View Full Version : Subbari kotistereoihin
helmapelti
20.09.2012, 15:18
Nyt voisi joku viisaampi kertoa miten saan subit soimaan. Perus kotistereot joissa rca linjalähtöjä, paketin omalle subille menee kans sellainen ja siinä on myös link out ja myyjäkin luuli että siitä saisi subin linjalähdön ulos, sama se kuitenkin on mikä menee sisäänkin.
Vahvistin on T.amp e800 ja tuo kotistereon linjalähtö on aivan liian heikkokin.
Tarvin ilmeisesti aktiivijakosuotimen jolla saa signaalin vahvistettua ja mukana saisi tulla säätöjäkin.
Rintamamiestalossa akustiikka on aika hyvä mutta resonanssi on jollain taajuudella kuitenkin kova, taajuuskorjain tai joku subsonic rajain tai molemmat voisi olla hyvä.
Kuukkelilla ei meinaa löytää kun ei vielä tiedä mitä etsii, onko ehdotuksia?
Halpaa ja "hyvää" taas etsitään kuten tuo t.amp vahvistinkin.
Tärkeintä ei ole saada maximi mölyä vaan tasapainoista musiikkia.
Kannoin noi bassot hj:sta sisälle ja tein niistä sohvapöydät, nyt ne pitäis saada soimaan.
Hj:ssä soi nyt hyvin kun laitoin oviin 8"elementit ja ne ei yllä tekemään pahoja resonansseja vaan soi jopa yllättävän hyvin.
Nyt voisi joku viisaampi kertoa miten saan subit soimaan. Perus kotistereot joissa rca linjalähtöjä, paketin omalle subille menee kans sellainen ja siinä on myös link out ja myyjäkin luuli että siitä saisi subin linjalähdön ulos, sama se kuitenkin on mikä menee sisäänkin.
Vahvistin on T.amp e800 ja tuo kotistereon linjalähtö on aivan liian heikkokin.
Tarvin ilmeisesti aktiivijakosuotimen jolla saa signaalin vahvistettua ja mukana saisi tulla säätöjäkin.
Se mitä tuota vahvaria Thomannilta katoin, niin siinä näyttäisi olevan sisääntulossa XLR- liittimet, ja lähtöinä speakonit. XLR- liittimien alla sisääntuloissa oli jotkut reiät, mutta ei noin pienistä kuvista nähnyt mitkä oli.. 6,3mm stereoplugilla tulo- ja lähtö, vai jotain muuta? Jos RCA:na otat stereovahvarin lähdöiltä ulos ja XLR:ään sisään, niin voi hyvinkin jäädä vahvarin antojännite pieneksi jos ei saa subivahvarin line-in gainia nostettua (mikä tosin sitten lisää myös kohinaa). Jos vahvarissa on RCA- tasoinen line-in, niin sinne pitäisi hyvinkin riittää se pari volttia minkä normivahvari tarjoaa persauksesta ulos.
Sitten toinen juttu, mikä stereovahvari sulla on? Jos siinä ei ole Pre- Out lähtöä, vaan line-out, niin se EI toimi subiohjaukseen koska line-out on vakiojännitteellä oleva lähtö johon volumesäätimen asento ei vaikuta -> subi soi aina yhtä lujaa riippumatta missä asennossa volumenäppylä on vahvistimesta. Jos ei ole tuota pre- outtia, niin tarttee tehdä boksi missä on kaiutintasoinen sisääntulo ja antaa ulos linjalähdön. Googleta vaikka "kaiutinlähtö rca muunnin" niin luulisi löytyvän sellaisesta tietoa. Käytännössä se on pari liitintä ja muutama vastus, helppo tehdä :)
Ja itse subbarista sitten, sulla on siis passiivisubbari missä ei ole omaa vahvistinta? Siihen tosiaan tarttee jonkin sortin suotimen että se ei tuuttaa ulos ihan mitä vain.. teoriassa joku autokäyttöön tarkoitettu erillinen suodin/ ekvalisaattorikin toimii siinä, 12V erillinen virtalähde vaan niin virtapuoli on ok. Parempi vaihtoehto olisi vaikka joku Velodynen SMS-1 tai vastaava.. ne vaan on kyllä hitusen hinnakkaita jos halpaa etsii.
Muistat sitten vain että näissäkin hommissa voit valita halvan tai hyvän, mutta et molempia. Jos oikeasti haluaisit valmiin kohtuuhintaisen paketin, jossa kaikki on jo sinua varten mietitty ja kotelon/ elementin mitoitukset tehty kotikäyttöä silmälläpitäen, niin olisit suoraan katsonut vaikka SVS:n mallistosta jonkun pömpelin. Niissä on hinta- äänenlaatu- voimavarat kohdallaan ja tarvittaessa riittää vähän isommissa malleissa ruuti hyvin rintamamiestalossakin leffakäytössä. Toki sitten saat pienemmässä koossa vielä paremmalla äänenlaadulla ja kunnon säädöillä olevan subin vaikka Velodyneltä, mutta kunnon versioiden hinnat alkaa sitten jostain 1500-2000€:sta :D
helmapelti
20.09.2012, 18:21
Kiitos nopeasta vastauksesta, tuo halpa ja hyvä on moneen kertaan testattu mutta mitään en ole oppinut. Nyt siis autossa soi varsin tyydyttävästi halpislaitteet.
Olen kuitenkin havainnut että jopa halpis elementit soivat hämmästyttävän hyvin kun ne koteloi oikein, siksi siis haluaisin koitella noita autosubeja. Vahvarissa on isolle plugille sisäänmeno ja vaihtoehtoina 0,72v ,, 26db , ja 1,44v.
Stereovahvari antaa signaalin nykyiselle aktiivisubille eli ainakin signaali seuraa volyyminappulaa.
Ongelmani ratkaisee ilmeisesti aktiivijakosuodin joka myös vahvistaa(myös kohinaa)
Samalla saisi alimmat taajuudet leikattua jos ne resonoi liikaa?
Tämäkin on taas kokeiltava kantapään kautta, viritin on yamaha rx-v650 ja kaiuttimet magnatia, takakajareissa luki quantum 503, subissa betasub 30a joka kovin vaatimaton. Subia lukuunottamatta olen ollut rokkikoneisiin tyytyväinen.
Nyt testaan 2x12" umpikoteloituja autosubeja n 80l koteloissa, 32mm vaneria jäykisteillä, elementit jotain sodanaikaisia bebektuotteita. Ne on autossa soinut tyydyttävästi.En siis odota studioääniä mutta silti voi saada itseä miellyttävämmän kotiteatterin kuin plevna tarjoaa.
vartiainen
20.09.2012, 19:30
Haaroitat sen Yamahan persiistä lähtevän subwoofer out rca:n kahteen, joista toisen liität siihen Magnatiin (jos sitä ei tarvita, vedät vaan sub outista ostamaasi jakariin) ja toisen vaikka Behringerin jakariin, josta sitten linkität t.amppiin ja laitat kanavat paraller-modeen. T.ampin persiissä on sisääntulo xlr:n ja plugiliittimien vieressä paraller/bridge/stereo-kytkin ja sen alla sisääntuloherkkyyden säädin, kolmeasentoinen, jolla saat fiksattua jos behrigeri ei anna tarpeeksi ulos. Yamahan ja Behringerin väliin voi laittaa vielä tollasen pikku-eq:n jos siltä tuntuu. Siinä Yamahassakin voi olla valikoissa sub outin säätöjä kuten level ja lpf-taajuus.
http://www.thomann.de/fi/behringer_cx2310_super-x_pro.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq800.htm
Mistäs päättelit että linjalähtö on liian heikko ? Vahvarissa gain säädöllä sovitetaan vahvari optimaaliseksi linjalähdön jännitteeseen. Ei gain ole voimakkuuden säätö. Kotisubbareissa viritystaajuudet on huomattavasti matalemmat kuin autokäytössä nii sen takia buustaa jossain ylemmillä bassotaajuuksilla. Jos suljettu pönttö niin sen tarvis olla aikapaljon suurempi kotikäytössä kuin autokäytössä, jos taas refleksipöntössä niin sitten virittää matalammalle.
Ja sitten kylmää faktaa: hyvin soivaa ei todellakaan saa halvalla. Kovaa soivan voi saada mutta ei taatusti hyvin soivaa eikä edes lähellekkään sitä.
helmapelti
21.09.2012, 08:07
Nyt rupee löytyyn oikeita osia, kiitos vinkeistä. Löysin vielä tällaisen http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=90
Eipäs nyt tuomita vielä kokeiluani, voinhan sitten ajaa vahvistimella magnatia hiukan kovempaa jos nuo autosubbarit soi törkeän huonosti. Tärkeä olisi nyt hankkia laitteita joita voisi täydentää tarvittaessa paremmaksi kokonaisuudeksi. Mikään ei estä kotisubeihin perehtymistä ja noiden virittelyä paremmaksi, nyt ne on tyylikkäät jämäkät sohva/kukkapöydät. Hifistelystä ei nyt puhuta ja monella hifivehkeetin soi päin persettä säätöjen ja kuuntelutilan takia.
Kerrostalokopissa toi betasub30a soi ihan tyydyttävästi vaikka säätöjä olisi kaivannut lisää.Se taitaa antaa n 100W ulos.
Epäilen signaalia heikoksi koska t.amp piti laittaa täysille että nomaalikuunteluvolyymillä kuului edes jotain herkimmällä sisääntulojännitteellä.
Vahvistimesta en ole löytänyt tarvittavia säätöjä, taitaa olla aika perusmalli.
Onko mielipiteitä kumpi kannattaisi hankkia ja miksi, http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=90Reckhorn S-1 vai http://www.thomann.de/fi/behringer_cx2310_super-x_pro.htmBehringer CX2310 SuperX Pro?
Entä kannattaisiko mukaan ottaa vielä taajuuskorjain, http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq1502_ultragraph_pro_graphiceq.htm vai http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq800.htm
Nuo nykyisen betasubin korostukset kuullostaa aika matalilta mutta ovat ilmeisesti kuitenkin subin korkeampien taajuuksien aiheuttamia? Nurkkaan sitä ei voinut sijoittaa korostusten takia ja nyt se on keskellä huonetta sohvapöydän alla.
Mielestäni mökissä on hyvä akustiikka kun seinärakenne on sisältä ulos: maalattu25mm huokolevy, vinolaudotus, sahanpurut, laudotus,50mm villa, huokolevy ja vuorilauta. Ainoa häiritsevä on tuo matalankuulloinen bassokorostus.
Näistä asioista saisi loputtoman väittelynkin aikaiseksi mutta tärkeintä on että kuuntelija on itse tyytyväinen, noi magnatin kaiuttimet ja Y-vahvistin täyttää vaatimukseni hyvin muuten kuin bassojen osalta.
vartiainen
21.09.2012, 09:53
Bassotaajuudet korostuvat kun laitat sen subbarin nurkkaan. Laita se keskelle ja irti seinästä.
Yamahassa säädetään subbarin levelliä kaukosäätimestä:
paina AMP
paina LEVEL
nuolinäppäimillä ylös tai alas, valitaan SWFR
nuolinäppäimillä vasen/oikea, valitaan lähtötaso
painetaan SELECT to confirm
Subbarin jakotaajuus
AMP
SET MENU
valitaan MANUAL SETUP
valitaan SOUND MENU
valitaan SPEAKER SET
valitaan LFE/BASS OUT
valitaan SWFR-->SELECT
Valitaan CROSS OVER
Valitaan jakotaajuus, default on 80hz-->SELECT
Yamahan manuska
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/re/RX-V650_e.pdf
Et tarvi välttis stereoeq:ta, koska bassolähtösi on monona. Itseasiassa toi Reckhornin aktiivijakari riittää ens alkuun ihan hyvin kun siinä on pari eq:takin.
Jos se Magnat kumisee ja mölyää niin yritä laskea subbarista jakotaajuutta, vasen nappi, crossover. Vaikka sataseen ja lasket jos kumina jatkuu vielä. Pahimmat huonetaajuudet on yleensä 125hz "mölinä" ja 160-250hz "kumina".
Ylipäätään subin jakotaajuus ja jakojyrkkyys varsinkin musiikkikäytössä (jos jyrkkyys valittavissa, usein AV- vahvareissa se on kiinteästi varsin jyrkkä 24dB/ oktaavi) pitää valita sen mukaan miten pääkanavat toistaa. Korvakuulolta pystyy säätämään sen varsin hyvin jos yhtään osaa kuunnella. Pitää myös muistaa että vaihetoisto vaikuttaa, sillä saa äkkiä soundit ihan sekaisin jos pääkaiuttimen ja subin bassotoiston vaiheet menee täysin ristiin tai osin päällekkäin. Kandee koittaa sovittaa romppeet huoneeseen niin että subbarin elementti on jokseenkin samassa linjassa pääkaiuttimien kanssa, sanoo sitten ohjeet mitä tahansa. Toistakymmentä vuotta hifi- & kotiteatteriharrastusta jo takana, ja aina se paras soundi on saatu kaivettua sillä että subi on ollut sijoitettuna pääkaittimien väliin mihin mahtuu, elementit suunnilleen samaan linjaan. Tosihifistihän laittaa subbarin mouhoamaan kuuntelupaikalle, ja konttaa sitten pitkin lattioita etsimässä missä bassot kuulostaa parhaalta -> siinä on subin paikka :D
Jos hakee hyvää soundia, eikä mitään perusteinin V- mallin korostuskäyrää että midbassot mölisee ja kumisee, niin subin volumet kohtuulliseksi ja jakotaajuus periaatteessa mahdollisimman alas, sen mukaan miten pääkaiuttimet antaa myöden (ts. isot lattiakaiuttimet jotka toistaa alas niin jakotaajuus pitäisi olla jopa 30Hz tai alle; vaatii sitten jo kunnon subbarinkin ;) ). Itsellä on pienehköt kaiuttimet jalustoilla n. 60cm takaseinästä ja ~80cm nurkista, 10" Velodyne niitten välissä. Mulla tulee kaikki signaalit niin cd- soittimelta kuin muiltakin toistovehkeiltä (tietokone, pleikkari) digitaalisena joten olen ihan suosiolla leikannut matalat pois pääkauttimilta häiritsemästä bassotoistoa subin alueella. Musiikkikäytössä pääkaiuttimien jakotaajuus on 60Hz, subi hoitaa siitä alas musiikkikäytössä. Leffakäytössä hieman ylempänä 80Hz. Subin täysparametrisella taajuuskorjauksella toistoa siloitettu, ensin mittaamalla vaste suhteellisen suoraksi ja sen jälkeen korvakuulolla ihan oikealla musiikilla hyvän kuuloiseksi. Näillä eväin menee ilman kuminoita ja mölinöitä nätisti 22Hz asti eikä taajuuspyyhkäisyllä kattoenkaan mitään suurempia koloja tai nyppylöitä ole :)
Se mikä kandee myös huomata, niin ihan pienillä sijainninmuutoksilla voi tehdä ihmeitä äänelle. Parinkymmenen sentin siirto kaiuttimille tai kuuntelupaikalle vaikuttaa monesti jo todella paljon. Ikinä ei kande laittaa subbaria tai kaiuttimia nurkkaan, ja kuuntelupaikka ei pitäisi olla pituussuunnassa huoneen keskellä koska bassoalueen korostumat osuu juuri siihen. Siinä sanoisin että joku älyohjattu täysparametrinen korjain/ aktiivisuodin subbaria varten olisi ihan kätevä, että sillä saa tehtyä ihmeitä bassoalueen ongelmille. Kuitenkin niin, että lähtökohta täytyy olla mahdollisimman hyvä eli ilman korjausta ensin sijoittelulla ääni mahdollisimman hyväksi, sitten vasta käppyröiden siloittelu.
helmapelti
21.09.2012, 12:29
Näillä puheilla Reckhorn S-1 lähti tilaukseen.
Olin onnistunut täysin unohtamaan nuo kaukosäätimen säädöt, tuli niitä tutkittua silloin n 10v sitten kun vempeleet hankin mutta annoin automaatin säätää ja olin siihen silloin tyytväinen.
Kiitos säätöohjeista ja manuaalista, täytyy vielä perehtyä siihenkin.
Mikkikin löytyi ja voisi kokeilla mitä automaatti säätää, nyt subin jako oli stereossa 120 ja pudotin 80Hz.
Subissa jako on ollut 60Hz eikä säätö vaikuta kuminaan mutta yli 100Hz mölinä lisääntyy ja kuullostaa huonolta.
Korva taitaa olla herkkä tuolle matalalle kuminalle kun se häiritsee muidenkin poppivehkeissä, kotiteatterikäytössä äänen saa säädettyä miellyttäväksi mutta kovempaa kuunnellessa matalat äänet ei miellytä.
Paras kokonaisuus voisi tulla jos ajaa magnatin subia Rechornin ja T.ampin kanssa, jokatapauksessa testaan noita autosubbareitakin.
Millainen mittari tarvitaan taajuusvasteen mittaamiseen? Olisihan se mielenkiintoista tietää mikä mättää tai ei.
Magnatin subi on pääkaiuttimien välissä keskellä huonetta, siinä mielestäni on parhaiten soinut.
Paa subille vaan noin 50 herziin jako, liian korkee tekee justinsa hirveen kuuloisen soundin.
Taajuusvaste mittaukseen tarvitaan hyvä mikki ja tietokone, netistä saa kyl ilmaisohjelmia.
Mutta toi taajuusvastemittaus ei ole oikotie onneen ja siinä voi helposti tapahtua virheitäkin, kyllä korvalla saa paremmat säädöt.
Jeps, sitähän mä tuossa ylempänä koitinkin sanoa että ensin perusasiat kuntoon, sitten tasoittelee vastetta mittarin ja softan kanssa (jos löytyy), sitten vielä korvakuulolla kohdalleen. Yleensäkin korjauksista pitää muistaa, että esim. 10dB korjaus on aika julmetun iso.. vielä jos alkaa Q- arvoa rukkaamaan niin voi tietysti saada suoran viivan, mutta soundit olla silti päin persettä, ja lisäksi elementti saa hyvät kyydit jos vahvistimessa virta riittää ;) :D
Edit: toi sähköinen korjaus täysparametrisella eq:lla on vähän sama juttu kuin abs:it ja esp:t autoissa - hyviä renkiä mutta huonoja isäntiä. Tarttee niiden kanssa tietää mitä tekee, ettei vahingossa lähde homma lapasesta.
helmapelti
21.09.2012, 19:47
Asiaa puhutaan edelleenkin, mielestäni korvakuulolta saa mieleisen järjestelmän rakennettua mutta tieto siitä mitä yrittää tehdä ei ainakaan haittaa. En aio mikkejä hommata vaan korvakuulolta mennään, jos nyt vielä tarkennetaan niin noi rokkikoneet soi hyvin, vaan ei täydellisesti. (hifisteille ne soi ihan päin persettä)
Hifimiehillä on ovenkahvatkin kultaa ettei ruostuminen aiheuta häiriötä..
Mielestäni kokonaisuus rakennetaan sopivilla "komponenteilla" ja loppuja voidaan säätää mieluisemmaksi.
En siis aio sorvata epäsopivia autosubeja 12db säädöillä sopiviksi vaan hylkään ne epäsopivina.
Kommentoin niistä lisää kun saan ne testattua, siitä voi alkaa uusi projekti niiden viilaamisesta kotikäyttöön.
Nyt odotellaan aktiivijakaria.
Hifimiehillä on ovenkahvatkin kultaa ettei ruostuminen aiheuta häiriötä..
Ei, ne on highendistejä :D
Sanotaanko näin, että vaikka itselle on tässä vuosien saatossa siunaantunut pienen perheauton hintainen stereo/ kotiteatterilaitteisto, ja tasapainoinen, tarkka & kolmiulotteinen soundi on mistä ehdottomasti pidän, niin on toi kuitenkin sen verran raskaamman musiikin kuunteluun sopivaksi viritelty että saattaisi joku fuusiojazzin tai minkälie-akustisen pimputuksen kuuntelija ihmetellä :D Eli soundit väännetään sen mukaan mistä itse tykkää ja mikä hyvältä kuulostaa omaan korvaan. Jos joku ei tykkää niin se on voivoi..
Tuntuu että monilla "puristeilla" jossain kohtaa unohtuu se tärkein: vekottimet on kotona siksi että musiikkia kuunnellaan ja siitä nautitaan. Soundit on silloin hyvät kun sohvalla istuessa alkaa huomaamattaan jalka heilua tai pää moshata. Ei niitä laitteita kuunnella, perkele.. Hyvä musiikki on hyvää vaikka sitä kuuntelisi isopapan monoradiosta :cool:
helmapelti
24.09.2012, 14:23
Autosubbari kotikäyttöön? Niin huono vitsi ettei naurata, jotkut jopa kehuneet-ei tarvi kehua.
Magnatin pikkusubi kusee noiden autosubien päälle ja nauraa..
Rechorn jakari ja T.amp800, onko joku vielä pielessä kun stereoilta vaatii subille +6db ja rechornin ja Tampin potikat tappiin että soi, Tampissa herkin sisääntulojännite.
Kun "subit" laittaa riviin niin rechornin vaihesäädöllä saa merkittäviä muutoksia äänenpaineeseen, magnatissa on vain 0-180 säätö.
Rechornin säädöt on itseasiassa varsin monipuoliset kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Pieni näppärä säädin ja erillinen eq ei pelasta jos tolla ei saa soimaan.
Tästäkään aiheesta en paljoa tiedä mutta tuntui että autossa toimivien subien liikekin loppui kesken alkuunsa vaikka subssonic leikkasi alemmat.. jos on tottunut autokäytön äänenpaineeseen niin kotona samaan tarvitaan ehkä 10xtehoa enemmän.
Tällähetkellä hj soi metallia paremmin 2x8" kajareilla kiinalaisella n100w antavalla vahvistimella.(30A sulake)
Kokemuksen perusteella kaipaan ääntä juuri alemmille taajuuksille, ehkä 25-120HZ , siihen suljetut autosubit ei auta. Voisin vielä tehdä niistä refleksitoimiset 30Hz taajuudelle ja sitten kantaa takaisin liiteriin, polttaa ne tai jättää kukka-sohvapöydiksi.
Ilmeisesti en ole vielä umpikuuro kun kuulin noiden heti soivan todella surkeasti.
Tai no nyt kun kuuntelen puhevolyymillä niin ne on ok kuten magnatkin. Kompastuin vielä kaiuttimien paikkoja siirtäessä signaalijohtoon ja +napa katkesi magnatin lähtöön prkle..
Pakko purkaa ja kaivaa se sieltä ulos.
Refleksitestauksesta päivittelen ja sillä voisi lottovoitolla saada säädettyä kaipaamiani alempia taajuuksia.
Sitä ei varmaankaan saa noilla elementeillä mutta siitä alkaa sopivien sellaisten etsintä ja kaiuttimien viritys.
Joskus 20v sitten olin tyytyväinen kun autossa subeja luukuttaessa kolikko pysyi kantillaan kotelon päällä peltien päristessä, en ole enää. Eihän noiden tehonkestolla kaadu tulitikkukaan pystystä kotona.
Olisin ,muutenkin tilannut T.amp 2400:sen mutta sulakkeet ei kestä:(
No periaattees kotona riittää kyllä vähempikin teho.
Mutta oliko sulla siis kaksi autosubia samas boxis ? Onko niiden plus miinus johdot varmasti saman päin, ettei olis akustinen oikosulku...
Ja toiseks ite heittäisin tuon tampin sinuna näsijärveen ostaisin oikean kotisubivahvarin.
Onko siinä tampin linjasisääntulo jännitteitä merkattu siihen säätimen juureen ?
helmapelti
24.09.2012, 15:45
No periaattees kotona riittää kyllä vähempikin teho.
Mutta oliko sulla siis kaksi autosubia samas boxis ? Onko niiden plus miinus johdot varmasti saman päin, ettei olis akustinen oikosulku...
Ja toiseks ite heittäisin tuon tampin sinuna näsijärveen ostaisin oikean kotisubivahvarin.
Onko siinä tampin linjasisääntulo jännitteitä merkattu siihen säätimen juureen ?
Eiku 2x suljettu sisätilavuudeltaan n 70l ja 12" elementit, surkeimmat mitä löytyy.
Älä nyt Tamppia lyö, varmasti se on yhtähuono kun autovahvarinikin.
Jännittet on 0,77v, 26db, ja 1,44v. nyt on 0,77V:ssä.
Mainasin hermostua kun rca:n +napa katkesi magnatin sisään eikä piirilevyä saa irti, kaiketi liimattukin.
Pilasin knipeksin kärkipihditkin kun yritin niitä teroittaa.
Onneksi näin kynsisakset ja niistä sai minikärkipihdit ja sain liittimenkärjen kaivettua 3mm syvyydestä.
Herkkyys ei ilmeisesti riitä mihinkään suljetuissa koteloissa, silti vieläkin ihmetyttää miksi vaaditaan noin raju korostus soimiseen, onko yamahassa joku valinta pielessä?
Onko subin signaali suunniteltu herkälle refleksibassolle vai mikä mättää?
Tunnin säädeltyä noi autosubit antaa täydellä teholla ja max vahvistuksilla stereosta+6db wfr säädöillä hyvin samankaltaisen äänen kuin magnatkin leffankatseluvolyymillä ja se on maksimi. Mitään meteliä niistä ei saa ulos.Tamp~2xmax500W vs magnat max 130W
Vaikka lähtökohtaisesti tiesin ettei autosubi ole kotisubi niin autossa(varmaan auton tilan aiheuttama 20db vahvistus) sai humpan ja rokin soimaan paremmin alle kymmenesosan teholla.
Kokeilen vielä mielenkiinnosta refleksikotelomuutosta mutta en odota siltä ihmeitä, ihan alemmille taajuuksille voi saada pientä lisää tai ei. Vähän arveluttaa kiusata magnatin subia tuolla vahvistimella ettei tule rikottua, pakko se on testata mutta ensin haettava järkevät säädöt.
Hauska ilmiö maganita kasatattaessa oli se että se että se soi vaikka johdot oli irti,pelästyin jo että onko virta päällä kun elementti liikkuu silminnähden mutta se vain resonoi.
Hetken kohtuuvolyymilla kuunneltuani noi autosubit on ok, parempi kuin ei mitään.Toi magnat voisi kaivata lisää säätöjä häiriötaajuuksien säätöön
Nyt kun kuuntelen kitarabassoja niin mitään kuminaa ei kuulu, valitsin yamahan valikosta bass sbfr both sijaan, soittiko pääkaiuttimet ennen häiriömatalia?
Rechorn säädöt:Subsonic cut~25hz, high cut~55hz, sub level~50%, eq-3db, ~240hz(ei merkittävä) viritin +6db swfr, näin siis pikaisesti paras säätö kotiteatterikäyttöön.
helmapelti
24.09.2012, 17:36
Mielestäni joku on vieläkin väärin.
Laitoin autosubit ja vanhan magnatin riviin ja hain vaiheen rechornilla suurinpirtein samaksi.
Silti yamahasta tarvi lattaa +10db että Tampissa etupaneelin signaalivalo vilkkuu musiikintahtiin virittimen volyme-10db voimakkuudella jolla pääkaiuttimet jo soi sopivasti.
Magnatin tasoa nostamalla se silti voittaa noi toiset kaksi!?
Autosubien sointi on aika hyvä kun jakotaajuus on ~50Hz, eikö ne tosiaankaan anna suljettuina 70l koteloissa enempää potkua?
No ei se mitään jos ei potki kunhan kytkennät on oikein ja vahvistin saa tosiaan oikeantasoisen signaalin sisäänsä, Tamp kokoajan täysillä.
Jos virittimen sbwr tason laittaa nolliin niin Tampin signaalivalo alkaa vilkkua 0db volymella joka on jo kova pääkaiuttimille, aika tunari oon kun en tätäkään selvitä mutta otan viisaampien neuvot kiitollisena vastaan.
Ehkä oikeasti pitäisi lukea se yamahan manuska alusta loppuun...
Mitä tarkoitat että laitat vaiheen suurinpiirtein samaksi ? Se on joko 0 tai 180 astetta.
Kokeiles nyt että vaihdat autosubeista vain toisesta plus ja miinus johdot toisin päin, paraneeko äänenpaine vai huononeeko
Suljettu kotelo on lähes aina epäherkempi, eli tarvii enemmän tehoa ja yleensä myös elementiltä paljon enemmän soidakseen kunnolla varsinkin jos kovempaa tykkää soitella. Jos on vielä pieni kotelo niin voi vaatia ihan älyttömiä sähköisiä korjauksia toistaakseen alas asti, ja siinä vaiheessa jokseenkin kaikki alle +/- 20mm:n lineaarisen liikepoikkeaman omaavat elementit alkaa kyykätä :D
Suljetun hyviä puolia on tarkempi soundi ja viritystaajuuden alapuolella elementin liikepoikkeaman luontainen demppaus, ei ala lepattamaan ihan holtittomasti. Toki subsonic- suotoa voi (ja melkein kannattaakin) käyttää silti.
Kannattaa tosiaan tarkistaa ettei vahingossa ole elementtien vaiheet ristissä, muuten kyllä tehokkaasti tappaa toistensa tuottamaan ääntä..
Mitä tarkoitat että laitat vaiheen suurinpiirtein samaksi ? Se on joko 0 tai 180 astetta.
Kyllä se vaihe voi olla mitä vain 0-360 asteen väliltä, aika harvassa subissa/ subivahvarissa/ aktiivisuotimessa vain on portaatonta säätöä ;)
Kyllä se vaihe voi olla mitä vain 0-360 asteen väliltä, aika harvassa subissa/ subivahvarissa/ aktiivisuotimessa vain on portaatonta säätöä ;)
Kerroppas fiksumpana mitä eroa on 0 ja 360 välillä ? Vastaus: ei mitään
On 0 vaihe ja 180 joka vastaa kaiuttimen plus ja miinus napojen vaihtamista toisin päin
Kerroppas fiksumpana mitä eroa on 0 ja 360 välillä ? Vastaus: ei mitään
On 0 vaihe ja 180 joka vastaa kaiuttimen plus ja miinus napojen vaihtamista toisin päin
0 ja 360 asteen välillä ei olekaan eroa, mutta vaihe- ero voi olla esim. 90 astetta tai vaikka 270 astetta. Siinä kyllä olet oikeassa että tuo 180 asteen erot vastaa napojen kääntöä.
Mutta oikeastaan tuo 180 asteen kääntö on monesti turha, koska vaikka se auttaisi tappamaan/ vähentämään tiettyä korostumaa (ja/ tai korostumia kerrannaistaajuuksilla), niin se useimmiten aiheuttaa vakavia ongelmia transienttitoistoon kun väärinpäin oleva vaihe vaikuttaa toistoon myös muualla kuin halutulla alueella.
Vaihetoiston tarkka sovittaminen kaiuttimessa on erittäin tärkeää jakotaajuuden alueella jos halutaan kunnon ääntä, ja siksi on helpompi tehdä hyvältä kuulostava 2- tiekaiutin kuin 3- tiekaiutin (vähemmän sovitettavaa elementtien välillä). Ihan siinä missä diskantin ja keskiäänen välillä voi olla vaihe-eroa 0-360 asteen välillä, niin sitä voi myös olla pääkaiuttimen bassoelementin ja subbarin välillä. Vaihe- ero käytännössä tasataan lähinnä kahdella tavalla: joko elementtiä siirtämällä tai viivettä lisäämällä sille jonka vaihe on "edellä". Elementin siirto käytännössä on viiveen lisäystä/ vähennystä suhteessa toiseen elementtiin.
Useimmissa kotiteatterivahvistimissa on kaiuttimille ja subbarille etäisyyden (tai viiveen) säätö juuri vaihetoiston takia.
Mistä sä oikein googlaat noita juttuja... :D
Ei sekoteta dsp:tä vaiheenkääntöön, aikaviiveet on erijuttu.
Vaihe on edelleen käytännössä 0 tai 180. Ja miksi se on monissa vahvareissa portaaton säätö johtuu lähinnä helpommin kuultavista virheistä sub basson ja mid basson välillä.
Ja tietääkseni kukaan meistä tässä keskustelussa ei ole tekemässä pääkaiuttimia niin jätetään niiden vaiheet sellasille jotka OIKEASTI ymmärtää asioista.
En googlaa mistään, kyllä tää on ihan päässä olevaa aiemmin opittua tietoa. :)
Miksi subbarin ja pääkaiuttimien vaihetoiston sovitus eroaisi mitenkään siitä miten samassa kotelossa olevien elementtien vaihetoisto sovitetaan? Suurin ero on oikeastaan siinä, että se on erillisen elementin takia (subbari oma erillinen kotelo) periatteessa helpompaa ;) helpompi se on sitten myös saada vituiksi väärällä sijoittelulla tai säädöllä :D
Ja edelleen se vaihetoisto on eri elementtien liikkeen välistä aikaeroa. Jos elementit ei liiku samalla toistoalueellaan (= jakotaajuuden ympäristössä) samaa tahtia, on vaihe- ero olemassa ja se on myös tarvittaessa mitattavissa. Ero on nimenomaan aikaa, puhutaan millisekunneista tai max. muutamista kymmenistä millisekunneista korvin kuultavilla taajuuksilla. Portaaton vaiheenkääntö on viiveen hienosäätöä, 0/ 180 kääntö on sitä aika paljon karkeammin. Portaattomia vaiheenkääntöjä on löytynyt subbareista jo ties kuinka hiton pitkään, aikana ennen kotiteatterivahvistimien dsp:itä :)
Se miksi av- vahvarien pääkaiuttimien ja useimmiten myös subbareiden omien suotimien jakojyrkkyys on jyrkkä (yleensä 24dB/ oktaavi, tai jopa 48dB/ okt.), on koska jakoalueen laajuus on mahd. kape, ja näinollen subbarin sovitus pääkaiuttimiin on helpompaa. Pääkaiuttimen bassoelementti ja subbarin elementti ei ikinä liiku koko toistoalueellaan täsmälleen samalla tavalla, siksi toistokaista päällekkäin pidetään kapeana. Leveämmällä toistokaistalla noi elementtien liike- erot (vaihetoisto) osuu osuu päällekkäin ja heikentää transienttitoistoa. Suomeksi vaikkapa terävä räjähdys ei olekkaan terävä, vaan jotain pörinää :D
helmapelti
25.09.2012, 11:35
Elementit oli käsissä kun tinasin johdot niihin kiinni ja varmistin silloin oikean kytkennän, toki virheitä voi sattua ja tarkistan ne vielä kun kairaan reiät refleksiputkille.Voihan ton testakkin, ei vaikuttanut muuten kuin väärin kytketty alkoi pärisemään.
Rechornissa on vaihesäätö 0-270 astetta ja säädin magnatin kanssa siihen jossa soi kuuntelupaikalla voimakkaimmin. Silloin käsittääkseni ne on suunnilleen samassa vaiheessa keskenään.
Magnatin subissa on vain säätö 0 tai 180. vastaako se sitten +- vaihtoa?
Kaiuttimet ei nyt sinänsä ole se ongelma vaan ihmettelen miksi vahvistimelle tarvitaan niin tolkuttoman korotettu signaali että antaa mitään ulos.
Nyt rca menee ison plugin liittimestä sisään, onko se kuitenkin tarkoitettu jollekin vahvemmalle mikki tms signaalille ja pitäisi käyttää niitä toisia liittimiä mitä ne nyt sitten olikaan nimeltään, sellaisia pistorasioita.
Hain 4" refleksiputket ja suunnitelen virittäväni nuo 30Hz taajuudelle ilman parempaa tietoa.
Mielestäni soundi voi mennä siinäkin persiilleen jos vahvarista tarvitaan +6db ja jakarista täydet+ ennenkuin signaali riittää vahvistimelle.
Täytyy kai tinata rca +- sukkapuikkoihin ja tökätä ne siihen toiseen liittimeen.Vahvistimessa ei ollut manuaalia joten sitä vois etsiä netistä kun kerkee.
Eikös tuota vaihesäätöä tarvita silloinkin kun bassoja on eri paikoissa, jossain ne vahvistaa toisiaan ja jossain kumoaa.Rivissä ne kaiketi toimii melkein yhtenä elementtinä ja ääniaallot lähtee samanvaiheisina.
Paa säädöt nolliin ja ota se magnatin subi toistaseks pois käytöstä kun säädät niitä kahta autosubia, aloita koko homma alusta kokeile vaihtaa vahvistimesta toisen subin johdot toisin päin, ja tällä pystyy nyt poislukemaan sen akustisen oikosulun.
Minkälainen sisäänmeno sulla mened siihen vahvistimeen ? 6,3mm stereo vai mono plugi ? Onko molemmille kanaville omat plugit ?
Ainakin saat pilattua nekin vähät bassot jos rupeet niihin pönttöihin refleksiputkea virittämään :D
Vanha elementti kun o kyseessä niin jos suljettu loota 70 litraa suositus , refleksilootaksi tarvii ainakin 150 litraa.
Ja viritystaajuudeksi kotona 20hz
helmapelti
25.09.2012, 12:16
Nyt löyty gookkelilla jotain: t.ampin sisääntulot on tarkoitettu kyllä balansoidulle signaalille, joka on rapiat 10db kovemmalla tasolla kuin balansoimaton kuluttajalaitteista tuttu linjaulostulo.
Eli tästä ilmeisesti on kysymys, nyt sitten tutkimaan millä signaalin muunnettua järkevämmäksi.
Vaikka tyhmä olenkin niin tajusin edes että joku on väärin..
DI muunnin kaiteti hoitaa homman, tutkitaan.
Tällainen voisi parhaassa tapauksessa hoitaa homman:http://www.thomann.de/fi/millenium_die_dibox_passiv.htm
Jos se muuntaa oikeaan suuntaan. Tarvii vielä varmistaa onko tuo kelvollinen.
Sekin ihmetyttää että virittimen pre out sub tuntuisi antavan ihan kaikki taajuudet ulos. Leikkaako se swfr taajuus vain alemmat pääkaiuttimilta pois?
Mitä järkeä olis olla virittimen persiissä kaikkille linjoille pre out liittimet jos ne antaa saman signaalin, en ole tosin testannut.
Senkin olisi jotenkin ymmärrettävä mainoskikka että liittimiä on paljon mutta miksi aktiivisubin link out antaa saman kuin line in? Olisin luullut että siitä saa suodetun subisignaalin ulos mutta ei.
Magnatin subissa on myös liittimet ulkoisen vahvistimen käyttöä varten, miksi liittimiä on 2paria? Onko kaksi kelaa ja mahdollisuus ohjata 8 tai 4ohm kuormaa? Se kai selviäsi jos viitsisi etsiä manuaalin.
Tiedän että noita Tamppeja käytetään kotikäytössä kun juttua niistä löytyy, ihmettelin kun niissä ei juurikaan puhuta tuosta signaalin muunnosta linjatasosta tasapainoitetuksi.
Ei kai niitä kukaan kelpuuta +10db säädöillä ajettavana.
Nyt löyty gookkelilla jotain: t.ampin sisääntulot on tarkoitettu kyllä balansoidulle signaalille, joka on rapiat 10db kovemmalla tasolla kuin balansoimaton kuluttajalaitteista tuttu linjaulostulo.
Taisin jo tuolla jossain aiemmassa viestissä sanoakin, että balansoitu kaipaa reilumpaa jännitettä sisäänsä. Ammattivehkeissä (ja kalliissa kotivermeissä) käytetty kytkentä, jännitetasoltaan tosiaan reilusti normi RCA- lähtöä korkeampi. Eli RCA- tasoisella jännitteellä ei tosiaankaan hirveitä voi kuuluua. Gainia voi käytännössä kaikissa pro- tai semipro- vehkeissä säätää, mutta se tosiaan lisää kohinaa ja/ tai hurinaa helposti. Toisaalta siitäkin voi säätövara loppua kesken jos sisääntuleva signaali on aivan liian heikko.
Sekin ihmetyttää että virittimen pre out sub tuntuisi antavan ihan kaikki taajuudet ulos. Leikkaako se swfr taajuus vain alemmat pääkaiuttimilta pois?
Mitä järkeä olis olla virittimen persiissä kaikkille linjoille pre out liittimet jos ne antaa saman signaalin, en ole tosin testannut.
Senkin olisi jotenkin ymmärrettävä mainoskikka että liittimiä on paljon mutta miksi aktiivisubin link out antaa saman kuin line in? Olisin luullut että siitä saa suodetun subisignaalin ulos mutta ei.
Vahvarin sub out voi antaa täyden kaistan ulos, jos halutaan käyttää subin omaa jakosuodinta. Mulla esimerkiksi on homma hoidettu A/V- vahvarissa niin, että vahvari leikkaa pääkaiuttimilta 60/ 80Hz:n (musiikki/ leffat) alapuolelta kaiken pois, mutta subille menee täysi kaista mitä tarjolla on (5.1 tai 2.1 äänillä subikanavalla ei tosin ole muistaakseni yli 150hz taajuuksia ollenkaan), subin jakosuodin hoitaa homman. Eli sulla voi olla vahvarin sub out:in jakosuodin ohitettuna, jos vahvarissa on se mahdollisuus.
Magnatin subissa on myös liittimet ulkoisen vahvistimen käyttöä varten, miksi liittimiä on 2paria? Onko kaksi kelaa ja mahdollisuus ohjata 8 tai 4ohm kuormaa? Se kai selviäsi jos viitsisi etsiä manuaalin.
Ne on vain kaitintasoista sisääntuloa varten, ei suinkaan ulkopuolisen vahvarin käyttöä varten. Eli siis esim. perinteinen stereovahvari jossa ei ole pre- out tai sub out liitäntää, niin silloin on tuotava signaali subille kaiutintasoisena ja subin sisällä on se kaiutintasoisesta linjatasoiseksi jännitteen muuttava kytkentä. Jos taas vahvarissa ei ole pre outteja tai sub outtia ja subissa ei ole kaiutintasoista sisääntuloa, niin tarttee itse tehdä se muutaman vastuksen sisältävä muunnin, josta tuolla aiemmin mainitsinkin.
Tiedän että noita Tamppeja käytetään kotikäytössä kun juttua niistä löytyy, ihmettelin kun niissä ei juurikaan puhuta tuosta signaalin muunnosta linjatasosta tasapainoitetuksi.
Ei kai niitä kukaan kelpuuta +10db säädöillä ajettavana.
Voi hyvin kelpuuttaakkin.. toisille kohina ja muut signaalitason häröt on toisarvoisia, kunhan saa paljon mölyä halvalla :D monet myös käyttää jopa yli +10dB korjauksia bassoalueella, ja sitten ihmettelee kun kovaa soittaessa subin tai pääkaiuttimien elementtien ripustukset pettää tai puhekelat palaa :D
helmapelti
26.09.2012, 17:55
Nyt molemmat autolootat on refleksi toimiset ja viritys 30Hz. Jakotaajuus 50Hz ja subsonic ~20Hz.
Toistaa juuri kaipaamiani alempia taajuuksia ja pakko sanoa että soi vähintään tyydyttävästi.
Esim 3m kuuntelupaikan muuttaminen vaikuttaa paljon enemmän ääneen kun hienosäätäminen.
Se on väärä luulo että mölyä saisi paljon alle 50Hz vaikka nyt testaillessa korvat protestoivat.
Kun subit on rivissä niin magnatin päällekytkemisen huomaa kuminoiden ilmenemisestä, vaikka sillä on jako 50hz niin ilmeisesti jyrkkyys on loiva ja soittaa ylempiäkin taajuuksia.
Vahvistimelle menevä signaali on vielä muuttamatta ja kovilla korostuksilla mennään, silti kaiuttimet suoriutuu hyvin eikä signaalimuutos varmaan tuo merkittävää eroa.
Mitään kohinaa vahvistin ei anna ja mielestäni siinä on hyvä hinta/laatusuhde.
Tähänasti onnistunut kokeilu.
helmapelti
27.09.2012, 10:52
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3584&pictureid=114602
Tällainen kokoonpano, aika rumilus.
helmapelti
27.09.2012, 17:51
Nyt pelit on perussäädöissä ja kaikki metallica/ac/dc kuuntelijat saa tulla testaamaan mitä vanhoilla tukevilla halvoilla autosubeilla ja säädettävällä aktiivijakarilla saa lisättyä ennen toimivaan kotistereoon.
Selvisi noi häiriöivät resonanssitaajuudet ja subin pitää leikata 50-60 alkaen. Pääkaituttimet voi toistaa 80hz asti kun taso laskee eikä jaksa tehdä häiriö resoja.
+10db sub vahvistus just rittää ja erillinen signaalin vahvistus ei ehkä ole tarpeellinen kun nykyisten elementtien rajoitukset tulee vastaan. Näistä ei säädöillä tullut mitään haittaa vaan toistoalue laajeni alaspäin.
Nyt joku asiantuntija voisi tulla säätämään ja kertomaan miksi nää muka on vähintään surkeat.
Uskon että jollain herkillä yli +-yli 30mm liikeradan elementeillä voi saada painetta enemmän alle 50hz mutta entä alle 300 € palikoilla ja kaatopaikka kaiuttimilla? Jos olet ostamassa 1000€ kaiuttimia niin tule kuuntelemaan 180mk kaiuttimet ja halpis pääte ja päätä sitten.
Mielestäni alataajuuksille saa halvimmalla äänenpainetta suurella elementillä ja suurella jäykällä kotelolla, refleksillä herkemmin rajoituksilla.
Jos haluaa ääntä alle 45hz niin valinta ehdottomasti Tamp2400, Toi 800e toistaa jaksaa normikotikäyttöön ja kuulokin on vaarassa.
Joku vois tulla tekemään palveluksen kaikille ja tulla kuuntelemaan. Haluaisin tietää mikä näissä on vialla.
Pakkohan niissä on olla vikaa kun halpikset ovat, siksi haluaisin kuulla itsekin parempia laitteita.