View Full Version : juonto vinssin suunnittelua
http://i6.aijaa.com/b/00551/11773178.jpg
Eli mersun lukoton perä. toiseen laippaan kiinni kela ja toiseen laippaan jarrulevy.
Satula naru toimiseksi.
Kun narusta vetää se jarruttaa toisen laipan pyörimästä ja vaijeri alkaa kelautua rummulle.
pitäis varmaa rummulle rakentaa laakerointi toiseenkin päähän kun tulee aika kovasti sivuttais vetoa laippaan??
Niin simppeli että voisko jopa toimia?
Vastaavalla systeemillä on tehty nopeita mekaanisia vinssejä maastureihin.
Kaikissa perissä ei välttämättä tasauspyörästö kestä kauaa???
No taas on asiallista masinointia !!!!
Mihin tuo tulee??
Jos jarru ei pidä niin pistä siihen ihan joku kytkimen pääsylkky ja tarvittaessa joku vaikka Hj:n nelimäntänen satula.
Voimaa tuossa tuskin on hemmetisti mutta vauhtia sitäkin enemmän.
Ja videota kehiin kun alkaa puu liikkumaan.:D
ja mersun nelivaihteinen laatikko tuohon eteen vielä, on ketteränkokoinen ja saa välitykset sopiviks (löytyy täältä jos tarviit eikä oo kallis)
millä muuten meinasit pyöritellä ?
Zetoriin ois tulossa. Tosiaan pyörintä nopeus mietityttää.
Ja tuos kuvas on sitikan satula jossa vaijerilla käkkä. Epäilen että ei jaksa narua niin kovin vetää ku tarvis.
Mutta toinen vaihtoehto ois laittaa joku jarrusylinteri ja siihen metrinen varsi johon naru päähän.
Vanhaan aikaan noita tehtiin kuorma-autojen peristä, osasyynä välitys mutta pääsyynä kesto.
pikkasen on tää jo edenny. tänää hitsattii kaverin kans akselin pätkää tuohon laippaan. kaveri kysy onko mulla heitto kelloa että sais sen suoraan.
no olihan mulla! siellähän se oli tallin lattialla :D
http://i3.aijaa.com/b/00637/11884694.jpg
Messätissari
06.03.2013, 20:39
Minkäkokosta puuta on tarkoitus juontaa? Tyvitukkia tuskin jaksaa kiskoa, ropsi saa kyllä yksittäin sen verran kyytiä, että kannattaa vähän kattoa missä seisoo.
Vaijerille jonkinmoinen ohjuri ja sopiva teräs rummun lähelle hollille, millä voi kelautumista passata, ettei tarvitse olla purkaantunutta vaijeria alvariinsa lyhentelemässä.
Minkäkokosta puuta on tarkoitus juontaa? Tyvitukkia tuskin jaksaa kiskoa, ropsi saa kyllä yksittäin sen verran kyytiä, että kannattaa vähän kattoa missä seisoo.
Vaijerille jonkinmoinen ohjuri ja sopiva teräs rummun lähelle hollille, millä voi kelautumista passata, ettei tarvitse olla purkaantunutta vaijeria alvariinsa lyhentelemässä.
sellasta 10-25cm halkasijalta. nii tosiaan saa nähä kuinka viuhaa pyörii. zetorissa saa kuulemma vaihdelaatikonkin kautta pyöritettyä ni saa himmattua.
seuraavaks pitäs tosiaan se rumpu rakentaa. ja se on pakko laakeroida myös toisesta päästä. toi auton vanne ei tuu kysymymkseen.
alko rumpu jo hahmottua. kettumainen saada toi rummun keski putki hitsattua aivan suoraan tohon isoon laippaan kiinni. ja pitäis pyörii just eikä melkei suoraa kun tulee laakerointi toisee päähän.
http://i9.aijaa.com/b/00348/11911690.jpg
Teet tuohon perän puolelle semmonen kytkentä mikä sallii hieman elämistä. Eli keskelle joku tappi-reikä keskitys judanssi ja pultit saa jäädä vaikka hieman löysälle.
Tai sitten että tuon rummun veto menee akselilla tai putkella tuon rummun sisålle ja sinne sitten läpi pultti mikä siirtää voiman .
Ja blään c. Eli just noin ja jos vippaa liikaa niin hioo sen vetarin sen verran väljäksi että mahtuu pyörimään...
Vaan hieno tuosta tulee. Kyläseppäilyä parhaimmillaan.
E: Mutta jätkällähän on tuossa näköjään sorvi...
nonii nyt ollaa jo loppu suoralla.
http://i8.aijaa.com/b/00620/11940774.jpg
en oo varma saanko tota toimiikkaa hojon kytkin sylkällä. kun ei oo erillistä neste säiliötä.
No tee siihen se säiliö. Tuossa on niin hyvä diy meininki että ei tommonen pikku puute sitä hidasta.
Elikkäs poraat tuohon pääsylinteriin pienen reijän ja semmoseen kohtaan että se reikä jää männän etupuolelle silloin kun se on lepotilassa. Ja siihen sitten hitsillä joku putken pätkä kiinni ja siihen perään se säiliö.
Tai sitten vaan ilmaa tuon sydeemin ja se joko pelaa tai sitten ei.
No tee siihen se säiliö. Tuossa on niin hyvä diy meininki että ei tommonen pikku puute sitä hidasta.
Elikkäs poraat tuohon pääsylinteriin pienen reijän ja semmoseen kohtaan että se reikä jää männän etupuolelle silloin kun se on lepotilassa. Ja siihen sitten hitsillä joku putken pätkä kiinni ja siihen perään se säiliö.
Tai sitten vaan ilmaa tuon sydeemin ja se joko pelaa tai sitten ei.
pakko oli vielä mennä tallii touhuu. viritin sen nyt toimimaan tolla vaijerilla. katotaa sitte uusiks jossei voima riitä.
hojon kytkimen pääsylinterin otan seuraavaks.
Tomppaa_
17.03.2013, 18:58
Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?
risukärsä
17.03.2013, 19:07
Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?
köykösempi varmaan vedellä vaijeri ulos...:confused:
Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?
se toimii kytkimenä. kun yksin puita vedellään ni ei tarvii raktoriin juosta laittaa ulosottoa päälle kun tukki on kiinnitetty. vaan vedetään narusta joka jarruttaa ton toisen puolen.
Nään jo iltalehden lööpit "metsurin karmea kuolema" kun tasauspyörästö hirttää sopivasti kiinni vaijerin lenkkiä puunrungon ympärille pujottaessa..."oho, miten se tarttu ranteen ympärille..." :D :D
Källbacka
19.03.2013, 10:55
No ei kai sentään. Itsellä märällä kytkimellä ja kauhukäyttökahvalla varustettu "tehdastekoinen" jostain 60-luvulta, mistä lie, ja pääasiallinen ohje kylimään tuleville citysliippareille on aina ollut, että ainakin melkein selvinpäin touhutaan ja aina silmät vaijerissa. Muuten vaijeri vie silmät, kun voimanrajoittimena toimii kaatuva traktori tai katkeava lanka. Toimii kuin unelma, mutta ei sovi työturvallisuustarkastajalle sitten huonostikaan.
Aika paljonkin tuli samanlaista laitetta käytettyä tuossa 15v sitten. Kokonaisia runkoja vedettiin tielle. Siihen kannattaa tehdä sellainen tukkisaksi tyylinen vetopää. (lenkki vaijerilla on koko aika kiinni kannoissa) Saksien eteen pulkka tai kartio metallista, et nousee kantojen yli.
Kierrokset niin että kun puun saa liikelle niin jarrun saa laittaa kiinni kunnolla, sulaa palat tai tiivisteet kierroksilla luistattamalla.
joo tarkotus on jatko jalostaa/korjailla kun tarvetta ilmenee.
mutta se jumankauta toimii!! :)
http://i11.aijaa.com/b/00104/11953134.jpg
anttvirt
19.03.2013, 21:05
Traktori joutokäynnillä niin millaisella nopeudella noi puut tulee ? Tuleeko sellaista kävelyvauhtia vai hitaammin ?
Tekis mieli tehä moinen kampe myös kun kerran tai kaks vuodessa tarttee joku puu vinssata, niin ei viittis tehtaalaista ostaa kun olis kaikki osatkin paitti toi akselinpätkä mihin nivelakselin saa kiinni.
Traktori joutokäynnillä niin millaisella nopeudella noi puut tulee ? Tuleeko sellaista kävelyvauhtia vai hitaammin ?
Tekis mieli tehä moinen kampe myös kun kerran tai kaks vuodessa tarttee joku puu vinssata, niin ei viittis tehtaalaista ostaa kun olis kaikki osatkin paitti toi akselinpätkä mihin nivelakselin saa kiinni.
se akslin pätkä oli kaupas jotain 6e.
toi oli tossa valmetin perässä ni aika viuhaa se pyörii. sellasta reilua kävely vauhtia. mutta tulossa zetorii ni siinä saa vaihdelaatikon kautta ulos ottoa pyöritettyä ni saa valita nopeuden.
anttvirt
19.03.2013, 21:25
pitänee vielä miettiä pitäiskö tohon kyhätä joku alennusvaihde kettinkistä ja rattaista väliin..
Belaruksessa kun ei ole tuota vaihdelaatikolla hidastusmahdollisuutta.
Cooooool.Eeli asiaa.:cool:
Tuohon kun teet vielä semmosen systeemin missä vaijeri kulkee ylhäällä olevan pylpyrän kautta ja tukijalat niin tuo on jo lähes täydellinen metsäköne.
Ja pitäähän siinä vaijerissa vauhtia ollakkin että puu liikkuu.:D
Messätissari
20.03.2013, 15:18
Aika paljonkin tuli samanlaista laitetta käytettyä tuossa 15v sitten. Kokonaisia runkoja vedettiin tielle. Siihen kannattaa tehdä sellainen tukkisaksi tyylinen vetopää. (lenkki vaijerilla on koko aika kiinni kannoissa) Saksien eteen pulkka tai kartio metallista, et nousee kantojen yli.
Valmiinakin saa ns. ketunrauta mallisia juontosaksia, jotka lyödään pöllin päähän kiinni ja tulee pusikosta läpi kuin sukkula. Ovat kylläkin hinnan kiroissa uutena, pari satasta muistaakseni.
Niin, ja hakkurille kannattaa sanoa, että juonnettava puu pätkitään vasta ajouralla tai laanilla.
Hieno peli.
http://www.youtube.com/watch?v=kkw8CX4duls
PERSKUTTA
09.04.2013, 20:17
Pylpyrä väliin niin voima tuplaantuu ja vauhti hidastuu.
Pylpyrä väliin niin voima tuplaantuu ja vauhti hidastuu.
juu se on tulossa. ja jonkun sortin reunat ettei käy niinku videos :D
Vilkutin
09.04.2013, 21:32
Hienon vinssin ooot tehny..
Mutta toi pystytolppa jossa pari lenkkiä joide läpi vaijeri menee ja tolpan päässä rissapyörä joSsa myös joku lenkki pitämässä vaijerin rissalla on hyvä ajatus, veto tulee hieman ylemmäksi jolloin puun kulku helpottuu.
Laitan mönkiää ja autojakin vinssatessa vaijerin tai narun aina mahd. ylös vähänki ku kiskoo keulaa ylöspäin niin helpottaa heti.
Tuohon kun teet vielä semmosen systeemin missä vaijeri kulkee ylhäällä olevan pylpyrän kautta ja tukijalat niin tuo on jo lähes täydellinen metsäköne.
Ja pitäähän siinä vaijerissa vauhtia ollakkin että puu liikkuu.:D
Tuommoinen juontovinssilaitos bongattu viikonloppuna. Jännä tuo perämurikka...ja koko laitekin!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4317&pictureid=159999
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4317&pictureid=160000
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4317&pictureid=160001
Isän tekemä vinssi joskus 60/70 luvulla. Silloin raunioilta kerätyistä osista rakennettu.
Niin ja sit on viellä puominostinkin mahdollisuus laittaa perään että saa kuorman tehtyä kärriin.
Isän tekemä vinssi joskus 60/70 luvulla. Silloin raunioilta kerätyistä osista rakennettu.
Niin ja sit on viellä puominostinkin mahdollisuus laittaa perään että saa kuorman tehtyä kärriin.
Kovin näyttää samalta ku tehdas valmisteinen? Ite muutin viime talvena tollasen kiinteen ni nostolaite kiinnitteiseks.
Kovin näyttää samalta ku tehdas valmisteinen? Ite muutin viime talvena tollasen kiinteen ni nostolaite kiinnitteiseks.
Saattas olevan peltosalmen konepajan tekemä vinssi, nehän on useesti kiinteeasenteisia.
Kovin näyttää samalta ku tehdas valmisteinen? Ite muutin viime talvena tollasen kiinteen ni nostolaite kiinnitteiseks.
Itse tehty mut en oo varma onko mallia otettu mistä. On varmaan isän kanssa puhetta ollut mutta en muista.
james_III
05.08.2014, 22:02
Itse tehty mut en oo varma onko mallia otettu mistä. On varmaan isän kanssa puhetta ollut mutta en muista.
Tätä mallia on paljon tehty erilaisissa kouluissa sun muissa harjottelupoaikoissa aikoinaan. Voimankytkentä on hyvinkin fiksu laite näissä, ulosotto pyörii kokoajan. En nyt saa millään päähän mikä se oli nimeltään, tällä oli ihan oma nimensäkin. Kiinteesti asennetavia ja puomi optiona. Välillä piti 4000 foortti sitoa toisestapäästä kiinni että löyty oikea kulkusuunta. Nostolaitteissahan oli sitte kiinni ketjujuontorauta ja vetokoukussa reki, joskus on osattu tehdä perus raktoristakin kova peli :)