaan lähinnä työaikalakia, jonka valvonta ei kuulu katsastuskonttorille mitenkään. Tienvarsitarkastuksissa sitten poliisi seuraisi piirturin käyttöä ja olemassaoloa. Rangaistukset vain sitä myöten, että motivaatio piirturin asentamiseen säilyy, mikäli sellaista ajossa tarvitaan.
Näin se meni ennen vuotta 2006. Wanhassa EU-asetuksessa 1985 selvästi sanottiin ettei koske yksityisiä ajoja. Uudessa Eu-asetuksessa ei puhutu mitään yksityisen ajon vapauttamisesta mitään vaan rinnastetaan jopa yksityishenkilöt kuljetusyrityksiin!
Eikä kyse ole vain Piirturin olemassa olosta ja käytöstä. Sulla pitää olla matkassa kiekot 28 vrk ajalta. Jos ei ole sulla pitää olla todisteet miksei ole kiekkoja käytetty!
Lisäksi piirturin käyttämättömyys=törkeä liikennerikos=ajo kielto.
Toisaalta hovioikeuden päätös minkki rehun kuljetuksesta:
"Rikosten määrittelyn on perustuttava lakiin. Pelkästään asetukseen taikka tätä alemmantasoisiin säännöksiin perustuvat kriminalisoinnit ovat laillisuusperiaatteen vastaisia. Tilanteissa, joissa rangaistavan käyttäytymisen kuvaus annetaan lakia alemmanasteisissa säännöksissä, tulee rangaistavuuden perustan ilmetä laista ja laissa on oltava selvä viittaussäännös alemmanasteisiin säännöksiin."
Kun kerran autokoulun C-kurssilla vuonna 2019 opetetaan, ettei piirturia tarvita kuin ammattimaisessa ajossa jossa kuljetetaan maksua vastaan muita kuin omia kamoa, on tämän pykälän soveltaminen jo aika lähellä:
Kieltoerehdys
Jos tekijä erehtyy pitämään tekoaan sallittuna, hän on rangaistusvastuusta vapaa, jos erehtymistä on pidettävä ilmeisen anteeksiannettavana seuraavien seikkojen vuoksi:
1) lain puutteellinen tai virheellinen julkistaminen;
2) lain sisällön erityinen vaikeaselkoisuus;
3) viranomaisen virheellinen neuvo; tai
4) muu näihin rinnastettava seikka.
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.
Jos taas auto on firman nimissä ja tuon firman toimenkuvaan voi kuulua tavaroiden kuljettaminen maksua vastaan, silloin saattaisivat piirturia vaatiakin - vaikkei piirturia tarvitsisi ajossa käyttääkään.
Siinä se tulikin mitä lainsäädäntö sanoo asiasta.
Mikään ei toki kiellä piirturin asentamista, joten voihan sitä laittaa vaikka Jyry Sisuun digipiirturin jos siltä tuntuu.
Siinä se tulikin mitä lainsäädäntö sanoo asiasta.
Mikään ei toki kiellä piirturin asentamista, joten voihan sitä laittaa vaikka Jyry Sisuun digipiirturin jos siltä tuntuu.
Voisitko antaa viitteen mikä tällä hetkellä voimassa oleva laki näin sanoo?
Ajoneuvolaki vuodelta 1992 ja 7. pykälä ei ole enää voimassa.
En pysty.
Laitat piirturin jos sitä kerran joku vaatii ja asia kunnossa.
Topi1982
13.11.2019, 12:18
Jos ei ole piirturia, mistä nopeudenrajoitin saa impulssinsa?
En pysty.
Laitat piirturin jos sitä kerran joku vaatii ja asia kunnossa.
Mulla on piirturi.
Mutta kun noita säännöksiä lukee voi tulkita että kaikissa yli 3,5 tn yhdistelmissä pitää olla piirturi. Myös sun Masi:in pitäis laittaa digi-piirturi. Ja sitten pitäisi olla mukana kiekot edellisiltä 28 vrk:n ajalta ja todistus miksei ole kiekkoja mukana...
Kuten tuolla edellisellä sivulla todetaan, piirturi vaaditaan ammattimaisessa ajossa, eli kuljetat jotain maksua vastaan.
Samoin kuin ammattipätevyyden oltava kunnossa jne.
Jos auto on yksityishenkilön omistama ja kuljetat sillä omia romuja tai vaihtoehtoisesti et mitään, ei oikein ole perustetta valvoa työaikalainsäädäntöäkään.
jli tästä jo kirjoittikin
En nyt valitettavasti pysty tätä asiaa tämän paremmin selittämään.
edit: lisäselityksiä
Tuossa het ensimmäisessä pykälässä se kerrotaan, eli puhutaan palveluntarjoajasta.
"1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.
Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta"
Jo on hyvin berneröity tämäkin homma: laitteesta, joka ei liity mitenkään työntekoon tai työaikalainsäädäntöön, pitäisi vuosittain maksaa suojelurahat vdo-siemens-bosch-kartellille - koska työaikalainsäädäntö.
Jo on hyvin berneröity tämäkin homma: laitteesta, joka ei liity mitenkään työntekoon tai työaikalainsäädäntöön, pitäisi vuosittain maksaa suojelurahat vdo-siemens-bosch-kartellille - koska työaikalainsäädäntö.
Sitäpä juuri. Rahan keräystä. Ja kun asiaa perustellaan turvallisuudella niin poliitikot vain nyökyttää päätä.
Kuten tuolla edellisellä sivulla todetaan, piirturi vaaditaan ammattimaisessa ajossa, eli kuljetat jotain maksua vastaan.
Samoin kuin ammattipätevyyden oltava kunnossa jne.
Jos auto on yksityishenkilön omistama ja kuljetat sillä omia romuja tai vaihtoehtoisesti et mitään, ei oikein ole perustetta valvoa työaikalainsäädäntöäkään.
jli tästä jo kirjoittikin
En nyt valitettavasti pysty tätä asiaa tämän paremmin selittämään.
edit: lisäselityksiä
Tuossa het ensimmäisessä pykälässä se kerrotaan, eli puhutaan palveluntarjoajasta.
"1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan liikenteen palveluihin, niihin liittyviin henkilölupiin sekä liikenneasioiden rekisteriin.
Tätä lakia sovelletaan palveluntarjoajaan, jolla on toimipaikka Suomessa tai joka on muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Lisäksi lakia sovelletaan kuljetuspalvelun tarjoajaan, jonka liikennöimän palvelun alku- tai loppupää on Suomessa tai palvelu kulkee Suomen kautta"
Niin minähän tuon kyseisen lain kohdan tuohon latasin.
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Hyviä nuo "50 tai 100 km päässä kotoa" säännöt. Jossain pääkallopaikalla Luxemburgissa tai Belgiassa riittää, että pysyy omassa maassa - Suomen lapissa taas jo lähin kauppa tai alko voi olla yli 100 km päässä. Pitäisi siis asentaa piirturit jos käy tankkaamassa tai hakemassa maitopurkin "lähikaupasta".
Niin minähän tuon kyseisen lain kohdan tuohon latasin.
Mutta jos poliisi pysäyttää tien päällä ja kysyy sulta piirturin kiekkoja, mitä vastaat? Minä tulostin Scaniaan mukaan tämän ohjeen:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.
Yhdeltä tutulta on joskus poliisi alkanut kysellä liikennelupiakin kun on ollut omalla kuorma-autolla liikenteessä.
Eli voivat viran puolesta kysellä kaikenlaista, sitten vaan vastaa niin kuin asia on.
Topi1982
13.11.2019, 16:34
[QUOTE=Kaato;1419183]Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.
Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?
[QUOTE=Kaato;1419183]Vastaan että ajoneuvo on yksityiskäytössä jolloin piirturia ei vaadita.
Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?
Njet.
Nyt en ulkoa muista mistä vuodesta alkaen se on oltava, mutta - 83 ei sitä vielä tarvitse.
Kuten ei myöskään taakse/sivuille näkyviä äärivaloja eikä takasumuvaloa.
Topi1982
13.11.2019, 16:54
Jos autossa on piirturi, onko siinä käytettävä kiekkoa aina vai ei ikinä yksityiskäytössä?
Onko Venäjällä eri sääntöjä piirturista?
Miten nopeudenrajoittimen saa ilman piirturia mekaanisella syöttöpumpulla varustettuun diesel kuorma-autoon?
Jos ei ole piirturia, mistä nopeudenrajoitin saa impulssinsa?
Riippuu rajoittimesta. Jos autotehtaalla asennettu, niin can väylästä tai piirturin kitas anturista. Kitas anturi voi toki olla autossa vaikka piirturia ei olisikaan. Vanhemmissa autoissa "ennen can väyliä" käytettiin ihan perus magneettipulssi antureita, esimerkiksi kardaaniin kytkettynä.
Jos autossa on piirturi, onko siinä käytettävä kiekkoa aina vai ei ikinä yksityiskäytössä?
Onko Venäjällä eri sääntöjä piirturista?
Miten nopeudenrajoittimen saa ilman piirturia mekaanisella syöttöpumpulla varustettuun diesel kuorma-autoon?
Jos et autoa käytä kaupallisessa toiminnassa, niin edelleenkään piirturin käytölle en keksi syytä vaikka sellainen autossa olisikin. Tämä on tietysti vain oma tulkintani.
Venäjästä en tiedä muuta kuin että mikään ei toimi mutta kaikki järjestyy.
Rajoittimiin en ole perehtynyt.
Jos et autoa käytä kaupallisessa toiminnassa, niin edelleenkään piirturin käytölle en keksi syytä vaikka sellainen autossa olisikin. Tämä on tietysti vain oma tulkintani.
Eihän sinun tarvitse keksiä mitään, Traficom keksii puolestasi.;)
Traficomin tulkintahan on nykyään sellainen, että kuorma-autoon kuuluu piirturi ja piirturin pitää olla kayttökunnossa. Eli piirturi kalibroituna ja toimintakunnossa, oli käyttö mikä tahansa. Pelkohan on, että käyttötarkoitus muuttuu ja jos piirturia ei kalibroitu, niin ongelmat saattaa yllättää suurudellaan.
Traficomin tulkintahan on nykyään sellainen, että kuorma-autoon kuuluu piirturi ja piirturin pitää olla kayttökunnossa. Eli piirturi kalibroituna ja toimintakunnossa, oli käyttö mikä tahansa.
Mutta esim vuosikatsastuksessa a) ei tarvi olla koko piirturia b) sen ei tarvi edes toimia?
Näin ainakin on menny meidän firman sprintterin kanssa viimeset kolme vuotta. Piirturi on paikoillaan, mutta ei kytkettynä. Ainoa mitä vaatii, on todistus rajoittimesta.
Pakko luovuttaa, samoja asioita yritetty selittää jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta kun ei niin ei.
Onko sulla nopeudenrajoitin Masissa?
Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?
Pakko luovuttaa, samoja asioita yritetty selittää jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta kun ei niin ei.
Joo. Mie en aio luovuttaa. Tarvittaessa menen käräjille tämän asian kanssa jos aletaan viranomaisten kanssa vääntämään.
Vaan niin kuin muussakin elämässä.:
Ensin on laki joka voi olla ihan ok. Sitten poliittiset virkamiehet tekee asetuksen, joka on lakia tiukempi. Ja sitten Virkamiehet tulkitsee asetusta vielä tiukemmin kuin vaaditaan. Ihan vain siksi ettei tule tehtyä virheitä....
Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?
2003? Siinäkin on jotain päästöeroja tms...
Joo. Mie en aio luovuttaa. Tarvittaessa menen käräjille tämän asian kanssa jos aletaan viranomaisten kanssa vääntämään.
Vaan niin kuin muussakin elämässä.:
Ensin on laki joka voi olla ihan ok. Sitten poliittiset virkamiehet tekee asetuksen, joka on lakia tiukempi. Ja sitten Virkamiehet tulkitsee asetusta vielä tiukemmin kuin vaaditaan. Ihan vain siksi ettei tule tehtyä virheitä....
Toivotan onnea ja menestystä ja pitkää pinnaa tämän projektin parissa.
Eikö nopeudenrajoittimelle ole vuosimalli raja, muistaakseni 1988? Vai onko sekin sääntö muuttunut?
Muistelen ihan samoin että olis ollu - 88
Tosin finlexistä löytyy myös vuosiluku 2001 aiheeseen liittyen. Pitäisi syventyä tarkemmin.
Nopeuden rajoitin tuli raskaisiin 88/89. Kevyt kuorma-autoihin 2001/2005 riippuen onko Diesel/bensa...
Piirturia ei tarvita jos autoa käytetään yksinomaan ajossa, johon ei sovelleta autonkuljettajan työaikalakia. Jos siis kuorma-auto, vaikka minkä painoinen, on rekisteröity yksityishenkilölle ja sitä käytetään yksityisajossa, aika heikot eväät on vaatia piirturia katsastuksessa.
Puoliksi oikein. "Vaikka minkä painoinen" ei vaan löydy ajo- ja lepoaika-asetuksesta. Sen mukaan yli 7500 kg autoissa on aina oltava piirturi jos ei löydy poikkeuksista sitten vapautusta.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika/poikkeukset
Nopeuden rajoitin tuli raskaisiin 88/89. Kevyt kuorma-autoihin 2001/2005 riippuen onko Diesel/bensa...
1.1.1988 alkaen N3-luokan autoissa (kok.m. yli 12 tonnia). Kevyemmissä vaikuttaa myös päästötaso 31.12.2014 asti, jos on pakettiautopuolen päästöillä hyväksytty kevyt-ka, niin rajoitinta ei vaadita (esim. melkein kaikki Transitit) vaikka onkin diesel.
Mutta jos EU:n viranomaisille lähettämässä soveltamisohjeessa todetaan että käyttöä vaaditaan vain jos sitä tekee työkseen?
Luitko tästä sivun 12?
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_fi.pdf
Mutta myös: Jäsenvaltiot eivät ole yleisesti hyväksyneet kyseisen kirjeen sisältöä. Jokainen jäsenvaltio
päättää itse kirjeen sitovuudesta.
Suomessa voimassa olevat poikkeukset (asetus ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä 7 §)
Edellä mainittujen, kaikissa jäsenvaltioissa noudatettavien poikkeusten lisäksi kullakin jäsenvaltiolla on oikeus sulkea tiettyjä kuljetuksia ajo- ja lepoaika-asetuksen (ja siten myös piirturiasetuksen) ulkopuolelle.
Seuraavissa kuljetuksissa ei Suomessa sovelleta ajo- ja lepoaika-asetusta eikä ajopiirturia tarvitse käyttää:
a. maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämässä tai ilman kuljettajaa vuokraamassa ajoneuvossa enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta, jos ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi ja ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita myydään torilla tai muutoin tietyssä paikassa tai näiden yritysten omassa hoidossa olevia hevosia
b. ajoneuvossa ja ajoneuvoyhdistelmässä, jonka suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja jota käytetään postilaissa (415/2011) tarkoitettuun postin jakeluun tai sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, jos ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö
c. ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan pinta-alaltaan enintään 2 300 neliökilometrin suuruisella saarella, jota moottoriajoneuvoliikenteen käytettävissä oleva silta, kahlaamo tai tunneli ei yhdistä mantereeseen
d. ajokortin tai ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettavaan ajo-opetukseen ja suoritettavaan tutkintoon käytettävässä ajoneuvossa, jos sitä ei käytetä kaupallisessa kuljetuksessa
e. ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa
f. ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen
g. opetustarkoituksiin varustetussa ajoneuvossa, jossa opetus tapahtuu silloin kun ajoneuvo on pysäköitynä
h. ajoneuvossa, joka on tarkoitettu maidon keräämiseen maatiloilta ja maidonkuljetusastioiden tai eläinten ravinnoksi tarkoitettujen maitovalmisteiden palauttamiseen maatiloille
i. ajoneuvossa, joka kuljettaa rahaa tai arvoesineitä
j. ajoneuvossa, jota käytetään eläinjätteiden tai muiksi kuin elintarvikkeiksi käytettävien ruhojen kuljetukseen
k. ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan maanteiden solmukohtiin liittyvillä alueilla, kuten satamissa, satamien ja muiden liikennemuotojen yhdistämiseksi perustetuissa terminaaleissa ja rautatieterminaaleissa, olevilla teillä
l. ajoneuvossa, jota käytetään elävien eläinten kuljetukseen maatilalta paikallisille markkinoille tai teurastamoihin ja päinvastoin 100 kilometrin säteellä maatiloilta
m. sirkuksen tai huvipuiston erikoisajoneuvossa.
Asetuksesta voidaan poiketa myös elävien kalojen kuljetuksissa huhtikuun 15. päivän ja kesäkuun 30. päivän sekä elokuun 15. päivän ja lokakuun 31. päivän välisenä aikana seuraavasti:
Päivittäistä enimmäisajoaikaa pidennetään enintään 2 tunnilla.
Keskimääräistä viikoittaista 45 tunnin ajoaikaa pidennetään enintään 10 tunnilla.
Kahden peräkkäisen viikon yhteenlaskettua ajoaikaa pidennetään enintään 20 tunnilla.
Puoliksi oikein. "Vaikka minkä painoinen" ei vaan löydy ajo- ja lepoaika-asetuksesta. Sen mukaan yli 7500 kg autoissa on aina oltava piirturi jos ei löydy poikkeuksista sitten vapautusta.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika/poikkeukset
Täysin oikein, mutta laki on väärin :) Jos kerran autoa ei käytetä liikenneluvalla, omistaja ei ole kuljetusyritys, kuljettaja ei ole ammattikuljettaja, eikä autolla kuljeteta muiden tavaroita, koko lakia ei silloin tapaukseen sovelleta. Koska ajopiirturia käytetään nimenomaan tuon työ- ja ajoaikalain noudattamisen valvontaan ja tuo laki ei nyt aiheeseen liity, ei piirturinkaan pitäisi liittyä.
Aivan samalla tavalla ydinvoimaloissa voidaan vaatia kellokortin käyttämistä, mutta jos joku vaatii minua asentamaan sellainen halkoliiteriini, vänkään vastaan.
Se on tietenkin kaikkien etu, ettei maantiellä ajeta pimeää keikkaa puoliunessa, mutta tuo ammattiliikenteen järjestelmä on vain johonkin offroad-kuormuriin tai kirjastoautoon aivan ylimitoitettu. Ainakin pitäisi olla jotain kättäpidempää tutkimusta siitä, miten ajopiirturin puuttuminen on lisännyt kolareita kirjastoautoille, paloautoille, maseille tms.
Täysin oikein, mutta laki on väärin :) Jos kerran autoa ei käytetä liikenneluvalla, omistaja ei ole kuljetusyritys, kuljettaja ei ole ammattikuljettaja, eikä autolla kuljeteta muiden tavaroita, koko lakia ei silloin tapaukseen sovelleta. Koska ajopiirturia käytetään nimenomaan tuon työ- ja ajoaikalain noudattamisen valvontaan ja tuo laki ei nyt aiheeseen liity, ei piirturinkaan pitäisi liittyä.
Aivan samalla tavalla ydinvoimaloissa voidaan vaatia kellokortin käyttämistä, mutta jos joku vaatii minua asentamaan sellainen halkoliiteriini, vänkään vastaan.
Se on tietenkin kaikkien etu, ettei maantiellä ajeta pimeää keikkaa puoliunessa, mutta tuo ammattiliikenteen järjestelmä on vain johonkin offroad-kuormuriin tai kirjastoautoon aivan ylimitoitettu. Ainakin pitäisi olla jotain kättäpidempää tutkimusta siitä, miten ajopiirturin puuttuminen on lisännyt kolareita kirjastoautoille, paloautoille, maseille tms.
Enpä minäkään yletöntä valvontaa ihannoi, mutta näen noissa pykälissä joitakin pointteja. Tietty tasapuolisuus esimerkiksi. Oletetaan, että ajan kirjastoautolla viikon aamuvuoroja. Eipä tuossa virkapäivässä ajotunteja juurikaan tule, mutta noin kahdeksan tuntia elämästä menee kuitenkin. Jos ei ole piirturia, voin tehdä lisäksi täydet tunnit vaikka sora-auton tai bussin kanssa samalla viikolla. Sitten saadaan viikolle jo yrittäjämitta.
Toinen piirturin merkitys on onnettomuustutkinta. Mukavampi kertoa ajaneensa rajoituksen mukaan, kun piirturikin on samaa mieltä.
Täysin oikein, mutta laki on väärin :) Jos kerran autoa ei käytetä liikenneluvalla, omistaja ei ole kuljetusyritys, kuljettaja ei ole ammattikuljettaja, eikä autolla kuljeteta muiden tavaroita, koko lakia ei silloin tapaukseen sovelleta. Koska ajopiirturia käytetään nimenomaan tuon työ- ja ajoaikalain noudattamisen valvontaan ja tuo laki ei nyt aiheeseen liity, ei piirturinkaan pitäisi liittyä.
Aivan samalla tavalla ydinvoimaloissa voidaan vaatia kellokortin käyttämistä, mutta jos joku vaatii minua asentamaan sellainen halkoliiteriini, vänkään vastaan.
Se on tietenkin kaikkien etu, ettei maantiellä ajeta pimeää keikkaa puoliunessa, mutta tuo ammattiliikenteen järjestelmä on vain johonkin offroad-kuormuriin tai kirjastoautoon aivan ylimitoitettu. Ainakin pitäisi olla jotain kättäpidempää tutkimusta siitä, miten ajopiirturin puuttuminen on lisännyt kolareita kirjastoautoille, paloautoille, maseille tms.
Älä sekoita kahta asiaa, piirturin olemassaoloa ja käyttövelvoitetta.
Mutta myös: Jäsenvaltiot eivät ole yleisesti hyväksyneet kyseisen kirjeen sisältöä. Jokainen jäsenvaltio
päättää itse kirjeen sitovuudesta.
Seuraavissa kuljetuksissa ei Suomessa sovelleta ajo- ja lepoaika-asetusta eikä ajopiirturia tarvitse käyttää:
i. ajoneuvossa, joka kuljettaa rahaa tai arvoesineitä
Onko rahankuljetusautolle mitä vaatimuksia?
Vai riittääkö että pulttaa 10e maksavan kassalippaan jonnekin päin autoa? :D
Älä sekoita kahta asiaa, piirturin olemassaoloa ja käyttövelvoitetta.
Jos käyttövelvoitetta ei ole, silloin laitteen omistamisvelvoitettakaan ei voi olla. Muutenhan kyse olisi korruptiosta, eli pakotettaisiin ihmiset ostamaan laite jota he todistettavasti eivät tarvitse. Kuten tiedämme, korruptiota ei Suomessa ole.
Onko rahankuljetusautolle mitä vaatimuksia?
Vai riittääkö että pulttaa 10e maksavan kassalippaan jonnekin päin autoa? :D
"arvoesineetkin" ovat vähän liukuva käsite. Jollekin arkisen oloinen laite, esimerkiksi Unimogin virranjakaja, voi olla hyvinkin arvokas. No, ehkä sen auton pitää jotkut rahankuljetusdirektiivit täyttää.
Puoliksi oikein. "Vaikka minkä painoinen" ei vaan löydy ajo- ja lepoaika-asetuksesta. Sen mukaan yli 7500 kg autoissa on aina oltava piirturi jos ei löydy poikkeuksista sitten vapautusta.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika/poikkeukset
Tuo lähde on asetus. Rovaniemen hovioikeuden mukaan asetus teksti ei ole riittävä peruste sakoille. Pitää olla laki takana.
Mutta entä Katsastus? Mistä katsastaja tietää onko vapautusta piirturista? Jos sanon kalastavani alle 100 km säteellä kotoa?
Täysin oikein, mutta laki on väärin :) Jos kerran autoa ei käytetä liikenneluvalla, omistaja ei ole kuljetusyritys, kuljettaja ei ole ammattikuljettaja, eikä autolla kuljeteta muiden tavaroita, koko lakia ei silloin tapaukseen sovelleta. Koska ajopiirturia käytetään nimenomaan tuon työ- ja ajoaikalain noudattamisen valvontaan ja tuo laki ei nyt aiheeseen liity, ei piirturinkaan pitäisi liittyä.
Aivan samalla tavalla ydinvoimaloissa voidaan vaatia kellokortin käyttämistä, mutta jos joku vaatii minua asentamaan sellainen halkoliiteriini, vänkään vastaan.
Se on tietenkin kaikkien etu, ettei maantiellä ajeta pimeää keikkaa puoliunessa, mutta tuo ammattiliikenteen järjestelmä on vain johonkin offroad-kuormuriin tai kirjastoautoon aivan ylimitoitettu. Ainakin pitäisi olla jotain kättäpidempää tutkimusta siitä, miten ajopiirturin puuttuminen on lisännyt kolareita kirjastoautoille, paloautoille, maseille tms.
Joo mutta Eu-asetuksen mukaan yksityishenkilö=kuljetus yritys
Jos käyttövelvoitetta ei ole, silloin laitteen omistamisvelvoitettakaan ei voi olla. Muutenhan kyse olisi korruptiosta, eli pakotettaisiin ihmiset ostamaan laite jota he todistettavasti eivät tarvitse. Kuten tiedämme, korruptiota ei Suomessa ole.
Mikä aivopieru tuokin on? :)
Jos ja kun piirturi vaaditaan autossa katsastusvarusteena, niin sen voi mielestäsi poistaa jos auto yksityiskäytössä? Vaaditaanhan huoltoautossakin ruuvipenkki, vaikka eihän sitä ole mikään pakko käyttää mihinkään.;)
Jos ja kun piirturi vaaditaan autossa katsastusvarusteena
Ei vaadita jos max. 7500 kg.
Ei vaadita jos max. 7500 kg.
Jos on vapautettu vaikkapa kalastus perusteella niin pitääkö olla katsastuksessa?
Perustuen mihin lakiin?
En tiedä kuin siellä pohjoisen suunnalla, mut meillä päin harrastetaan kalastusta veneellä ei kuorma-autolla. Tosin yhden tiedän mikä kävi järvessä:) tosin se oli Hollannista uitettu niin pyrki takas kotiin
En tiedä kuin siellä pohjoisen suunnalla, mut meillä päin harrastetaan kalastusta veneellä ei kuorma-autolla. Tosin yhden tiedän mikä kävi järvessä:) tosin se oli Hollannista uitettu niin pyrki takas kotiin
EU:n ajopiirturi asetus poikkeukset kohta a) kalastus, maanviljely jne..
Mikä siinä piirturin käytössä sitten on niin vaikeaa että päivästä toiseen pitää väitellä mutta mutta ja mutta. Reilut 20v kuorma-autoilla liikkuneena aamulla kiekko koneeseen ja seuraavana aamuna tai milloin mennään niin seuraava. Ja kortti vehkeellä aamusta kortti koneeseen ja illalla ulos. Ikinä ei ole ollut sellaista autoa missä ajossa missä olis ollut nälkäraamit kilpien ympärillä.
Minulla on parempi idea: tarkastetaan nosturin toimivuus jokaisessa katsastuksessa. Jos autossa ei nosturia ole, sellainen pitää sitten vain valtuutetulta nosturikauppiaalta ostaa ja autoon asentaa, ja leimata määräajoin. Ei ole lainkaan hankalaa kun vähän opettelee. Sitäpaitsi leimattu nosturi on aina turvallisempi kuin leimaamaton.
Pitää vain direktiivejä viilata siten, että ainoastaan Siemens-merkkinen nosturi menee katsastuksesta läpi, niin suunnitelma alkaa olla täydellinen.
Jos joku väittää, ettei autoon kannattaisi asentaa sellaista mitä siellä ei tarvita, minä väitän ajatusta aivopieruksi. Lisäksi väitteen esittäjä leimataan tyhmäksi, koska hän ei osaa tai viitsi nosturia käyttää.
Suomalainen tapa hoitaa tämä dilemma on yksinkertainen:
Jokaiseen kuorma-, linja- ja erikoisautoon piirturi ja nopeudenrajoitin pakollisiksi, ja nämä tarkastettakoon niin katsastuksessa kuin kameravalvonnassa.
Kuljettajalta vaadittakoon samalla vähintään CE-ajokortti, ammattipätevyys ja kuljettajakortti, olipa autossa sitten paperi tai digipiirturi.
Ja kun Suomessa ollaan, kuorma-autojen yksityiskäyttö kielletään, tai määrätään haittaverona esimerkiksi käyttövoimavero kokonaismassan mukaan kuten pakettiautoissa.
Minulla on parempi idea: tarkastetaan nosturin toimivuus jokaisessa katsastuksessa. Jos autossa ei nosturia ole, sellainen pitää sitten vain valtuutetulta nosturikauppiaalta ostaa ja autoon asentaa, ja leimata määräajoin. Ei ole lainkaan hankalaa kun vähän opettelee. Sitäpaitsi leimattu nosturi on aina turvallisempi kuin leimaamaton.
Pitää vain direktiivejä viilata siten, että ainoastaan Siemens-merkkinen nosturi menee katsastuksesta läpi, niin suunnitelma alkaa olla täydellinen.
Jos joku väittää, ettei autoon kannattaisi asentaa sellaista mitä siellä ei tarvita, minä väitän ajatusta aivopieruksi. Lisäksi väitteen esittäjä leimataan tyhmäksi, koska hän ei osaa tai viitsi nosturia käyttää.
Vähän hioiden tuo loistava veto aiheeseen... :)
Topi1982
16.11.2019, 12:14
Mikä siinä piirturin käytössä sitten on niin vaikeaa että päivästä toiseen pitää väitellä mutta mutta ja mutta. Reilut 20v kuorma-autoilla liikkuneena aamulla kiekko koneeseen ja seuraavana aamuna tai milloin mennään niin seuraava. Ja kortti vehkeellä aamusta kortti koneeseen ja illalla ulos. Ikinä ei ole ollut sellaista autoa missä ajossa missä olis ollut nälkäraamit kilpien ympärillä.
Näin olen ajatellut tehdä. Lienee pienimmän riesan tie (Tuntematon Sotilas: Koskela Rokalle) esim. ratsiassa.
Jos käyttövelvoitetta ei ole, silloin laitteen omistamisvelvoitettakaan ei voi olla. Muutenhan kyse olisi korruptiosta, eli pakotettaisiin ihmiset ostamaan laite jota he todistettavasti eivät tarvitse. Kuten tiedämme, korruptiota ei Suomessa ole.
Laitteen, tässä tapauksessa piirturin, käyttövelvoite riippuu ajoneuvon käyttötarkoituksesta. Ku siviilinä ostat kuorma-auton, jossa piirturi on, niin ajele rauhassa menemään ilman kiekkoa/korttia. Ei käyttövelvoitetta siviilikäytössä. Ja sitte, ku myyt sen kuormurin eteenpäin tai vaihtoehtoisesti ite alat harjoittamaan toimintaa, jossa piirturia pitää käyttää, niin kas, siinähän se on.
Miksi tehdä asioista tahallaan vaikeampia, ku mitä ne on?
Laitteen, tässä tapauksessa piirturin, käyttövelvoite riippuu ajoneuvon käyttötarkoituksesta. Ku siviilinä ostat kuorma-auton, jossa piirturi on, niin ajele rauhassa menemään ilman kiekkoa/korttia. Ei käyttövelvoitetta siviilikäytössä. Ja sitte, ku myyt sen kuormurin eteenpäin tai vaihtoehtoisesti ite alat harjoittamaan toimintaa, jossa piirturia pitää käyttää, niin kas, siinähän se on.
Miksi tehdä asioista tahallaan vaikeampia, ku mitä ne on?
Ongelma liittyykin lähinnä tilanteisiin, joissa siivilinä ostaa kuorma-auton jossa ei syystä tai toisesta ole piirturia. Jälkiasentamisen vaatiminen ilman käyttötarvetta on korruptiota puhtaimmillaan.
Siviilinä voit myös myydä sen kelle vaan, tai ottaa itelle käyttöön hommaan, jossa piirturia pitää käyttää.
Ei kaikki vielä nykyäänkään käytä turvavyötä, mutta silti se pitää olla niissä autoissa, joissa pitää.
En vain käsitä tätä itkun määrää asiasta, jonka voi hoitaa kerralla kuntoon ja unohtaa.
Muoks: ja tuohon korruptioon, onkos joku (esim. konttorilla) sanonu, että sun pitäs just tietyn merkkinen piirturi laittaa?
Jos ostaa vanhan kuorma-auton (esim -90 luvulta) jossa ei ole piirturia (esim palokunnan tai armeijan vanha auto) ja joutuu asennuttamaan sellaisen niin kelpaako vanha käytetty paperipiirturi vai pitääkö sen olla digipiirturi? Mitä lakipykälät vaatii? Onko eroa ostaako auton Suomesta vai ulkomailta?
Teoriassa digi. Käytännössä pahvikiekkoinenkin, voihan se olla sen oma ”joka oli huollossa”.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=93229&stc=1&d=1573974717
Siviilinä voit myös myydä sen kelle vaan, tai ottaa itelle käyttöön hommaan, jossa piirturia pitää käyttää.
Ei kaikki vielä nykyäänkään käytä turvavyötä, mutta silti se pitää olla niissä autoissa, joissa pitää.
En vain käsitä tätä itkun määrää asiasta, jonka voi hoitaa kerralla kuntoon ja unohtaa.
Muoks: ja tuohon korruptioon, onkos joku (esim. konttorilla) sanonu, että sun pitäs just tietyn merkkinen piirturi laittaa?
Joo asia on yksinkertainen. Laita sinäkin autoosi 1500. € digipiirturi ja tarkastus se 2 vuoden välein.
Eikä tää ole vitsi. Rahtari-lehden mukaan tänä vuonna se pitää olla uusissa yli 3500 kg ajoneuvoissa. Saksassa vaatimus on yli 2800 kg ajoneuvoissa...
Tyypillistä hajoita ja hallitse toimintaa:
-ensin vaaditaan vain yli 7500 ajoneuvoihin.
-sitten yli 3500 kg ajoneuvoihin.
-lopulta kaikkiin ajoneuvoihin pois lukien sähköautot.
Perusteet on turvallisuus. Sillä perusteella saa mitä vaan läpi. Vai vastustatko turvallisuutta?
Ps. Turvavyö jutut on laissa
Topi1982
17.11.2019, 12:05
Onko kenellä kokemuksia tien päältä ratsiasta? Ilman piirturia tai ilman kiekkoa ajelusta?
Tämä teoriapuoli on nyt taputeltu monelta kantilta, eikä nyt enää asiaa paljon näytä selventävän!
Lisään vielä: katsastuksessa hylättyjä piirturin puuttumisen takia?
Ei tarvii yksityisajossa piirturia. mulla uus 2019 amarok kevyt ka eikä ole piirturia asennettu truckmasterilla eikä kuulema tarvita. rajoitin ainoa vaadittava osa. enempää ei asia kiinostanut minua. katsotaan vuoden päästä ekassa katsastuksessa jos vaativat. :D
Ei tartte pikkuautoissa mut nää kinastelee vanhasta paloautosta jossa kokonaispaino 16 tai 18 tonnia
Ja yksityiskäytössä voi ajella kiekolla ja heittää sen roskiin käytönjälkeen.
Kun ei sitä tarvitse säilöö ja jos joku vonkaa vanhoja kiekkoja sanoo etten ole ajellut. :D
Voihan sen vaihtaa ajossakin välillä jos tulee ajoajat täyteen ja sanoa just lähteneensä liikkeelle. :D
Kun ei ole mitään työaika seurantaa mihin verrata. :eek:
Raja on nyt 3500 kg:
Onhan se ollut jo vaikka kuinka kauan, JOS auton käyttö sitä edellyttää (esim. luvanvarainen tavaraliikenne).15.6.2019 lähtien:
Joo, siis älypiirturi vaadittu jos piirturi vaadittu tuota uudemmassa autossa. Edelleenkään ei edellytetä asennettavan 3501-7500 kg autoihin, jos käyttötarkoitus ei sitä edellytä (esim. yksityiskäyttö omiin ajoihin).
Jeep-Ukko
20.11.2019, 23:16
Ei tarvii yksityisajossa piirturia. mulla uus 2019 amarok kevyt ka eikä ole piirturia asennettu truckmasterilla eikä kuulema tarvita. rajoitin ainoa vaadittava osa. enempää ei asia kiinostanut minua. katsotaan vuoden päästä ekassa katsastuksessa jos vaativat. :D
Yhdellä tutulla Ford Ranger maastokevytk-a.
Niin muistelisin sanoneen, että MAASTOkevytkuorma-auto ei vaadi piirturia?
Yhdellä tutulla Ford Ranger maastokevytk-a.
Niin muistelisin sanoneen, että MAASTOkevytkuorma-auto ei vaadi piirturia?
Maasto asialla ei Tässä merkitystä. Ei ainakaan edellä esitettyjen laki ja asetus viitteiden perusteella....
Maasto asialla ei Tässä merkitystä. Ei ainakaan edellä esitettyjen laki ja asetus viitteiden perusteella....
Ei niin, sama onko G:tä tai ei.
No niin nyt tulee tähänkin asiaan vähän valoa tunnelin päähän. Uusi ajoneuvolaki 82/2021:
"«Ajopiirturista» säädetään tieliikenteessä käytettävistä «ajopiirtureista», tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 165/2014. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklan 1 kohdan i alakohdassa tarkoitettuja hyötyajoneuvoja Suomessa ovat sellaiset M- ja N-luokan ajoneuvot, joiden ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joita ei käytetä kaupalliseen tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin."
Eli yli 30 vuotta vanha auto, jos ei kaupallisia kuljetuksia ei tarvitse ajopiirturia.
Tämä laki tulee voimaan 1.3.2021.
Jokos MatTTi katsastus miehiä on tästä asiasta informoitu?
HJ60_Jussi
15.02.2021, 21:00
Itsellä aiheuttaa pientä mietintää tuo piirturi homma kun auto on EA/asuntoauto. Tehty vanhasta laihian kirjastoautosta (ajettu 220tkm) ja vuosimalli on 1987. Painoa on yli 10 tkg
Pitääkö mun käyttää piirturissa kiekkoa vai ei. Olen kysynyt tuota vaikka missä mutta kukaan ei ole antanut vastausta vaan kaikki siirtää vastuun muille.
Eli tää ei ole kuorma-auto mutta EA yli 7500 kg. Käyttömaksuakaan tästä ei mene.
Lerssinen
15.02.2021, 21:03
Yli 7500kg painoiset on (minun käsittääkseni) kiekkopakon piirissä oli laite mikä tahansa, kun se painaa yli sen maagisen 7.5 rajan. Sitten toki erottaen nämä palo/pelastus jne.
HJ60_Jussi
15.02.2021, 21:11
Jossain luki että asuntoauto on vapautettu kiekon käytöstä ja tässä on se ristiriita. C kortti koska painoa tarpeeksi ois kiekko pakko, EA yli 7500 kg tekee kiekkopakon ja Matkailuauto on vapautettu kiekosta. Oon nyt käyttäny tuota kiekkoa kun ei oikeen tiiä että pitäskö vai ei.
Ja tämähän oli EA / matkailuauto
Jossain luki että asuntoauto on vapautettu kiekon käytöstä ja tässä on se ristiriita. C kortti koska painoa tarpeeksi ois kiekko pakko, EA yli 7500 kg tekee kiekkopakon ja Matkailuauto on vapautettu kiekosta. Oon nyt käyttäny tuota kiekkoa kun ei oikeen tiiä että pitäskö vai ei.
Ja tämähän oli EA / matkailuauto
Matkailuauto on M1-luokan auto nykyään, eli tämäkin rinnastetaan tässä mielessä siihen. Ei ole kiekkopakkoa vaikka painais 60 tonnia.
Eli yli 30 vuotta vanha auto, jos ei kaupallisia kuljetuksia ei tarvitse ajopiirturia.
Tämä laki tulee voimaan 1.3.2021.
Jokos MatTTi katsastus miehiä on tästä asiasta informoitu?
Ei tietenkään. :p Pitääkin perehtyä.
Eikä ollut kyllä juttua piirturikursseilla kun kävin viime marraskuussa kaikki (B, DB ja 1C). Hommattiin kaikki roippeetkin näitten tarkastamiseen.
No niin nyt tulee tähänkin asiaan vähän valoa tunnelin päähän. Uusi ajoneuvolaki 82/2021:
Eli yli 30 vuotta vanha auto, jos ei kaupallisia kuljetuksia ei tarvitse ajopiirturia.
Tämä laki tulee voimaan 1.3.2021.
Jokos MatTTi katsastus miehiä on tästä asiasta informoitu?
Onko tämä nyt voimassa?
Onko tämä nyt voimassa?
Katso Finlexistä. näkee ajantasaisen lainsäädännön. kätevä sivusto.
Katso Finlexistä. näkee ajantasaisen lainsäädännön. kätevä sivusto.
Kait se sitten on voimassa?
Kait se sitten on voimassa?
On on.
Kaivetaanpa vanhaa topicia taas ylös.
Onnistuuko tälläisellä klausaalilla vapauttamaan kuorma-auton piirturi pakosta?
Kyseessä siis vm 2000 linja-auto, joka muutettu N3-luokan kuorma-autoksi poistamalla takaa penkkejä ja laittamalla tilalle kuorma tila.
Kaivetaanpa vanhaa topicia taas ylös.
Onnistuuko tälläisellä klausaalilla vapauttamaan kuorma-auton piirturi pakosta?
Kyseessä siis vm 2000 linja-auto, joka muutettu N3-luokan kuorma-autoksi poistamalla takaa penkkejä ja laittamalla tilalle kuorma tila.
Yli 7.5 tonninen kuorma-auto eikä mitään erityiskäyttöä = piirturi oltava.
Yli 7.5 tonninen kuorma-auto eikä mitään erityiskäyttöä = piirturi oltava.
Vaan osaatko sanoa miksi tuollainen klausaali laitettu rekisteri otteeseen?
Minäpä arvaan, auton leveys luultavasti 2,60 m.
Ei kelpaa sen vuoksi tasa-arvoiseen EU-liikenteeseen, leveysmitta muuttui 2,55 m jossain vaiheessa siirtymäajan jälkeen.
7.5 tonnin sääntö ei ole muuttunut mihinkään.
Rekisteri otteessa leveys: 2550 mm.
Vaan osaatko sanoa miksi tuollainen klausaali laitettu rekisteri otteeseen?
Näyttää olevan poikkeusluvan ehtona, jos tuota "Autoa ei saada käyttää luvanvaraisessa henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen liittyvässä toiminnassa." meinaat.
Näyttää olevan poikkeusluvan ehtona, jos tuota "Autoa ei saada käyttää luvanvaraisessa henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen liittyvässä toiminnassa." meinaat.
Joo tuota klausaalia siis tarkoitan. Minkä poikkeusluvan ehto vaatii tuollaisen?
Joo tuota klausaalia siis tarkoitan. Minkä poikkeusluvan ehto vaatii tuollaisen?
Tuo linjurin muuttaminen ylipitkäks kuorkiks, lupa myönnetty mm. tuolla ehdolla.