View Full Version : Toyota LJ70 maastokelpoiseksi
Terve vaa kaikille!
Rojektina olisi -90 vuosi mallia oleva toyota "läjä" land cruiser LJ70 2L-T.
Läjä tuli ostettua tai oikeastaan vaihettua marraskuun puolenvälin paikkeilla ja suunnitelmat on suuret. Tarkotuksena olisi korottaa koria 5cm, jousilla 2" tuumaa, renkaiksi 35"-12.5-r15 näin aluksi. Korkeushan se pää asia luultavasti on. Rojektiin tulee tietenkin kaikkea muutakin vielä lisäksi. Toyota jos et muuta saa vai miten se meni,.
Runko on autossa kuin uusi, kori taas ei. Sen varmaan moni arvas....
Auto imeisesti ollut hevosmiehella veturina, päätellen keulalla olevasta hevosenkegästä. 410 000 rullattu läjä koneeltaan tuntuu olevan hyvä. Ahtopaineet vakiona 0.5 hevosista ei tietoa.
Auto tämän näköinen ja katsotaan mihin se päätyy :)
Ekanahan se oli tehtävä palkkihelmat, kun helmat oli suorat vielä.
Palkiksi tuli rhs 100x50x3. Täytynee tehrä putket vielä, kun tietää vähän leveyttä enemmän. Joo ja tiedän jäi kauas ja kertyy talvella jäätä. Onneks on kuskin penkin alla vasara :) Ei ollu ruosteessa ei yhtään. Tais lähteä kovin kohta korista pois :D
Koria tuli korotettua 4cm, jotta pyörät mahtuu reilusti joustamaan.. Korotus palana toimi 65mm halkasijalta oleva nailontanko. Korin korotuksen hinnaksi tuli 26e :D Kori oli kiinni kahdeksasta kohdasta. Nailonia leikkasin 3cm pätkät ja roiskeläppäkumia molemmille puolille palat.
Oli aika simppeli homma. Ei mennyt aikaa kun 1.5h ja ehti siihen hakea tavaratki. Pitemmät pultihan sinne joutu vaihtamaan. Tuossa muutama kuva.
Viiminen kuva rengas sovittelusta ennen korinkorotusta. Muhkeen näköset :)
hyvältä näyttää.. sitte jos laitat palkkihelmoihin vielä putket niin älä laita ihan "hipoen" oven alareunaa.. ikävää kun putken päälle jäätyy lunta ja kuraa ja sontaa niin ei saa ovia auki..:D
hyvältä näyttää.. sitte jos laitat palkkihelmoihin vielä putket niin älä laita ihan "hipoen" oven alareunaa.. ikävää kun putken päälle jäätyy lunta ja kuraa ja sontaa niin ei saa ovia auki..:D
Palkin alareunaan olisi tarkotus hitsata. 1 1/4" saumatonta putkea. :)
Onko kellään kokemuksia safaritelineestä läjään. Tuleeko liikaa painoa katolle? Onko nää helposti kaatuvaa sorttia? Mites näissä menee mallit, kun osa on lehtijousilla? Onko tehty monella moottoreilla?
Onko kellään kokemuksia safaritelineestä läjään. Tuleeko liikaa painoa katolle? Onko nää helposti kaatuvaa sorttia? Mites näissä menee mallit, kun osa on lehtijousilla? Onko tehty monella moottoreilla?
kaikenhan saa nurin jos oikein yrittää..onhan noihin konevaihtehtoja olemas,mut ainaski 3litrasta turbo deetä löytyy uudemmista,ja ne latijousiset "äljiit" on sitten beejjitä eli hevi dyty malleja mihin kuuluu lati jouset ja isot perät,toi läjä on light dyty eli kierre jousin ja pikku perillä,mut kun toyota on kysessä noit malleja on sit miljoona eri variaatiota!
Koria tuli korotettua 5cm, jotta pyörät mahtuu reilusti joustamaan.. Korotus palana toimi 65cm halkasijalta oleva nailontanko. Korin korotuksen hinnaksi tuli 26e :D Kori oli kiinni kahdeksasta kohdasta. Nailonia leikkasin 3cm pätkät ja roiskeläppäkumia molemmille puolille palat.
Oli aika simppeli homma. Ei mennyt aikaa kun 1.5h ja ehti siihen hakea tavaratki. Pitemmät pultihan sinne joutu vaihtamaan. Tuossa muutama kuva.
Viiminen kuva rengas sovittelusta ennen korinkorotusta. Muhkeen näköset :)
tarviko muuttaa mitään jarruletkuja tms ku korotti? itsellä iskari korotus 2 tuumaa ja tarkoitus olisi koppa nostaa kans kuhan kerkiäis :D
2" korotukseen ei tartte jarruletkuja pidentää..julmat korin kannake raudat ku 65cm halk.tankoa... :) :) heh
tarviko muuttaa mitään jarruletkuja tms ku korotti? itsellä iskari korotus 2 tuumaa ja tarkoitus olisi koppa nostaa kans kuhan kerkiäis :D
Eipä tarvinnu. Vaihekepin reikiä vähä isontaa. Ei irronnut kun ohjuu tehostimen letku kannakeelta, mutta seki käy takas.
Eilen kävin kipasee gummit. Radial mutikat 35x12.5x r15x10 sopi alle aika niukasti. Tarvii vähä rälläkkää näyttää kaarille että sopii joustaa..
kuokkanen
08.12.2012, 18:54
Eilen kävin kipasee gummit. 35x12.5x r15x10 sopi alle aika niukasti. Tarvii vähä rälläkkää näyttää kaarille että sopii joustaa..
Vai että vähän! :D
No ei itse asiassa paljon. Vakiona pääs joustaa maksimiin, ni takaa otti kiinni. En usko että
hirveästi tekee tiukkaa 2" tuuma kototuksen jälkeen. Ja varsinkaan, jos keksii vielä jotain kivaa jousipakanalle.
Helkkarin siisti päivä!
Töitten jälkeen sain aikaseks kylkiputket, renkaat ja vaihekepin taivutettua kohilleen. Ja sit päästiin testailee :) Muutama kuva kertokoon puolestaan. Korkeutta voi arvioida polvikuvasta. :)
Sitten muutama talvinen testipätkä kuva. Tuli vaan liian vähän otettua kuvia, kun itse oli ratin takana :) Kuvassa rinteen jyrkkyyttä ei näy, mutta näkyy vinssi apina ja lumipesu :D
Aika kiikkerä vehje tuntuu olevan. Onko muilla ollu ongelmia ? Tänään tuli tehtyä pakoputki uusiksi ja vähä lasia tummennettua. Vinssiä kaipailis, niin pääsis puskurin tekkoon.
totuttelu kysymys,ei se nyt 2" nostolla kovin kiikkerä ole ainakaan mun mielestä
totuttelu kysymys,ei se nyt 2" nostolla kovin kiikkerä ole ainakaan mun mielestä
No hyvä. Vakiona meinannu parikertaa kaataa jo..
tuomaritulee
30.12.2012, 13:18
Yhden lj nähnyt jota oli korotettu jonkin verran ja oli kiikkerä, mutta se korjaantui spacereillä.
2" jousikorolla, 33" renkailla ja ET -44 vanteilla ei ainakaan mitenkään kiikkeräksi voi sanoa.
tietenkin jos jyrkkään rinteeseen sivuttain ajaa niin varmasti kaatuu vakio autokin
nii toi on hyvä muistaa järkipäässä jokaisen auton saa kipattua tavalla jos toisella mitä kaverin rj:tä olen ajannut sillä 3 tuuman jouset 33 pyörät ja 2 tuumaa koppaa nostettua ja vakaaja pois sekä kattokaiteet joihin rakennettu safariteline niin onhan se vähän sellainen arveluttava jos ajaa mutkaa esim tosi kovaa :D
No joo onha se. Ja kiikkerä se on ainakin sellasissa paikoissa missä minä offia ajan...
Spacerit meni edellisen auton mukana. Ois nimittäin tarvetta.... Se voi olla että safari tellinkin tehtyä, tulee tehtyä ulkopuoliset kaaretkin.
Tänään sain aikaseksi takapuskurin. On se hieman erikoisen näkönen. Sisälle tuli laitettua valo katkasimen perään. Erittäin hyvä led nauha. Motonet 15e.
Muitama kuva. Niin ja toi joulupukki tuommoisen laatikoston.
Juu pistellääs kuviaki väliin.
Kuten yhdestä lumisesta kuvasta voi huomata. Ei se ihan niin helposti kaadukkaan..
Mitähän tuohon puskuriin vielä keksisi? Miten tekisi irto koukun?
Mietitkö nyt ihan loppuun asti ton putken kiinnityksen? :eek: Ei se jousto-osa kaikkee kuitenkaan siedä.
Aja se auto ekaks vinoon johonkin ja mieti vasta sitten kaatuuko vai ei. :D Kuvassa ollaan vielä tasamaalla taka-akselin osalta...
kuokkanen
08.01.2013, 21:00
Mietitkö nyt ihan loppuun asti ton putken kiinnityksen? :eek: Ei se jousto-osa kaikkee kuitenkaan siedä.
Aja se auto ekaks vinoon johonkin ja mieti vasta sitten kaatuuko vai ei. :D Kuvassa ollaan vielä tasamaalla taka-akselin osalta...
mä kyllä uskon että toi tulee kestämään! :rolleyes: samahan se on kumpiko pää siellä antaa periks ennen on takapääheilunukun hullun mulkku ja nykyään heiluuetupää sen verta kun moottori heiluu eli luulen että tulee olemaan jopa kestävämpi, ja eipähän jää kiviin ja kantoihin kiinni!
Kerro ihmeessä kun putkelle tapahtuu jotain :D
mä kyllä uskon että toi tulee kestämään! :rolleyes: samahan se on kumpiko pää siellä antaa periks ennen on takapääheilunukun hullun mulkku ja nykyään heiluuetupää sen verta kun moottori heiluu eli luulen että tulee olemaan jopa kestävämpi, ja eipähän jää kiviin ja kantoihin kiinni!
Kerro ihmeessä kun putkelle tapahtuu jotain :D
:) :) ei kestä..usko huvikses
jaa vai ei kestä. Onko omia kokemuksia? Katsotaan kestääkö :)
kyllä sen pakoputken ois hyvä vähän joustaa..varsinkin ku metsässä rymmyttää
Nuhapumppu
09.01.2013, 15:49
kyllä sen pakoputken ois hyvä vähän joustaa..varsinkin ku metsässä rymmyttää
Kyllä,ja olla jossain muualla kuin tuossa sivussa. Tuo kun tökkää johonkin niin repeää äkkiä irti,ja ei se kauhean kivaa ole kun vauhti toppaa kuin seinään.
Niinhän se on joka paikan kanssa. Tökkäähän etupuskurikin....
Niin ja kyllä kuvassa kulmaa on :D
lauantaina tulee vinssi! Mistä kardaaani ja ristikot?
Hilussa oli kanssa hiukan ton tapainen putki viritelmä kun äkkiähetinyt piti päästä testaamaan uutta alustaa. Olihan se siellä sen ekan metsäreissun kunnes ratkesi liitoksistaan.. :D Oli kyllä tarkoitus tehdä putki ajan kanssa mutta nopeutu silloin senkin väkertely. Toki ainahan se on parempi testata ite ja tehä sit uudestaan.. :p Onko joustoja jos testailtu ottaako renkulat kiinni? kaverilla raapi 33/12.5 kumit pyöränkoteloihin kunnes ne sai isonkäden muokkauksen. Vinssin saa näihin mukavasti sisälle kun tilaa on ja keulan ylityksen pieneksi. Kannattaa tehä joku panssari kanssa ohjaus vermeiden säästämiseksi. Ainakin sellainen mikä varottaa osumalla esteeseen ettää pidemälle jos menet niin ei tarvii rattia vääntää. :D http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4260&pictureid=89824
Hilussa oli kanssa hiukan ton tapainen putki viritelmä kun äkkiähetinyt piti päästä testaamaan uutta alustaa. Olihan se siellä sen ekan metsäreissun kunnes ratkesi liitoksistaan.. :D Oli kyllä tarkoitus tehdä putki ajan kanssa mutta nopeutu silloin senkin väkertely. Toki ainahan se on parempi testata ite ja tehä sit uudestaan.. :p Onko joustoja jos testailtu ottaako renkulat kiinni? kaverilla raapi 33/12.5 kumit pyöränkoteloihin kunnes ne sai isonkäden muokkauksen. Vinssin saa näihin mukavasti sisälle kun tilaa on ja keulan ylityksen pieneksi. Kannattaa tehä joku panssari kanssa ohjaus vermeiden säästämiseksi. Ainakin sellainen mikä varottaa osumalla esteeseen ettää pidemälle jos menet niin ei tarvii rattia vääntää. :D http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4260&pictureid=89824
Ottaahan ne kiinni takaata sisäkaareen. On siellä sitten vielä toinen jousto osa konehuoneen puolella. Kyllä se ainakin kaksi mettäreissua on jo kestänyt..
Vinssi tuli ja nyt on sitten ongelmana kun ei oikeen noita tarvikkeita löydy... Vinssiä modasin jo sen verran ettei vaijeri pääse putoamaan ja kun mallailin keulalle, niin ei se ihan mahottoman sisään saa. No täytyy siitä vielä hieman sumplia. Vinssi käyttämätön hj:n mekaaninen
Vinssi tuli ja nyt on sitten ongelmana kun ei oikeen noita tarvikkeita löydy... Vinssiä modasin jo sen verran ettei vaijeri pääse putoamaan ja kun mallailin keulalle, niin ei se ihan mahottoman sisään saa. No täytyy siitä vielä hieman sumplia. Vinssi käyttämätön hj:n mekaaninen
mun mielestä toi oli helppo ratkasu et hommasin hj-60 ulosottoakselin ja sen jälkeen otin siitä ristikot pois ja rälläköittin irti pooriosan pois ja hain kolmikulmamuotoputkee varaosaliikkeestä hintaan 30e ja päihin hitsas poorit ja valmis http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106091 :D:D
(http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106091)
Vinssi tuli ja nyt on sitten ongelmana kun ei oikeen noita tarvikkeita löydy... Vinssiä modasin jo sen verran ettei vaijeri pääse putoamaan ja kun mallailin keulalle, niin ei se ihan mahottoman sisään saa. No täytyy siitä vielä hieman sumplia. Vinssi käyttämätön hj:n mekaaninen
mun mielestä toi oli helppo ratkasu et hommasin hj-60 ulosottoakselin ja sen jälkeen otin siitä ristikot pois ja rälläköittin irti pooriosan pois ja hain kolmikulmamuotoputkee varaosaliikkeestä hintaan 30e ja päihin hitsas poorit ja valmis http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106091 :D:D
(http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106091)
Oishan se helppoa ku löytäis sen hj:n ulosotto akselin :D
Oishan se helppoa ku löytäis sen hj:n ulosotto akselin :D
Oishan se helppoa ku löytäis sen hj:n ulosotto akselin :D http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/quote.gif (http://forums.offipalsta.com/newreply.php?do=newreply&p=962767) http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/multiquote_off.gif (http://forums.offipalsta.com/newreply.php?do=newreply&p=962767)
katoppa tuolta atopurkaamo.com sieltä saattais löytyy ulosottoakseli (pirkkala)
Löysin jo sopivan akselin on vaan traktorin nivel akseli :D
Juu pistellääs kuviaki väliin.
Kuten yhdestä lumisesta kuvasta voi huomata. Ei se ihan niin helposti kaadukkaan..
Mitähän tuohon puskuriin vielä keksisi? Miten tekisi irto koukun?
Miten ois tuollanen jenkki tyylinen neliöputki johon pukata vaan toinen putki sisään jossa ois sitte koukku.. Ei ainakaan söis niin paljoa maavaraa
On tuotakin koukkua mietitty.
Viikonlopun ajeluissa koukku väänti runkoakin hieman mutkalle. Takapuskuri vääntyi vähän enempi ja umpio paskaksi. Umpio maksoi 10e eipä pahan hintanen
Koukku saikin tänään lähröt ja rasia siirtyi puskuriin kiinni. Täytynee varmaan jatkoroikka tehä vielä tuohon, jos kärryn töpselissä ole mittaa.
Samalla kitkalukko hävis lopullisesti. Ölpät vaihoin, kahtottaan pittääkö paremmin. Villiä huhua oon kuullut että etikalla sais pitämään :D
Kardaanista tuli oikein hyvä. Näyttäs olevan samaa kokoa alkuperäsen kanssa. Vielä pitäs vinssipeti rakentaa.
Ekat vinssaukset on suoritettu ja tuntuu toimivan. Kerran sain sivulle päin vinssatessa vaijerin väliin vittumaisesti. Pittää alapuolelle rakentaa ohjurit ja jos kitaa vähän pienentäisi. Onhan tuota vaijeriakin aika reilusti tuossa.
Tuntuu tehoa löytyvän ja ei mene akku tyhjäksi!
Tuli aika paljon painoa vinssin ja puskurinteon jälkeen. Pohjaanlyöntikumit pohjassa.. Tuli sitten kokeiltua patrollin jousia alle ja nehän meni heittämällä. etupään jouset kävi suoraan takapäätä en korottanut, koska tuli aika tasoihin. Jos jollain muullakin ongelmia, niin patrollin etujouset käy suoraan eteen ja taakse.
Niin ja lukko hävis takapäästä kokonaan. Vaihoin öljyt kahdesti eikä apua.
Ekat öljyt oli viikon verran ja aevan mustat oli. Ei pidä vieläkään vaikka en säästänyt ja ostin kalliit laatu öljyt! Paineilma verkostoa seuraavaks kynäilemään...
Kompura ostettu, arb lukko tilattu, suuttimen käret ostettu.
Täytynee kompuralle kyhäillä panesäiliö. Suuttimen käret oli aikalailla kulahtaneet. Rupesivat tiputtamaan 90bar kohalla ja avautu 100 kohalla. No veihä tuo ainettaki rauhallisella ajolla 20l/100km...
kauha-apina
12.03.2013, 17:11
mistä ostit suuttimenkäret?
mistä ostit suuttimenkäret?
Motonetistä ostin
Suutin remppa tuli tehtyä. Nyt on avautumispaineet 130 baaria ja toimii vähän paremmin :)
Nyt tuli arbilainenkin tallille. Onko kellään tietoa mistä sais ostettua shimmi levyjä? Täytys vielä vähän aikaa malttaa, että löytäs jostai hd murrokset, niin laittas sitten koko keulan läjään uusilla osilla.
Leimaki tuli toisella kerralla. Pari puslaa oli väljää ja etu-umpio oli haalistunut :D
Aattelin että sorvais uretaani puslat, kun tuo uretaanitanko ole hirveä kallista.
Täytynee noita kuviaki välillä päivitellä tänne ku kerkiää. Etupuskurista, vinssi pedistä, kardaanista. Safaritelineitäkin rupesin väsäämään, mutta tikki otti ja simahti. Kuukauden ollu huollossa, eikä vieläkää ole näkyny...
Katsuri tuumas ettei saa yli 31x11.5 kumeja leimattua ilma erikoislupaa... :( Aeva liia pienet
Katsuri tuumas ettei saa yli 31x11.5 kumeja leimattua ilma erikoislupaa... :( Aeva liia pienet
Kannattanee vaihtaa sitten asemaa :D
Kannattanee vaihtaa sitten asemaa :D
Ei se asemanvaiholla parane.. Erikoislupa pitäs haeskella, mutta aika suolanen hinta silläki.
Ei se asemanvaiholla parane.. Erikoislupa pitäs haeskella, mutta aika suonanen hinta silläki.
kyllä nuo ainakin täällä päin leimaa 33/12.5 mitään mukisematta.
kyllä nuo ainakin täällä päin leimaa 33/12.5 mitään mukisematta.
Se onki alkuperäsen kumin koosta. 51 korkeus ja leveyttä en muista saa kasvaa
Edit 150mm-77mm-51mm
Se onki alkuperäsen kumin koosta. 51 korkeus ja leveyttä en muista saa kasvaa
Haku: LJ rengaskoko
löytyy mm:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33799
Tuossa ois vähän kuvia. Niin ja onha nuo 35x12.5 sellaset gummit ettei leimalle. Kummat sopii paremmi alle? Vakiot vai 35? :D
Eipä noita joustoja vakio jousilla jääny. Tossa on vaan vinssi vasta keulalla. Onneksi patrolli jouset pelasti :)
Tuohon etupuskuriin pitäs vielä saada paksua rautaa johon vetopisteet rungon kupeeseen ja siitä vielä tuki tuolle putkelle.. Ei oo vielä kävelly rautaa vastaa ;D
Jumalauta sitä pidon määrää. Arbilainen laitettu ja toimii! Suhisee ku rekka .
Täytynee laittaa kuvia ku kerkiää
Laitetaampas eka kuvia levikkeistä ja safari telineistä. Vielä en ole saanut telinettä katolle :) Alumiinista tuli tehtyä. Saa kommentoida
Ja se kauhean tarkka ja monimutkanen homma osottautui kuitenkin loppujen lopuksi aika simppeliksi. Pari iltaa se vaati pajalla, mutta oli sen arvoista.
Lukon laitto onnistui hyvin. Ei huuda perä eikä minkäänlaisia ongelmia ole vielä esiintynyt, muuta kuin edestä puuttuu vielä lukko :D
Mielenkiitoiseksi asennuksesta teki se, ettei poskilaakerit ollut 45/80 vaan 50/83 ja tämän ikäisessä läjässä ei pitäisi olla niin isot poskilaakerit. fj80 sarjan peränvälitys sarjasta löytyi sopivat poskilaakerit kiitos cros4wd! Vähän säikäytti ettei perkele tullu ostettua sopivaa perää kun ei poskilaakereiden kiristys "mutterit" passannut, mutta niitä tulikin paketissa kahta kokoa...
Murikaan joutui vähän rälläkkää näyttämään, että paketti mahtui paikoilleen :)
Täytynee tuosta kompura+säiliö hässäkästä upata kuvia kun saa otetuksi.
Sain kattotellingitki katolle asti. Valoja vaan puuttuu. 8 työvaloa ois suunnitelmissa laittaa katolle :D
Vielä korotus sarja alle. Mitähän sitä vielä keksis?
Olipas vaikeeta nostaa syöttöjä ku oli sinetti vielä paikallaa :D
Auto myynnissä tallipaikan puutteen vuoksi, jos jotakuta kiinnostaa laita yv
kuokkanen
18.06.2013, 18:37
Auto myynnissä tallipaikan puutteen vuoksi, jos jotakuta kiinnostaa laita yv
ota auto pois myynnistä! ja hommaa tallipaikka! ;)
Ei ole paljo tarjolla. Tahtoo olla nii piru kalliita :D
Tuli hieman ikävä tätä rojektia. Täytynee varmaa suunnata maasturikaupoille.