PDA

View Full Version : Tehdäänkö enää hyviä henkilöautoja?


turakki
18.03.2013, 15:30
Olen katselemassa rouvalle tuoreempaa kulkinetta -01 octavian tilalle. Etsinnässä on noin 5v ikäinen pieniruokainen auto, jolla voisi seuraavien kolmen vuoden aikana ajaa noin 100 tkm mahdollisimman kustannustehokkaasti. Eri merkkien käyttökokemukset saa melko lailla saman kuvan: moottorivikoja, järjetön öljynkulutus, lootaongelmia, sähkövikoja -> saakelin kertakäyttöautoja.

Itse olen jäykkäniska tojotamies vuodesta 98. Olen tottunut nykyiseen rumaan ja tylsään käyttöautooni (-93 corolla), joka lähtee aina avaimesta käyntiin, ja jonka ylläpitoon (huollot ja korjaukset) menee reilu 500e viiteen vuoteen.
Samaan aikaan on octaviaan laitettu ainakin pari tonnia enemmän. Öljynkulutus on muuten kovempi, kuin -82 Hj:ssa...

Auton hankinta talouteemme ratkaistaan aikanaan jollain tavalla, mutta ovatko kaikki tämän vuosituhannen autot todellakin niin huonoja? Onko enää autoja joilla voisi kuvitella ajavansa edes 15 v, kolmesta kympistä puhumattakaan. Tiedän toki, että hyvien autojen tekeminen on huonoa bisnestä, mutta silti.

pee
18.03.2013, 15:49
... ei :(

Tomppaa_
18.03.2013, 17:34
Samoilla linjoilla. Osta hyvä vanha (jos eukko suostuu ajamaan) ja pidä se kunnossa. Halvimmalla selviät.

-MaTTi-
18.03.2013, 19:18
Omasta mielestä harmittomin vois olla E15 Corolla eli -07 etiäppäin, ekat näistä oli vielä Japanissa tehtyjä, sittemmin käsittääkseni Etelä-Afrikassa. :( En muista vikaa nähneeni/kuulleeni noissa japanilaisissa. Priukset myös huolettomia. Made in Japan on se juttu. Euroopassa tehdyissä Toyotoissa on eurooppalaisia osia, joten laatu ei ole sama mitä japanilaisissa.

macro
18.03.2013, 19:27
Kyllähän näihin rahaa tuppaa kulumaan. Jos vanhoista löytys turvallisia, niin loistovaihtoehtoja, mutta itelle ainaki se kolariturvallisuus käyttöautossa on kohtuullisen tärkeä puoli...

0ltzi
18.03.2013, 20:26
mimmosia on uudet nissan micrat?

Palex
18.03.2013, 20:33
mimmosia on uudet nissan micrat?
Rumia!:D

wuntzikka
18.03.2013, 20:53
ite koittanut pysytellä 2000-luvun ja vanhemmat, autoissa. eli en ota uusia muovipulkkia ajoon, en tykkää.

Heguli
18.03.2013, 20:54
Rumia!:D

Jep ! Itse asiassa kaikki Nissanin mallit on rumia :D

smgt
18.03.2013, 21:03
autojen teko loppui vuona 95 mutta farmarina samaa sai vielä vuoden pitempään.
kyse siis w124 mersusta. :D

AVRO
18.03.2013, 21:35
Valitse huonoista ominaisuuksista se jonka kanssa pystyy elämään, ja tyytyy suosiolla pre -01 autoihin. Ei niitä kaikkia ole vielä ajettu loppuun?

Jos multa kysyttäisiin niin mieluusti joku valtavirrasta poikkeava peli, noi sopulien kopioautot ei tarvii olla hyviä kun ne menevät kuitenkin kaupaksi.
Japseissa lienee nykyään parhaat merkit jos pitää olla joku massapeli??

pee
18.03.2013, 21:38
miksköhän nerd-o ei oo viel tullut tähän topicciin kertomaan siitä oikeesta ...

0ltzi
18.03.2013, 21:42
autojen teko loppui vuona 95 mutta farmarina samaa sai vielä vuoden pitempään.
kyse siis w124 mersusta. :D

TOTTA!

just ostin 250 20v td automaatin 12/95 on kaks airbagiäkin. kyllä kelpaa :D
perkele kestä mitää ku 430tkm ja jo joutuu pyöränlaakeria vaihtaa.

mites ois joku uus ranskalainen kaikilla sähkö herkuilla ja jollain isolla bensa koneella? :D :D

-MaTTi-
18.03.2013, 22:02
mimmosia on uudet nissan micrat?

Ei kuulu tän topicin otsikon alle. :D

A45
19.03.2013, 01:59
Mitään alle 20 vuotiasta ongelmajätettä en itselleni kelpuuttas, oon liian köyhä maksaakseni vitusti tonnia vuodessa huoltoihin ja pakollisiin korjauksiin kun joku boksi pimenee tai vikavalo syttyy.

Kaikenlisäks nykyautot on rumia.

Nerd-O
19.03.2013, 07:39
miksköhän nerd-o ei oo viel tullut tähän topicciin kertomaan siitä oikeesta ... Nyt tulin ;) Ja toitsu se ei ainakaan ole :D

4-koppanen Golfi on kyllä hyvä ostos. Jättää turbon pois niin ei ole ongelmia. Hieman harmittaa kun menin oman Golfin myymään. Siihen oli myös halvat varaosat. Vanhuksilla oli myös 6v Hyuindai Getz. Taisivat saada mittariin joku 100tkm. Se oli aina vaan kovaa ajoa. Normaaleja huoltoja tehtiin. Tuota ranskan ihmettä voi myös kehua. Nyt sillä on jo tullut 14tkm ajettua ja ei vieläkään suurempia vikoja. Hieman outoa. Talvi ja pakkasta ollut. Silti se toimii. Niva oli myös hyvä ostos. Kunhan muisti kiristellä ruuvit ja mutterit niin ei sen kanssa ollut ongelmia. Niitähän saa myös tuoreempina peleinä. En tie miten ruiskutekniikka niissä mahtaa toimia, mutta se on kait GM perua?

Siitä kannattaa lähteä että tuoretta autoa kun ostaa niin kaikenmaailman sähköherkut kun puuttuu niin ei siellä paljon ongelmia ole. Siitä esim. Dacia voisi olla hyvä ostos. Ainut sähköherkku on ruiskujärjestelmä moottorissa. Mikä sellaisessa voisi hajota?

mechanic-71
19.03.2013, 07:45
Autojen valmistus loppui vuoden 1977 paikkeilla sen jälkeen vain laatikkomaisia kopioita tai uudemmat tuulitunnelissa "muotoillut" pisarat joita ei toisistaan erota.
Itse vaihdoin -94 carina e:n vanhempaan farmiin jotta koirat mahtuisivat kyytiin toyotalla oli ajettu yli 600t ja tekniikka toimi edellen hyvin pitää vain huolehtia huolloista niin käyttöikä kasvaa kohisten...

hami
19.03.2013, 17:39
TOTTA!

just ostin 250 20v td automaatin 12/95 on kaks airbagiäkin. kyllä kelpaa :D
perkele kestä mitää ku 430tkm ja jo joutuu pyöränlaakeria vaihtaa.



opettele hyvin se laakerinvaihto, mersussa 4 rengasta
ja hommaa laakerin vaihthon työkalu jos meinaat sitä saksan urhoa pitemppään pittää,
sori ei löytyny hymiönappia mutta näin se vain mennee...

BeePee
19.03.2013, 19:31
Aitiopaikalta kun autotekniikan kehitystä seuraa niin ei voi olla säälimättä ihmisiä jotka viimeiset rahansa uuteen autoon laittaa. Rahamiehet on sitten erikseen, vian ilmettyä senkun vie laitteen korjaamolle, latoo paalua marmoritiskille ja ajaa tyytyväisenä seuraavaan remonttiin asti.
Jos pystyy auton vaihtamaan aina uuteen kun takuu loppuu niin sitten pärjää köyhempikin, edellyttäen että perse kestää määräaikais"huollot".

Kivahan se uusi olisi. Mutta tieto on sen verran lisänny tuskaa että ei yksinkertaisesti näillä tuloilla uskalla.

bluevan
19.03.2013, 19:45
4-koppanen Golfi on kyllä hyvä ostos.

Kunhan muistaa selviytymispakkauksen ainakin seuraavat

-puolat (jollei vaihdettu niin varmasti kärähtävät)
-kaulaliina talvella (jos pääset autoon sisälle niin ovi ei ainakaan kiinni pysy)
-kirkasta muovia ja jesaria ( ikkunat kun putoilee ihan itsekseen alas)
+ pikku murheita siellä täällä ¨

;)

Palde
19.03.2013, 19:59
TOTTA!

just ostin 250 20v td automaatin 12/95 on kaks airbagiäkin. kyllä kelpaa :D
perkele kestä mitää ku 430tkm ja jo joutuu pyöränlaakeria vaihtaa.

mites ois joku uus ranskalainen kaikilla sähkö herkuilla ja jollain isolla bensa koneella? :D :D

Mulla "kesti" Skoodassa pyöränlaakeri melkein 55 000 km , ja parasta että pitää vaihtaa koko pyörännapa ( laakeria ei muka saa vaihdettua )

Volga V50 vastaava vika edessä 68 000 km , oli kuulemma kestäny yllättävän pitkään ???

BJ-75 jarrulevyt vaihtokunnossa ...aj. reilu 500 000 tkm tuskin on aikaisemmin vaihdettu

V 50 ja Octaviasta ei oo 500 000 km "huollossa" alkuperäistä enää muuta koppa ( ne osat jokka muovia )

macro
19.03.2013, 20:16
Mulla "kesti" Skoodassa pyöränlaakeri melkein 55 000 km , ja parasta että pitää vaihtaa koko pyörännapa ( laakeria ei muka saa vaihdettua )

Volga V50 vastaava vika edessä 68 000 km , oli kuulemma kestäny yllättävän pitkään ???



On kyllä S40n/V50 Volvot huonoja. Tämän talon yksilöönkin joutu laakerit rasvaamaan jo 350tkm kohalla. Huonoa laatua siis varmaan? Ja sammutusläppää joutuu joka vuosi puhisteleen, puoli purkkia bräkleeniä siihenkin kuluu, ei taho lompakko kestää. En nyt ko. autoa erikseen ylistä, mutta aattelin mainita ku tarttu silmään...

Vastasin jo aiemmin että menee näihin rahaa, mutta ei ne nykyautot niin huonoja ole ku tämänki topikin jutuista luulis. Tai sitten omalle kohalle on vaan sattunu hyviä yksilöitä, enempi noitten tonnin-kahen-kolmen arvoisten autojen ominaisuuksien (lue vikojen) korjaamiseen on vuositasolla mennyt.

Joo ymmärrän huumorin muitten vastausten rivien välistä, mutta tätä saattaa joku tosikkokin lueskella.

Jarrut / iskarit / yms. on ihan peruskauraa, menee siitä japsi-ruoste-pommista ja uudesta mersusta molemmista noin 200-300tkm välein, jne.

reynolds
19.03.2013, 22:13
Kia Venga on toiminu 1.5v ja kokonaista 26tkm perheen ykköstykkinä kiitettävästi. Sitä en tiedä että onko siitä 10 vuoden kuluttua mitään jäljellä, näkee sitten. Saatanan nolo kananmunan näköinen/muotoinen kippo se on.

hami
19.03.2013, 22:25
Jarrut / iskarit / yms. on ihan peruskauraa, menee siitä japsi-ruoste-pommista ja uudesta mersusta molemmista noin 200-300tkm välein, jne.[/QUOTE]

Jaahas, mersumies.. sori tottuuesta...(hymiö)
Ps. Mullei ole varraa pittää

-Laine-
19.03.2013, 22:33
Tehdäänkö enää hyviä henkilöautoja?

Tehdään, ei vaan tuu nyt mitään mieleen:(

Riittääpähän töitä..

psychobilly
19.03.2013, 22:40
ei o ainakaa 15 vuatee tehty :D

toyota4x4
19.03.2013, 22:57
tämmösiä vikatilastoja on netti pullollaa esim kaikki vuosimallin 2007 autot katsastus viat.
subaru näyttäs olevan vähävikasin katsastuksessa.
Merkki Malli Hylkäys % Km Yleisin syy 2. Yleisin syy 3. Yleisin syy
SUBARU LEGACY 2,16 101 000
TOYOTA AURIS 2,31 75 000
TOYOTA LAND CRUISER 2,70 146 000
TOYOTA YARIS 2,76 67 000 Käyttöjarru
TOYOTA AYGO 2,81 58 000

toyota4x4
19.03.2013, 22:59
Merkki Malli Hylkäys % Km/1000 Yleisin syy 2. Yleisin syy 3. Yleisin syy
SUBARU LEGACY 2,16 101
TOYOTA AURIS 2,31 75
TOYOTA LAND CRUISER 2,70 146
TOYOTA YARIS 2,76 67 Käyttöjarru
TOYOTA AYGO 2,81 58
VOLVO S40 3,01 83
AUDI A6 3,07 137
MAZDA MAZDA6 3,24 99 Käyttöjarru
BMW X5 3,28 118
AUDI A3 3,39 91 Pakokaasupäästöt
TOYOTA COROLLA 3,92 91 Käyttöjarru Renkaat Iskunvaimennus
HYUNDAI GETZ 4,15 61
TOYOTA AVENSIS 4,19 111 Pakokaasupäästöt Iskunvaimennus Käyttöjarru
VOLKSWAGEN GOLF 4,46 91 Pakokaasupäästöt Käyttöjarru Renkaat
SUBARU FORESTER 4,46 86
SAAB 9-5 4,46 112
NISSAN ALMERA 4,51 70
VOLVO XC70 4,84 135
SUZUKI GRAND VITARA 5,04 84
MAZDA MAZDA3 5,28 76
HONDA ACCORD 5,30 120 Käyttöjarru Pakokaasupäästöt
AUDI A4 5,46 121 Pakokaasupäästöt Renkaat
NISSAN QASHQAI 5,51 102
VOLVO C30 5,59 74
SKODA OCTAVIA 5,62 130 Pakokaasupäästöt Käyttöjarru Renkaat
MITSUBISHI LANCER 5,65 83
HONDA CIVIC 6,39 78 Käyttöjarru Iskunvaimennus Renkaat
VOLKSWAGEN POLO 6,43 70 Etuakselisto
VOLKSWAGEN JETTA 6,60 101 Pakokaasupäästöt
NISSAN X-TRAIL 6,61 107
HONDA CR-V 6,69 108 Ohjauslaitteet Käyttöjarru
VOLKSWAGEN TOURAN 6,86 126 Pakokaasupäästöt
NISSAN TIIDA 7,27 67
VOLVO V50 7,32 108 Renkaat Pakokaasupäästöt
AUDI Q7 7,34 132
BMW 3-SARJA 7,51 110 Pakokaasupäästöt Taka-akselisto
SEAT ALTEA 7,76 123
FORD FOCUS 8,13 92 Iskunvaimennus Käyttöjarru Pakokaasupäästöt
VOLKSWAGEN PASSAT 8,44 146 Pakokaasupäästöt Etuakselisto Renkaat
FORD FIESTA 8,47 60 Iskunvaimennus
SAAB 9-3 8,50 109 Jousitus
CITROEN XSARA 8,73 90
KIA CERATO 8,78 75
MITSUBISHI OUTLANDER 8,96 122
FORD S-MAX 9,23 122 Ohjauslaitteet
PEUGEOT 407 9,32 108 Etuakselisto Käyttöjarru Pakokaasupäästöt
NISSAN MICRA 9,68 60 Ohjauslaitteet Etuakselisto
BMW 1-SARJA 9,94 84 Pakokaasupäästöt
KIA CEED 9,95 91 Käyttöjarru Seisontajarru Etuakselisto
VOLVO S80 10,53 137 Ohjauslaitteet Seisontajarru
OPEL ASTRA 10,54 93 Ohjauslaitteet Pakokaasupäästöt Käyttöjarru
MERCEDES-BENZ A-SARJA 10,89 69
CHEVROLET AVEO 10,90 63
OPEL ZAFIRA 11,00 116
MAZDA MAZDA5 11,46 96 Iskunvaimennus
SKODA FABIA 11,78 87 Etuakselisto Käyttöjarru
VOLVO S60 12,09 106 Käyttöjarru Iskunvaimennus Ohjauslaitteet
VOLVO V70 12,23 148 Käyttöjarru Ohjauslaitteet Iskunvaimennus
OPEL CORSA 12,37 69 Jousitus
PEUGEOT 206 12,44 59 Pakokaasupäästöt Käyttöjarru
SEAT LEON 12,68 100 Pakokaasupäästöt
TOYOTA RAV4 12,69 105 Iskunvaimennus Käyttöjarru
PEUGEOT 207 12,76 68 Pakokaasupäästöt Etuakselisto Jarruvalot
BMW 5-SARJA 13,13 141 Ohjauslaitteet
NISSAN PRIMERA 13,18 89 Ohjauslaitteet Etuakselisto
MERCEDES-BENZ C-SARJA 13,37 125 Pakokaasupäästöt Etuakselisto Ohjauslaitteet
SKODA ROOMSTER 13,83 103 Etuakselisto Seisontajarru
CITROEN C2 13,93 60
FIAT PUNTO 14,31 65 Pakokaasupäästöt Iskunvaimennus Ohjauslaitteet
CHEVROLET NUBIRA 14,38 98
CITROEN C3 14,44 62 Pakokaasupäästöt
MERCEDES-BENZ SPRINTER 15,18 241
FORD MONDEO 15,22 128 Pakokaasupäästöt Iskunvaimennus Käyttöjarru
MERCEDES-BENZ ML 15,34 128 Käyttöjarru Iskunvaimennus
OPEL VECTRA 15,48 118 Jousitus Iskunvaimennus Renkaat
KIA SORENTO 15,51 128
NISSAN NOTE 15,97 81 Etuakselisto
CHRYSLER VOYAGER 16,02 129 Ohjauslaitteet Käyttöjarru Seisontajarru
FIAT STILO 16,15 92
PEUGEOT 307 16,32 95 Ohjauslaitteet Pakokaasupäästöt Käyttöjarru
CITROEN C4 16,52 100 Ohjauslaitteet Etuakselisto Käyttöjarru
VOLVO XC90 16,57 125 Seisontajarru
KIA SPORTAGE 17,02 94 Käyttöjarru Iskunvaimennus
VOLKSWAGEN TRANSPORTER 17,96 265 Etuakselisto
VOLKSWAGEN CADDY 18,00 103 Pakokaasupäästöt
CITROEN C5 18,27 134 Ohjauslaitteet Etuakselisto Käyttöjarru
FIAT ALBEA 18,63 60 Etuakselisto Pakokaasupäästöt
RENAULT CLIO 19,76 65 Etuakselisto Ohjauslaitteet
HYUNDAI SONATA 19,89 141 Käyttöjarru Seisontajarru
CHRYSLER SEBRING 22,92 100 Ohjauslaitteet Pakokaasupäästöt
RENAULT MEGANE 28,54 95 Etuakselisto Ohjauslaitteet Käyttöjarru
CHRYSLER GRAND VOYAGER 28,71 124 Seisontajarru Ohjauslaitteet
DODGE CALIBER 48,16 98 Etuakselisto Ohjauslaitteet Taka-akselisto

tekniikkamies
20.03.2013, 00:37
Kun on joskus taksihommia, jossa autot ovat kovalla käytöllä, en ole huomannut nykyautojen olevan toivottoman huonoja.

Omat autot on vanhoja alkaen vuodesta -77 ja ne on nykyvehkeisiin verrattuna helpompia tee se itse huoltaa ja korjata.

Omia suosikkejani on vanhat Mersut ja uudemmissa 4 vetoiset Toyotat. Nämä nelivetomenopelit on siinä mielessä erityisen mainioita kun altapäinkin pääsee äimistelemään remontin tarvetta ilman mitään korjausmonttuja tai nostureita.

Empä kauheasti kaipaa vaikka 1980 tai 1970 luvun pieniä japseja.

Nerd-O
20.03.2013, 07:33
Kunhan muistaa selviytymispakkauksen ainakin seuraavat

-puolat (jollei vaihdettu niin varmasti kärähtävät)
-kaulaliina talvella (jos pääset autoon sisälle niin ovi ei ainakaan kiinni pysy)
-kirkasta muovia ja jesaria ( ikkunat kun putoilee ihan itsekseen alas)
+ pikku murheita siellä täällä ¨

;) Ei mulla ainakaan ollut mitään tuollaisia murheita Golfin kanssa. Hyvin se talvella käynnistyi joka aamu ilman lohkolämmitintä ja lämpesi yllättävän nopeasti vaikka oli diesel. Taisin saada sillä reilu 20tkm mittariin ja ainoa mitä tein oli että vaihdoin öljyt ja pyyhkijät siihen. Nekin öljyt oli bilteman öljyjä. Muutoin kovaa ajoa.

Tuossa pomo meni ostamaan itselleen uuden Skoda Octavian. On muuten ihan ihme vikoja ja huollolla kummallisia selityksiä. Siinä on kääntyvät peilit, mitkä kääntyy talvioloissa sitten yli. Eli kun ne kääntyy ensin ikkunoita vasten pysäköitäessä niin auton kun käynnistät niin niiden pitäisi mennä siihen normi asentoon, mutta ne kääntyy siitä yli niin että peileistä ei näe yhtään mitään. Huolto vaihtanut sinne jo uutta moottoria, anturia, peiliä sun muuta. Lopulta syy oli pomon kun oli pessyt autonsa talvella. Skodaa ei saa kuulemma pestä talvella. Tuossa oli vaan ongelmana että huolto oli itse pessyt sen auton. Sen lisäksi autossa on lisävarusteena varashälytin. Sitä ei taas voi käyttää sisätilan lämmittimen kanssa. Joka kerta kun sisätilan lämmitin käynnistyy niin hälytin alkaa huutamaan. Ratkaisu asiaa on ottaa sisätutka kokonaan pois käytöstä tai lopettaa sisätilanlämmittimen käyttö. Näin on huolto kertonut siis. Siihen on myös tehtaalla otettu webasto, mikä toimi kanssa jotenkin vähän oudosti. Oliko niin että jos pakkasta on liikaa niin se ei toimi tai jotain. Mutta kivoja ominaisuuksia uudessa autossa ja huolto tosiaan melko saamaton. Ihme selityksiä tulee. Lopulta kun eivät saa selkeää vikaa korjattua niin asiakas on syyllinen. Tuokin laitos maksoi yli 35k€, joten ihan hinnat alkaen mallista ei ollut kyse. Eikä se ole edes kuukautta vielä ollut sillä. Huollossa käynyt 5 kertaa.

Nuo huollot on muutenkin melkoista kusetusta. En tiedä onko ihmiset oikeesti nykyään niin typeriä että uskovat kaikki ihme selitykset huollosta? Esim. itselle muinoin Kia huolto sanoi että auton pitää sammua vesisateella. Se on ominaisuus. Tuokin muuttui sen jälkeen kun lampsin myyjän luokse perumaan autokauppoja kun pitää katsoa säätiedostusta ennen autolla ajoa.

ZeiZei
20.03.2013, 19:05
En tiedä onko ihmiset oikeesti nykyään niin typeriä että uskovat kaikki ihme selitykset huollosta? Esim. itselle muinoin Kia huolto sanoi että auton pitää sammua vesisateella. Se on ominaisuus. ...lampsin myyjän luokse perumaan autokauppoja...

Uskoit kuiten selityksen, kun kauppoja perumaan... ?


:):)

-MaTTi-
20.03.2013, 19:26
Kia Venga

Saatanan nolo kananmunan näköinen/muotoinen kippo se on.

Piti oikein guuglettaa minkä näköinen tötterö se tommonen Venga oikein on: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Kia_Venga_Spirit_Steinschwarz.JPG/800px-Kia_Venga_Spirit_Steinschwarz.JPG

Eli jaris-kokoluokan tuhnutin.

-MaTTi-
20.03.2013, 19:31
tämmösiä vikatilastoja on netti pullollaa esim kaikki vuosimallin 2007 autot katsastus viat.
subaru näyttäs olevan vähävikasin katsastuksessa.

Tilastoja sotkee vähän toi seikka että automerkin paremmuuteen vaikuttaa myös käyttäjäkunnan huolellisuus. Esim. sileet renkaat ei oo auton vika vaan käyttäjän huolimattomuutta. Silti nostaa prosenttia ku renkaista ei katsastuksessa voi antaa korjauskehotusta jos esim. kulutuspinta ei riitä tai nastaero liian suuri.

Nerd-O
20.03.2013, 20:11
Uskoit kuiten selityksen, kun kauppoja perumaan... ?

:):) Kyllä koska ostaessani autoa kukaan ei maininnut ettei sillä saisi ajaa vesisateella. Oletin että autolla voi ajaa myös vesisateessa ;) Melkoinen puute autossa. Tosin myyjä järjesti sen sitten huoltoon kokonaan toiseen delta-autoon ja tuli ihan joltain maahantuojan jeesus pääliköltä kirjallinen viesti että Kialla voi ajaa myös vesisateella. Mut ei sitä koskaan saatu kunnolla kuntoon niin vaihdoin sen Pajeroon, mikäli oli muuten yllättävän hyvä ostos. Haittana oli vaan kun sen pito oli niin kallista. Vakuutukset ja verot oli melkoiset.

Tomppaa_
20.03.2013, 21:37
Tilastoja sotkee vähän toi seikka että automerkin paremmuuteen vaikuttaa myös käyttäjäkunnan huolellisuus. Esim. sileet renkaat ei oo auton vika vaan käyttäjän huolimattomuutta. Silti nostaa prosenttia ku renkaista ei katsastuksessa voi antaa korjauskehotusta jos esim. kulutuspinta ei riitä tai nastaero liian suuri.

Tää on ihan totta. Samoin jos on muutama polttimo pimeä ja pissapoika ei toimi niin hylsyhän niistä korjauskehotuksistakin tulee kun on yli kolme. Ei noista tilastoista oikeasti näe onko joku auto parempi kuin toinen.

Jare
20.03.2013, 22:24
Tiedä sitten niin.....mutta omassa työympäristössä jotain kommentteja välillä kuunnellu, niin vaikuttaa jotenkin nuo Hondat olevan aika huolettomia ja jo tehtaalla testattuja (toiset merkit tuntuu jättävän testaamisen kuluttajille). Omat Hondat ollu vaan niin lyhyellä ajolla max 20tkm ja vaihtoon, että omakohtaista kestävyys kokemusta ei ole.

Nyt diesel skoda octavia 2012 mallia ja kilsoja taitaa olla lähellä 30tkm, eikä ollu vielä mitään valittamista. Edellinen käyttöauto oli 2011 Ford Focus diesel ja ei siinäkään mitään vikaa ollu ja kilsoja tais kertyy jotakuinkin 40-50tkm. Ford oli ehdottomasti parempi varustelulta ja oli hiljaisempi. Mutta Skodassa parempi vetoinen moottori selvästi ja silti hieman taloudellisempi. Jos noista kahdesta valitsisin itselle, niin Ford varusteiden ja hiljaisuuden takia ehdottomasti ja plussaa oli myös sisusta, joka oli paljon uudempi, kuin tossa Skodilakissa on jotenki niin vanhan näköinen mittaristo.

Mut kyl niissä autoissa oikeesti on myös niitä maanantai kappaleita tai sitten käyttäjissä on todella rajuja eroja. Toiset ajaa 150tkm ilman normi huoltoja kummempia remontteja ja toisilla ei mee ku muutama tuhat kilsaa:rolleyes:

Emännällä ollu nyt noin 5-6 vuotta V40 Volvo (tais olla vuosimallia 2003, eli liian vanha tosin haluamaan ikähaarukkaan) ja eipä siinä ole muuta ollut, kuin takajarrujen herkistelyä ja valojen ohjainlaitteeseen vaihdoin semmosen releen tapaisen mutikan.

Clint
20.03.2013, 22:35
Ihme kun kukaan ei ole tässä ketjussa haukkunut vielä bemareita, nyt kun kehun niitä niin seuraavassa viestissä varmaankin haukutaan...

Emännällä vm-06 120d, ostaessa ajettu 76000km, kolmessa vuodessa ajettu ~80000, vaihdettu öljyjen ja suodattimien lisäksi etujarrulevyt ja palat (n. 150€)

Itellä 2003 530d, ollut kolme vuotta, ostaessa 102tkm ajettu, mittariin tullut 120000 lisää.
Takarenkaita olen vaihdellut kohtuu usein, mutta se johtuu käyttäjästä... Muuten olen selvinnyt pelkillä öljyjen ja suodattimien vaihdoilla. Nyt pitänee kesällä uusia puslia etupäähän, ehkä myös iskarit, mutta ainakin minä lasken nämä normaaleihin kuluviin osiin ja BMW:n (tarvike-)osat ovat ainakin velipojan Mazdan ja anopin Mitsubishiin verrattuna edulliset.

Nämä esimerkithän ei ole kovin uusia, mutta koska köyhällä ei ole varaa uuteen baijerin ihmeeseen niin vanhoillakin on selvinnyt ihan kivasti.

Bemarin huonoin puolihan on kova hankintahinta, mutta kyllä ainakin tähän mennessä on myös autoa vaihtaessa/pois myydessä ihan OK summan vielä itsekin. Minulla on viisi viimeisintä autoa ollut bemareita ja näillä näkymin en muuta työmatka-ajoon edes harkitse...

Nerd-O
21.03.2013, 05:41
Ihme kun kukaan ei ole tässä ketjussa haukkunut vielä bemareita, nyt kun kehun niitä niin seuraavassa viestissä varmaankin haukutaan... Vanhuksilla oli -95 vuoden 525 farkku diesel. Ostivat sen kun mittarissa oli vajaa 300tkm. Veivasivat sillä mittariin lisää 150tkm, eli 450tkm. Suurin vika siinä tais olla että vesipumpusta katosi siivet, minkä myötä vesi ei oikein kiertänyt. Ainoa millä tuonkin huomasi että siitä tuli todella lussu peli kulkemaan. Ei faija sitä paljoa huoltanut. Kovaa ajoa vaan. Yllättäen kaikki varusteet jopa toimi siinä. Puhallin taisi olla ainoa mistä katsosi joku asento, mutta ei se paljon noilla kilometreillä yllätä. Mut on se vaan ihan hemmetin ahdas auto ja ei se kyllä mikään raketti ollut. Todella onneton peli kulkeen. Trailerin vetoon varmaan yksi surkeimmista autoista. Ei vaan ollut voimaa. Piti olla joku tehokkaampi versio vielä. Tammerdieselissä se kävi ja totesivat ettei koneessa tai turbossa ollut vikaa. Eikä ollut kyllä mikään pihi kulkine. Vei sellaiset 8 litraa melkein aina ja kaupungissa enemmän. Pääsin pienemmällä 2.4d Transportterilla, millä pääsi muistaakseni 6,5 litran kulutuksella parhaimmillaan. Mut hyvän alustan ne kyllä osasi tehdä. Todella hyvä peli ajella. Sama pätee broidin 320d peliin. Todella hyvän alustan ovat tuohon 3-sarjaan osannut tehdä. Erittäin hyvin hanskassa kun kepittelee sillä. Se menee myös pienellä, mutta jälleen todella ahdas auto. Ehkä bimmeri ei osaa tehdä tilavaa autoa?

mozlac
21.03.2013, 06:02
Voisin kovasti suositella tätä uusimman korimalin jettaa 1.2 tsi koneella mikäli vaan budetti riittää, ammattiautoilia kun oon ( taxi ) menee vähällä siis tosi vähällä eikä oo mittää diisseliveroja. 1.4 saiskii jos sit dsg lootalla.


Tässä yks http://www.nettiauto.com/volkswagen/jetta/5401749

JJ90
21.03.2013, 07:15
Mites noi tsit kun litratehoa on kuiten suhteellisen paljon rutistettu, ajaako niillä 300000km?

Nemi
21.03.2013, 07:26
Mites noi tsit kun litratehoa on kuiten suhteellisen paljon rutistettu, ajaako niillä 300000km?

Itse kuulopuheilla kyllä kiertäisin kaukaa tsi tai dsg paketit.
Itselläni kulkupelinä Volvo S80 D5 Aut. Vm.08 mittarissa 375tkm
Perus huolloilla menty ja kulutus kohtuullinen 6,5l/100km

Jeepp
21.03.2013, 07:52
Täälläkin liputetaan baijerilaista munan jatketta.. itsellä ollut monia premium merkki autoja ja vähänaikaa näitä pirkka,rainbow ja eldorado autoja...

Ainut joka on sävähdyttänyt on nykyinen e46 -03 330da bmw.. ajettu 280tkm ite ajanut viimeset 80tkm.. autoon on uusittu vain polttoaine pummpu vesipumppu ja muuta pientä kulutus osaa, puslaa yms..
Alustasta ei pientäkään ääntä kuulu ja jämäkkyys huippu luokkaa vrt. -05octavia(pirkka)

Koneessa toista sataa kaakia ja vääntöä vaja 500N
Kulutus talvella 5.5l kesällä 4.8l matka ajossa
kaupungissa 8 ja keski kulutus 6.5.
Pirusti löytyy potkua ja silti saa nauttia ylellisyydestäja toimivista lisävarusteista.
Talvella lämpenee todella nopeaan, eikä ajossa tarvi käyttää webastoa niinkuin näissä ekolator super diy dsg gt 1.0l moottorilla josta puristettu 150hp.

-MaTTi-
21.03.2013, 11:23
Voisin kovasti suositella tätä uusimman korimalin jettaa 1.2 tsi koneella mikäli vaan budetti riittää, ammattiautoilia kun oon ( taxi ) menee vähällä siis tosi vähällä eikä oo mittää diisseliveroja. 1.4 saiskii jos sit dsg lootalla.


Tässä yks http://www.nettiauto.com/volkswagen/jetta/5401749

Eikös tämä ole just niitä moottorimalleja jotka kannattaa kiertää kaukaa. Jakokettinki venyy, kettinki hyppää yli ja moottori kaput alle 200 tkm. Nykyään (käsittääkseni 2012->) siirrytty takaisin hammashihnaan. Ja toi DSG ei tosiaan oo mikään huoltovapaa ikiliikkuja, 200 tkm kohdalla on monella ollut jo monenlaista vauhtipyörämurhetta.

Edit: http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110 Eli toi 2011-malli rajatapaus.

isuzubj
21.03.2013, 11:34
Honda accordia on japanissa tehty,mainostetaan sitä kun emännälle hommattiin 2007..ei viel ainakaa ollu vaivoja 20tkm ajettu

_Metal_
21.03.2013, 12:01
Ehkä bimmeri ei osaa tehdä tilavaa autoa?

Kyllä itelle on ihan hyvin ollut tuossa bemarissa tilaa... Eikä ole edes langi malli... ja silti takapenkillekkin mahtuu. Miksi ostaa 3-sarja jos haluaa ison auton tilat?

Nuhapumppu
21.03.2013, 12:16
Todella hyvä peli ajella. Sama pätee broidin 320d peliin. Todella hyvän alustan ovat tuohon 3-sarjaan osannut tehdä. Erittäin hyvin hanskassa kun kepittelee sillä. Se menee myös pienellä, mutta jälleen todella ahdas auto. Ehkä bimmeri ei osaa tehdä tilavaa autoa?
3-sarjan bemarit,corolla,focus,A4,polo,V40-50 yms. pikkufarmarit on ns. elämäntapa farmareita,tilaa ei juurikaan enempää kuin sedanissa,vähän korkeampi tavaratila. Ja kaikista autoista löytyy sekä hyvää että huonoa,tuokaan ei kerro autosta vielä mitään jos niillä on veivattu joku 20-50tkm,tosin nykyauton kestoikähän on keskimäärin 120tkm/6v,jännä että tekniikka kehittyy ja autot paskenee vuosivuodelta:rolleyes: Sen enempää en sano mikä auto on hyvä ja mikä ei,monesta kuullut kokemuksia mutten niiden perusteella autoa lähtisi haukkumaan,susia sattuu joka merkille. Omalla 01-Modeolla on menty nyt +300tkm ja ainut iso osa mikä on pitänyt uusia on bensapumppu.

sjeeppi
21.03.2013, 17:08
No tuo katsatustilasto on ihan perseestä, ennemminkin se meinaa sitä että kuka huoltaa ja korjaa auton ennen katsastusta, jos kaikki tekisi niin eihän hylkyjä tulisi ollenkaan ?
Itse olen miettinyt hyvä laatuista autoa.... Päädyin Rolssiin, no joo kallishan se on, mutta ainakin laatu käsityötä se on. Viime keväällä hankin mersun 500sec ja kyllähän sekin on jonkimoinen sijoitus... tai sitten ei, aika näyttää.
Vanhat autot, yli 20 vuotta on useinmiten toimivia kikottimia, jos ei ruoste ole päässyt tuhoamaan, ylläpito on noin 80% halvempaa kuin esim. 5 vuotta vanha auto.

Merkkihän voi olla mikä tahansa, se on sitten itsestä kiinni, millä haluaa ajaa tai sanoisinko kehtaa ajaa. Hyviä ostoja toivotellen, vähemmän kylmenpää kevättä toivottaen.....

turakki
21.03.2013, 19:04
Tulihan siitä keskustelua.
Aihe juontaa omalla kohdallani alkunsa muutaman vuoden taakse. Ryömin porukoiden pihalla ruiserin alla öljyjä vaihtamassa, ja isäukko rupesi esitelmöimään uusien autojen eduista. Oli pakko kysyä uudempien kanssa tarvittuja hinurikertoja. Oma saldoni on edelleen puhdas. 20 v aina ajamalla kotiin, toki hyvää tuuria ja kovaa sisua mukana, joskus on toki tarvittu yöllä kolmen tunnin kenttäremontti.
Itse en oikeastaan voi sanoa omistaneeni koskaan oikeasti huonoja autoja (rangella oli vain vahva persoonallisuus). Kaikki japsit (2 ruiseria 70-80 luvuilta, -86 mazda, ja pari corollaa -90 alusta ovat olleet helkkarin luotettavia. Ei se ranskanpullakaan (renu 19) paskempi ollut. Kaikilla noilla on omassa käytössä ajettu 70-150tkm.
Remonttia on kaikkiin tarvinut toki tehdä. Jarruja on vaihdeltu jossain 200tkm jälkeen, samoin pyöränlaakeria tai kytkintäkin. Tyypilliset kulut ovat pysyneet luokassa alle 500-1000e / 5v, kun omaa työtä ei hinnoitella.
Eikä tuo perheen ainokainen tämän vuosituhannen autokaan 2001 octavia surkea ole. Äijä sen osti uutena ja ekan 7v ei mitään ongelmia. Kymmenen vuoden kohdalla alkoi kaikkea pientä ilmaantumaan. Se pieni on vaan kalliimpaa ja hankalampaa, kuin 90-lukulaisiin

Ajatuksena on edelleen yrittää pitää työmatka-autoilu kokonaisuudessaan mahdollisimman järkihintaisena. Viikonloppuna ajetaan sitten hauskoilla autoilla.

toyota4x4
21.03.2013, 22:30
Mites noi tsit kun litratehoa on kuiten suhteellisen paljon rutistettu, ajaako niillä 300000km?

ei aja hyvä että edes 200tkm saa ajettu tämä riippuu jos on longlife öljyillä ajettu auton moottori ei 200tkm lukemia yleensä näe.

Nerd-O
22.03.2013, 07:11
Kyllä itelle on ihan hyvin ollut tuossa bemarissa tilaa... Eikä ole edes langi malli... ja silti takapenkillekkin mahtuu. Miksi ostaa 3-sarja jos haluaa ison auton tilat? Ei siinä vanhuksien 525:ssa myöskään ollut tilaa. Takapenkillä polvet suussa piti istua ja pää pinossa kun osui kattoon muuten. Etupenkillä sama vika. Pää ottaa kattoon vaikka penkki on alimmalla asennolla. On muuten ainoa auto missä on ollut ongelmana pään kattoon osuminen. Okei oli siinä kattoluukku, mutta on mulla muitakin autoja ollut missä on kattoluukku ja ei niissä pää kattoon osunut. Liekö joku kiinalainen ollut niillä testihenkilönä kun tutkittu että miten autossa mahtuu olemaan. Tuossa 3-sarjalaisessa pää ei ota kattoon, mutta polvet suussa siellä saa kanssa istua. Hmm.. Voisi ehkä sanoa että sen tilat on samaan luokkaa kuin siinä vanhuksien 525:ssa oli.

Jugio
22.03.2013, 19:04
Heitän tähän hieman kokemuksia uudemmasta autosta kun niitä pidetään niin huonoina ja varmasti suurilta osin ovatkin.

Minulla on työmatkakulkineena karvalakkimallin Toyota Aygo, jonka ostin uutena vuonna 2008. Nyt mittarissa n.145000. Hintaa autolla oli tuolloin n. 11000€. Polttoainetta moottoritieajossa kuluu n. 5L/100km.

Päädyin hankkimaan uuden pikkuauton välttääkseni mahdolliset tuhansien eurojen yllätysremontit käytetyn isomman auton kanssa.

Sisätiloista joutuu tinkimään isompaan autoon verrattuna. Ei niinkään kuljettajan tiloista, mutta kahden jälkikasvun kanssa on välillä vähän hankalaa sulloa kaikkia tarvikkeita kyytiin. Tuo tilakysymys on suurilta osin kuitenkin asennekysymys ja makuasia.

Helpompihan ne kamat olisi heittää kartanovolvon tilavaan konttiin, mutta henkilökohtaisesti en ole tässä vaiheessa valmis siitä mukavuudesta maksamaan 30000-50000€ enemmän.

Aygo on yhteistyömalli PSA-konsernin kanssa, joten saman auton saa myös sitikan tai pösön merkillä varustettuna jos niin haluaa. Moottori on bensiinimalleissa aina Toyotan valmistama.

PSA-yhteistyö näkyy joidenkin pikkuosien laadussa (esim. ovien lukot jäätyvät talvisin helposti.)

Määräaikaishuoltojen lisäksi tehdyt korjaukset:

110000km pakoputken takapönttö. 60€ Motonetista.

120000km vesipumppu (Ei jättänyt tielle. Alkoi vaan pitää ääntä.). 320€ vaihdettuna Toyotalla.

Nämä ovat kummatkin Aygon tyyppivikoja. Emännällä vastaavanlaiseen käkättimeen vaihdettu samat osat, tosin takuun voimassaoloaikana...

Huollot tuohon ovat merkkiliikkeessä 100-400€ haarukassa 15000 välein.

Hankin Aygon työmatkakulujen pienentämiseksi ja harrastepelin säästämiseksi. Omassa tapauksessani tuo on ajanut asiansa.

Jos tuo jostain syystä ei kestäisi sitä 300000km, niin sen voi tuskaa tuntematta viedä romikselle, kun hankintahinta on ollut pienempi kuin monien uusien autojen liikkestä ulos ajamisen jälkeinen arvon alenema.

Monta kertaa on tehnyt mieli vaihtaa isompaan autoon, mutta hankinta- ja ylläpitohintoja tarkasteltuani olen päätynyt pitämään nykyisen kulkineen. Säästyneillä rahoilla voi sitten vaikka rakennella harrastelaitetta:)

lavanelikko
22.03.2013, 20:01
Tulihan siitä keskustelua.
Aihe juontaa omalla kohdallani alkunsa muutaman vuoden taakse. Ryömin porukoiden pihalla ruiserin alla öljyjä vaihtamassa, ja isäukko rupesi esitelmöimään uusien autojen eduista. Oli pakko kysyä uudempien kanssa tarvittuja hinurikertoja. Oma saldoni on edelleen puhdas. 20 v aina ajamalla kotiin, toki hyvää tuuria ja kovaa sisua mukana, joskus on toki tarvittu yöllä kolmen tunnin kenttäremontti.
Itse en oikeastaan voi sanoa omistaneeni koskaan oikeasti huonoja autoja (rangella oli vain vahva persoonallisuus). Kaikki japsit (2 ruiseria 70-80 luvuilta, -86 mazda, ja pari corollaa -90 alusta ovat olleet helkkarin luotettavia. Ei se ranskanpullakaan (renu 19) paskempi ollut. Kaikilla noilla on omassa käytössä ajettu 70-150tkm.
Remonttia on kaikkiin tarvinut toki tehdä. Jarruja on vaihdeltu jossain 200tkm jälkeen, samoin pyöränlaakeria tai kytkintäkin. Tyypilliset kulut ovat pysyneet luokassa alle 500-1000e / 5v, kun omaa työtä ei hinnoitella.
Eikä tuo perheen ainokainen tämän vuosituhannen autokaan 2001 octavia surkea ole. Äijä sen osti uutena ja ekan 7v ei mitään ongelmia. Kymmenen vuoden kohdalla alkoi kaikkea pientä ilmaantumaan. Se pieni on vaan kalliimpaa ja hankalampaa, kuin 90-lukulaisiin

Ajatuksena on edelleen yrittää pitää työmatka-autoilu kokonaisuudessaan mahdollisimman järkihintaisena. Viikonloppuna ajetaan sitten hauskoilla autoilla.

Sullahan on hyvä mitsun aihio pihassa...

_Metal_
22.03.2013, 20:34
Ei siinä vanhuksien 525:ssa myöskään ollut tilaa. Takapenkillä polvet suussa piti istua ja pää pinossa kun osui kattoon muuten. Etupenkillä sama vika. Pää ottaa kattoon vaikka penkki on alimmalla asennolla. On muuten ainoa auto missä on ollut ongelmana pään kattoon osuminen. Okei oli siinä kattoluukku, mutta on mulla muitakin autoja ollut missä on kattoluukku ja ei niissä pää kattoon osunut. Liekö joku kiinalainen ollut niillä testihenkilönä kun tutkittu että miten autossa mahtuu olemaan. Tuossa 3-sarjalaisessa pää ei ota kattoon, mutta polvet suussa siellä saa kanssa istua. Hmm.. Voisi ehkä sanoa että sen tilat on samaan luokkaa kuin siinä vanhuksien 525:ssa oli.

Mutta onneksi meillä on 7-serie....

-MaTTi-
22.03.2013, 20:45
Mutta onneksi meillä on 7-serie....

1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti.

Clint
23.03.2013, 09:32
1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti.

Ite 190cm/120kg, ja voin todeta että ykkössarjalaisessa on takapenkillä enemmän tilaa kuin kolmosessa... Johtuu siitä, että kolmosessa kattolinja laskee aika rajusti ja joutuu istumaan pää kenossa, ykkösessä mahtuu olemaan ruoto suorana.

Samaten -MaTTi-:n havainnon kuskin tiloista pystyn allekirjoittamaan täysin, pää ei ole lähelläkään kattoa vaikka kattoluukku löytyykin...

A-P
24.03.2013, 11:21
Jos ei Toyotan moterneihin suoraruiskudieseleihin voi enää luottaa miljoonaa kilometriä tavoitellessaan, niin mihin tässä sitten ihminen enää voi luottaa, kun ajokalustoaan keväisessä autokiimassaan haluaisi päivittää? Perinteisestihhän kori pettää ennen tekniikkaa, mutta nykyään hyviä hylsyjä menee sulattoon konerikkojen saattelemana. :(

Voivoi, kai se on BJ ostettava, tai puunattava oma raato katsikuntoon. ;)

PikkuMyy
24.03.2013, 12:02
Me ostettiin aikanaan Bj ja ollaan ajettu, korjattu, katsastettu ja taas ajettu ja vielä on kestänyt. Ei olla pahemmin rakennettu eikä laitettu blingblingiä koska ne ei sovi maastokäyttöön, auton pitää olla sellainen että sillä sietää ajella ilman harmin kyyneleitä jos osuu johonkin.
Meillä Bj on sen näköinen että sillä on todellakin ajettu eikä vaan puunattu. :D
Laita sinäkin A-P se kotterosi sieltä hallin nurkasta ajokuntoon, ei siinä paljon laittamista ole.

-MaTTi-
24.03.2013, 12:14
Jos ei Toyotan moterneihin suoraruiskudieseleihin voi enää luottaa miljoonaa kilometriä tavoitellessaan, niin mihin tässä sitten ihminen enää voi luottaa
Nykyiset päästödirektiivit sanelevat sen että varsinkin dieselien syöttö- ja pakokaasunpuhdistuslaitteet pitää olla niin hienoelektroniikkaa, ettei ne yksinkertaisesti voi kestää puolta miljoonaa osia vaihtamatta. :(

Bensakone on tällä hetkellä selvästi yksinkertaisempi ja sitä kautta toimintavarmempi keksintö.

turakki
24.03.2013, 22:12
Sullahan on hyvä mitsun aihio pihassa...

Just tuuppasin lumet ällän konepelliltä. Juniorikin tietää: mitsusta on sylinterinkansi halki. Vahvasti on vielä suunnitelmissa tämäkin saada ajoon, Hj on listalla edellä.

Nerd-O
25.03.2013, 09:05
1-sarjalaiseenki sopii 2-metrinen ja 130-kilonen sälli hienosti kuskinpaikalle. Onkohan Nerd-o löytäny korkeussäädön jakkarasta jos ei biimeriin oo sopinu? Taitaa pituus tosin hipoo 190 cm:iä, mutta silti. Kyllä se oli löydetty ja oli alimmassa asennossa. Selkänojaa piti kääntää niin ei osunut pää kattoon. Se tosiaan oli ainoa auto missä noin on käynyt, joten en tie mikä siinä sitten oli. Kun ei ole enää tuota autoa niin ei voi käydä katsomassa säätöjä.

AVRO
26.03.2013, 19:59
Me ihmiset olemma erimallisia, vaikka esim. pituus olisi sama. Jalkojen vs. selän pituus lienee aika määräävä tekijä miten autoon mahtuu.

0ltzi
26.03.2013, 20:15
ei oo yhden eikä kahden suusta kuultua että kun ovat 124 mersun uutena ostaneet ja sittemmin vaihtaneet uudempaan ja taas palanneet 20v. jälkeen takaisin 124 mersuun. niin etteivät enää muulla aja :D

smgt
26.03.2013, 20:37
ei oo yhden eikä kahden suusta kuultua että kun ovat 124 mersun uutena ostaneet ja sittemmin vaihtaneet uudempaan ja taas palanneet 20v. jälkeen takaisin 124 mersuun. niin etteivät enää muulla aja :D

niin karulta kuin se kuulostaakin niin hyväkuntonen 124 hakkaa monet uudet ja 600tkm vähemmän ajetut :D

JiiPee
26.03.2013, 21:04
3-sarjan bemarit,corolla,focus,A4,polo,V40-50 yms. pikkufarmarit on ns. elämäntapa farmareita,tilaa ei juurikaan enempää kuin sedanissa,vähän korkeampi tavaratila.

Farkuissa on tosiaan paljon eroa tavaratilassa. Ei noita nyt paljon ole tullut verrattua, mutta kyllä farkkukori on jonkinlaista inflaatiota kokenut. Muotoilu menee käytännöllisyyden edelle. Isot kantti-Volvot on vähän eri luokkaa kuin nykyiset luiskaperäautot. Sierrassa oli hyvät tilat, Passat parempi ja C-mese jotakin siitä välistä. Mese noista paras ajoltaan, vaikuttaa tietysti sekin.

turakki
27.03.2013, 11:27
Mitenkäs nuo pienemmät diisselit noin 2005-2008? Volkkarin 1.9 tdi lienee suht vanhakantainen ja luotettava kone. Mitä ihmehimmeleitä tarttee varoa tojotan 1.4 d4d koneen kanssa? Entäpä kaukaisen aasian kaunokainen KIA, pikkudiiseleistä en ole kuullut yhtikäs mitään?
Ylipäätänsä noin uusien autojen katselu on TYLSÄÄ. Jotenkin henkinen automaattiohjaus vie katselemaan vanhempia mersuja, volvoja, subaruita ym. Ajatuksella: ei kai toi vielä niin mätä voi olla...

JiiPee
27.03.2013, 19:29
Mitenkäs nuo pienemmät diisselit noin 2005-2008? Volkkarin 1.9 tdi lienee suht vanhakantainen ja luotettava kone.

Jos volsun 1.9tdi on powerdiesel eli pumppusuutinversio, niin kannattaa ilmeisesti selvittää huoltohistoriaa tarkemmin:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=688372

Nerd-O
28.03.2013, 08:23
Mitä ihmehimmeleitä tarttee varoa tojotan 1.4 d4d koneen kanssa? Mulla oli tuollainen Yariksen nokalla ja ikinä en halua koko paskaan enää sekaantua. Siinä on ilmeisesti ominaisuus että 100tkm välein kansi paskana.

smgt
28.03.2013, 08:46
kaverilla on kian katumaasturi jolla on kiskottu raileria ja ralliautoo jo useempi vuosi. Perus huollolla muuten menny mutta vauhtipyörä porsi jo ennen lastutusta.
Ajultaan aika hyvä auto ja lastun kans aika voimakas.

Axl
28.03.2013, 10:25
Mulla oli tuollainen Yariksen nokalla ja ikinä en halua koko paskaan enää sekaantua. Siinä on ilmeisesti ominaisuus että 100tkm välein kansi paskana.

Noissa on kuulemma tyyppivikana kansi ja lohkovikoja. Omassa kesti sentään 190 tkm, sitten olisi pitänyt vaihtaa koko moottori, pelkälle kansiremontille ei olisi saanut mitään takuuta.

Jappi
28.03.2013, 14:38
kaverilla on kian katumaasturi jolla on kiskottu raileria ja ralliautoo jo useempi vuosi. Perus huollolla muuten menny mutta vauhtipyörä porsi jo ennen lastutusta.
Ajultaan aika hyvä auto ja lastun kans aika voimakas.

Sportage? Kaverilla on se isompi KIAn maasturi ja kovasti on tykännyt, tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)

JJ90
29.03.2013, 18:32
tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)

Vissiin Adam Opel hävitti ysärin lopulla kaikki sähköjohdot Koreaan, kun opelikseista loppui johtojen murtuminen..:D

smgt
29.03.2013, 23:44
Sportage? Kaverilla on se isompi KIAn maasturi ja kovasti on tykännyt, tosin luukkujen läpivientien sähköjohdot on murtuneet (käytettynä ostettu auto, jotain +200tkm ajettu)

joku sorento se on.

Jappi
30.03.2013, 05:01
Juu eli samainen isompi.