PDA

View Full Version : Valmet 8400 korjaukset...


jyrden
09.02.2013, 13:28
Miten ja missä tuntimäärissä tuollasessa on edessä ns. isoja korjauksia? Eli vaihteiston ja moottorin korjaamisiin liittyen utelen. Moottorihan on Valmetin 620DS:ä turbolla. Täällähän on näitä ruuvaaviakin harrastajai.

Jossain ollut et oli aukastu moottoiri n. 17000h kohdilla, ja vaihteisto hieman ennemmin. Mut toki huollot ja miten käytetty otettava huomioon. Mut noin tunteja tarkotetaan, kun koneet maatalous ja kevyt urakointi kyseessä noissa vaihtureissa mitä tarjolla. Mut nää tiedot mitkä tidossa, niin ei oo tarjolla kylläkään, mikä ratkasis valinnan välittmästi ku ne tehty jo ja laput oikeen Valmetilta niistä.

Jhl
09.02.2013, 15:00
Eikö Valtra lehdessä joskus ollut esittelyssä Suomen eniten ajettu ja vielä liikenteessä oleva liikennemallin 8400? Tunteja oli joku vajaa 30000 muistaakseni, konetta/vaihteistoa ei ollut avattu.


http://www.valtra.fi/news/documents/VTeam_FI_012008.pdf

Vastaavia tarinoita kestävistä Valtroista löy-
tyy ympäri maailmaa, kuten saksalaisen Xaver
Bayerleinin Valmet 6400, jolla on ajettu metsä-
käytössä jo 19 500 tuntia tai suomalaisen Ilkka
Korholan Valmet 8400, jolla on ajettu jo 27 500
tuntia ilman että vaihteistoa tai moottoria on
tarvinnut avata.

Jossain numerossa on itse juttu koneesta, mutten nyt löydä.

jyrden
09.02.2013, 16:12
Niin tuo näky olevan... Mut toi yks muiden joukossa...

popo99
09.02.2013, 18:03
niin ja eihän sitä vielä lasketa moottorin avaamisex kun kantta roplataan tai laatikkoon ei viittaa suunnanvaihtajan remontti millään tavalla...

Joske
09.02.2013, 18:51
Ainoat omakohtaset kokemukset tuosta mallista on: aika "vitun" kestävä ja varmatoiminen peli. Kaverilla ollu moinen uudesta asti ekaks suolla pari vuotta, jonka jäläkee sekalaisessa maatalouskäytössä ja eräänkin vuoden urakoilla puunajossa. Nyt taitaa mittarissa olla joku 15000 eikä siihen oo vieläkään tarvinu tehä laturin tai olka-laakereitten vaihtoa isompaa. Todella rajulla käytöllä ollu ja tulee olemaankin, ja toimii ku kello. Jonsei se olis niin pirun isokokonen ni ostasin ite samanlaisen epäröimättä.

Jappi
09.02.2013, 20:21
Ainoat omakohtaset kokemukset tuosta mallista on: aika "vitun" kestävä ja varmatoiminen peli

Näin ovat tutut turvemiehet haastelleet, osa ei suostu vieläkään vaihtamaan näihin pyöreänokkaisiin. Eikä kyse ole koneen hinnasta...

mielipuoli
09.02.2013, 22:34
kyllä ne ikimoottoreita on jos huollot hoidettu ajallaan ja järjen kanssa ajettu.
jotku ajaa moottorilla ja laatikolla 20000h ja jotku 2000h

Moottorin moni laakeroi 15000h kohdilla varmuuden vuoksi koska remontti ei hirmu kallis ole. näissä vanhemmissa ei ole näitä nyky pakokaasun kierrätys pelleilyitä niin lämmötkin pysyy kurissa kesälläkin raskaassa työssä.

koeajaessa kyllä huomaa jos laatikossa vikaa tai pikavaihteen pakat luistaa.
Monesta pilattu pikavaihteet väärillä säädöillä eli säädetty pikavaihteet vaihtamaan jouhevasti että paikat kestää mutta todellisuudessa asia on toisimpäi, joka vaihdossa pakat luistaa ja paikat kuluu.

Meillä on nyt 8950 (kone eti 7.4) ajettu 11700h ja joka ikisen tunnin suo käytössä. ei ole vielä mottia tai laatikkoa rempattu.

Lerssinen
09.02.2013, 23:15
Lujiahan ne on, ainoo just nuo Delta-Shift vaihteet mistä saattaa tulla "yllätyksiä" vastaan mutta konehan on tosi luja..

Bonusvideo jostain sadan vuoden takaa :D
http://www.youtube.com/watch?v=PRbEUimw0hM

sisua45
09.02.2013, 23:15
Paljon ajetuissa 20-sarjan koneissa sylinteriputket putoaa. Suurin ongelma satamalukeissa, traktoreissa ei niinkään. 11-sarjassa ei putoa läheskään niin pahasti. Putoaminen = putki painuu lohkoon.

20-sarjaa on tehty kolmella eri valmistajan syl kansilla. Yksi niistä oli huono, en vaan muista mikä. Huonot kannet antoivat periksi, ja kannentiivisteet vuotivat. Valmet rautpohja (metso) tais olla ok. Ventiilikopan alta näkyy valmetin räjähtävä merkki, tai sitten metson logo. Turkkilaiset saattavat vuotaa huokosista uutena, mutta kansipahvi on ok.

Kansipahvi ongelmaa parannettiin monella kertaa. Lohkon tasoa paksunnettiin. Tiiviste muuttui massasta peltiseksi. Kannen pultit 10.9 -> 12.9. Mutta vasta kannen valmistajan vaihto paransi vaivan lopullisesti.

Se huonon kannen valmistaja pyörii ihan kielen päällä, mutta mikä v*ttu se olikaan... :cool:

Tuota 8400 mallia tehtiin vuosina 1993-2004, ja moottoreissa on eroja. Viimeisissä oli vesipurkkivälkkäri.

reynolds
09.02.2013, 23:27
Ei nuo tunnit vielä ole ihan hirmu suuria. Työpaikalla on 2kpl Åkerman 12 alustalle rakennettuja Banut lyöntipaalukoneita joihin tehty n12 vuotta sitten mahdollisuus porapaalun poraukseen, niin toisessa koneessa 32t tuntia ja toisessa n 30t tuntia. Kummatkin tulleet alle 20t tuntia ajettuina ja sen jälkeen vain huonosti perushuollettuina. Myös taloon uutena tulleet stabilointikoneet ovat vanhimmat tahkonneet jo pitkälti yli 25t tuntia. Kannattaako siihen tuntimittariin välttämättä tuijottaa sen enempää kuin auton matkamittariin? Ei se aina kerro sitä absoluuttista totuutta? Kohta joku kommentoi "mulla 8t tuntia ajettu kone ja ihan loppu":D

Joske
10.02.2013, 11:22
Näin ovat tutut turvemiehet haastelleet, osa ei suostu vieläkään vaihtamaan näihin pyöreänokkaisiin. Eikä kyse ole koneen hinnasta...

T170 Directillä pari tuntia ajaneena allekirjoitan saman :D En ostais moista vaikka kuinka halvalla sais. Kytkimessä, hydrauliikassa saati ohjauksessa ei minkäänlaista tuntoa, TÄYSIN päivastoin ku 8400:sessa. Eikä varaosien hinnatkaan aiheuta ilon tunnetta...

jyrden
10.02.2013, 14:48
Ainoat omakohtaset kokemukset tuosta mallista on: aika "vitun" kestävä ja varmatoiminen peli. Kaverilla ollu moinen uudesta asti ekaks suolla pari vuotta, jonka jäläkee sekalaisessa maatalouskäytössä ja eräänkin vuoden urakoilla puunajossa. Nyt taitaa mittarissa olla joku 15000 eikä siihen oo vieläkään tarvinu tehä laturin tai olka-laakereitten vaihtoa isompaa. Todella rajulla käytöllä ollu ja tulee olemaankin, ja toimii ku kello. Jonsei se olis niin pirun isokokonen ni ostasin ite samanlaisen epäröimättä.

Ei se nyt niin iso oo... Kyllähän kutoskoneiset aina vähän kookkaampia on, eihän siit mihkää pääse. Mut pienihän tuo on, jos vertaa ns. Jenkki Jontikkaan...

Enolla jälkiahdettu ja cooleroitu 8100:nen, joka pian saattanut käydä Herlevin pajallakin kauroja syömässä ku Lohtajalta lähtösin. Onhan hällä myös 805:nen, mitä ainakin tääl isännät haukkuu kehnoksi... Kerran katkastu, kun ohjaus katos ja ei ongelmia sen kummemmin oo... Talvisin linkoo pyöritti ja puukärryä veti ketjut joka nurkassa... Laitto sit 6300:sen kaveriks, jolla linkoo muutaman vuoden pyöritti ja nyt tuo 8100:nen turbolla samoissa tehtävissä. 805:nen edelleen talossa ja puuta ajetaan joka talvi ja ompa tuolla maitoautokin nykästy ojasta, kun ei Volvon L50:nen sitä saanu pois...Kenkäähän nuo koneet saa, kuten itsekkin olen niille antanut ku olen käynyt apuna kesäsin aikoinaan. Ison ollessa talossa ei oo tullut, kun ei karjaakaan oo ennään. Keässin ajavat kahdella lietekärryllä paikallisille, ja muutenkin urakoi.

sisua45
10.02.2013, 19:56
Enolla jälkiahdettu ja cooleroitu 8100:nen, joka pian saattanut käydä Herlevin pajallakin kauroja syömässä ku Lohtajalta lähtösin.

Siinä on sitten ahtamattoman männät, eli ylimmällällä puristus renkaalla ei ole valurautaista vahvikerengasta. Ja männänjäähdytys suuttimet puuttuu. Muuten näissä 620 koneissa on samat osat, polttoaine vehkeillä ja ahtimella tehoerot tehty.

Että ei kannata ahnehtia niiden tehojen kanssa. :)

Kala92
11.02.2013, 00:31
Ajanu suolla aikasen monta tuntia näillä leluilla. Viivotin traktorina 8400 josta otettu niin paljon kaakkeja kuin irti saa osapuilleen. On se vaan melko menijä ja kaikki paikathan tuossa on kestänyt. Kärryä kiskottu, mutta se lysti loppu lyhyeen. Pikanen tai laiskasti keppejä siirtelevä kuski nimittäin sai kytkimen uusiin alta kahden tunnin. T-sarjalaiset taas on ihan oma lukusa ja niitten paremmuudesta/huonommuudesta voi olla montaa mieltä....

jyrden
12.02.2013, 16:05
Siinä on sitten ahtamattoman männät, eli ylimmällällä puristus renkaalla ei ole valurautaista vahvikerengasta. Ja männänjäähdytys suuttimet puuttuu. Muuten näissä 620 koneissa on samat osat, polttoaine vehkeillä ja ahtimella tehoerot tehty.

Että ei kannata ahnehtia niiden tehojen kanssa. :)

Ei oo mun kone, eikä tuu tuollasta laitettuu... Tehtaan jäliltähän se pitää olla jo moottorin kylessä kii. Eli omassa tapauksessa tuo 8400:nen mahdollisesti tulossa, jos ei sit vähän tuoreempaa 8450:stä laita. Isompia ei tahdo löytyy sopivaan hintaan, ja nyt kyse siis Suolahdessa kasatuista Valmeteist/Valtroista. Ja onhan tuossa (8400:ssa) jo vakionakin enemmän ku naapurin koneessa (6syl. 120hp turbo MF). :)

Ja T-sarjanen sit myöhemmin voi tulla kyseeseen, mikäli tuntuu siltä et pitää uudempaa saada.

MiKo
12.02.2013, 19:45
Vähän ot, mutta ku nuista tunneista oli puhetta niin meillä oli varakoneena 55000 tuntia ajettu 980G, 30000 tunnissa oli peruskunnostettu ja vielä pelas ku kello, monesti paremmin ku H-mallit. Alakaa ymmärtämään miksi se Catti on kaks kertaa kalliimpi ku muut.

Maajussi
12.02.2013, 21:41
Kaverille ois asiallinen 8400 myynnissä. Uudehko etu nosto laite ergo digi kahval jnejne...Itellä on urakointi käytös ollu parikin 8xxx sarjalaist hakkurin pyörittäjinä, nykyinen on 8950 mikä haettiin saksasta.Kaikista on tehot tuplatttu ja hyvin ne sen tapin kautta kestääki mutta ei ajon(tai tietyin varauksin kyllä).

Jonkin verran noitten kans on tullu taistelua ja jotain kuviakin löytyy profiilist....

Numero on 0405402769 jos toi kaverin 8400 kiinnostaa tai muuten vaan on kysyttävää kasitonnisist....niitä löytyy kaveri piiristä aika paljon...

mielipuoli
13.02.2013, 00:11
Vähän ot, mutta ku nuista tunneista oli puhetta niin meillä oli varakoneena 55000 tuntia ajettu 980G, 30000 tunnissa oli peruskunnostettu ja vielä pelas ku kello, monesti paremmin ku H-mallit. Alakaa ymmärtämään miksi se Catti on kaks kertaa kalliimpi ku muut.

Kemin tehtaalla 9 pillarissa taitaa olla jo 100t rikki. Catilta olivat saaneet kullatun pillari pystin hyllyyn koristeeksi. 3 moottori mutta sama perä